Kezdőlap Blog Oldal 386

Bodrogi Zenetábor 2022

A Bodrogi Zenetábor idén is megnyitja kapuit a zeneszerető gyerekek, fiatalok, felnőttek előtt, hogy együtt énekeljünk, muzsikáljunk, játsszunk, sportoljunk, strandoljunk, beszélgessünk, kiránduljunk, fejlődjünk zenei tudásban, testben, és nem utolsósorban lélekben.

A tábor díja teljes ellátással: 32 000 Ft.

Kedvezmény kérhető nagycsaládosoknak, hátrányos helyzetből érkezőknek, több táborozó gyermeket küldő családoknak. A kedvezmény mértéke 10–50%.

A jelentkezési felület június 4-ig itt érhető el:

 t.ly/bodrog 

joazur.hu

bolcses-bodrog.sulinet.hu

és a Bodrogi Oktatási Központ Facebook-oldalán.

Várjuk zenetanárok és segítők jelentkezését is. Amit számukra kínálunk: egy nagyon fárasztó hét – tele zenével, baráti beszélgetésekkel, élménnyel, lelki feltöltődéssel.

További információ: P. Győri Kornél +3620 334 4077 (Baptifon)

bodrogizeneiskola@gmail.com

Központi gondolat 2. rész – Jézus megjelenik a tanítványoknak

Elindult egyházunk legújabb videósorozata, a Központi gondolat.
Minden héten hétfőn egy gondolatébresztő beszélgetést adunk közre, mely az aznapi baptista Áhítatban kijelölt ige központi gondolatát és mai üzenetét, aktualitásait keresi.
Azért is választottuk ezt a címet, mert a beszélgetőtársak a Benczúr utcai egyházközpont munkatársai közül kerülnek ki.
Bízunk benne, hogy hasznos indítása lehet ez a heti témának, elmélkedéseknek.

Boros Dávid beszélgetőtársai: Téglási Lajos és Paróczi Zsolt.

Teljes bűnbocsánat a kereszten

Miért a kereszt? – merülhet fel sokakban. Mi az oka, hogy Jézus halálának eszköze van a kereszténység hitének középpontjában, és nem az üres sír, a feltámadásának jelképe? Miért a kereszt lett az az általános szimbólum, amely sok helyen és sokféleképp emlékeztet bennünket Jézus Krisztus megváltó művére, amely ott van a templomok tetején, az imaházak főfalán, nyakláncok medáljaként, a katolikus testvérek olvasóján, sokak Bibliájának borítóján? Az apostoli levelek is hangsúlyozzák a „keresztről szóló beszéd” elengedhetetlenségét.

Ha az esemény csodálatossága felől közelítünk, akkor számunkra sokkal rendkívülibbnek tűnik a végleges feltámadás, ami senki mással nem történt meg azóta sem – sokkal inkább mint egy kereszthalál, amely rengeteg ember életét oltotta ki a történelemben.

Mégis mi teszi akkor olyan rendkívülivé számunkra Jézus kereszthalálát? Miért lett nekünk a legfontosabb hely a Golgota?

Mert Jézus kereszthalála lett fordulópont az életünk számára, hisz abban történt meg a teljes és végleges bűnbocsánatunk. A megváltás, a bűnbocsánat oldotta meg esendőségünk és tökéletlenségünk addig feloldhatatlan problémáját.

Kérdezheti bárki, hogy hogyan történik meg a teljes megbocsátás, ha még azután is követ el hibát, vétket a hívő ember. Isten titka ez, ahogy ő a látszólagos valóság és az emberi logika ellenére – mármint hogy azután is sokszor vétkezünk – megváltó módon cselekszik, újat kezd bennünk, megőriz magának, és megszenteli az életünket. Mi, emberek látszólag joggal várnánk a teljes megváltástól, a teljes bocsánattól azt, hogy tökéletessé válva többé már ne kövessünk el bűnt. Mégsem ez történik. A tökéletlenségünk megmarad, de a megbocsátás végleges lesz.

Egyes tanítók, evangélisták sokszor arra szólítanak fel, hogy újra és újra tartsunk bűnbánatot. Nem mond ez ellent annak, hogy a bűnbocsánat egyszer s mindenkorra adatott annak, aki bűnbánatot tartott? A megtérésre hívás után sem Jézus, sem az apostolok sosem hívták arra a hívőket, hogy újra és újra tartsanak bűnbánatot. Azt kérték, hogy vallják meg bűneiket, legyenek őszinték a cselekedeteikkel, a szándékaikkal kapcsolatosan – ahogy János apostol le is írja: a megbocsátást nyert bűnös képes újra és újra elismerni (megvallani) az azóta megesett vétkeit, ezáltal élni meg a véglegesen kapott megbocsátást, és ezáltal a belső tisztulást. Épp ezért mondja Jézus Péternek az utolsó vacsorán: „Aki megfürdött, annak csak arra van szüksége, hogy a lábát mossák meg, különben teljesen tiszta. Ti is tiszták vagytok.”

A mindezekről való gondolkodásunkban alapvető nehézségünk az esendő, tökéletlen állapotunk, régiesen: a gyarlóságunk. Mit értünk ez alatt? Hogy sokszor hibázunk, bűnöket követünk el, vagy épp elmulasztjuk a jót megtenni, a rosszat megállítani. Sőt még abban az időszakban sem vagyunk tökéletesek, mikor esetleg semmi rosszat nem teszünk. Miért? Mert nem minden karakterjegyünk pozitív, mert sokszor van bennünk olyan belső késztetés, amely nem Istentől van, mert sosem láthatunk mindent egyszerre egyben, mert véges mindenünk: erőnk, türelmünk, értelmünk, igyekezetünk. Ezt az állapotot érti a Biblia a testi ember kifejezést használva. Lényünknek ez az oldala megtérésünk után is azt akarja, hogy újra és újra megtérés előttiként gondolkodjunk a vétkeinkről, de még Isten megbocsátásáról is. Emiatt az ember hívőként is hajlamos lehet arra, hogy Isten kiengesztelésére igyekezzen újra meg újra, miközben már elnyerte Jézus Krisztusban a megbocsátást, a kiengesztelődést.

A Zsidókhoz írt levél szerzője ezért tartotta fontosnak olvasói számára különösen hangsúlyozni, egyértelműen levezetni a kereszten történt megváltás egyszeriségét, véglegességét és tökéletességét. Szükséges sokszor elolvasnunk a kereszt történetét, hogy Jézus Krisztus kereszthalálának titkában és csodájában ámulni, gyönyörködni tudjunk – hiszen mindent ez változtatott meg bennünk!

Olvassuk csak figyelmesen és hálás örömmel sokszor a Zsid 10,10–18-at! „Isten akarata szentelt meg minket Jézus Krisztus testének feláldozása által egyszer s mindenkorra. Minden pap naponként szolgálatba áll, és sokszor mutatja be ugyanazokat az áldozatokat, amelyek sohasem képesek bűnöket eltörölni. Ő ellenben, miután egyetlen áldozatot mutatott be a bűnökért, örökre Isten jobbjára ült, és ott várja, hogy ellenségei zsámolyul vettessenek lába alá. Mert egyetlen áldozattal örökre tökéletessé tette a megszentelteket. De bizonyságot tesz nekünk a Szentlélek is, mert miután ezt mondja: »Ez az a szövetség, amelyet kötök velük ama napok múltán – így szól az Úr –: Törvényemet szívükbe adom, és elméjükbe írom, bűneikről és gonoszságaikról pedig többé nem emlékezem meg.« Ahol pedig bűnbocsánat van, ott nincs többé bűnért bemutatott áldozat.”

A bűnbocsánat tehát azt jelenti, hogy egyszer s mindenkorra elengedte Isten azt az adósságunkat, amely emberi állapotunk tökéletlenségéből fakad. Ezért halt meg Jézus Krisztus csak egyszer. Bűneinket ezért csak egyszer vitte fel a fára, „Egyetlen áldozatával örökre tökéletessé tette a megszentelteket!”. Ezért „nincs többé kárhoztató ítélet azok ellen, akik Krisztus Jézusban vannak, mert az élet Lelkének törvénye megszabadított téged Krisztus Jézusban a bűn és a halál törvényétől” – ahogy Pál apostol fogalmaz.

Ezért ad teljes és végleges felszabadultságot a bűnbocsánat. És ezért már soha többé nem jóvátételként, nem bűntudatból tesszük a jót, mert nem kell újabb bűnbocsánat ahhoz, hogy megigazítson. Már megigazított bennünket.

Bűnbocsánatot tehát egyszer lehet nyerni. Akkor, amikor valaki elfogadja hittel Jézus Krisztus kereszthalálát a bűneiért való áldozatként, kiengesztelésként, fizetségként. Ezért fogalmaz ilyen erősen az apostol: „Titeket is, akik halottak voltatok vétkeitekben, ővele együtt életre keltett, megbocsátva nekünk minden vétkünket. Eltörölte a követeléseivel minket terhelő adóslevelet, amely minket vádolt, és eltávolította azt az útból, odaszegezve a keresztfára.” Ezért jellemezte az első keresztények úrvacsoráját, Jézus Krisztus kereszthalálára emlékezését kitörő öröm: „amikor házanként megtörték a kenyeret, örömmel és tiszta szívvel részesültek az ételben.” Az eredeti görög szó értelme szerint ujjongva úrvacsoráztak az első keresztények. Miért? Mert arra emlékeztette őket, hogy vége, végleg vége a lelkük bűntől és kárhoztatástól való szorongásának. Ha a régieknek a bűnért való áldozat, jóvátétel elegendő lett volna, akkor „többé nem éreztek volna semmi bűntudatot”. De éreztek, és ez a bizonyítéka annak, hogy a teljes felszabadulást, a lélek megváltását Jézus keresztáldozatán kívül semmi nem tudja megadni.

Ha egyszer megérted mindezt, és teljes szívvel hiszed, mindig örülni fogsz, amikor csak eszedbe jut. Akkor mondani sem kell, hogy örülj, ujjongj – mert élni fogod.

Húsvét reggeli gondolatok

Angyalnak lenni jó lehet. Ülni a sírkő tetején, azon a többtonnás sziklatömbön, amit előzőleg a kisujjunk egy mozdulatával elgörgettünk a sziklasír bejáratától, elriasztva ezzel az őrző zsoldosokat.

Szóval angyalnak lenni jó lehet, ülni a sziklán és mosolyogva várni az asszonyokat, hogy bátorítva azt mondjam nekik: „Ti ne féljetek, mert tudom, hogy a megfeszített Jézust keresitek!”

Angyalnak lenni jó lehet, a mennyben élni, a világosságban, Isten közelében. És jó lehet fényességben eljönni a földre, és azzal biztatni az embereket: „Ne féljetek, mert íme nagy örömet hirdetek nektek, amely az egész nép öröme lesz…”

Vajon az angyali szolgálat csak hírnöki szolgálat volt, avagy megadatott számukra a tudás és ismeret ajándéka? Miközben a pásztorokhoz beszélt az angyal, talán kacsintott egyet, vagy megjelent a szája szegletében egy cinkos mosoly: én már tudom azt, amit ti még nem, hogy miként lesz az egész népnek öröme a ma született üdvözítő.

Az egész népnek, sőt az egész emberiségnek szólt az örömhír, de akkor még nem mindenki érzett örömöt efelett. Örültek a pásztorok, mert érezték, hogy valami különleges élményben lehetett részük. Örültek a napkeleti bölcsek is, mert célba értek, megtalálták, amit kerestek. De nem mindenki örült. Sokan sírtak és szomorkodtak, mert elvesztették gyermeküket Heródes vérengzése nyomán, a megszületett fiú miatt. Később voltak, akik örültek, mert megszabadultak fizikai vagy lelki betegségekből, aztán ők is – és még sokan mások is – sírtak és búslakodtak nagypénteken, látva a szenvedő Jézust.

Az angyal pedig ott ül a kövön és mosolyog – „Én megmondtam előre, hogy az egész nép öröme lesz!”

Angyalnak lenni jó lenne! Örömhírt vinni, bátorítani, vigasztalni, békességet hirdetni, húsvét evangéliumát megismertetni az emberekkel!

Legyen ez a küldetésünk, angyalnak lenni itt a földön, hogy valóságosan is az egész népnek, minden embernek az örömére legyen a feltámadás evangéliuma!

P. Győri Kornél

Nagypénteki gondolatok a Szelíd szemed, Úr Jézus kezdetű ének alapján

„Jöttek adventek, – karácsonyok, – évek,
És hittem én is: hátha mégis élek…

Nagypéntek volt, a fűz már ideadta
Barkáját kedves kéz által nekem,
Hogy a szent főnek új dísze legyen.”

                                                           Reményik Sándor: Nagypénteki szertartás

Tavasz van, és az volt akkor is. A kertek pontosan úgy ontották a virágot, mint ma, és mindenkor: önzetlenül, pazarlón, örömet, reményt lopva a szívekbe. Az élet ébredésének harsány, színpompás kavargása soha meg nem szokható élmény. Különös, évenként ismétlődő csoda, melyben nincs semmi abból, ami a miénk, semmi abból, ami emberi, legfeljebb csak a remény és várakozás. Annyi fájdalmat, oly sok könnyet képes eltakarni a beszippantott illat és a simogató szirom. De az utak felkavart pora is ugyanolyan lassan, komótosan oszlik szerte, mint hajdanán. Közben persze rátelepszik mindenre: házfalakra, fákra, a vakító fehérre mosott, száradó ruhákra. És bejut a legkisebb résen is, hogy asztal, szék, könyvespolc se menekülhessen előle. Ha a lelken talál egy óvatlan repedést? Nincs kímélet, ott is otthagyja a nyomát. Szürke, nehéz, fojtogató lesz tőle minden. A virág is, mely a gyümölcs reménységét hordja szirmai között, fáradtan kókad el és roskad magába, várva egy üdítő szellőt, ne adj’ Isten, valami kevés kis esőt! Ilyen a világ, ezen semmit nem változtat egy-két évezred. Az illanó, hervadó szépség és a ragaszkodó szürke lepel egyaránt takarhat valamit. Bármit, de nem biztos, hogy jót. Mert jó és rossz között nem a színek sokasága vagy annak hiánya a különbség. A jó olykor nagyon rossz tud lenni, és a rossz is tud jó lenni; mintha jó és rossz ugyanannak a könyvnek lenne elő- és hátlapja. De közte van a történet. És azt hiszem, a sztori a lényeg!

A régi nagyhetek emlékét messze sodorta már az idő. Mégis, ha valami maradt belőle, az egy poron és minden színkavalkádon átsütő szempár. Az a szelíd tekintet, mely jól lát. Jól lát minden bántó mulasztást, az összes álságot, leplezett és leplezetlen vágyakat, de bűnt, vétket, hamisságot is; és nem téveszti meg semmi. Azt érezzük, megvet, mert ismer. Azt gondoljuk, úgy mér, ahogy mi: látunk és értékelünk és aztán ítélünk, mert az olyan jogos és olyan könnyű. Ám ha rólunk van szó, akkor könyörgünk és reménykedünk: meg ne vessen az a szelíd szempár.

Igen, jól lát, és ránk tekint akkor is, ha a terhek roskasztó súllyal nehezednek ránk. Az életnek önmagában van súlya. Nagy kiváltság embernek lenni, de ki merné állítani, hogy könnyű is?! És ezen segítene a béke és a bocsánat? Semmi más, csak ezek! Amikor vádat emel, akkor is csak azért teszi, hogy Ő ítélhessen el! Ne az önvád, a szívet-lelket vasmarokkal szorító gonosz, reménytelen fájdalom, hanem Ő, a mi Gazdánk, Jó Pásztorunk!

Szelíd szemed, Úr Jézus! A régi ének sok titkot rejt magában! Azt tudjuk, ki a szöveg és dallam szerzője, tudjuk, ki fordította le a mi nyelvünkre. A titok másban van: abban az örök emberi gyengeségben, mely arra visz bennünket, hogy tagadjunk, hazudjunk, átkozódjunk, mint egykor Péter. És nem egyszer, és nem háromszor, hanem ezerszer, és a kakas rikoltása sem ébreszt rá bennünket arra, amit teszünk. Csak az, amikor végre „összeakad” a tekintetünk, és megértjük: nem ismerjük magunkat, mert bebújtunk magunk mögé, és ebben a rejtekben csak a Szelíd Szemű vesz észre bennünket. Be kell vallanunk: nincs igaza SaintExupéry Rókájának, hogy csak szívével lát jól az ember. Na, azzal éppen nem, mert a szív is megcsal, mert csalárdabb mindennél. Jól csak akkor látunk, ha látnak minket szelíd szemek, értünk könnyezők, minket kérdezők.

Most tavasz van, és megint virágos, illatosan ragyogó. És az út is ugyanúgy poros, a szél most is felkapja és rászórja mindenre, ami fontos. De nagypéntek van ismét, és ma is ez a szelíd tekintet az összes reménységünk.

Beke László gimnáziumi tanár, lelkész

Az ünnepben megélt „élet-halál”-kérdés

Sokszor gondolkozunk az életről és a halálról, erről a különös gondolatpárról, amelyek ellentétei egymásnak, mégis összetartoznak és egymásra mutatnak. A világ külön kezeli e fogalmakat. Úgy gondolják, hogy aki él, az nem lehet halott, és aki meghalt, az nem lehet élő. Jézus Krisztus azonban így mutatkozik be Jánosnak Patmosz szigetén: „Ne félj! Én vagyok az első és az utolsó és az élő: halott voltam, de íme, élek örökkön örökké!” (Jel 1,17–18)

Az egyházi ünnepek középpontjában Isten hatalmas szeretete áll, hiszen az Atya szeretetéből fakadóan elküldte a Fiút a világba, hogy a világ éljen általa. A testet öltés csodája ezt mutatja be, hogy Jézus Krisztus megüresíti magát, és emberré lesz, emberi módon kezd élni közöttünk. A mi „teljes” életünkhöz ő megüresítette magát, hogy a mi fogalmaink szerint éljen. És győzelmes életet él, szolgál, tanít, szeret, segít, mindent megtesz az emberekért.

Földi életének része virágvasárnap is, amikor a hozsannázó tömeg élteti, piedesztálra emeli, és nagypéntek is, amikor letaszítják az általuk készített képzeletbeli trónról. Az Atya oldaláról nézve nagypéntek csúfos keresztfája oltárrá nemesedik, hiszen rajta függ az Isten Báránya, aki elveszi a világ bűneit. Életet teremtő halál az övé, mert miközben meghalt, életet ad mindazoknak, akik hozzá jövünk.

Húsvét is ennek a kiteljesedése, hiszen látják, hallják Jézust, aki él, pedig halott volt. Ő beszél az örök életről, ahová meghív bennünket, sőt elvezet, és úttá lesz a célhoz érésünkben az Atyához vezető úton.

Sokat gondolkozunk mostanában azon, hogy a háború borzalmait látva hol találjuk meg az élet szépségét, értelmét, garanciáját. Mi is az élet valóban, és meddig tart, miért ér véget?

Az Úr mintha újra meg újra lenyújtaná nekünk Jákob létráját, hogy felmehessünk rajta hozzá.

Ma a régi derű járja át a szívünket, az első szeretet öröme, a végtelen ragaszkodás boldogsága, amikor felfedeztük, hogy földi életünk is megszínesedik, ha befogadjuk az Urat a szívünkbe. Pál apostol így mondja a galatáknak:

„Élek pedig többé nem én, hanem él bennem a Krisztus!” (Gal 2,20)

Ezt hívják igazán életnek, tartalmas, végtelen, biztonságos életnek.

A testünket összetörhetik, megromolhat, elbomolhat, de a lényeg, ami láthatatlan, az örökkévaló, mert nem fog rajta sem az idő, sem a halál, semmi.

Húsvét az örök beteljesedést hozza el számunkra. Az Úr Jézus előre megmondta, hogy mi fog történni vele, és aki elhitte, amit ígért, az nem csalódott, hisz harmadnapon feltámadt. Számtalanszor álltam már ravatal mellett, és a nyitott sír mélye nem azt üzente, hogy mindennek vége, hanem hogy most aztán elkezdődött az örök élet. Akik kilépnek a földi dimenzióból, ők az Úrhoz hazaérkeznek, ha arra vitt az útjuk. Csodálatos öröm az osztályrészük, amikor minden beteljesedik, úgy, ahogy az Úr megígérte. Akik másfelé tartanak, máshová érkeznek meg. Ott nem öröm lesz, hanem gyalázat, nyomor, pokol.

Egy régi ének sokszor előttem van, mert hallottam, énekeltem, éreztem: „Jövel az élet vizéhez, szomjazó és fáradott…!” Amikor az Úr beszélgetett a samáriai asszonnyal, akkor hangzott el, hogy:

„Aki ebből a vízből iszik, ismét megszomjazik, de aki abból a vízből iszik, amelyet én adok neki, soha többé meg nem szomjazik, mert örök életre buzgó víz forrásává lesz benne.” (Jn 4,13–14)

Az ünnepkör végigvezet bennünket Jézussal a földi életúton, megállva egy-egy napnál, emlékezve, átgondolva az ő életét és a mi életünket. Az úrvacsorában is megállít minket, hogy emlékezzünk teste megtörésére, vére kiontására.

Mindeközben előremutat a célra, hogy ne adjuk fel, ne álljunk meg, menjünk kitartóan, és amikor a földön úgy látják, hogy meghaltunk, Isten akkor befogad az örökkévaló hajlékba, és mi ámulattal csodáljuk majd az ÉLET-et, a nagybetűs, az örök életet, és ott leszünk otthon.

Jézus vére, Ábel vére…

Elkezdtem írni e cikk bevezetésében az ukrajnai háborúról és következményeiről, de úgy döntöttem, mégsem teszem. Épp elég hangos és minden csatornán bennünket nyugtalanító ez a helyzet. A menekültek befogadása, segítése pedig szinte mindannyiunkat érint. Amikor húsvétra készülve erről a világunkat meghatározó történésről gondolkodom, a Zsidókhoz írt levél versei jutnak eszembe:

„Ti a Sion hegyéhez járultatok, és az élő Isten városához, a mennyei Jeruzsálemhez és az angyalok ezreihez… az új szövetség közbenjárójához, Jézushoz és a meghintés véréhez, amely hatalmasabban beszél, mint Ábel vére.” (Zsid 12,22.24)

Ábel vére jutott eszembe. Az első ősi tragikus történet. A harag, a gyilkosság, a háborúság, a féltékenység, az irigység, a nagyravágyás, az önzés. Ábel vére…

Akkor és ott az égig kiáltott. Szomorú és fájdalmas következménye lett az első gyilkosságnak, amely sajnos azóta is folytatódik. Hangosan és fájóan kiált az égre a mai szenvedés, a mostani pusztítás is. Halljuk, látjuk mi is. Tele van vele a média, a fejünk, a meg-megremegő szívünk. Persze nem csak Ukrajnában folytatódnak Káin tettei. Nem csak fegyveres háborúkban pusztul a másik ember teste-lelke. Sokszorosan, sokféleképpen tudunk mi ártani egymásnak. Szóval vagy némasággal, tettlegesen vagy a jótettek hiányával. Érzéketlenül vagy éppen nagyon is jól tudva a fájó következményeket, de mégis makacsul, önzően. Az emberi, az óemberi természetből így vagy úgy sebek fakadnak, épp úgy, mint Ábel idejében…

De húsvét van!

Jézus Krisztus értünk adta életét, Isten hatalmából legyőzte a halált, feltámadt és uralkodik! Vére, áldozata a levél megfogalmazása szerint: „hatalmasabban beszél, mint Ábel vére.” De mit is jelent mindez?

A káini indulat csak sebet és fájdalmat tud okozni, de Jézus Krisztus áldozata be tudja gyógyítani a sebet, és kicseréli a szívet! A gonoszság embereiből – megtéréssel, újjászületéssel – a béke emberei lehetnek, mert Jézus vére hatalmasabban beszél…

A Krisztus áldozata örökkévaló hatású. Már itt és most tisztítja, változtatja az életünket, de a korszakok végén, amikor a mulandó átadja helyét az örökkévalónak, akkor Krisztus lesz minden. A halál hangja elenyészik, a pokol mélyére vettetik. A Bárány pedig fénylik örökké, és áldozatának a jele lesz egyetlen belépőjegyünk a mennyek országába.

Istennek fájt Ábel elvesztése. Fáj minden szenvedés, minden bántó tett vagy szó. Akkor is és azóta is így van ez. Mégsem pusztítja el a vétkeseket, a „Káinokat”, hanem nekik is lehetőséget kínál a megbánásra, a változásra. Mert Jézus vére még nekik is kegyelmet kínál. Ilyen hatalmas a Krisztus ereje.

Ő a mi reménységünk. Ő a világ reménysége. Ő a szenvedők, az áldozatok reménysége. Ő a bűnösök, a vétkezők reménysége. Ő Ábelnek, Káinnak, magyarnak, ukránnak, orosznak… mindenkinek az Istene és Megváltója. Őt hirdessük ezen a húsvéton! Mert Jézus vére hatalmasabban beszél, mint Ábel vére!

Papp János egyházelnök

A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia és a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának közös húsvéti üzenete 2022-ben

„VALÓBAN FELTÁMADT AZ ÚR!” (Lk 24,34)

Jézus feltámadt! Ez 2022 húsvétjának is örök üzenete. Közel kétezer éve hangzik ez a jó hír, hogy nem a halálé az utolsó szó, hanem az Életé. Ezt az evangéliumot hirdeti az egyház szerte a világban, mert olyan üzenet ez, amely ma is meghatározza a keresztények hitét. Erre épül az egyház tanítása és a keresztények élete.

Nemzedékek tudatát határozza meg a tény, hogy Jézus feltámadt, Jézus él. A kereszténység ezt ünnepli vasárnapról vasárnapra. Az igehirdetésünk legfontosabb célja, hogy a húsvéti örömhírből hit és reménység támadjon minden ember számára. Ez olyan, mint a hajnali napfelkelte. Éltető melege beragyog az emberi szívekbe, olyan békességet teremt, amely átjárja egész életünket, hivatásunknak és életünknek célt és értelmet ad.

Azt kívánjuk Isten egész népének ebben az esztendőben is, hogy legyen olyan húsvétja, amelyben örömmel mondhatja: Jézus él! Amikor ugyanis már nemcsak a háború és az emberi szenvedés hírei érkeznek el hozzánk, hanem meg is érintenek bennünket – hiszen itt vannak közöttünk a harcok elől menekülők –, akkor ez az evangéliumi üzenet különös súllyal és jelentőséggel bír.

Kérjük feltámadott Urunkat, hogy tegyen bennünket Isten minden értelmet felülmúló békességének és szeretetének eszközévé, mind a háború sújtotta területeken, mind a menekültek körében! Hisszük, hogy Jézus Krisztusnál van a végső szabadítás, aki feltámadt a halálból, hogy békét és örömöt ajándékozzon minden embernek, ahogy Pál apostol írta: „Akkor Isten békéje, amely minden értelmet meghalad, megőrzi szíveteket és értelmeteket Krisztus Jézusban.” (Fil 4,7)

2022 húsvétján

Dr. Veres András s. k. püspök, elnök
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia

Steinbach József s. k.
református püspök, elnök
Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa

Dr. Fischl Vilmos s. k.
főtitkár
Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa

A Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának tagegyházai:

Balog Zoltán s. k.
református püspök, a zsinat lelkészi elnöke

Kondor Péter s. k.
evangélikus püspök

Papp János s. k.
baptista egyházelnök

Pataky Albert s. k.
pünkösdi egyházelnök

Dr. Khaled A. László s. k.
metodista szuperintendens

Dr. Frank Hegedűs anglikán esperes s. k.
Szent Margit Anglikán/Episzkopális Egyház

Arsenios Kardamakis metropolita s. k.
Konstantinápolyi Egyetemes Patriarchátus – Magyarországi Ortodox Exarchátus

Mark budapesti és magyarországi metropolita s. k.
Orosz Ortodox Egyház Magyar Egyházmegyéje (Moszkvai Patriarchátus)

Siluan Mănuilă püspök s. k.
Magyarországi Román Ortodox Egyházmegye

Pantelic Lukijan püspök s. k.
Budai Szerb Ortodox Egyházmegye

Antonij metropolita s. k.
Magyarországi Bolgár Ortodox Egyház

http://meot.hu/index.php/nyilatkozatok-m

Húsvéti köszöntő

Papp János egyházelnök húsvéti üzenetével kívánunk áldott ünnepet!

…a tanítványoknak és Péternek!

Péternek az utolsó estén, a közös vacsora alatt, ott a többiek előtt, amikor tiszta szívből kifejezte az Úr iránt érzett szeretetét és elkötelezettségét, azt kellett hallania Jézus szájából, hogy pont ő még azon az éjjelen háromszor tagadja le, hogy ismeri Mesterét. Vajon mire gondolhatott akkor? Hiszem, hogy magában tagadta ennek a lehetőségét, hiszen teljes meggyőződésből hűségesnek tartotta magát, és – tegyük hozzá – igaz lélekkel gondolta, hogy ez a szörnyű gyalázat vele soha, de soha nem eshet meg!

„Ez ki van zárva, én biztos, hogy nem, ugyan már, én igazán szeretem Jézust! Őt követem, ő a Mesterem, vele vagyok éjjel-nappal, nem… ez kizárt… ez teljesen lehetetlen, talán rosszul értettem, nem, nem és nem, ez nem történhet meg! – küzdött a lelkében. – Lehet, hogy Jézus most csak próbára akar tenni, nem gondolhatja komolyan, hogy ez velem megeshet.”

Péter mindezt halálosan komolyan gondolhatta. Jézus iránti szeretetét az is bizonyítja, hogy alaposan felkészült arra az esetre is, ha fegyveresen kell fellépnie az Úr védelmében. Vajon honnan tudta előre, hogy mi fog történni? Bár később a Gecsemáné kertjében elfutott ő is – de szívében nem bírta elhordozni, hogy magára hagyja Jézust! Mennie kellett utána, utána… és látnia, hallania kellett első kézből, hogy mi történik a templomi katonák által elhurcolt Mesterével. Mennie kellett a főpap udvarába még akkor is, amikor kevéssel előtte lábai más irányt vettek, még akkor is, amikor ez életveszélyes vállalkozás volt, még akkor is, amikor a többiek nem voltak sehol. Vele kellett lennie, nem hagyhatta magára, ők ketten összetartoznak…

Ezen a ponton szeretném hangsúlyozni, hogy én nagyon nem értek egyet a ma oly karakán és keménynyakú, borotvaéles szavú ítélkezőkkel, akik semmi mást nem látnak a történetben, csak azt, hogy Péter árulóvá vált. Árulóvá!? Jézus nem így beszél róla. Júdásról mit tudunk? Kereste az alkalmat, hogy elárulja Jézust (Mt 26,16). Jézus csak egyetlenegy árulóra utalt: aki vele mártja a kezét a tálba. Csak egyre! Júdásra! A kárhozat fiára. Ő előre megfontolt szándékkal, kitervelve, hosszú időn át mesterkedett árulásában, tanúsítja az Írás. És Péter? Róla ezt mondta az Úr: Megtagadja, hogy ismer engem. Minderről így beszél Jézus az Atyával:

„Amikor velük voltam, én megtartottam őket a te nevedben, amelyet nekem adtál, és megőriztem őket, és senki sem kárhozott el közülük, csak a kárhozat fia, hogy beteljesedjék az Írás.” (Jn 17,12)

Tehát Péter megtartott lett.

Számtalanszor hallom, hogy Pétert elítélik, hogy Péternek ezt meg azt már régen tudnia kellett volna, hiszen már három éve járt a Mester nyomában, hogy Péternek, a kiválasztott hármas, belső kör tagjának már érettebbnek kellett volna lennie… és így tovább. Nagyon sokan ennek következtében azt is kétségbe vonják, hogy Péter mindezek után alkalmas volt-e arra a szolgálatra, amire az Úr megbízta őt. Vagyis semmit se értenek az egészből, se Péter, se Jézus Urunk oldalán.

Hiszem, és a Szentírás egyértelműen bizonyítja, hogy Péter teljes szívéből szerette Jézust, és amikor azt mondta a többiekkel együtt – akik elfutottak, de vissza se jöttek –, hogy meghalni is képes az Úrért, akkor azt a legnagyobb komolysággal és szíve minden melegével mondta. Hogy sokan locsifecsinek gondolják? Bárcsak mi tudnánk ilyen gyermeki egyszerűséggel kérdezni és a kísértés után így megtérni! Péter tökéletesen hitt szíve hűségében, csak… egy-két dolgot nem tudott még.

Még sose volt ilyen helyzetben! Most, a halál kapujában – mert tanítványként őt is Jézus mellé zárhatták volna –, most, amikor minden elveszni látszott – mert Jézust halálra ítélték –, most, amikor egész élete romokban hevert – mert Jézus nem hozta el azt a politikai változást, amiért odaadta az egész egzisztenciáját, szívét és lelkét – akkor ő még mindig Jézus mellett volt, miközben a 12 közül egyik sem!

És jöttek az addig nem ismert és számba se vett körülmények, melyeket mi már ismerünk ugyan, de neki erről fogalma se volt. Igen, meg vagyok győződve, hogy Péter igenis komolyan gondolta hűségét, de… nem számolt azzal, hogy neki egy ilyen nagyon nehéz helyzetben nincs elég emberi ereje a kitartáshoz. Péter azzal sem számolt, hogy most a sátáni erők olyan hatalmas erővel tombolnak Jézus körül, hogy az őt – isteni védelem nélkül – azonnal porrá zúzná. Jézus felfedte a valóságot:

„Simon, Simon, íme, a sátán kikért titeket, hogy megrostáljon, mint a búzát [Jn 13], de én könyörögtem érted, hogy el ne fogyatkozzék a hited…” (Lk 22,31–32)

Felvetődik a kérdés, ha Jézus ezt tudta előre, és látta is Péter igaz szívét, miért engedte meg ezt a gyalázatot kedves tanítványa életében? Itt csak egyetlen dologra lehet gondolni: mert minden rosszat jóra kívánt fordítani, ugyanis Péternek a következő hatalmas feladat miatt fel kellett fedeznie, hogy az ő emberi ereje semmi a démonvilággal vívott ütközetben, ugyanakkor Istennel mindenre képes! És ez a megtapasztalás igen fontos volt a számára a későbbiek során.

Pétert rendkívül bántotta az, amit végül is elkövetett. Minden evangélista leírja, hogy szíve mélyen belerendült, és igen keservesen zokogott. De mit tudunk az ilyen sírásról? Azt, hogy az igazi, bűnbánó könnyek Isten előtt kedvesek, és meg tudják tisztítani a lelket. Jézus ránézett Péterre a hármas tagadás után ott az udvarban, amikor elvezették, és… összevonta a szemöldökét? Nem olvassuk! Megcsóválta a fejét, hogy azért ezt tőled nem vártam volna? Nem olvassuk. Egy nagyot sóhajtott volna, hogy mi esett meg? Nem olvassuk. Mit olvasunk? Azt, hogy ránézett az Úr, és a Szentlélek azonnal eszébe juttatta Mestere szavait, és felismerte bűnös állapotát, vagyis nem fogyatkozott el a hite. Aztán mit tett Péter? Visszament az apostolok találkozási helyére. Vissza a többi gyáván elfutott közé, az utolsó vacsora helyszínére. Mindenkit bánthatott a lelkiismeret, hogy korábban még bársonyszékeket kértek maguknak Jézus királyságában, nagy-nagy miniszterek akartak lenni, és azt mondták könnyelműen az Úrnak, hogy ők aztán minden keserű poharat ki tudnak inni, vagyis mindent el tudnak hordozni… azt is, amit Jézus… és aztán mi lett mindebből? Nézzünk csak be a házba! Vajon ki volt az első tanítvány, aki vette a bátorságot, és visszamerészkedett, hogy szembenézzen a többiekkel, akik szintén elhagyták az Urat…? Vajon mivel küzdött a szívében? Vajon mennyire szégyellte magát? Vajon mondtak-e egymásnak valamit, vagy csak szemlesütve ott álldogáltak? És akkor… visszabátorkodott a második, a harmadik… és így tovább. Tudtak egymás gyengeségéről? Tudtak! Hogy nézhettek egymás szemébe, hisz mind ugyanazt tették…?! Tudhattak Péter árulásáról is, hiszen Jézus nyilvánosan jelentette ki, tudhattak… Talán tőle is… Miért? Mert Péter már nem akart tagadni! Mert János Márk is ott volt és hallhatta a történteket, bár nem tudjuk, hogy beszélt-e róla bárkinek, hiszen akkor még igen ifjú volt Péterhez képest, de később az egyik leghűségesebb szolgáló lett Péter mellett. De mi az, amit tudunk? Azt tudjuk, hogy Péter a szívében vitte oda bűnét és bűnbánatát is a többiek közé. A többiek közé, akik ugyanúgy megtagadták a közösséget az Úrral azon az éjszakán.

Hogy mit élhetett át ezen idő alatt Péter… csak az Úr látta. De azt mindenki gondolhatja, hogy iszonyúan fájt a lelke. Nagyon, nagyon megbántotta az Urat, és most már… most már nem létezik az, akitől bocsánatot kérhetne, akinek a lábaihoz rogyhatna megsemmisülten, akinek őszintén bevallhatná, hogy mit tett. Akinek szemébe nézve bűnbocsánatot, gyógyulást remélhetne… Péter lelke a legapróbb szilánkig össze volt zúzva! Nem csak úgy, teljesen! Csalódott mindenben, de legelsősorban önmagában! Ma is ismert ez a gondolat: „Hogy tehettem, Istenem, hogy tehettem én ilyet… ezt soha nem hittem volna magamról… Istenem, semmit se értek… bocsáss meg, kérlek, én nem tudok ezzel a teherrel mit kezdeni nélküled…” A bűn utáni lelkiismeret-furdalás pedig olyan, mint az üröm, és olyan szenvedést tud okozni, mint a kétélű kard, olvassuk a Péld 5,4-ben. Bármerre mozdul, csak üt, vág, és a helyzet csak egyre rosszabb.

Ekkorra a sátán féktelen dühe már kitört: hogyan merészkedhetett Jézus az ő felségterületére, ráadásul emberi formában!? Miket tanít itt? Ellene buzdít a saját felségterületén? A gonoszság és bosszúállás fejedelme mindent elkövetett, hogy Jézust halálra juttassa, és gonosz tombolását még növelte a felismerés, hogy a megváltást éppen ő segítette elő. Így a tanítványokat is szét akarta zülleszteni, rájuk engedni a gonoszság kegyetlen hordáit. Mindegy volt, hogyan! De ők mégis összejöttek újból. Jézus előre imádkozott értük, hogy a hitük meg ne rendüljön. De mi történt, mialatt Péter így viaskodott a lelkében? Ezen idő alatt megtörtént a világmindenség legcsodálatosabb dolga, az ember bűneinek megváltása, a bűn terhének elhordozása és kifizetése ott a kereszten! Az, amit korábban egyikük se értett tisztán. Nem azért, mert rossz tanítványok lettek volna, hanem azért, mert a Szentlélek – mint olvassuk – még nem nyitotta meg az elméjüket ennek megértésére. (Ugye milyen könnyű mást megítélni, még akkor is, amikor mi már tudjuk, hogy mennyei oldalról minek mikor van itt az ideje!) Igen, eddigre Jézus a kereszten már megbűnhődött minden ember által elkövetett és Isten előtt megbánt bűn miatt, és Péter bűne is ilyen volt! Jézus feltámadása után olvasunk egy igen-igen fontos részletet a Mk 16-ban, ami számomra az egész történet alapja és kulcsa. Az angyal így szólt az asszonyokhoz:

„De menjetek el, mondjátok meg az ő tanítványainak és Péternek, hogy előttetek megy Galileába! Ott meglátjátok őt, amint megmondotta néktek.” (Kiemelés tőlem.)

Megfigyeltük? A mennyei hírnök mit mond? Fordítsuk le: „Menjetek el a tanítványokhoz, és ne feledjétek el, hogy Péter is közéjük tartozik, ő is tanítvány még mindig, neki is ezt üzeni a mindenség királya, maga Jézus Krisztus.” Számomra ez a két szó: „és Péternek”, a tökéletes és mindenre elég és mindenre kiterjedő krisztusi szeretet egyik legnagyobb bizonyítéka és szószólója. Szóval Péternek is??? A ma még szörnyű lelkiismerettel küzdő Péternek is? Mindegy, hogy ő miként vélekedik magáról, mindegy, hogy más mit gondol róla, mindegy, hogy megvetik-e vagy sem, ő Jézusnál még mindig teljes értékű tanítvány! Ő még mindig apostol! De ha maga Jézus így gondolkodik róla, akkor milyen alapon fanyalognak ma oly sokan rajta, akár igehirdetésben is? Feltenném a kérdést, de alig merem, hogy akik ma lebecsülően nyilatkoznak Péterről, meg kiosztják rendesen neki a leckét, hogy mit és hogyan kellett volna értenie, viselkednie… azok a szívek vajon ott és akkor hogyan viselték volna magukat, mit tettek volna? Vagy ha azt mondják, hogy ezt meg azt már tudnia kellett volna Péternek, akkor ők – úgy 2000 év elteltével – még mindig miért nem értenek meg számtalan dolgot, amit az Úr már „legalább háromszor mondott nekik”, és amit akár ezerszer is visszaolvashatnak már az evangéliumokból? Legyünk óvatosak az ítélkezéssel, nehogy visszaszálljon ránk, és gondolkodjunk, mielőtt odapörkölünk szavakat!

Mondjátok meg a tanítványoknak és Péternek is! Micsoda szeretet! Ez a gondoskodó szeretet számontartotta Pétert. Látta minden tettét, rezdülését, könnyét és fájdalmát, összetörettetését. S mi történt? A többi tanítvány ismét elárulta az Urat. Honnan tudjuk? Amikor az asszonyok jöttek a nagy hírrel, hogy feltámadt az Úr, akkor azt üres asszonyi fecsegésnek tartották (Lk 24,11), kivéve… kivéve Pétert, aki máris rohant, hogy meggyőződjék a hír hitelességéről, Jánossal. És látta, hogy a Megváltó nincs a sírban. De mit látott még? Azt, hogy úgy vannak összehajtogatva a leplek, ahogy Jézus szokta hagyni maga után, amikor felkelt. Sokat voltak így együtt. Azt is látta, hogy a gyolcs, a leplek tiszta fehérek voltak. Hol volt a beleragadt véres bőr? Sehol! De vajon hol olvasunk még a Bibliában az asszonyi fecsegésről, és ad-e az nekünk most támpontot? A Péld 9,13-ban ez áll: „A balgaság fecsegő asszony, együgyű, és semmit sem tud.” Ezt a mondatot nagyon súlyos egyéb jelzők követik… és a tanítványok ehhez hasonlították most a szent asszonyok szavait. Ez nem árulás? – hiszen ismerték az Iratokat, sokszor szó szerint is? De ne törjünk pálcát… nem a mi dolgunk. Okulásunkra van megírva, és nem okoskodásunkra. Okulásunkra: mi is ki vagyunk téve az ilyen kísértéseknek, és mi is megbotolhatunk. De van gyámunk az égben, maga Jézus Krisztus, aki felsegít minket, mint őket is. Felsegít az elesésből a folytatásra, de nem segít az ítélkezésben, mert az az ő dolga.

Aztán még „aznap, amikor az asszonyok vitték a balzsamokat”, tehát még aznap este Jézus csatlakozott az emmausi tanítványokhoz, akik lélekszakadva rohantak vissza Jeruzsálembe, hogy elmondják: találkoztak a feltámadt Úrral, mert ő él! S ekkor milyen hírrel fogadták őket a többiek? A Lk 24,24 leírja. Igen, tudjuk, „valóban feltámadt az Úr, és megjelent Simonnak”. Kinek? Simonnak? Annak, aki akkor volt, amikor elindult Jézussal? Simonnak? Nem Péternek? Mikor? Rögtön az első nap, amikor a feltámadt Jézus már emberrel találkozhatott. Kihez ment rögtön és elsőként? Simonhoz? Nem! Péterhez! Az árulóhoz? Nem, ahhoz, aki az övé, s akinek megbocsáttattak a bűnei. Soha senki nem írt arról, hogy ezen a beszélgetésen mi hangzott el. Nem tudjuk. De a fentiekből tudunk következtetni! Jézus mindent elsöprő szeretete nyilvánult meg Péter felé akkor, amikor elsőként hozzá ment. Kihez? Akit a dühöngő sárkány iszonyatosan erősen csapkodó farka most kidöntött az egyensúlyi helyzetéből, de akinek a szíve és hite még mindig Krisztusé volt. Ki volt jelen akkor? Csak ők ketten! Beszélt-e erről Péter valamikor? Semmit se tudunk erről. De mégis, mi lehetett a téma? Hogy mi hangzott el, azt nem tudjuk, de ismerjük Jézus jellemét. Talán ez történt: a feltámadt Jézus megjelent a magában gyötrődő, iszonyatos lelkiállapotban lévő Péternek. Péter ekkor tudhatta meg, hogy Jézus nemhogy visszafogadta őt, de el se eresztette soha! Mit érezhetett Péter? Bizonyára foglyul ejtette és gyötörte a félelem, a kétségbeesés és a bánat. Megijedt vagy örvendezett? Mit gondolhatott az első pillanatban, amikor Jézust meglátta? Azt hihette, hogy ez egy szellem, vagy hogy itt az ítélet, neki ennyi volt… vagy Jézus lába elé borult, és kérte bocsánatát mindazért, amit tett. Bántotta gyengesége, miközben reményt adott neki Jézus bátorító tekintete? Bizonyára őrlődött a kettő között. Mit mondhatott neki Jézus? Gondolom, azt, hogy nyugodjon meg. Amíg Péter lelkét a bűnbánat felhőszakadás-szerű könnyei mosták, addig Jézus elvégezte azt a nagy munkát, ami után Péter bűne is bocsánatot kaphatott, lelke meg is tisztulhatott. Mikor elváltak, a bűnnek már nem volt ott a súlya Péter vállán, mert Jézus már átvállalta, elszenvedte helyette a bűn büntetését. Jézus még ebben a helyzetben sem mondott le róla, hanem még erősebben kifejezte szeretetét, bátorítását és közösségét vele.

Nem tudjuk, hogy ott és akkor mi történt, de azt tudjuk a következőkből, hogy Péter szíve helyreállt. Visszament a többiekhez, és mindent híven elmondott. S amikor a tengerparton találkoztak a feltámadt Úrral, oly gyorsan akart ismét a jelenlétében lenni, hogy a hajóból a vízbe vetette magát, hogy minél előbb kiúszhasson. A bűn taszításában élő ember nem ezt tette volna, hanem azt, amit Ádám és Éva tett: elbújni a Teremtő elől. De ő nem, ő már felszabadult volt, már tisztára mosatott lelke patyolatruhája… ő már teljes erejével küzdött, hogy ismét Jézusnál és Jézussal lehessen… Megkapta és elfogadta a megbízást. Nem azért, mert önmagában bízott, hanem azért, mert Istene mindent legyőző erejében és szeretetében bízott! Az Úr kemény szolgálattal bízta meg… éppen ezért megenged nehéz dolgokat is az életében, hogy azokat a javára formálja. Igaza volt? Láttuk a továbbiakban is, hogy igen!

Mekkora bizonyság ez a szívünkben ma is: Jézus nem mond le rólunk könnyedén, főleg, ha mi nem is akarjuk, az őszinte bűnbánatnak pedig – legyen az bármi elkövetett bűn – van bocsánat, Jézus helyre tud állítani, biztosít a bizalmáról, és új úton indít el, önmagával, szeretetével, mely épít az előző tanulságokra, de leveti azok visszarántó súlyát.

Salyámosy Éva