Az Úr közel, nagypéntek 2022. április 15.

2022. április 15-én, nagypénteken a Kossuth rádió baptista műsorában Papp János egyházelnök beszélt a húsvét üzenetéről, Katona Béla, a Pesterzsébeti Baptista Gyülekezet lelkipásztora a halálhoz való viszonyunk kérdését fejtegette, Szilágyi Attila, a Baptista Szeretetszolgálat kommunikációs igazgatója az ukrajnai menekülteknek nyújtott segítségről és a szükségekről beszélt, Paróczi Zsolt, a Baptista Teológiai Akadémia rektorhelyettese az Egyenesen a Bibliából rovatban mondott húsvéti igei gondolatokat.
Műsorvezető: Bodó Mária
Észrevételeiket a musorok@baptist.hu e-mail-címre várjuk!
Bodrogi Zenetábor 2022
A Bodrogi Zenetábor idén is megnyitja kapuit a zeneszerető gyerekek, fiatalok, felnőttek előtt, hogy együtt énekeljünk, muzsikáljunk, játsszunk, sportoljunk, strandoljunk, beszélgessünk, kiránduljunk, fejlődjünk zenei tudásban, testben, és nem utolsósorban lélekben.

A tábor díja teljes ellátással: 32 000 Ft.
Kedvezmény kérhető nagycsaládosoknak, hátrányos helyzetből érkezőknek, több táborozó gyermeket küldő családoknak. A kedvezmény mértéke 10–50%.
A jelentkezési felület június 4-ig itt érhető el:
és a Bodrogi Oktatási Központ Facebook-oldalán.
Várjuk zenetanárok és segítők jelentkezését is. Amit számukra kínálunk: egy nagyon fárasztó hét – tele zenével, baráti beszélgetésekkel, élménnyel, lelki feltöltődéssel.
További információ: P. Győri Kornél +3620 334 4077 (Baptifon)
bodrogizeneiskola@gmail.com
Központi gondolat 2. rész – Jézus megjelenik a tanítványoknak
Elindult egyházunk legújabb videósorozata, a Központi gondolat.
Minden héten hétfőn egy gondolatébresztő beszélgetést adunk közre, mely az aznapi baptista Áhítatban kijelölt ige központi gondolatát és mai üzenetét, aktualitásait keresi.
Azért is választottuk ezt a címet, mert a beszélgetőtársak a Benczúr utcai egyházközpont munkatársai közül kerülnek ki.
Bízunk benne, hogy hasznos indítása lehet ez a heti témának, elmélkedéseknek.
Boros Dávid beszélgetőtársai: Téglási Lajos és Paróczi Zsolt.
Teljes bűnbocsánat a kereszten
Miért a kereszt? – merülhet fel sokakban. Mi az oka, hogy Jézus halálának eszköze van a kereszténység hitének középpontjában, és nem az üres sír, a feltámadásának jelképe? Miért a kereszt lett az az általános szimbólum, amely sok helyen és sokféleképp emlékeztet bennünket Jézus Krisztus megváltó művére, amely ott van a templomok tetején, az imaházak főfalán, nyakláncok medáljaként, a katolikus testvérek olvasóján, sokak Bibliájának borítóján? Az apostoli levelek is hangsúlyozzák a „keresztről szóló beszéd” elengedhetetlenségét.
Ha az esemény csodálatossága felől közelítünk, akkor számunkra sokkal rendkívülibbnek tűnik a végleges feltámadás, ami senki mással nem történt meg azóta sem – sokkal inkább mint egy kereszthalál, amely rengeteg ember életét oltotta ki a történelemben.
Mégis mi teszi akkor olyan rendkívülivé számunkra Jézus kereszthalálát? Miért lett nekünk a legfontosabb hely a Golgota?
Mert Jézus kereszthalála lett fordulópont az életünk számára, hisz abban történt meg a teljes és végleges bűnbocsánatunk. A megváltás, a bűnbocsánat oldotta meg esendőségünk és tökéletlenségünk addig feloldhatatlan problémáját.
Kérdezheti bárki, hogy hogyan történik meg a teljes megbocsátás, ha még azután is követ el hibát, vétket a hívő ember. Isten titka ez, ahogy ő a látszólagos valóság és az emberi logika ellenére – mármint hogy azután is sokszor vétkezünk – megváltó módon cselekszik, újat kezd bennünk, megőriz magának, és megszenteli az életünket. Mi, emberek látszólag joggal várnánk a teljes megváltástól, a teljes bocsánattól azt, hogy tökéletessé válva többé már ne kövessünk el bűnt. Mégsem ez történik. A tökéletlenségünk megmarad, de a megbocsátás végleges lesz.
Egyes tanítók, evangélisták sokszor arra szólítanak fel, hogy újra és újra tartsunk bűnbánatot. Nem mond ez ellent annak, hogy a bűnbocsánat egyszer s mindenkorra adatott annak, aki bűnbánatot tartott? A megtérésre hívás után sem Jézus, sem az apostolok sosem hívták arra a hívőket, hogy újra és újra tartsanak bűnbánatot. Azt kérték, hogy vallják meg bűneiket, legyenek őszinték a cselekedeteikkel, a szándékaikkal kapcsolatosan – ahogy János apostol le is írja: a megbocsátást nyert bűnös képes újra és újra elismerni (megvallani) az azóta megesett vétkeit, ezáltal élni meg a véglegesen kapott megbocsátást, és ezáltal a belső tisztulást. Épp ezért mondja Jézus Péternek az utolsó vacsorán: „Aki megfürdött, annak csak arra van szüksége, hogy a lábát mossák meg, különben teljesen tiszta. Ti is tiszták vagytok.”
A mindezekről való gondolkodásunkban alapvető nehézségünk az esendő, tökéletlen állapotunk, régiesen: a gyarlóságunk. Mit értünk ez alatt? Hogy sokszor hibázunk, bűnöket követünk el, vagy épp elmulasztjuk a jót megtenni, a rosszat megállítani. Sőt még abban az időszakban sem vagyunk tökéletesek, mikor esetleg semmi rosszat nem teszünk. Miért? Mert nem minden karakterjegyünk pozitív, mert sokszor van bennünk olyan belső késztetés, amely nem Istentől van, mert sosem láthatunk mindent egyszerre egyben, mert véges mindenünk: erőnk, türelmünk, értelmünk, igyekezetünk. Ezt az állapotot érti a Biblia a testi ember kifejezést használva. Lényünknek ez az oldala megtérésünk után is azt akarja, hogy újra és újra megtérés előttiként gondolkodjunk a vétkeinkről, de még Isten megbocsátásáról is. Emiatt az ember hívőként is hajlamos lehet arra, hogy Isten kiengesztelésére igyekezzen újra meg újra, miközben már elnyerte Jézus Krisztusban a megbocsátást, a kiengesztelődést.
A Zsidókhoz írt levél szerzője ezért tartotta fontosnak olvasói számára különösen hangsúlyozni, egyértelműen levezetni a kereszten történt megváltás egyszeriségét, véglegességét és tökéletességét. Szükséges sokszor elolvasnunk a kereszt történetét, hogy Jézus Krisztus kereszthalálának titkában és csodájában ámulni, gyönyörködni tudjunk – hiszen mindent ez változtatott meg bennünk!
Olvassuk csak figyelmesen és hálás örömmel sokszor a Zsid 10,10–18-at! „Isten akarata szentelt meg minket Jézus Krisztus testének feláldozása által egyszer s mindenkorra. Minden pap naponként szolgálatba áll, és sokszor mutatja be ugyanazokat az áldozatokat, amelyek sohasem képesek bűnöket eltörölni. Ő ellenben, miután egyetlen áldozatot mutatott be a bűnökért, örökre Isten jobbjára ült, és ott várja, hogy ellenségei zsámolyul vettessenek lába alá. Mert egyetlen áldozattal örökre tökéletessé tette a megszentelteket. De bizonyságot tesz nekünk a Szentlélek is, mert miután ezt mondja: »Ez az a szövetség, amelyet kötök velük ama napok múltán – így szól az Úr –: Törvényemet szívükbe adom, és elméjükbe írom, bűneikről és gonoszságaikról pedig többé nem emlékezem meg.« Ahol pedig bűnbocsánat van, ott nincs többé bűnért bemutatott áldozat.”
A bűnbocsánat tehát azt jelenti, hogy egyszer s mindenkorra elengedte Isten azt az adósságunkat, amely emberi állapotunk tökéletlenségéből fakad. Ezért halt meg Jézus Krisztus csak egyszer. Bűneinket ezért csak egyszer vitte fel a fára, „Egyetlen áldozatával örökre tökéletessé tette a megszentelteket!”. Ezért „nincs többé kárhoztató ítélet azok ellen, akik Krisztus Jézusban vannak, mert az élet Lelkének törvénye megszabadított téged Krisztus Jézusban a bűn és a halál törvényétől” – ahogy Pál apostol fogalmaz.
Ezért ad teljes és végleges felszabadultságot a bűnbocsánat. És ezért már soha többé nem jóvátételként, nem bűntudatból tesszük a jót, mert nem kell újabb bűnbocsánat ahhoz, hogy megigazítson. Már megigazított bennünket.
Bűnbocsánatot tehát egyszer lehet nyerni. Akkor, amikor valaki elfogadja hittel Jézus Krisztus kereszthalálát a bűneiért való áldozatként, kiengesztelésként, fizetségként. Ezért fogalmaz ilyen erősen az apostol: „Titeket is, akik halottak voltatok vétkeitekben, ővele együtt életre keltett, megbocsátva nekünk minden vétkünket. Eltörölte a követeléseivel minket terhelő adóslevelet, amely minket vádolt, és eltávolította azt az útból, odaszegezve a keresztfára.” Ezért jellemezte az első keresztények úrvacsoráját, Jézus Krisztus kereszthalálára emlékezését kitörő öröm: „amikor házanként megtörték a kenyeret, örömmel és tiszta szívvel részesültek az ételben.” Az eredeti görög szó értelme szerint ujjongva úrvacsoráztak az első keresztények. Miért? Mert arra emlékeztette őket, hogy vége, végleg vége a lelkük bűntől és kárhoztatástól való szorongásának. Ha a régieknek a bűnért való áldozat, jóvátétel elegendő lett volna, akkor „többé nem éreztek volna semmi bűntudatot”. De éreztek, és ez a bizonyítéka annak, hogy a teljes felszabadulást, a lélek megváltását Jézus keresztáldozatán kívül semmi nem tudja megadni.
Ha egyszer megérted mindezt, és teljes szívvel hiszed, mindig örülni fogsz, amikor csak eszedbe jut. Akkor mondani sem kell, hogy örülj, ujjongj – mert élni fogod.
Húsvét reggeli gondolatok
Angyalnak lenni jó lehet. Ülni a sírkő tetején, azon a többtonnás sziklatömbön, amit előzőleg a kisujjunk egy mozdulatával elgörgettünk a sziklasír bejáratától, elriasztva ezzel az őrző zsoldosokat.
Szóval angyalnak lenni jó lehet, ülni a sziklán és mosolyogva várni az asszonyokat, hogy bátorítva azt mondjam nekik: „Ti ne féljetek, mert tudom, hogy a megfeszített Jézust keresitek!”
Angyalnak lenni jó lehet, a mennyben élni, a világosságban, Isten közelében. És jó lehet fényességben eljönni a földre, és azzal biztatni az embereket: „Ne féljetek, mert íme nagy örömet hirdetek nektek, amely az egész nép öröme lesz…”
Vajon az angyali szolgálat csak hírnöki szolgálat volt, avagy megadatott számukra a tudás és ismeret ajándéka? Miközben a pásztorokhoz beszélt az angyal, talán kacsintott egyet, vagy megjelent a szája szegletében egy cinkos mosoly: én már tudom azt, amit ti még nem, hogy miként lesz az egész népnek öröme a ma született üdvözítő.
Az egész népnek, sőt az egész emberiségnek szólt az örömhír, de akkor még nem mindenki érzett örömöt efelett. Örültek a pásztorok, mert érezték, hogy valami különleges élményben lehetett részük. Örültek a napkeleti bölcsek is, mert célba értek, megtalálták, amit kerestek. De nem mindenki örült. Sokan sírtak és szomorkodtak, mert elvesztették gyermeküket Heródes vérengzése nyomán, a megszületett fiú miatt. Később voltak, akik örültek, mert megszabadultak fizikai vagy lelki betegségekből, aztán ők is – és még sokan mások is – sírtak és búslakodtak nagypénteken, látva a szenvedő Jézust.
Az angyal pedig ott ül a kövön és mosolyog – „Én megmondtam előre, hogy az egész nép öröme lesz!”
Angyalnak lenni jó lenne! Örömhírt vinni, bátorítani, vigasztalni, békességet hirdetni, húsvét evangéliumát megismertetni az emberekkel!
Legyen ez a küldetésünk, angyalnak lenni itt a földön, hogy valóságosan is az egész népnek, minden embernek az örömére legyen a feltámadás evangéliuma!
P. Győri Kornél
Nagypénteki gondolatok a Szelíd szemed, Úr Jézus kezdetű ének alapján
„Jöttek adventek, – karácsonyok, – évek,
És hittem én is: hátha mégis élek…
Nagypéntek volt, a fűz már ideadta
Barkáját kedves kéz által nekem,
Hogy a szent főnek új dísze legyen.”
Reményik Sándor: Nagypénteki szertartás
Tavasz van, és az volt akkor is. A kertek pontosan úgy ontották a virágot, mint ma, és mindenkor: önzetlenül, pazarlón, örömet, reményt lopva a szívekbe. Az élet ébredésének harsány, színpompás kavargása soha meg nem szokható élmény. Különös, évenként ismétlődő csoda, melyben nincs semmi abból, ami a miénk, semmi abból, ami emberi, legfeljebb csak a remény és várakozás. Annyi fájdalmat, oly sok könnyet képes eltakarni a beszippantott illat és a simogató szirom. De az utak felkavart pora is ugyanolyan lassan, komótosan oszlik szerte, mint hajdanán. Közben persze rátelepszik mindenre: házfalakra, fákra, a vakító fehérre mosott, száradó ruhákra. És bejut a legkisebb résen is, hogy asztal, szék, könyvespolc se menekülhessen előle. Ha a lelken talál egy óvatlan repedést? Nincs kímélet, ott is otthagyja a nyomát. Szürke, nehéz, fojtogató lesz tőle minden. A virág is, mely a gyümölcs reménységét hordja szirmai között, fáradtan kókad el és roskad magába, várva egy üdítő szellőt, ne adj’ Isten, valami kevés kis esőt! Ilyen a világ, ezen semmit nem változtat egy-két évezred. Az illanó, hervadó szépség és a ragaszkodó szürke lepel egyaránt takarhat valamit. Bármit, de nem biztos, hogy jót. Mert jó és rossz között nem a színek sokasága vagy annak hiánya a különbség. A jó olykor nagyon rossz tud lenni, és a rossz is tud jó lenni; mintha jó és rossz ugyanannak a könyvnek lenne elő- és hátlapja. De közte van a történet. És azt hiszem, a sztori a lényeg!
A régi nagyhetek emlékét messze sodorta már az idő. Mégis, ha valami maradt belőle, az egy poron és minden színkavalkádon átsütő szempár. Az a szelíd tekintet, mely jól lát. Jól lát minden bántó mulasztást, az összes álságot, leplezett és leplezetlen vágyakat, de bűnt, vétket, hamisságot is; és nem téveszti meg semmi. Azt érezzük, megvet, mert ismer. Azt gondoljuk, úgy mér, ahogy mi: látunk és értékelünk és aztán ítélünk, mert az olyan jogos és olyan könnyű. Ám ha rólunk van szó, akkor könyörgünk és reménykedünk: meg ne vessen az a szelíd szempár.
Igen, jól lát, és ránk tekint akkor is, ha a terhek roskasztó súllyal nehezednek ránk. Az életnek önmagában van súlya. Nagy kiváltság embernek lenni, de ki merné állítani, hogy könnyű is?! És ezen segítene a béke és a bocsánat? Semmi más, csak ezek! Amikor vádat emel, akkor is csak azért teszi, hogy Ő ítélhessen el! Ne az önvád, a szívet-lelket vasmarokkal szorító gonosz, reménytelen fájdalom, hanem Ő, a mi Gazdánk, Jó Pásztorunk!
Szelíd szemed, Úr Jézus! A régi ének sok titkot rejt magában! Azt tudjuk, ki a szöveg és dallam szerzője, tudjuk, ki fordította le a mi nyelvünkre. A titok másban van: abban az örök emberi gyengeségben, mely arra visz bennünket, hogy tagadjunk, hazudjunk, átkozódjunk, mint egykor Péter. És nem egyszer, és nem háromszor, hanem ezerszer, és a kakas rikoltása sem ébreszt rá bennünket arra, amit teszünk. Csak az, amikor végre „összeakad” a tekintetünk, és megértjük: nem ismerjük magunkat, mert bebújtunk magunk mögé, és ebben a rejtekben csak a Szelíd Szemű vesz észre bennünket. Be kell vallanunk: nincs igaza Saint–Exupéry Rókájának, hogy csak szívével lát jól az ember. Na, azzal éppen nem, mert a szív is megcsal, mert csalárdabb mindennél. Jól csak akkor látunk, ha látnak minket szelíd szemek, értünk könnyezők, minket kérdezők.
Most tavasz van, és megint virágos, illatosan ragyogó. És az út is ugyanúgy poros, a szél most is felkapja és rászórja mindenre, ami fontos. De nagypéntek van ismét, és ma is ez a szelíd tekintet az összes reménységünk.
Beke László gimnáziumi tanár, lelkész
Az ünnepben megélt „élet-halál”-kérdés
Sokszor gondolkozunk az életről és a halálról, erről a különös gondolatpárról, amelyek ellentétei egymásnak, mégis összetartoznak és egymásra mutatnak. A világ külön kezeli e fogalmakat. Úgy gondolják, hogy aki él, az nem lehet halott, és aki meghalt, az nem lehet élő. Jézus Krisztus azonban így mutatkozik be Jánosnak Patmosz szigetén: „Ne félj! Én vagyok az első és az utolsó és az élő: halott voltam, de íme, élek örökkön örökké!” (Jel 1,17–18)
Az egyházi ünnepek középpontjában Isten hatalmas szeretete áll, hiszen az Atya szeretetéből fakadóan elküldte a Fiút a világba, hogy a világ éljen általa. A testet öltés csodája ezt mutatja be, hogy Jézus Krisztus megüresíti magát, és emberré lesz, emberi módon kezd élni közöttünk. A mi „teljes” életünkhöz ő megüresítette magát, hogy a mi fogalmaink szerint éljen. És győzelmes életet él, szolgál, tanít, szeret, segít, mindent megtesz az emberekért.

Földi életének része virágvasárnap is, amikor a hozsannázó tömeg élteti, piedesztálra emeli, és nagypéntek is, amikor letaszítják az általuk készített képzeletbeli trónról. Az Atya oldaláról nézve nagypéntek csúfos keresztfája oltárrá nemesedik, hiszen rajta függ az Isten Báránya, aki elveszi a világ bűneit. Életet teremtő halál az övé, mert miközben meghalt, életet ad mindazoknak, akik hozzá jövünk.
Húsvét is ennek a kiteljesedése, hiszen látják, hallják Jézust, aki él, pedig halott volt. Ő beszél az örök életről, ahová meghív bennünket, sőt elvezet, és úttá lesz a célhoz érésünkben az Atyához vezető úton.
Sokat gondolkozunk mostanában azon, hogy a háború borzalmait látva hol találjuk meg az élet szépségét, értelmét, garanciáját. Mi is az élet valóban, és meddig tart, miért ér véget?
Az Úr mintha újra meg újra lenyújtaná nekünk Jákob létráját, hogy felmehessünk rajta hozzá.
Ma a régi derű járja át a szívünket, az első szeretet öröme, a végtelen ragaszkodás boldogsága, amikor felfedeztük, hogy földi életünk is megszínesedik, ha befogadjuk az Urat a szívünkbe. Pál apostol így mondja a galatáknak:
„Élek pedig többé nem én, hanem él bennem a Krisztus!” (Gal 2,20)
Ezt hívják igazán életnek, tartalmas, végtelen, biztonságos életnek.
A testünket összetörhetik, megromolhat, elbomolhat, de a lényeg, ami láthatatlan, az örökkévaló, mert nem fog rajta sem az idő, sem a halál, semmi.
Húsvét az örök beteljesedést hozza el számunkra. Az Úr Jézus előre megmondta, hogy mi fog történni vele, és aki elhitte, amit ígért, az nem csalódott, hisz harmadnapon feltámadt. Számtalanszor álltam már ravatal mellett, és a nyitott sír mélye nem azt üzente, hogy mindennek vége, hanem hogy most aztán elkezdődött az örök élet. Akik kilépnek a földi dimenzióból, ők az Úrhoz hazaérkeznek, ha arra vitt az útjuk. Csodálatos öröm az osztályrészük, amikor minden beteljesedik, úgy, ahogy az Úr megígérte. Akik másfelé tartanak, máshová érkeznek meg. Ott nem öröm lesz, hanem gyalázat, nyomor, pokol.
Egy régi ének sokszor előttem van, mert hallottam, énekeltem, éreztem: „Jövel az élet vizéhez, szomjazó és fáradott…!” Amikor az Úr beszélgetett a samáriai asszonnyal, akkor hangzott el, hogy:
„Aki ebből a vízből iszik, ismét megszomjazik, de aki abból a vízből iszik, amelyet én adok neki, soha többé meg nem szomjazik, mert örök életre buzgó víz forrásává lesz benne.” (Jn 4,13–14)
Az ünnepkör végigvezet bennünket Jézussal a földi életúton, megállva egy-egy napnál, emlékezve, átgondolva az ő életét és a mi életünket. Az úrvacsorában is megállít minket, hogy emlékezzünk teste megtörésére, vére kiontására.
Mindeközben előremutat a célra, hogy ne adjuk fel, ne álljunk meg, menjünk kitartóan, és amikor a földön úgy látják, hogy meghaltunk, Isten akkor befogad az örökkévaló hajlékba, és mi ámulattal csodáljuk majd az ÉLET-et, a nagybetűs, az örök életet, és ott leszünk otthon.
Jézus vére, Ábel vére…
Elkezdtem írni e cikk bevezetésében az ukrajnai háborúról és következményeiről, de úgy döntöttem, mégsem teszem. Épp elég hangos és minden csatornán bennünket nyugtalanító ez a helyzet. A menekültek befogadása, segítése pedig szinte mindannyiunkat érint. Amikor húsvétra készülve erről a világunkat meghatározó történésről gondolkodom, a Zsidókhoz írt levél versei jutnak eszembe:
„Ti a Sion hegyéhez járultatok, és az élő Isten városához, a mennyei Jeruzsálemhez és az angyalok ezreihez… az új szövetség közbenjárójához, Jézushoz és a meghintés véréhez, amely hatalmasabban beszél, mint Ábel vére.” (Zsid 12,22.24)
Ábel vére jutott eszembe. Az első ősi tragikus történet. A harag, a gyilkosság, a háborúság, a féltékenység, az irigység, a nagyravágyás, az önzés. Ábel vére…
Akkor és ott az égig kiáltott. Szomorú és fájdalmas következménye lett az első gyilkosságnak, amely sajnos azóta is folytatódik. Hangosan és fájóan kiált az égre a mai szenvedés, a mostani pusztítás is. Halljuk, látjuk mi is. Tele van vele a média, a fejünk, a meg-megremegő szívünk. Persze nem csak Ukrajnában folytatódnak Káin tettei. Nem csak fegyveres háborúkban pusztul a másik ember teste-lelke. Sokszorosan, sokféleképpen tudunk mi ártani egymásnak. Szóval vagy némasággal, tettlegesen vagy a jótettek hiányával. Érzéketlenül vagy éppen nagyon is jól tudva a fájó következményeket, de mégis makacsul, önzően. Az emberi, az óemberi természetből így vagy úgy sebek fakadnak, épp úgy, mint Ábel idejében…
De húsvét van!
Jézus Krisztus értünk adta életét, Isten hatalmából legyőzte a halált, feltámadt és uralkodik! Vére, áldozata a levél megfogalmazása szerint: „hatalmasabban beszél, mint Ábel vére.” De mit is jelent mindez?
A káini indulat csak sebet és fájdalmat tud okozni, de Jézus Krisztus áldozata be tudja gyógyítani a sebet, és kicseréli a szívet! A gonoszság embereiből – megtéréssel, újjászületéssel – a béke emberei lehetnek, mert Jézus vére hatalmasabban beszél…
A Krisztus áldozata örökkévaló hatású. Már itt és most tisztítja, változtatja az életünket, de a korszakok végén, amikor a mulandó átadja helyét az örökkévalónak, akkor Krisztus lesz minden. A halál hangja elenyészik, a pokol mélyére vettetik. A Bárány pedig fénylik örökké, és áldozatának a jele lesz egyetlen belépőjegyünk a mennyek országába.
Istennek fájt Ábel elvesztése. Fáj minden szenvedés, minden bántó tett vagy szó. Akkor is és azóta is így van ez. Mégsem pusztítja el a vétkeseket, a „Káinokat”, hanem nekik is lehetőséget kínál a megbánásra, a változásra. Mert Jézus vére még nekik is kegyelmet kínál. Ilyen hatalmas a Krisztus ereje.
Ő a mi reménységünk. Ő a világ reménysége. Ő a szenvedők, az áldozatok reménysége. Ő a bűnösök, a vétkezők reménysége. Ő Ábelnek, Káinnak, magyarnak, ukránnak, orosznak… mindenkinek az Istene és Megváltója. Őt hirdessük ezen a húsvéton! Mert Jézus vére hatalmasabban beszél, mint Ábel vére!
Papp János egyházelnök
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia és a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának közös húsvéti üzenete 2022-ben
„VALÓBAN FELTÁMADT AZ ÚR!” (Lk 24,34)
Jézus feltámadt! Ez 2022 húsvétjának is örök üzenete. Közel kétezer éve hangzik ez a jó hír, hogy nem a halálé az utolsó szó, hanem az Életé. Ezt az evangéliumot hirdeti az egyház szerte a világban, mert olyan üzenet ez, amely ma is meghatározza a keresztények hitét. Erre épül az egyház tanítása és a keresztények élete.
Nemzedékek tudatát határozza meg a tény, hogy Jézus feltámadt, Jézus él. A kereszténység ezt ünnepli vasárnapról vasárnapra. Az igehirdetésünk legfontosabb célja, hogy a húsvéti örömhírből hit és reménység támadjon minden ember számára. Ez olyan, mint a hajnali napfelkelte. Éltető melege beragyog az emberi szívekbe, olyan békességet teremt, amely átjárja egész életünket, hivatásunknak és életünknek célt és értelmet ad.
Azt kívánjuk Isten egész népének ebben az esztendőben is, hogy legyen olyan húsvétja, amelyben örömmel mondhatja: Jézus él! Amikor ugyanis már nemcsak a háború és az emberi szenvedés hírei érkeznek el hozzánk, hanem meg is érintenek bennünket – hiszen itt vannak közöttünk a harcok elől menekülők –, akkor ez az evangéliumi üzenet különös súllyal és jelentőséggel bír.
Kérjük feltámadott Urunkat, hogy tegyen bennünket Isten minden értelmet felülmúló békességének és szeretetének eszközévé, mind a háború sújtotta területeken, mind a menekültek körében! Hisszük, hogy Jézus Krisztusnál van a végső szabadítás, aki feltámadt a halálból, hogy békét és örömöt ajándékozzon minden embernek, ahogy Pál apostol írta: „Akkor Isten békéje, amely minden értelmet meghalad, megőrzi szíveteket és értelmeteket Krisztus Jézusban.” (Fil 4,7)
2022 húsvétján
Dr. Veres András s. k. püspök, elnök
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia
Steinbach József s. k.
református püspök, elnök
Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa
Dr. Fischl Vilmos s. k.
főtitkár
Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa
A Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának tagegyházai:
Balog Zoltán s. k.
református püspök, a zsinat lelkészi elnöke
Kondor Péter s. k.
evangélikus püspök
Papp János s. k.
baptista egyházelnök
Pataky Albert s. k.
pünkösdi egyházelnök
Dr. Khaled A. László s. k.
metodista szuperintendens
Dr. Frank Hegedűs anglikán esperes s. k.
Szent Margit Anglikán/Episzkopális Egyház
Arsenios Kardamakis metropolita s. k.
Konstantinápolyi Egyetemes Patriarchátus – Magyarországi Ortodox Exarchátus
Mark budapesti és magyarországi metropolita s. k.
Orosz Ortodox Egyház Magyar Egyházmegyéje (Moszkvai Patriarchátus)
Siluan Mănuilă püspök s. k.
Magyarországi Román Ortodox Egyházmegye
Pantelic Lukijan püspök s. k.
Budai Szerb Ortodox Egyházmegye
Antonij metropolita s. k.
Magyarországi Bolgár Ortodox Egyház
























