Kezdőlap Blog Oldal 6

Dicsőítés a bibliai kortól a XX. század közepéig

Rövid történeti áttekintés

Fogalmak

Doxológia:

doxa (görög): 1. az ókori görög versenyeken (agon) a győztes híre, mely az általános meggyőződés szerint halhatatlanná tette őt. Jelképe a koszorú.

2. teológiai értelemben: dicsőség

Doxológia (görög)

Isten fölségének dicsőítése. – 1. A Szentírásban.

Az Ószövetségben magánimádságként áldás (héber: beraka), tárgya Isten neve (Zsolt 72,19), Isten valamely tulajdonsága (1Sám 22,47; Zsolt 18,47: szikla), legtöbbször azonban Jahve, az Úr.

Az Újszövetségben a doxológia azonos az ószövetségi áldással (Róm 1,25; 9,5; 2Kor 1,3; 11,31; Ef 1,3; 1Pt 1,3), azzal a különbséggel, hogy az Atyára és/vagy Jézus Krisztusra is vonatkozhat.

Lezár egy gondolatot, illetve gondolatsort (Róm 1,25; 9,5; 16,5–27), azzal a kiegészítéssel, hogy örökkön örökké vagy ámen, vagy valamely hosszabb szakasz élén áll hálaadásul, dicsőítésül (2Kor 1,3; Ef 1,3; 1Pt 1,3), ahol azokról az áldásokról van szó, amelyekben Pál vagy a keresztények részesültek.

Az Ószövetségben Elsőként Jubál, minden lantos és sípos atyja (1Móz 4,21) jelenik meg. Az első lejegyzett dicsőítő ének a Vörös-tengeri ének (2Móz 15). A mózesi korral megindul a kultuszformálás fejlődési folyamata, csúcspontját Dávid istentiszteleti reformjával éri el (1Krón 16).

A Zsoltárok könyve a hála- és dicsőítő énekek legnagyobb gyűjteménye. A fogság után kialakult teljes gyűjtemény a maga öt könyvével a törvényre épül fel. Minden könyv utolsó zsoltára doxológiával végződik, melyben köszönetet mond az ember a törvényben kijelentett Istennek az ő áldásaiért, és magasztalja őt.

Az újszövetségi éneklés középpontjában teljesen és világosan Jézus Krisztus személye áll. Isten tiszteletére egyetlen alapelvet nyilatkoztat ki: annak „lélekben és igazságban” kell történnie (Jn 4,23).

Három eredeti éneket tartalmaz: Mária (Lk 1,46–55), Zakariás (Lk 1,67–79), Simeon (Lk 2,29–32).

A keresztény éneklés legfontosabb alapigéje a Kol 3,16-ban található: „A Krisztus beszéde lakjon bennetek gazdagon úgy, hogy tanítsátok egymást teljes bölcsességgel, és intsétek egymást zsoltárokkal, dicséretekkel, lelki énekekkel; hálaadással énekeljetek szívetekben az Istennek.”

Az újszövetségi éneklés elsősorban a zsoltárokat vette át, aztán azokhoz hamarosan hozzákapcsolta az új himnuszokat, Krisztusra mutató hitvallási és a szentek közösségét őbenne egybeépítő áldásformákat, amelyek a későbbi egyházi liturgia magvát alkották.

Az apostoli korban a zsoltárok mellett hamarosan átvették az Ószövetségből a megváltottak hálaénekét (Ézs 12) és a „Sanctus”-t (Ézs 6,3). Az Újszövetségből pedig a már fent említett énekeket: Mária, Zakariás, Simeon és az angyalok, valamint a későbbi Mária-kultusz alapját képező „Üdvözlégy”-et (Lk 1,28–33). Az éneklés módja az ószövetségi templomi zsoltáréneklésben is jelen levő antifonikus (felelgető).

Ókori hangszerek

A bibliai zsidóság líraféléi

A lant, illetve a hárfa helyén a „kinnor” szó szerepel. A kinnor egy tízhúrú pengetőhangszer volt.

Kinnor

„…énekeljenek citerákkal” a nyolchúrú szerint. A „citera” a héber szövegben itt „seminith”-ként szerepel. A „nevel” bizonyos vélekedések szerint egy háromszögű, kitámasztókaros (trigononszerű) hárfa, mások szerint viszont egy membránlíra, vagyis a görög teknős lírával rokon.

Ókori hangszerek

Az ókori hangszerek leleteivel, azok rekonstruálásával képet alkothatunk arról, hogyan hangozhatott az ének az ókorban, valamint a dallamok lejegyzése előtti korokban a hangszerek által kiadott hangsorok és hangkészlet alapján.

A középkorban a liturgia rendje szigorúan meghatározott lett, nagy tisztelet övezte a szertartási énekek rendjébe felvett énekeket, és lassanként a himnuszokat a zsoltárok fölé helyezték.

A kettéosztott birodalom két különböző nyelvterületének megfelelően az egyházi éneklés is egyre eltérőbb irányt vesz, mely ma is érezhető. A pogányok tömeges, de többnyire felületes megkeresztelésével az egyházi ének válságba került: az új hívek nem ismerték az énekeket, így a gyülekezet megszűnt énekelni. Nem voltak szabályos, világos, közismert és egyöntetű dallamok, az egész átfogó rendezésre szorult.

A himnusz „Olyan dal, amely Isten dicsőítéséről szól. Ha Istent dicsőítjük, de nem éneklünk, az nem himnusz. Ha bármit dicsérünk, ami nincs kapcsolatban Isten dicsőségével, az nem himnusz, még ha énekeljük is. Ennél fogva a himnuszoknak három elemet kell tartalmaznia: ének, Isten dicsőítésére.” Szent Ágoston (354–430)

A liturgia első nagy rendezője Ambrus milánói püspök (337–397), aki jelentős himnuszköltő.

Hatására indult meg a gazdag nyugati himnuszköltészet. Ünnepi használatra szánt, evangéliumi tartalmú, formailag tiszta, megszűrt énekekkel gazdagította az egyház éneklését.

A VI. századra ez az éneklésmód elveszítette nemes egyszerűségét, és a világi zene hatása alá került. Új, átfogó rendezés vált szükségessé.  

Nagy Gergely pápa (540–604) a gregorián éneklési mód megalapítója, és ő rendezte a mise lényegi rendjét. Neves énekiskolák jöttek létre, melyek a gregorián éneklést továbbfejlesztve kezdetleges többszólamúsággal próbálkoztak.

Mindezekkel egyidejűleg az új, fiatal európai népek sajátos zenei törekvései is érvényesülést kerestek. Így az angolszász és germán népek dalformái is helyet kérnek az istentiszteleti énekfajok alakításában. A XI. század énekköltészete számos olyan éneket hoz létre, amelyek a reformációban népivé válva továbbélnek az evangéliumi gyülekezetekben is. A reformáció felködlik a határon…

A reformáció idején Luther Márton (1483–1546), a híres reformátor korán felismerte a gyülekezeti ének bibliai rendeltetését, istentiszteleti funkcióját. Létrehozott egy énekköltői kört, ahol tanult zenészek álltak a dallamkészítés szolgálatában. A dallamok közül csak néhány eredeti, a többiek középkori latin énekek leegyszerűsített változatai és népénekek. A szövegek bibliai textusok, latin énekek fordításai, átdolgozásai.

Kálvin János is fontosnak tartotta az éneklést, így az ősegyház példáját és Pál apostol szavát követve a zsoltárokat tartotta éneklésre kívánatosnak. 1542 első ágendáskönyve Marot 30 és Kálvin 5 zsoltárát tartalmazta. Később Béza 1562-re elkészül a 150 zsoltárfordítással. A dallamok legismertebb szerzői vagy alakítói Louis Bourgeois és az ismeretlen Péter mester. A zsoltárok kórusfeldolgozója a francia Claude Goudimel.

A XVIII. században Johann Sebastian Bach (1685–1750) az evangélikus korálokat rendkívül sokszínűen dolgozta fel, gazdagítva több száz művel az egyházzenét.  

A Morva Testvérek éneklése – ahova Zinzendorf gróf (1700–1760) is tartozott – nagy hatással volt John Wesley-re, ráébresztette a himnuszéneklés hatásosságára. Charles Wesley-t Anglia legnagyobb himnuszköltőjeként tartják számon. Az evangéliumi mozgalomban az énekek legalább olyan fontosak voltak, mint a prédikációk. A dicséretek egyrészt a vallásos élmény örömét fejezték ki, másrészt pedig a Szentírás igazságát hirdették. Ch. Wesley szövegeire Händel is írt énekeket.

Magyarországon 1730-ban jelenik meg az első református magyar nyelvű változat, az úgynevezett debreceni típusú énekeskönyv, amely reformáció előtti dallamokat, a zsoltárokat, korabeli német, svájci, holland énekeket is tartalmazott. A pietizmus és a racionalizmus hatott a református énekköltészetre is.

A „mondd egyszerűen…” elvet követve a XIX. század közepén Észak-Amerikában és Angliában hittérítők (evangélisták) hirdették a keresztény evangéliumot. Az evangéliumokról szóló dalaik, a gospelek erőteljesen és hatékonyan tudtak egyszerű üzeneteket eljuttatni nagy tömegekhez. A dallam könnyen megjegyezhető volt, a tartalom közvetlen, hatása pedig azonnali.

Himnuszköltők, -gyűjtők a XIX. században

1870-ben Dwight L. Moody és Ira D. Sankey kezdte gyűjteni a himnuszokat az evangelizációs kampányokhoz. Több himnuszgyűjteményt állítottak össze, melyek bevezették a templomba a koncerttermek zenéjét, és bevitte a történetmesélést a himnuszokba. A legtermékenyebb szerzők: Fanny Crosby, P. P. Bliss, David W.Whittle.

Remény vagy reménytelenség? „A blues a reménytelenség zenéje, a gospel pedig a reményé. Amikor az ember gospelt énekel, úgy érzi, hogy van gyógyír mindenre, ami rossz. Amikor a bluesnak vége van, semmi sincs, amiben megnyugodhatnánk.” Mahalia Jackson (1911–1972) amerikai gospelénekes

Magyarországon a protestáns éneklés zenetörténeti iránya kettős volt: az egyik a német korálok egészséges, de kissé egyoldalúan fölényben levő vonala. A másik az eleinte német közvetítéssel érkező angolszász eredetű, közkeletű nevén: „ébredési énekek” (Bányai Jenő). Ezek megjelentek a baptista énekeskönyveinkben, így az első kiadású (1905) A hit hangjaiban, valamint az Evangéliumi karénekekben (1913). Később az 1960-as kiadású A hit hangjaiba a nagyegyházi énekeskönyvekből is vettünk át, teológiai és/vagy prozódiai okokból korrigálva a szövegeket, hozzáértő kezek pedig a harmóniákat változtatták meg a kíséretekben, amely négy szólamban is énekelhető. Ez a baptista gyülekezeti éneklés megújításának mérföldköve lett a Kodály-módszer táptalaján, amely elindítója volt annak a reformfolyamatnak, ami a kóruséneklésben, majd gyermekéneklésben teljesedett ki Beharka Pál vezetésével.

Összefoglalva

„Az éneklés középpontjában nem az ember áll, hanem Isten és az ő tettei. Az ember csak visszafelel az Úr hatalmas, csodálatos és kegyelmes tetteire, vagy megemlékezik róluk.

Nem a maga gyönyörködtetésére, hanem az Úr magasztalására énekel. Éneke örömből, hálából és bizalomból fakad, vagy vigasztalást ad, mert igazán énekelni – és igazán örvendezni – csak az tud, akinek van Istene…” (Cs. Tóth Kálmán: A református gyülekezeti éneklés)

Felhasznált irodalom:

Cs. Tóth Kálmán: A református gyülekezeti éneklés (Budapest: Magyar Református Egyház, 1950)

Andrew Dickson-Wilson: Cantate Domino. A kereszténység zenéje (Budapest: Gemini, 1994)

https://www.mikolastudio.hu/kaboca/lyratort/ 2024. 04. 20. 8:49

https://hu.wikipedia.org/wiki/Reform%C3%A1tus_%C3%A9nekesk%C3%B6nyv_(magyar_nyelv%C5%B1) 2024. 04. 20. 9:48

https://index.hu/kultur/zene/2015/06/02/a_farao_trombitai_melyek_kirobbantottak_a_ii._vilaghaborut/ 2024. 04. 20. 10:00

https://mez.egyhazzene.hu/pdf/01/01_03_316320.pdf 2024. 04. 20. 10:37

Balogh Barnabás és Baloghné Kovács Magdolna

Megmozdult a parton a víz…

2023. október 8-án örömünnepre gyűltünk össze Tuzséron az imaházunkban. Gyülekezetünk egyik fiatalja, Révész Csenge határozta el, hogy megvallja hitét a látható és láthatatlan világ előtt is.

Csenge újjászületett hívő szülők gyermekeként kiskorától kezdve hallotta az evangéliumot. Természetes volt számára, hogy Isten van, ám egy idő után rá kellett jönnie, hogy ő távol van ettől az Istentől, nincs igazi hite, és megtapasztalta, hogy élete céltalan. Isten azonban Csengét is kereste, és tinédzserévei alatt keresztény alkalmakon, táborokban és hívő barátokon keresztül is egyre közelebb vonta magához. 2022 nyarán Csenge meghozta a döntést, hogy egész életére szólóan átadja önmagát Krisztusnak, követi őt, és naponta megéli a Zsidókhoz írt levél 11. rész 6. versében leírtakat:

„Hit nélkül pedig senki sem lehet kedves Isten előtt, mert aki az Istent keresi, annak hinnie kell, hogy ő van, és megjutalmazza azokat, akik őt keresik.”

Egy év múlva megérett benne a vágy, hogy a gyülekezet közösségéhez tartozzon, így kérte bemerítését és felvételét gyülekezetünkbe.

Alternatív evangélium(ok)?

Több baptista testvér, köztük Várady Endre BTA teológiai tanár is előadó volt 2024. április 19-én, pénteken a Más evangéliumok? – Sokszínű apologetika című konferencián. Kezdő előadásában a Miatyánk három (némileg egymástól eltérő) forrását mutatta be: Máté 6,9–13; Lukács 11,1–4; Didaché 8,2. Nyilván ezek közül az első kettő a Szentírás, de a kora keresztény hagyományban előkelő helyen álló harmadik gyűjtemény sem elhanyagolható.

A szervezők a program leírásában kiemelték, hogy az evangélium alapvetően Jézusról szól, ám egy sokoldalú, sokrétegű és sokféle kérdést felvető bibliai szövegegyüttes is. A konferencián négy teljesen különböző téma keretében láttunk apologetikai szemszögből olyan kérdéseket, melyek mindegyike valamiképpen kapcsolatba hozható az evangéliummal:

Dr. Várady Endre: A Miatyánk értelmezéstörténete, fordítási problémái, illetve doxológiai toldaléka

Dr. Szalai András: Barnabás evangéliuma – Hogyan lett Mohamedből messiás, és Jézusból gnosztikus

Dr. Sitku Tibor: A „The Chosen” Krisztus-ábrázolásának filmnyelvi eszközei és a film apologetikai kiértékelése

Békefi Bálint: Transzhumanista evangélium: lehetséges az örök élet az elménk digitalizálása révén?

Közösségünkből (MBE) Csernus Máté ifjú lelkipásztor is hozzászóló volt egykori tanára, Várady testvér előadása után. Személyes példát is említett rákoshegyi gyülekezeti szolgálatából.

A nap folyamán választ kaphattak a hallgatók az alábbi fontos kérdésre is:

Vajon hogyan válaszolhatunk azokra a kihívásokra, melyek az evangélium szövegét, Krisztus-ábrázolását vagy éppen valamiféle „új evangélium” bevezetését szorgalmazzák?

Újforrás Baptista Gyülekezet élő közvetítés – 2024. 04. 14. – Krisán Zoltán – Békéscsaba

108 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2024. ápr. 14. Krisán Zoltán lelkipásztor igehirdetése a Fil 1:3-7 igeversek alapján. Újforrás Baptista Gyülekezet Békéscsaba

3Hálát adok az én Istenemnek, valahányszor megemlékezem rólatok, 4és mindenkor minden könyörgésemben örömmel imádkozom mindnyájatokért, 5mert közösséget vállaltatok velem az evangélium hirdetésében az első naptól fogva mind a mai napig. 6Éppen ezért meg vagyok győződve arról, hogy aki elkezdte bennetek a jó munkát, elvégzi Krisztus Jézus napjára. 7Így kell gondolkoznom mindnyájatokról, mert szívemben hordozlak titeket, mivel fogságomban is, az evangélium védelme és megerősítése közben is mindnyájan együtt részesültök velem a kegyelemben.” (Fil 1:3-7)

https://www.youtube.com/@ujforrasbaptistagyulekezet

Újforrás Gyülekezet

https://www.facebook.com/ujforrasgyulekezet

Cím:5600 Békéscsaba, Kis Tabán u. 5.
Lelkipásztor:Krisán Zoltán
Állandó alkalmak:Csütörtök 18:30 Kis-Tabán utca 5 (Gyaraki Tanoda) Vasárnap 10:00 Orosházi út 101. (Jaminai Közöségi Ház)
Honlap:http://www.ujforrasgyulekezet.hu/

04/14/2024 – Paul Gerick – Szilágyszentkirály

54 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2024. ápr. 14.  Paul Gerick canadai missziónárus igehirdetése a Zsid 3:1-6 igeversek alapján. Szilágy-Szentkirályi Baptista Gyülekezet

1Ezért, szent testvéreim, mennyei elhívás részesei, figyeljetek hitvallásunk apostolára és főpapjára, Jézusra, 2aki hű az ő megbízójához, ahogyan Mózes is hű volt az ő egész házában. 3Ő ugyanis Mózesnél nagyobb dicsőségre volt méltó, mint ahogyan a háznál nagyobb méltósága van a ház építőjének. 4Mert minden háznak van építője, aki pedig mindent felépített, Isten az. 5Mózes is hű volt ugyan az ő egész házában mint szolga, bizonyságául annak, amit hirdetnie kellett, 6Krisztus azonban mint Fiú hű a maga házához. Az ő háza mi vagyunk, ha a bizalmat és a reménység dicsekedését mindvégig szilárdan megtartjuk.” (Zsid 3:1-6)

“1Wherefore, holy brethren, partakers of a heavenly calling, consider the Apostle and High Priest of our confession, `even’ Jesus;2who was faithful to him that appointed him, as also was Moses in all his house.3For he hath been counted worthy of more glory than Moses, by so much as he that built the house hath more honor than the house.4For every house is builded by some one; but he that built all things is God.5And Moses indeed was faithful in all his house as a servant, for a testimony of those things which were afterward to be spoken;6but Christ as a son, over his house; whose house are we, if we hold fast our boldness and the glorying of our hope firm unto the end.” (Hebrews 3:1-6)

https://www.facebook.com/profile.php?id=100080066183049

https://www.youtube.com/@baptistagyulekezetszentkir2895

Vasárnapi Istentisztelet 2024.4.14. – Horváth Ferenc – Melbourne

126 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2024. ápr. 14. Horváth Ferenc lelkipásztor igehirdetése a Mt 18:21-35 igeversek alapján. Melbourne-i Első Magyar Baptista Gyülekezet

21Akkor Péter odament hozzá, és ezt kérdezte tőle: Uram, hányszor kell megbocsátanom az ellenem vétkező testvéremnek? Még hétszer is? 22Jézus így válaszolt: Mondom neked, nemhogy hétszer, hanem még hetvenszer hétszer is. 23Ezért hasonló a mennyek országa ahhoz a királyhoz, aki el akarta számoltatni a szolgáit. 24Amikor hozzákezdett, egy olyan embert vittek elé, aki tízezer talentummal volt adósa. 25Mivel nem volt miből fizetnie, megparancsolta az úr, hogy adják el őt és feleségét, gyermekeit és mindenét, amije van, és úgy fizesse meg. 26A szolga ekkor leborult előtte, és így esedezett: Légy türelemmel irántam, és mindent megfizetek neked. 27Az úr pedig megszánta a szolgát, elbocsátotta, és elengedte az adósságát. 28Amikor azonban kiment az a szolga, találkozott egyik szolgatársával, aki száz dénárral tartozott neki. Megragadta, fojtogatni kezdte, és ezt mondta neki: Fizesd meg, amivel tartozol! 29Szolgatársa ekkor leborult előtte, és így kérlelte: Légy türelemmel irántam, és megadom majd neked. 30De az nem engedett, hanem elmenve börtönbe záratta őt, amíg meg nem fizeti a tartozását. 31Amikor szolgatársai látták ezt, nagyon felháborodtak. Elmentek, és jelentették uruknak mindazt, ami történt. 32Akkor magához hívatta őt ura, és így szólt hozzá: Gonosz szolga, elengedtem minden tartozásodat, mivel könyörögtél nekem. 33Nem kellett volna neked is megkönyörülnöd szolgatársadon, amint én is megkönyörültem rajtad? 34És ura haragjában átadta őt, hogy kínozzák, amíg meg nem fizeti neki az egész tartozását. 35Így tesz majd az én mennyei Atyám is veletek, ha szívetekből meg nem bocsátotok, mindenki az ő testvérének.” (Mt 18:21-35)

21Ekkor hozzámenvén Péter, monda: Uram, hányszor lehet az én atyámfiának ellenem vétkezni, és néki megbocsátanom? még hétszer is? (Luk 13,25.27) 22Monda néki Jézus: Nem mondom néked, hogy még hétszer is, hanem még hetvenhétszer is. (Luk 17,4) 23Annakokáért hasonlatos a mennyeknek országa a királyhoz, a ki számot akar vala vetni az ő szolgáival. (2Móz 3,6) 24Mikor pedig számot kezde vetni, hozának eléje egyet, a ki tízezer tálentommal vala adós. (Márk 13,34; Luk 19,12) 25Nem tudván pedig fizetni, parancsolá annak ura, hogy adják el azt, és a feleségét és gyermekeit, és mindenét, a mije vala, és fizessenek. (Róm 12,6) 26Leborulván azért a szolga előtte, könyörög vala néki, mondván: Uram, légy türelemmel hozzám, és mindent megfizetek néked. (Márk 12,28-31) 27Az úr pedig megszánván azt a szolgát, elbocsátá őt, és az adósságot is elengedé néki. (Ésa 29,13) 28Kimenvén pedig az a szolga, találkozék egygyel az ő szolgatársai közül, a ki száz dénárral vala néki adós; és megragadván azt, fojtogatja vala, mondván: Fizesd meg nékem, a mivel tartozol. (5Móz 6,5) 29Leborulván azért az ő szolgatársa az ő lábai elé, könyörög vala néki, mondván: Légy türelemmel hozzám, és mindent megfizetek néked. 30De ő nem akará; hanem elmenvén, börtönbe veté őt, mígnem megfizeti, a mivel tartozik. (3Móz 19,18) 31Látván pedig az ő szolgatársai, a mik történtek vala, felettébb megszomorodának; és elmenvén, mindent megjelentének az ő uroknak, a mik történtek vala. (Mát 7,12; Róm 13,10; Gal 5,14) 32Akkor előhivatván őt az ő ura, monda néki: Gonosz szolga, minden adósságodat elengedtem néked, mivelhogy könyörögtél nékem: 33Nem kellett volna-é néked is könyörülnöd a te szolgatársadon, a miképen én is könyörültem te rajtad? (Márk 12,35-37; Luk 20,41-44) 34És megharagudván az ő ura, átadta őt a hóhérok kezébe, mígnem megfizeti mind, a mivel tartozik. (Mát 5,26) 35Ekképen cselekszik az én mennyei Atyám is veletek, ha szivetekből meg nem bocsátjátok, kiki az ő atyjafiának, az ő vétkeiket. (Mát 6,14.15) ((Mt 18:21-35, Kár)

https://www.youtube.com/@MEMBGy

https://www.facebook.com/melbourne.magyar.baptista/

https://magyarsag.mti.hu/szervezetek_intezmenyek/15502297/elso_magyar_baptista_gyulekezet_(melbourne

2024. ápr. 17. – Az Úr napja | 2Mózes 20:8-11 | Exodus 20. rész – Szimon Gergő

117 megtekintés 2024. ápr. 17. #baptista#keresztény#evangelium#istentisztelet#baptista#jézus#tata#evangelium#hit#keresztény Szimon Gergő lelkipásztor igehirdetése a 2Mózes 20:8-11 igeversek alapján. Az Úr napja. Tatai Baptista Gyülekezet

8Emlékezz meg a nyugalom napjáról, és szenteld meg azt! 9Hat napon át dolgozz, és végezd mindenféle munkádat! 10De a hetedik nap a te Istenednek, az ÚRnak nyugalomnapja. Semmiféle munkát ne végezz azon se te, se fiad, se leányod, se szolgád, se szolgálóleányod, se állatod, se a kapuidon belül tartózkodó jövevény. 11Mert hat nap alatt alkotta meg az ÚR az eget, a földet, a tengert és mindent, ami azokban van, a hetedik napon pedig megpihent. Azért megáldotta az ÚR a nyugalom napját, és megszentelte azt.” (2Mózes 20:8-11)

https://www.youtube.com/@tataibaptistagyulekezet

https://www.facebook.com/tataibaptista

Cím:2890 Tata, Sport utca 30
Lelkipásztor:Szimon Gergő
Állandó alkalmak:Rendszeres alkalmaink
Istentisztelet: minden vasárnap 10.00
Egyéb alkalmak: házi csoportok, férfi kör, női kör, ifjúsági, felnőtt ifi.
Honlap:http://www.tataibaptista.hu

2024. 04. 14. – Zsolt. 23 – Csernus Máté – Bp. Rákoshegy

28 megtekintés 2024. ápr. 14. Csernus Máté lelkipásztor igehirdetése a Zsolt. 23 igeversek alapján. Rákoshegyi Baptista Gyülekezet 

1Dávid zsoltára. Az ÚR az én pásztorom, nem szűkölködöm. 2Füves legelőkön terelget, csendes vizekhez vezet engem. 3Lelkemet felüdíti, igaz ösvényen vezet az ő nevéért. 4Ha a halál árnyéka völgyében járok is, nem félek semmi bajtól, mert te velem vagy: vessződ és botod megvigasztal engem. 5Asztalt terítesz nekem ellenségeim szeme láttára. Megkened fejemet olajjal, csordultig van poharam. 6Bizony, jóságod és szereteted kísér életem minden napján, és az ÚR házában lakom egész életemben.” (Zsolt. 23)

ttps://www.facebook.com/hegyibaptista

https://www.youtube.com/@rakoshegyibaptistagyulekez7906

Cím:1174 Budapest, Podmaniczky Zs. u. 6.
Lelkipásztor:Csernus Máté
Állandó alkalmak:Istentiszteletek: vasárnap 09.30 imaóra, 10:00 istentisztelet
Ifjúsági órák 2019-2020. tanévben: pénteken 17:00-19:00 
Legfrissebb információink a gyülekezet Facebook-oldalán találhatók. 
Honlap:http://www.rakoshegy.hu/
További információk:Leánygyülekezetünk a Dunavarsányi Baptista Gyülekezet. 
Itt a pásztorlást Mihály Zoltán presbiterünk végzi. 

Pengetős zenekar szolgálata I. rész – 2024. 04. 14. – Hetényi Levente – Érsekcsanád

25 megtekintés 2024. ápr. 16. Hetényi Levente lelkipásztor igehirdetése a Zsolt. 149 igeversek alapján. Érsekcsanádi Baptista Gyülekezet

1Dicsérjétek az URat! Énekeljetek az ÚRnak új éneket, dicséretet a hívek gyülekezetében! 2Örüljön alkotójának Izráel, Sion lakói örvendezzenek királyuknak! 3Dicsérjétek nevét körtáncot járva, énekeljetek neki dobokkal, hárfakísérettel! 4Mert gyönyörködik népében az ÚR, győzelemmel ékesíti fel az elnyomottakat. 5Vigadnak a hívek e dicsőségben, ujjonganak pihenőhelyükön. 6Szájuk Istent magasztalja, kezükben kétélű kard van. 7Bosszút állnak a népeken, megfenyítik a nemzeteket. 8Láncra verik királyaikat, vasbilincsbe előkelőiket. 9Így hajtják végre rajtuk az ítéletet, amely meg van írva. Dicső dolog lesz ez az ÚR minden hívének. Dicsérjétek az URat!” (Zsolt. 149)

Cím:6347 Érsekcsanád, Zrínyi u. 32.
Lelkipásztor:Hetényi Levente
Állandó alkalmak:Vasárnap de. fél 10-kor imaóra
10 órakor istentisztelet
du. 4 órakor istentisztelet
Csütörtökön: 18 órakor istentisztelet
Honlap:http://www.csanadibaptistak.eoldal.hu

https://www.facebook.com/ErsekcsanadiBaptistaGyulekezet

https://www.youtube.com/@eszterporkolab4509

Eleos – lelkigondozói és házassággondozói képzések 2024 szeptemberétől

Elindult a jelentkezés: www.eleos.hu Képzések menüpont.

Felekezetközi, biblikus képzéseink segítségével hatékonyabb segítővé válhatsz. A közös tanulás élményével gazdagodva jobban megérted a saját magadban és embertársaidban lejátszódó folyamatokat. 

Amit nyújtunk: szakmailag magasan képzett oktatók, jegyzetek, olvasmányok, interaktív gyakorlatközpontú tanulás.

Célkitűzésünk az elméleti és gyakorlati szakmai ismereteken kívül a lelki növekedés. Hiszünk abban, hogy ez a fejlődés hozzájárul a körülöttünk élő emberek és saját életminőségünk változásához, javulásához.

Várunk szeretettel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!