2021. április 11., vasárnap 10:04
Istentisztelet-közvetítés a Gyulai Baptista Gyülekezetből a Kossuth rádión.
Igét hirdet: Merényi Zoltán lelkipásztor.
A közvetítés visszahallgatható a Kossuth rádiómédiaklikk oldalán.

2021. április 11., vasárnap 10:04
Istentisztelet-közvetítés a Gyulai Baptista Gyülekezetből a Kossuth rádión.
Igét hirdet: Merényi Zoltán lelkipásztor.
A közvetítés visszahallgatható a Kossuth rádiómédiaklikk oldalán.

„Amikor együtt vagytok, mondjatok zsoltárokat, himnuszokat és Lélektől ihletett dalokat!” (Ef 5,19; Simon Tamás fordítása)
Meg szokták különböztetni a vallás, a tudomány és a művészet nyelvét. Ha ugyanarról a jelenségről is szólnak (pl. a megtérésről), ezt különböző módon teszik: a vallás egy bizonyságtételben (vallomásban), a tudomány a teológiában, a művészet egy elbeszélésben, versben. Együtt a megtérésnek, a lelki életnek egy mélyebb, gazdagabb értelmét képesek nyújtani. A vers képes a hitéletet elmélyíteni és gazdagítani. Ezért találkozunk a Bibliában is költői művekkel. Ilyenek például a Zsoltárok könyve, az Énekek éneke, a próféták egyes beszédei, az Újszövetség himnuszai. A régebbi hagyományban többnyire énekelve vagy hangszeres kísérettel mondva adták elő, mindamellett, hogy a következő korok elmélkedő vagy liturgikus olvasmányává is vált. A Zsoltárok könyvét a Biblia verseskönyvének is nevezhetjük. Magyar baptista gyülekezeteink másokhoz képest – hogy tudatosan-e vagy ösztönösen, nem tudni – sokkal hamarabb felismerték a versolvasás és versmondás jelentőségét a hitéletben.
A vers a köznapi beszédnél összeszedettebben, pontosabban, árnyaltabban, kifejezőbben, inspirálóbban képes közölni a gondolatokat és érzéseket. Ehhez a vers gyakran használja ezeket az eszközöket: szóképek (megszemélyesítés, hasonlat, allegória stb.), egyéni szófordulatok, tömörítések, a szokottól eltérő mondattani szerkezetek, ritmus, dallam, rím stb. A vers ezáltal új vagy mélyebb gondolati és érzületi útra segít bennünket.
A magyar baptista istentisztelet egyedülálló az egész világon abban, hogy mindig helye volt benne a költészetnek. Nem csupán énekeltük a verseket, hanem mondtuk is. Ezt a gyakorlatot bizonyára segítette a gazdag magyar verstermés. A magyarság versszeretetét pedig minden bizonnyal a mindennapi nyelv gazdag képvilága bátorította. A névtelen versírók több mint 200.000 népköltést és népdalt hagytak ránk. Ez a mennyiség európai viszonylatban egyedülálló.
Tudjuk azt, hogy „nyelvében él a nemzet”. Nyelvünk pedig szinte végtelen mértékben kínálja számunkra a valóság jelenségeinek képi megfogalmazását. Csak néhány példa:
tengerszem, sutba dob, áriázik, szakadatlanul stb. Ez a gazdagság ösztönzi a hívő lélekből előtörő gondolatok, érzületek és vágyak versbe öntését. A magyar baptista lélek kezdettől fogva szerzett énekeket, költött verseket, s ezeket közreadta szóban és írásban egyaránt.
A vers – ugyanúgy, mint a zene – a maga eszközeivel segíti a hívő lelket, hogy jobban meg tudja ragadni szívével az igazságot, magát Krisztust.
A költészet nem más, mint az igazság szépen becsomagolva. A szépsége kívánatossá teszi, ezért elfogyasztjuk, az igazsága pedig ekkor kezd hatni bennünk. Így dolgozik az ige a költészet eszközén keresztül bennünk.
Költők és írók szövegei gyakran úgy képesek egy-egy életérzést, tapasztalatot, belső állapotot, döntő felismerést megfogalmazni, hogy megfoghatóbbá, s ezért átélhetőbbé teszik azokat számunkra. „Én ezt így soha nem tudtam volna megfogalmazni!” – mondjuk egy-egy találó versnél vagy versidézetnél. A versek rólunk szólnak: a költő a mi örömünket, vágyunkat, bánatunkat, fájdalmunkat és hitünket formálja szavakba. A vers hitünk, lelkünk megvallása, és ily módon út más emberek szívéhez is. A versmondás segíti a kommunikációs készség fejlődését, mélyíti az önismeretet, oldja a gátlásokat, növeli az együttérzés képességét, és olthatatlan vágyat ébreszt Isten iránt. Ezért mondta sokszor Kányádi Sándor: Vers az, amit mondani kell.
Kivételes kincsként érdemes őrizni a hitéletben a versolvasás-versmondás gyakorlatát. Felbecsülhetetlen gazdagsággal szolgálja meg.
Háló Gyula
A hétgyermekes famíliában súlyos tragédia történt: az anyuka veszélyessé vált állapota miatt mélyaltatásban, császármetszéssel szülte meg hetedik gyermekét, majd lélegeztetőgépre került, és életét vesztette. Férje, Zsolt egyedül maradt a gyerekekkel. A magyar válogatott felajánlása mellett Kovacsics Anikó csapatkapitány egy, az együttes által aláírt mezt bocsátott jótékonysági licitre a család megsegítésének érdekében.
Ha teheti, támogassa ön is Zsoltot és gyermekeit, és licitáljon Kovacsics Anikó csapatkapitány 8-as számú, dedikált mezére, segítve ezzel a félárván maradt kicsiket!
A licitáláson kívül egyéni adományozásra is van lehetőség az alábbi bankszámlaszámokon:
UniCredit: 10918001-55555555-55555555 vagy OTP Bank: 11736082-20054403-00000000
Közlemény: Zsolt és gyermekei
Benne megható és hiteles portrékat láthatunk a 2020 Év Baptista Művésze és Művésztanára díjazottjairól:
Hegedűs Ádám régészhallgató beszél a Higgyetek a leleteknek című, bibliai korokat bemutató videósorozatról és természetesen az evangéliumról.
Műsorainkkal kapcsolatos észrevételeiket a musorok@baptist.hu e-mail-címre várjuk.

Már online is hallgatható a Kossuth rádió mai, nagypénteki adása, Az Úr közel.
Ma Jézus Krisztus kereszthalálára emlékezik a keresztény világ.
Papp János egyházelnök és Mészáros Kornél, az egyház főtitkára beszél arról, miként lehet szembenézni és megküzdeni a szenvedéssel, mit jelent hinni és remélni.
Milyen válaszaik vannak minderre azoknak a keresztényeknek, akiket ma üldöznek? Erről beszél dr. Steiner József, a Baptista Szeretetszolgálat hitéleti igazgatója.
Műsorvezető: Bodó Mária
Nevünket a Máté 28,19–20 alapján választottuk, hiszen a jól ismert misszióparancs tevékenységünk fő alappillére.
„Menjetek el tehát, tegyetek tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében, tanítva őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam nektek; és íme, én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig.” (Mt 28,19–20)
Magyar gyülekezetek a világmisszióban!
Jövőképünk, hogy magyar gyülekezetek aktívan kiveszik a részüket a világmisszióban, azaz minden, amit tesznek, azt szolgálja, hogy Istent dicsőítse minden nép.
„…láttam: íme, nagy sokaság volt ott, minden nemzetből és törzsből, népből és nyelvből, amelyet megszámlálni senki sem tudott; a trón előtt és a Bárány előtt álltak fehér ruhába öltözve, kezükben pedig pálmaágak, és hatalmas hangon kiáltották: Az üdvösség a mi Istenünké, aki a trónon ül, és a Bárányé!” (Jel 7,9–10)
Küldetésünk, hogy abban bátorítsuk és segítsük a magyar gyülekezeteket, hogy a világban jelen levő szükséget és Istentől kapott ajándékaikat felismerjék, s így megtalálják saját helyüket Isten globális munkájában.
Örökké él!
Földi életterünk egyre jobban beszűkül, közösségi kapcsolattartásunk átalakul, veszteségek sokasága vesz körül bennünket. Több mint egy éve érezzük a vírus hatását, a megszokottól eltérő életvitelt. Közös Ismerősünk képe jelenik meg előttem, aki nagy feladatra vállalkozott. Dicsőség vette körül, angyalsereg járt a kedvében, atyja szeretetét érezte állandóan, boldog békességben létezett. Az idők teljességében, az emberiség testi-lelki állapotát látva, az Atya nehéz döntést hozott meg. Szeretetből elküldi a fiát, a Fiút, az Egyetlent, hogy helyrehozzon valamit, ami végzetesen elromlott, még ha bele is hal.
Jézus Krisztus vállalta a küldetést, hisz ő is nagyon szerette az embereket, sőt, ahogy az Atya, úgy ő is a SZERETET. Elkezdte letenni akkori helyzetének előnyeit, kiváltságait, olyannyira, hogy megüresítette magát, valódi szolgai formát vett fel, és így lett emberré.
A pandémia közben gondolhatunk így is a helyzetünkre. Jézus előttünk járt ebben is, korlátok között, de engedelmesen betöltve küldetését. Ez a nehéz út minden nehézségével a mi üdvünkért volt az ő útja. Az út mélypontja nagycsütörtök éjszaka, és nagypéntek, amikor elérkezik a legsötétebb valóság, Jézus belehal a földi életbe. Mindent megtapasztal, ami emberlétünk tapasztalása lehet, sőt többet is annál, hisz egyedül marad a kereszten. „Éli, éli, lámá sabaktáni?” – kiált fel, amikor az emberiség bűnterhe maga alá temeti törékeny testét-lelkét. Ez is hasonlít sokak érzéséhez, amikor a betegség, a lehetetlen helyzet, a gyász közepette felkiáltunk: Istenem! Miért? Akkor az Atya csendben maradt. Az áldozat bemutatásra került, majd eltemetik Jézust, és lezárják a sírt.

Húsvét hajnalban azonban vakító fényesség támad, a sírkertben minden átrendeződik, és az eltemetett, bezárt, meghalt Jézus-test megdicsőülten életre kel. Az őrök halálra válnak, amikor elindul, majd találkozik az asszonyokkal, később a tanítványokkal különböző helyzetekben, gondoskodó szeretettel tanítja őket, és adja a hitet, békességet, szeretetet mindnyájuknak.
Nagyheti emlékezésünk nem könnyű, de előremutató.
Ezen a húsvéton, nehéz idők közepette, felragyog előttünk az ÉLET világossága, és utat mutat, célt tár elénk! Jézus nem hagy magunkra, hanem a Feltámadott mellénk szegődik, és beszélgetni akar velünk, rólunk. Bátorít, és azt mondja, hogy ne félj, mert veled vagyok, mindig veled vagyok!
Nagyheti emlékezésünk során mi már húsvét reménységével élünk. Tudjuk, mi történt Jézussal harmadnapon, majd 40 nap múlva, sőt 50 nap elteltével hogy alakul át egész Jeruzsálem.
Húsvét óta tapasztalatból tudhatjuk, hogy nem a halálé az utolsó szó, hanem az életé, az örök életé! Ezt Jézus is tudta, és úgy indult a rettenetes útra, hogy előre elmondta, mi történik majd vele, és Isten fel is támasztja őt a harmadik napon.
Ha próbákat élsz át te vagy szeretteid, testvéreid, tudd, hogy hogyan tovább! Van tovább a betegágy, a lélegeztetőgép, sőt a koporsó után is. Jézus Lázár sírja mellett, könnyek között mondja vigasztaló szavait a gyászolóknak:
„Én vagyok a feltámadás és az élet! Aki hisz énbennem, ha meghal is él, és aki él és hisz énbennem, az nem hal meg soha.”
„Hiszed-e ezt?” – kérdezi Jézus Mártától, és most tőled is, kedves olvasó. Van-e húsvéti hited, sőt több annál, életközösséged a feltámadott Úrral?
Bárcsak átragyogna, mindent beragyogna ezen az ünnepen is az Úr jelenléte!
Jézus él! Ő az élet, az örök élet, aki értünk volt ember a halálban is, hogy vele élhessünk majd az ő dicsőségében.
Mészáros Kornél
Évekkel ezelőtt idős özvegyet temettem egy eldugott kis faluban. Rég elhalt férje mellé került fáradt teste végső nyugovóra. Körben beroskadt, füvel benőtt sírok simultak a tájba. A temetőben virágzó akácokról halk döngéssel hordták a méhek a nektárt. Bár koporsó mellett álltam, gyászoló és részvétben osztozó emberek között, mégis minden oly nyugodt és méltóságteljes volt. Igazi bibliai békességet éreztem. Eszembe jutott eközben a gyermekségem óta átélt sok nagyvárosi temetés, amelyekben – még ha hívőt kísértünk is el utolsó földi útjára – mindig valami természetellenességet, sötét idegenséget érzékeltem.
Ott, a kis falusi temetőben értettem meg igazán azt, ami azóta már bizonyossággá érett bennem, hogy a tudásban és az életmódban tapasztalható nagy előhaladás közepette végzetesen és károsan elidegenedtünk a haláltól.
Hogyne lenne ez így, amikor szívós igyekezettel próbáljuk rejtegetni önmagunk és mások elől egyaránt az elmúlás tényét és gondolatát. Íratlan, de annál szigorúbb szabály, hogy nem szabad beszélni róla még az egészségesek körében sem, betegek előtt pedig egyáltalán nem. Ha valaki ez ellen vét, azt érzéketlen és neveletlen embernek tartjuk. Ehhez társul még az, hogy a szervezett betegellátás következtében az életveszélyes állapotban lévő embereket még faluról is szinte kivétel nélkül kórházba szállítják, s ha betegségük végképp legyűri őket, szeretteiktől, barátaiktól, – mondhatnánk – a világtól elkülönítve halnak meg. Ebből következik, hogy kortársaink legtöbbje személyesen még soha senkit nem látott meghalni.
A régi idők embere eszmélődése első pillanatától kezdve közvetlenebb tapasztalatból ismerhette meg nemcsak a születés, hanem a meghalás tényét is. Megszokta-e végül is a halál gondolatát? Nem, arra eredendő okokból nem volt soha képes. A halállal való meg-megújuló találkozásai azonban önkéntelenül is rákényszerítették arra, hogy a maga részéről fokozatosan fölkészüljön önnön elköltözésének egyedülálló eseményére.
Mit tehet e helyzetben a haláltól tökéletesen elidegenedett mai ember? Zúzza tán szét azt a civilizációt, amelynek ez az elidegenedés is egyik káros mellékterméke? Távol legyen! Inkább aknázza ki azt az élőlények közül egyedülálló képességét, hogy közvetlen tapasztalat híján gondolati úton képes kapcsolatot teremteni nemcsak a múlt és a jelen, de a jövő tényeivel is. Keress kapcsolatot tehát a jövővel! Fordítsd magad felé a tenyeredet! Íme mindkettőben ott látsz a bőrredőkből kirajzolódva egy-egy „M” betűt. Ezt a testünkbe írt üzenetet – MM – a régiek ilyen értelemmel ruházták föl: „Memento mori!”, azaz: „Emlékezz, készülj föl a halálra!” Kövesd hát ezt a tanácsot! Ne űzd el magadtól valami pótcselekvésbe menekülve azt az időnként orvul rád törő fölismerést, hogy földi pályád véges! Gondolkozz erről elmélkedve, és szenvedd el eközben a szívedet zsibbasztó szorongást! Vívd meg e harcot ismételten, ne térj ki előle, mert csak így részesülhetsz végül belső gyötrelmeid lelki hasznából.
Mi lehet ez a haszon? Nos, az semmiképpen sem, hogy végül barátként tekintesz majd a halálra, hanem az, hogy (1) a botor vélekedéssel nemlétezőként kezelt ellenség (vö. 1Kor 15,26) valóságként tudomásul vett ellenséggé válik számodra. (2) Jótékony hozadék az is, hogy tudatosul benned életidőd behatároltsága. A „Memento mori”, első következményként ezt hozza elő számodra, de nemcsak ezt, hanem (3) sürgetni kezd, hogy megtedd a legfontosabb lépést is e dologban.
Az ókortól napjainkig sok lépésajánlat halmozódott föl. Ezek közül nem egyszerűen a legjobb, hanem minden létező lehetőség közül kipróbáltan az egyedüli jó lépés az, amit a vértanúsága küszöbéhez érkezett Pál ajánl Timóteusnak: „Ne feledkezz meg arról, hogy Jézus Krisztus… feltámadt a halálból!” (2Tim 2,8) Ha gondolataink nemcsak eljövendő halálunkra irányulnak, hanem a történelem legcsodálatosabb eseményére, Jézus Krisztus föltámadására, akkor nemcsak arra leszel képes, hogy méltósággal vállald e világi pályád végét, hanem arra is, hogy bízó reménységgel tekints a földi látóhatáron túl reád váró örök életre.
Mindebben biztos és hűséges segítőnk a Szentlélek. Hadd magasztaljam őt, aki jó volt hozzám, és könyörült rajtam, amikor serdülőkori bemerítésem után nem sokkal szívizomgyulladásos, fekvő betegen súlyos hitpróbába kerültem. Heteken át egyik rohamát a másik után zúdította rám a halálfélelem. Esténként arcomat a párnába fúrva, megvert, megalázott ebként nyüszítettem, szűköltem a rettegéstől, méghozzá teljesen magányba zártan, mert még szüleim elől is titkoltam szörnyű nyomorúságomat. Szánalmas vergődésemben az Úrhoz folyamodtam. Ő meghallotta néma sikoltásomat, és elküldte hozzám a vigaszadó Szentlelket, aki ismét élettel töltötte meg a halál fölött győztes Megváltóm szavait. Megszabadulva boldogan adhattam hálát annak, aki nemcsak önmagában, de nekem és értem is „a feltámadás és az élet” (Jn 11,25).
A Szentlelket segítségül hívva emlékezz te is az Úr Jézus megelevenítő munkájának nagy tetteire! Lásd a lelki halálból feltámadottakat: az iszákosság, az érzékiség és az önzés egykori rabszolgáit, mint dicsérik megújult, tiszta életükkel a Föltámadott életújító hatalmát. Emlékezz meg arról, hogy ő „az elsőszülött a halottak közül” (Kol 1,18)! Várd türelemmel, míg eljön a nagy nap, amikor az „elsőszülött” örök életre eleveníti majd meg hitben elhunyt, „utóbb született” testvéreit, mindannyiunkat, akik szeretjük őt!
A halál árnyékának völgyében járva húsvét felől nézz immár halálodra, és fogóddz erős hittel az első zsengeként föltámadt Jézus Krisztus halálbilincset szétzúzó, erős kezébe!
Ó, Jézus! Az örök élet
Legdrágább kincsünkké lett:
Föltámadtunk mi véled,
Halleluja! Halleluja!
(BGyÉ 112)
Győri Kornél
További gyülekezetek megtalálhatóak a gyülekezetkeresőben.