Kezdőlap Blog Oldal 561

Színek

  1. április 6–7-én – két év elteltével – ismét az Illéssy Sándor Baptista Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskola szervezésében került megrendezésre a Színek II. Országos Baptista Ki mit tud?. A versenyfelhívást a Magyarországi Baptista Egyházzal és a Baptista Szeretetszolgálattal közösen tettük közzé a tanév elején a baptista középfokú iskolák számára. Ezen iskolák közül 11 intézmény fogadta el a meghívást, és gyűlt össze a kisújszállási Vigadó Kulturális Központban. A nemes megmérettetés délelőtt 9 órakor kezdődött a Nagykunság legszebb rendezvénytermében. Köszöntőt mondott Toldi Attila igazgató úr a vendéglátó iskola részéről, majd a fenntartó képviseletében Bárányné Zsámba Márta. Háló Gyula, a Magyarországi Baptista Egyház kommunikációs vezetőjének ünnepi gondolatai imával és áldással zárultak. A rendezvény jó hangulatához hozzájárult a két műsorvezető kolléga (Ari Katalin és Hajdu-Ráfis Tamás) közvetlen és vidám stílusa, akik bemutatták a zsűri népes táborát: a nyolc kategóriában meghirdetett versenyen 15 tagú zsűri látta el a feladatot. Ezután került sor a produkciókra mintegy háromórás blokkban. A média- rövidfilm kategóriában érkezett alkotásokat az érdeklődők ezt követően tekinthették meg. A képzőművészeti és a fénykép kategóriába érkezett alkotásokat kiállítás formájában lehetett megnézni a Vigadó előcsarnokában, az érdeklődőknek pedig városnéző programot szerveztünk. Az eredményhirdetéskor a zsűri kategóriánként röviden értékelte a nap eseményeit. Összesítve 200 tanuló 111 versenyművét élvezhettük (egy tanuló több alkotással is nevezett), melyből 39 élő produkciót láthatott a lelkes közönség. Külön dicséret illeti a közönséget is! Csodálatos és nagyon megható volt látni, ahogyan a diákok tudnak örülni mások sikereinek. Ritka az olyan verseny, ahol ennyi önzetlen szeretettel találkozik az ember. A legtöbb élőprodukció az ének kategóriában volt (18), majd a vers és próza 10 nevezéssel, ezt követte a tánc és mozgás 8, majd a stand up és a hangszer kategória minimális nevezéssel ebben az évben. A művészeti alkotások közül a fényképek száma 21, képzőművészet kategóriában 43 nevezés, míg a média és rövidfilm kategóriában 8 nevezés érkezett. Ezek a számok összességében meghaladták a 2016-ban érkezett nevezések számát. A helyezést elérők oklevélben és tárgyjutalomban részesültek. Az összesítésben a legjobb iskola vándorkupát vihetett haza. Ezt a következő versenyig a Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnázium őrzi Budapesten.

A részt vevő iskolák

  • „Budapest” Baptista Szakgimnázium, Gimnázium és Sportiskola
  • ADDETUR Baptista Gimnázium, Szakgimnázium és Szakiskola
  • Baptista Alapfokú Művészeti Iskola
  • Cserepka János Baptista Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskola
  • Diószegi Sámuel Baptista Szakgimnázium és Szakközépiskola
  • Euro Baptista Két Tanítási Nyelvű Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskola
  • Grassalkovich Antal Baptista Szakgimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Felnőttek Általános Iskolája
  • Illéssy Sándor Baptista Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskola
  • Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnázium
  • Lónyay Menyhért Baptista Szakgimnázium és Szakközépiskola
  • Szivárvány Baptista Általános Iskola, Gimnázium és Szakképző Iskola

A versenyfelhívásban a következő kategóriákban lehetett nevezni

  1. ének
  2. hangszer
  3. tánc és mozgás
  4. vers és próza
  5. stand up és színpadi jelenet
  6. fénykép
  7. képzőművészet
  8. média és rövidfilm.

A produkciókat neves szakmai zsűri értékelte

  • Ének és hangszer kategóriában: Murányi Anita énekes-színész, Verebélyi Noémi énekes-színész, Hálóné Cseh Ágota kántor, Szilágyi Valéria zongoraművész.
  • Tánc és mozgás: Kubus Kíra, a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatója; Szabó Lászlóné táncpedagógus; Verebélyi Noémi énekes-színész.
  • Vers és próza, stand up és színpadi jelent: Háló Gyula költő, Cs. Nagy Zoltán magyar–ének szakos középiskolai tanár.
  • Fénykép: Csóka Boglárka fotóművész, Szabó Gábor fotóművész.
  • Képzőművészet: Antal Sarolta iparművész, Duli Annamária tűzzománc művész, Kiss Anita művésztanár.
  • Média és rövidfilm: Kiss Virág 2D-animátor, animációs tervező; Kelemen Ilona operatőr.

Eredmények kategóriánként

A zsűrinek lehetősége volt kategórián belül megosztott díjat adni. Tánc és mozgás (egyéni) I. helyezett: Laczkó Máté, II. helyezett: Monoki Imre, III. helyezett: Seres Szilvia. Különdíj: Molnár Kira Tánc és mozgás (csoportos) I. helyezett: BAMI Nagykun néptáncegyüttes, II. helyezett: Szivárvány Dance, III. helyezett: Illéssy 12. A Vers és próza I. helyezett: Eisler Gréta, I. helyezett: Szvétek-Müller András, II. helyezett: Delean Kristóf, III. helyezett: Tar Dorina. Különdíj: Berettyán Márton Stand up és színpadi jelenet I. helyezett: Viski Rajmund Ének (egyéni) I. helyezett: Papp Gábor, II. helyezett: Tóth Viktória, III. helyezett: Kollár Diána. Különdíj: Szeremi Izabella, Különdíj: Kun Sándor, Különdíj: Takács Viktor Ének (kórus) I. helyezett: Kőrösi Kórus, II. helyezett: Lónyay Kamarakórus, III. helyezett: Zeneklub Hangszer I. helyezett: Mao Jiawei Média és rövidfilm I. helyezett: Sot Márton, Rigó Péter, Fazekas Krisztián; II. helyezett: Kiss Boglárka; III. helyezett: Szklenár József, Forró Máté, Balogh Zoltán. Különdíj: Fülöp Szabolcs Roland Képzőművészet I. helyezett: Res – sinka József, I. helyezett: László Luca Bolda, II. helyezett: Sersli Nikolett, II. helyezett: Varga Zsófia Panna, III. helyezett: Tímár Lotti, III. helyezett: Urbán- Szabó Andrea. Különdíj: Ducsai Nikolett, Különdíj: Gellér Zsófia, Különdíj: Ercse Fanni Sára Fotó I. helyezett: Gergely Zita, II. helyezett: Bacskai Zoltán, III. helyezett: Kulin Henrietta. Különdíj: Herman Réka Zita, Különdíj: Kelemen Boglárka

A Színek II. Országos Baptista Ki mit tud? verseny támogatói voltak

  • Baptista Szeretetszolgálat
  • Magyarországi Baptista Egyház
  • Illéssy Sándor Baptista Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskola Iskolánk ezzel a versennyel ismételten bizonyított. Két évvel ezelőtt az I. Színek Országos Baptista Ki mit tud?-dal felkerültünk az országos versenyt szervező és rendező iskolák térképére. A már évek óta sikeres Illéssy Gasztro Kupa után ez a második olyan volumenű rendezvény, ahol az iskola dolgozói kara és diákjai újból bebizonyították, hogy nem véletlenül mondhatjuk el magunkról: az Illéssy több, mint iskola.

Tóth László a szervező iskola részéről

  • Köszönet a szervezésben és lebonyolításban részt vevő kollégáknak, akik időt, energiát, fáradságot, telefonés egyéb költségeket nem sajnálva mindent megtettek azért, hogy ez a rendezvény a lehető legjobb színvonalon tudjon megvalósulni. Köszönjük a fenntartó Baptista Szeretetszolgálatnak, hogy anyagi lehetőséget teremtettek a verseny megrendezésére.

Toldi Attila iskolaigazgató

Országos beszámoló és missziói közgyűlés

A Wesselényi Utcai Baptista Gyülekezet adott helyet közösségünk országos beszámoló és missziói közgyűlésének április 14-én. A határozatképességet kicsivel meghaladó létszámban voltak jelen a küldöttek. Sok egyéb mellett arról is döntöttek a résztvevők ezen a napon, hogy a jövőben más szabályokat követve elegendő lesz kevesebb küldöttnek érkeznie az országos közgyűlésekre.

BTESZ: bemutatkoznak munkatársaink

Dr. Szegedi Alexandra

Mellettem ül egy mindig mosolygós fiatal lány, akiről nehéz elhinni, hogy már jogi végzettséggel rendelkezik, sokkal inkább vélném hallgatónak. Saját bevallása szerint nem is szokott ezzel hivalkodni. A BTESZ jogi munkatársával, dr. Szegedi Alexandrával beszélgettem.

Egy jó választás: felvidéki és Pest környéki pengetősök nemzetközi találkozója

Összevont zenekar (Veresegyház)

Április 8-án – a felvidéki magyar baptista testvérekkel való kapcsolat ápolása céljából is – egyedülálló zenei találkozóra került sor a határon belüli és túli baptista gyülekezetek között.

Baptista imaház lesz a volt malom épülete helyén

Hatvan Tv 2018. április 18-i műsorában számolt be a Hatvani Baptista Gyülekezet imaházának alapkőletételéről.

Látogatás a szerbiai baptistáknál

2018. április 15-én, vasárnap tartotta Újvidéken (Novi Sad – Serbia) éves missziós konferenciáját a Szerb Baptista Szövetség.

Martin Luther King- és Billy Graham-emléknap

A Magyarországi Baptista Egyház és az Amerikai Egyesült Államok Magyarországi Nagykövetségének szervezésében került megrendezésre a Martin Luther King- és Billy Graham-emléknap április 9-én, a mártíromságot szenvedett Martin Luther King baptista lelkipásztor temetésének 50. évfordulóján az MBE Benczúr utcai székházában, történelmi emlékparkjában és a Baptista Teológiai Akadémián.

Prof. dr. Almási Tibor – Elragadtatás, homoszexualitás, eredendő bűn

A teológiai napok keretében a Székesfehérvári Baptista Gyülekezet vendége volt prof. dr. Almási Tibor, a Baptista Teológiai Akadémia rektora. A tanítói alkalomra elkísérte a BTA kamarakórusa dr. Almási Kornél karnagy vezényletével.

Charin Patton: Megbocsátás

Női csendesnap Debrecenben 2018. április 14-én.

Áttételeken keresztül élünk

Amikor fúj a szél, a bőrünk cserződik, a tüdőnk ellenben kitágul és magába szívja a friss levegőt. Különbséget azonnal érzünk a novemberi metsző hideg szél és a kellemes tavaszi szellő között. Ha fúj a szél, a városból kitakarodik a szmog, és újra kék lesz az ég. A langy esőnek tavaszillata van, a tavasz virága az ibolya és a kankalin. Az őszi erdőnek fanyar avarillata van. Amikor az októberi aranyszínű nap simogat, nem csupán a felhőktől tisztul meg az égbolt, hanem a lelkünk is kinyújtózkodik. A Balaton vize bársonyos, a gyulai vagy a harkányi fürdőé még kellemesen meleg is. Kilazulhatnak tőle az izmaink, ízületeinkből kioldódik a salak, és mozgásunk még hónapok múlva is könnyebbé válik.

A naplemente aranyhidat rajzol a Balaton tükrére. Alig van festő, aki ezt képes lenne vászonra vinni. A fülemüle nemcsak párjának énekel, hanem Istennek is, de nekünk, embereknek is. Trilláit csak Beethoven és Haydn volt képes kottapapírra vetni.

A bográcsban rotyogó pörköltnek már a látványa is kellemes, az illata ínycsiklandozó, hát még az íze. Összefut a szánkban a nyál. Párunk vagy gyermekünk meleg kezétől szívünk is felmelegszik. Nagyapáink párás tekintetétől a mi szemünk is harmatossá válik.

Azonban mára eltávolodtunk ezektől a kézzelfogható dolgoktól. A természettől és a természetes életmódtól messzire kerültünk. Ennek következtében a világlátásunk, a gondolkodásunk, sőt az egymáshoz való viszonyunk is gyökeresen megváltozott. Ma már nem felkarózott paradicsomtőről vesszük le a paradicsomot, hanem a pláza polcáról befóliázott állapotban. Nem érezzük a paradicsom leveleinek sajátosan friss, fanyar illatát, mert ez a paradicsom összevegyül a pláza összkínálatának különféle nem éppen kellemes szagával: a mosóporoktól a piperecikkeken át a felvágottakig. Már amennyire ezt még egyáltalán érezni lehet. Eközben nem a pacsirta vagy a fekete rigó énekét hallgatjuk, hanem a lökdösődő emberek morgolódását meg tolakodó rockét, ha egyáltalán figyelünk még rá.

Valamikor, ha emberek érintkezésbe akartak lépni egymással, iparkodtak személyesen találkozni vagy legalábbis levelet írtak egymásnak. Utóbbi esetében megrágtak minden mondatot. A személyes beszélgetés alkalmával látták egymás arcát, a szemét is, az arcon az örömöt vagy az értetlenséget, esetleg a rosszallást. A telefon „megkímél” ettől a látványtól. Nem kell a másik szemébe nézni, csupán a hangját halljuk. Az okostelefon vagy az internet a másik hangját is feleslegessé teszi, elég a betűket bepötyögtetni és elolvasni, vagy csak átfutni rajtuk. De egyik se képes pótolni a másik eleven jelenlétét. Ezek csak pótszerek, de mára már a kapcsolatokat leuraló pótszerek.

Ez kiterjedt az élet szinte minden más területére is. Nincs, vagy valószínűleg nincs többé közvetlen kapcsolat az alkalmazott és a főnöke, a munkás és a munka, a munkás és munkájának eredménye között, mert közbejött a pénz. Valamikor a parasztember vetett, és amit vetett, azt aratta. Abból sütötte mindennapi kenyerét is. Ma alig valakit érdekel, hogy a kenyér milyen utat bejárva kerül az üzlet polcaira. Noha elméletben mindenki tájékozott, de a pólusaival nem érzi a munkája és kenyere közti összefüggést. Ettől elválasztja a közvetítő, a mindenre átváltható pénz és a pláza túlkínálata. Ja és a csomagolás. A szemét. Mert az lesz belőle. Jó sok.

Azt mondhatnánk, hogy csupán nosztalgia, ha ezen elgondolkozunk. Vissza kellene mennünk legalább száz évet, ha nem többet, hogy a dolgok közötti áttételek nélküli kapcsolatára újból rátaláljunk. Ez pedig lehetetlen. Tehát ilyenekkel vergődni is felesleges.

De elvesztette – civilizációnk, amelyben élünk – a kontaktust és az összetartozás élményét az ember és az őt körülvevő világ között is. Az eredetileg meglévő és vállalt sorsközösséget a természettel, sőt a többi emberrel való összetartozás védelmező érzését is. Közbejöttek az áttételek: a modernnek mondott társadalom, az államhatalom, a technika, a pénz, a média, amelyen keresztül tájékozódunk. Autóba ülünk, nincs fárasztó gyaloglásunk és persze megkönnyebbülést hozó megérkezésünk se. Csak közvetve függünk a természeti erőktől is, a napfénytől, az esőtől, a széltől, az árvíztől, a földrengéstől. Az időjárás csak annyiban érdekel, hogy lehetővé teszi-e a kirándulásunkat, esetleg a nyaralásunkat szabadságunk ideje alatt. Esős időben a mezőgazdaságra tekintettel is csak áttételesen gondolunk. Hogy hogyan befolyásolja majd globálisan az évi termést meg az évi kiadást és bevételt. Ma nem imádkoznak a hívők az esőért már az imaházakban és a templomokban sem. És szelíd napsütésért a szüret idejére. A mezőgazdaság többnyire gépesítve lett. Ha tudnánk, még az időjárást is gépesítenénk.

Aztán szenvedünk ettől a falanksztól, amit kiépítettünk magunk körül. Nem az aratás nehéz munkájában vagy a gyalupad mellett szabadulunk meg feszültségeinktől és felesleges kilóinktól, hanem céltalanul futkározunk egy futószalagon, és emelgetünk egy vasdarabot, hogy néhány felesleges kilótól megszabaduljunk. Nem a fizikai munkánkat megkönnyítő szerkezeteken törjük a fejünket, hanem izomerősítő gépeken. Mindeközben ásatlanok a kertjeink, nő a gaz, és terjeszkedik a parlagfű mindenfelé. Alig valakit érdekel, hogy milyen kapcsolat létezik a természet világa és a benne élő ember között. Hiszen ez a közvetlen kapcsolat már rég a múlté. Vagy csupán áttételeken keresztül található még némi nyoma. A természet szépségeit is sokan fotelből nézik a képernyőről, anélkül hogy vennék a fáradságot, hogy a Dunáig vagy az erdő széléig sétára indulnának. A világ borzalmait sem a bőrünkön érezzük, sőt azok nem is minket fenyegetnek, hanem ugyanaz a képernyő sugározza, amelyik a talkshow-t is.

Nem kivétel a hit területe sem az áttételekre épült kényelmes világunkból. Alig találunk keresztényt, aki nem csupán néző és „fogyasztó” az istentiszteleten és az emberekért végzendő bármifajta hitből fakadó szolgálatban. Legfeljebb némi pénzt adunk. Ma megvesszük a hit dolgait is. Egyetértünk a prédikációkkal és a hitbuzgalmi iratokkal, és azt véljük, ennyi elég. Hogy ennyi a hit. Ha kell, pénzt adunk a szegények támogatására, de nem keressük fel őket személyesen.

Az ószövetségi időkben a filiszteusokkal vívott csatában Izrael seregéből egyedül Dávid érzékelte, hogy ha egyáltalán igaz, amit Izrael Istenéről eddig megtanult, akkor ez a filiszteus hogyan káromolhatja büntetlenül Istent és a népét? Isten nincs az atyák korához cövekelve, mindig mindenütt ugyanaz az Isten, tehát lehet benne bízni, lehet rá számítani. Ezért vállalta a Góliáttal való párviadalt, hogy lemossa a szégyent Izrael seregeiről. Ehhez neki eleven és közvetlen kapcsolatot kellett feltételeznie önmaga és Istene között. De ebből az eleven kapcsolatból született meg a győzelme és a zsoltárai is. Ő még látta az ég kékjét is, érezte az ég harmatját, az oroszlán haragját, bárányait név szerint és ősei Istenét is személyesen ismerte.

Visszatalálunk-e még valaha az ég kékjéhez, a mező harmatjához, a naplemente bíborához? Ahhoz a kenyérhez, amely testünket táplálja, és ahhoz is, amely megtöretett értünk, bűnösökért? A saját sorsunkban is jelen lévő élő Istenhez? Meg persze egymáshoz is mi, emberek? Sőt hívő emberek?

A minap a Duna Televízióban egy korombeli orvos életének fiatal időszakára emlékezett. Valahol a Bükk alján nőtt föl egy magyar faluban. Paraszt szülei kemény életét kapta ő is örökül gyermekkorában. Azt mondta, a faluban egyetlen boltocska volt, de apja mindig mondogatta, hogy boltba csak sóért és petróleumért mennek. A többit megtermelték két kezük munkájával. Másra sem szükségük, sem igényük nem volt. Sem nekik, sem a faluban senki másnak. Nem irigykedtek egymásra. Nem féltek egymástól. Még a tolvajtól se, hiszen senkinek nem volt semmije, ami a másiknak ne lett volna. Betörőkről meg csak hallottak. Hogy az ajtókat és a kapukat zárni kellene? Ezt el se tudták képzelni. De ha valakin segíteni kellett, arra nem kellett felszólítani senkit, azt nem kellett szervezni, mert mindenki tudta, mi a dolga. Ez volt a falu „törvénye”, vagyis a rendje. Az emberek számíthattak egymásra. Tisztelték egymást. Tisztelték Istent, és hittek benne. Azt mondta a doktor, hogy ekkoriban tisztes szegénységben, de szakrális légkörben éltek. A csúnya szó nem volt divatban. A templom elkerülése se. Káromkodást akkor hallott életében először, amikor Miskolcra került a gimnáziumba. Azzal zárta, hogy gazdagabbak voltak szegényen, mint ma gazdagon. Vajon vissza tud-e jönni ez az elveszített emberséges életforma?

Fiataljaink csetelnek, kommentelnek, szelfiznek, szerelmes leveleiket is ímélben küldik egymásnak. Pedig az élőszónak dallama van, a tekintetnek üzenete. A beszédnek ritmusa, lendülete vagy csendje. Sajátos hangulata. Sőt igazsága. A magyar szónak íze, zamata. A szemeknek fénye, melegsége, simogatása vagy tüze. Keblünkre öleljük szeretteinket. Arcunk az arcukhoz ér. Akár meg is csókolhatjuk egymást, és ebben annyi tisztelet és szeretet sűrűsödik össze, amitől az elkeseredettek egyszeriben talpra állnak. Kinyújtott kezünket pedig meg lehet fogni. Boldog lehet az, akinek jutott elég az embermelegből. Ezt pedig csupán akkor lehet messze távolból is célba juttatni, ha már korábban megszületett, és hozzá életközelben. Meggyökerezett, nagyra nőtt és állandósult azzal a valakivel, akit ismerünk is, szeretünk is. Akivel összetartozunk élve is, de még holtan is.