Kezdőlap Blog Oldal 463

Mi Isten országa, és hogyan épül? 2020. április

Photo by Larisa Birta on Unsplash

A hónap igéje

„Jézus így válaszolt: Bizony, bizony, mondom neked: ha valaki nem születik újonnan, nem láthatja meg az Isten országát.” (Jn 3,3)

A hónap gondolata

Isten országa nem olyasmi, aminek a felépítését te magad végzed. Még akkor sem vagy képes megtenni, ha ismered a Biblia alapján Isten országának jellemzőit, törvényeit. És akkor főképp nem, hogyha valaki megtanított arra, hogyan építsd Isten országát.

Miért van mégis sokakban az a gondolat, az a szándék, hogy felépítsék Isten országát? Egyszerűen azért, mert elméjüket megragadta Isten országa nagyszerűségének víziója. Olvasták, hallották, hogy Isten országa „igazság, békesség és öröm” – ahogy Pál apostol is írja. Úgy gondolják, ha erre törekednek, ha ezt megélik, azzal Isten országát építik fel. Természetesen dicséretes ez az igyekezet, és az emberi közösségekben van annak haszna, ha tagjai eleve jóra törekednek. De ez kevés ahhoz, hogy Isten országába belépj – ahogy Jézus is állítja a bölcs tanítóval, Nikodémussal való beszélgetésében. A vezető zsidó ember nem érti Jézust, nem érti, hogy mi is Isten országa, és azt végképp nem, hogyan épül az az ország.

Mi Isten országa? Az a valóság, ahol minden tökéletesen az ő rendje, éltető Lelke által működik, hiszen abban Isten maga uralkodik. Ki foghatja fel ezt a valóságot, ki láthatja meg? Akit Isten Lelke újjászül, újjáteremt – mondja Jézus Nikodémusnak. Abban az emberben Isten országa kezdődik, mert Isten uralkodik benne, a Szentlélek élteti, működteti belülről. És ez képessé teszi arra, hogy a külső világban, a környezetében is meglássa Isten országát, az ő uralmát. És ezért is tud úgy viselkedni, mint aki benne él Isten országában. Mert valóságosan benne él! Erről beszél Jézus a mustármagról, a kovászról szóló példázataiban is. Azt állítja, hogy amennyiben Isten országa áthatja az ember lelkét, annak ereje kiteljesíti a jóban őt magát, és végül önmagán túl áthatja a környezetét. Így épül Isten országa: a megtért, az újjászületett embereken keresztül építi Isten maga.

Mit tehet akkor az ember?

Először is meg kell térnie, hinnie kell Jézus Krisztusban, hogy a Szentlélek újjászülje.

Másodsorban engednie kell a Szentlélek hatásainak magában. Keresnie kell Isten közelségét. Szüntelenül imádkoznia kell, folyamatos kapcsolatot tartania Istennel. Keresnie kell szüntelen a szívében és a környezetében Isten országának mozzanatait. Kezdje napját az Úrral, és igyekezzen a közelében maradni egész nap.

Harmadsorban pedig hirdesse Isten országát – hiszen ő már látja –, hogy másokban is felébredjen a keresés vágya. Az beszéljen Isten országáról, aki már ott van, mert az hiteles lesz. Hát így épül Isten csodálatos országa közöttünk, emberek között.

A hónap gyakorlata

Napról napra keresd magadban és keresd a világban Isten országát, országának jeleit, bizonyítékait!

A hónap imája

Jó Atyám, Istenem, mutasd meg nekem mindennap bennem és körülöttem a te országodat! Mert hirdetni akarom, és úgy akarok róla beszélni, hogy mindenki érezze, hogy valóság. Ámen.

Vajon hogy lehet túlélni, megélni ezt az időszakot?

Olyan időszakban élünk, amikor kizökkentünk a megszokottból, vasárnaponként hétről hétre imaházba jöttünk, testvéri közösségben éltünk, amikor találkoztunk egymással, kezet fogtunk, megöleltük egymást, és boldogan mondtuk, hogy az Úr áldjon meg. Egy ideje korlátok közé kerültünk. Vajon hogy lehet túlélni, megélni ezt az időszakot?

Mi okból? Vagy mi célból?

Photo by Maja Petric on Unsplash

„Mi meg azt gondoltuk, hogy Isten csapása sújtotta és kínozta.” (RÚF)

„És mi azt hittük, hogy ostoroztatik, verettetik és kínoztatik Istentől!” (Ézs 53,4; Károli)

Hogy juthattunk ide, ahol tartunk a koronavírus-járvány okozta állapotban? Hogy történhetett meg? Hol szabadultak el a vírusok? Kik nem figyeltek eléggé? Miért voltunk ennyire felkészületlenek a járvánnyal szemben? Milyen társadalmi berendezkedés vezetett szükségszerűen ide? Milyen súlyos mulasztások vagy akár bűnök következménye mindez? És még számtalan kérdés forrong a fejekben, a közösségi médiában, a hírcsatornákon.

Vannak, akik a szabad mozgást, a nemzetközi üzleti utazgatást, a turizmus fékezhetetlen vonulását okolják, mivel így képtelenek voltunk elzárkózni saját országainkba, sőt keresztül-kasul terjesztettük a vírust a világban. Így lett Európában Tirol az egyik sötét folt, ahonnan a turisták vitték tovább a kórt, mint a cukrot.

Vannak, akik az élelmiszer-higiéniai hiányosságokat okolják sok-sok országban. Hiszen a vuhani húspiacon elképzelhetetlen állapotok uralkodtak.

Vannak, akik a G5-rendszert okolják, amely még nem ismert hatással lehet az emberi szervezetre.

Vannak, akik a víruslaborokat okolják, ahonnan szerintük bármikor kiszabadulhat a halál, sőt feltételezik, hogy esetleg ezt egyes szervezetek tervszerűen végzik is.

Vannak, akik az egészségügy és a járványügy állapotát okolják, hogy az emberek nincsenek felkészítve a járványok érkezésére.

Vannak, akik a gazdasági és pénzügyi vezetőket; vannak, akik a multikat; vannak, akik a nagy befektetőket okolják, akiknek szerintük az emberek nem érdekesek, csak a profit.

Vannak, akik a politikusokat okolják, akik – szerintük – jobban elkötelezettek a gazdaság mindenáron való fejlődéséért, mint az emberi életek védelméért.

Vannak, akik az emberi bűnök térhódítását okolják, elsősorban keresztény tanítók némelyike. Szerintük ezt egyértelműen bizonyítja a rossz térhódításának statisztikai emelkedése: egyre többen vannak a börtönökben, egyre több a rossz házasság, egyre több a pedofil, egyre több az emberellenes bűncselekmény, egyre több az abortusz, egyre többen korruptak stb. Tehát ez Isten csapása, amit a bűnös emberiség gonoszsága váltott ki.

Könnyű a Biblia ókori járványtörténeteire hivatkozva a mostanit is Isten jogos csapásaként magyarázni. Könnyű ezt mondani az interneten, könnyű ezt mondani a szószéken, mert „a távolból könnyű bátornak lenni” – ahogy az omaha mondás is tartja. Aki szerint az emberek konkrét bűnei a felelősek a csapásért, annak ott kell beszélni, ahol az történik: a bűnözök között, a megromlott házasok otthonában, a pedofilok, a tolvajok és a korruptok között… Hiszen hogyan hallanák meg a változás szükségét, ha nem nekik mondják. Az interneten keresztül és a szószékről igen biztonságos bátornak lenni. De a probléma, hogy az érintettek nem hallják meg.

Mindez természetesen nem csupán a vallási tanítókra áll. Azokra is, akik a szabad kereskedelemben, a turizmusban, a G5-rendszerben, a víruslaborokban, az egészségügy működési hiányosságaiban, a multikban, a gazdaságban látják a fő okokat. Aki biztos abban, hogy jól látja az okokat – hiszen újra és újra hangot is ad ennek –, ha ember, tegyen a változásért, ne pusztán beszéljen róla! Ha azt mondja, nincs abban a helyzetben, akkor hozza magát helyzetbe: tegye magát cselekvő emberré! És ha a változások cselekvő részesévé teszi magát, akkor kiderül majd, hogy helyesen látta-e a teendőket. Ez a bátorság.

Sokan voltak a történelem során, akik látták a bajokat, de nem arra vártak, hogy a szerintük felelősök majd tesznek valamit, hanem ők maguk lettek a „változás”. Mert nem csupán véleményük volt a felelősök feladatairól, hanem látták a szükséges és lehetséges lépéseket, amelyekben ők is képesek voltak a cselekvésre. És ezek az embertársaink nem mindig azok voltak, akiknek pozíciójuk volt. Amijük viszont volt, az a víziójuk, mint Albert Schweitzernek, mint Teréz anyának, mint Martin Luther Kingnek, mint…

Jézus maga is így gondolkodik. Tanítványai egyszer arról faggatják, hogy egy adott ember vakságának az oka mögött a saját bűnei vagy az ősei bűnei állnak-e. Jézus tagadja ezt a megközelítést. Azzal, hogy meggyógyítja végül a vakot, azt állítja, hogy sokkal fontosabb a bajban nyújtott segítség, mintsem hogy jól magyarázzuk-e az okokat.

Az apostolok sem a nyomort és annak okait értelmezik a júdeai éhség idején, hanem gyűjtést szerveznek a rászorultak számára. Ez már nem az ószövetségi próféták krízisértelmezése. Miért? Mert értelemszerűen már nem teokratikus társadalomban gondolkodnak, mint elődeik, hisz már nem abban élnek.

Magától értetődő, hogy a járvány végén – mert reményeink szerint lesz vége – az élet minden területén majd szembe kell néznünk a következményekkel, a hiányosságokkal, és el kell kezdenünk bátran a valódi újragondolást: hogy elkezdjünk máshogy gondolkodni, mint eddig, másképp érezni, mint eddig, és másképp élni, mint eddig. Ebben lesz dolga az állami vezetésnek, és lesz dolguk az egyházaknak, lesz dolguk a gazdaság és a pénzügy főszereplőinek, lesz dolguk az intézményeknek, de még a civileknek is. Hogy ki-ki folytathatja-e azt, amit eddig csinált, Isten és emberek előtt jó lelkiismerettel, vagy változás kell.

Most tehát ott tartunk, hogy a „Mi okból történt mindez” kérdésünk helyett a „Mi célból történt mindez?” kérdésre adjunk cselekvő választ. Nagy kísértés okokat kutatni akkor, amikor a cselekvésnek van itt az ideje. De ki találja meg a magáét? Boldog az az ember, aki megtalálja.

„Mondjátok az igazaknak, hogy jó dolguk lesz, mert tetteiknek gyümölcsét élvezhetik.” (Ézs 3,10)

A tanítványság fontossága – a jelenlegi helyzetben

Iván Barnabás evangélista üzenete.

Elidegenedve, összezártan? – Mike Sámuel

Mike Sámuel
Kecskeméti Baptista Gyülekezet

Isten mindenkit hazaküld – Durkó István

A szülőképes gyülekezet

„Ha valaki újonnan nem születik, nem láthatja meg az Isten országát.”

„Én azért jöttem, hogy életük legyen, sőt bőségben éljenek” – mondta Jézus Krisztus. Jézus Krisztus nem vallást alapított teológiai dogmákkal, gondos szervezéssel, az egyházi tantételek és a szertartások, az egyházi szervezet kiépítésével. Jézus Krisztus életet – felülről való, örök életet – hozott azok számára, akik felismerték, hogy első szüleink örökségeként valamennyien a kárhozatot jelentő halál állapotában jöttünk ebbe a világba, és hittel ragadták meg Jézus Krisztust, az ő szavait, és az életet jelentő megváltását.

Jézus Krisztus személyének, megváltásának és tanításának elfogadása nem egy hitvallás, és nem egy vallási szervezet elfogadását jelenti, hanem életet a halálból, üdvösséget a kárhozatból, az örök élet élő reménységét és örömteljes bizonyosságát most és azonnal. Ezzel együtt természetesen bűneink bocsánatát, a megigazítás hófehér öltönyét, a bennünk lakozást vevő Szent Szellem által megvalósított új és örök élet örömteli bizonyosságát. Az üdvösség nem a halál után lesz a miénk, hanem csak azoké lesz, akik már a földön megnyerték és benne élnek.

A Krisztus elfogadása utáni mindennapi életünk legnagyobb ajándéka a krisztusi életprogram ezen a földön, amelybe Isten a Szent Szellem által beavat. Szellemi hatalmat ad országának építésére. Felruház kegyelmének ajándékaival, melyek által alkalmassá tesz meglátni és elvégezni azt a küldetést, amelyet ő reánk bíz a gyülekezetben, a családban, a világban. Emberek felé való szolgálat ez, emberek mentése az üdvösségre, és a gyülekezet – Krisztus testének – építése, hogy alkalmassá legyen küldetésének betöltésére. A felülről való élet bennünk létének jele az, hogy túlárad, arra késztet, hogy add tovább, másokat is segíts – Krisztus által – az üdvösségre.

A szülőképes gyülekezetben nem vallásos emberek növekednek, hanem újjászületnek az emberek, akik természetes missziós küldetésüknek tartják és munkálják is, hogy minél több ember újjászülessen, és ennek gyümölcseként új gyülekezetek is szülessenek. A mi országunkban is sok olyan település van még, amelyben nem él és nem működik evangéliumi gyülekezet.

Közlemény a Békehírnökről

A baptista közösség 125 éves lapja a koronavírus-járvány okozta veszély miatt 2020. március 25-től nem kerül postázásra az előfizetők számára. A döntés visszavonásig érvényes. Erről egyházunk operatív tanácsa döntött 2020. március 24-i tanácskozásán.

Meddig tart még?

„Meddig tart ez, Uram? Végképp megfeledkeztél rólam? Meddig rejted el orcádat előlem?” (Zsolt 13,2)

Ezt a kérdést gyakran tesszük fel manapság mi is. Meddig tart még, hogy növekszik a megbetegedések és a halálozások száma? Meddig kell még rettegni a megbetegedéstől? Meddig tart még, hogy nélkülöznünk kell a személyes találkozásokat? Meddig kell még a diákoknak online tanulniuk? Meddig kell még „home office”-ban dolgoznunk? Folytathatnám a kérdések sorát. De jól láthatóan ezekre most még nincsenek válaszaink.

Célszerűbbnek tűnik tehát egy másik oldalról megközelíteni a problémát. Mégpedig Isten oldaláról. A 13. zsoltárban Dávid négyszer teszi fel a kérdést Istennek: meddig még?

Először azt kérdezi, hogy vajon Isten végleg megfeledkezett róla, hiszen már olyan hosszú ideje tart a megpróbáltatás. Úgy éli meg ezt az időszakot, mintha Isten elfordította volna tőle az arcát. Bizonytalan benne, hogy meddig marad még nála hívatlan vendégként az aggódás, meddig hatalmaskodhat még rajta az ellenség. Most talán jobban meg tudjuk érteni Dávid tusakodásait, mert mi magunk is hasonlókat élünk át. Egy másik zsoltárban pedig így könyörög a zsoltáros:

„Kérlek, ne fordítsd el arcodat, mikor bajok vesznek körül.” (Zsolt 102,2)

Az ószövetségi hívő ember láthatóan úgy fogta fel a megpróbáltatásait, hogy Isten – egy bizonyos időre – elfordította tőle az arcát. Ha pedig Isten megvonta tőle a védelmét, ha levette róla áldó kezét, akkor hamar fizikai és lelki krízisbe került! Meglepő, hogy mennyire hasonló módon gondolkodik az ember, éljen akár az ó- vagy a legújabb korban. A zsoltáros azt mondja:

„míg jó dolgom volt, azt gondoltam, nem tántorodom meg soha.” (Zsolt 30,7)

De sokan élnek és gondolkodnak így ma is. Amíg körülveszi őket Isten kegyelme, addig az életük csúcsán érzik magukat, de amikor elfordítja tőlük Isten az arcát, halálra rémültek.

Mit lehet tenni ilyen megrendült állapotban?

Meg lehet sokszorozni az erőfeszítéseinket, hogy ezáltal legyűrjük a félelmet. Lehet úgy is tenni, mintha nem félnénk, de ezt senki nem hiszi el nekünk! Lehet a bennünk feltorlódott összes frusztrációt kivetíteni azokra, akik a közelünkben vannak. Lehet megfogalmazni vádló kérdéseket: hol van ilyenkor Isten? De lehet önvizsgálatot is tartani, szembenézni a saját tetteink következményeivel. Mert miért gondolja azt az ember, hogy büntetlenül hághatja át Isten törvényét, kezelheti félvállról az igazságot és a jogosságot?

A vetés és aratás törvénye (Gal 6,8) érvényben van! Amikor Isten népe – a világos parancs ellenére – nem különült el az ország pogány népeitől, és nem törekedett szent életre, hanem inkább átvette azok utálatos szokásait, hűtlenné lett Istenéhez. Hűtlenségük következtében pedig sok nyomorúság szakadt a nyakukba.

Keresve a válaszokat álljon most itt egy részlet Ezsdrás bűnbánati imájából. Ez jó példa arra, hogy mit lehet tenni ilyen megrendült állapotban. Milyen lelkület az, amely a megoldás, azaz Isten felé vezet bennünket. Ezsdrás így imádkozott:

„Ó Istenem, a tekintetemet sem merem rád emelni, annyira szégyellem magam! Igen, szégyellem magam, mert bűneink egészen elborítottak bennünket, és vétkeink az égig érnek! Ősapáinktól fogva mind a mai napig egyre csak halmoztuk bűneinket – s ezek miatt zúdult ránk annyi büntetés. Idegen királyok uralkodtak rajtunk, utolért bennünket a kard és száműzetés, kiraboltak és megaláztak bennünket – és mindez még ma is így van.” (Ezsd 9,6–7; EFO)

Richard Wurmbrand: Beszédek a magánzárkában

Engem vonzanak azok az irodalmi művek, amelyek az emberi élet szélsőséges helyzeteiben születtek, íródtak. Szakdolgozatom témája is Márai ostrom és háborús naplója volt. Másrészt életem nehéz időszakában fordultam az irodalom és az írás felé. Mégis ez a koronavírusos világ bezártsága késztetett arra, hogy elolvassam Richard Wurmbrand Beszédek a magánzárkában című kötetét (Budapest–Kolozsvár: Harmat–Koinónia, 1996).

Jelenlegi élethelyzetünkben sokkal könnyebben tudjuk magunkat beleképzelni a szerző helyzetébe, aki 14 évet töltött börtönben, először a nácik, majd a kommunisták börtönében. Először zsidó származása, majd másodszor evangélikus lelkészi szolgálata, Krisztusba vetett hite miatt. Elzártsága most valamilyen módon hasonlatos a miénkhez.

Épp ezért válhat számunkra értékes szöveggé. Azért, mert ráébredhetünk, hogy a mi jelenlegi néhány hetes bezártságunk nem valamiféle beláthatatlanul hatalmas büntetés, ami kizárólag minket ért el. Másrészt olvashatjuk egy olyan testvérünk bizonyságtételét, aki hosszú, néha végtelennek tűnő bezártságát önmaga számára elmondott prédikációk elmondásával és azok memorizálásával (is) oldotta fel. Ezeknek az igehirdetéseknek egy válogatását olvashatjuk ebben a kötetben. Itt nem a gyülekezetét bátorítja a kitartásra és a Krisztusban való megmaradásra, hanem önmagát. Wurmbrand beszélget a lelkével, ahogy a zsoltárostól mi is tanultuk. Nem mi vagyunk a legjobb hallgatóságunk. Mégis mindig elsősorban magunkhoz beszélünk. Erre nagyszerű példa ez a könyv.

A prédikációk nem a klasszikus formát követik, nincsenek textusok, nincsenek jól szerkesztett pontok, nincsenek alkalmazási ötletek a hallgatóságnak, sem a ma oly modern kihívások. A szerző egy helyen viccet mesél Istennek, és utána magyarázza el, miért nincs igaza a viccnek. Sok idézetet használ nem mindig keresztény szerzőktől, idéz a Kabbalából és máshonnan is. Vagyis elég eklektikus, és néhány következtetése, gondolata akár megdöbbenthet, és akár meg is botránkoztathat, mert nem mindenben felel meg a mi dogmatikus, jól szabott, minden helyzetre gondosan kiválasztott és kicsiszolt gondolatainknak. Azért, mert egy hívő ember zilált, de Istenben bízó szavait olvashatjuk. Néha szükségünk van ilyen szavakkal való szembesülésre. Néha nekünk is ilyeneket kell kimondanunk.

„Jól vigyázzatok tehát, hogyan éltek; ne esztelenül, hanem bölcsen, kihasználva az alkalmas időt, mert az idők gonoszak. Éppen azért: ne legyetek meggondolatlanok, hanem értsétek meg, mi az Úr akarata.”

Már a mi nemzedékünk is tudja, hogy mit jelent az idők gonoszsága. Talán elődeink példája segít a Krisztusban való megmaradásra.