Kezdőlap Blog Oldal 407

Gondoskodunk egymás szükségeiről

„…ne legyen meghasonlás a testben, hanem kölcsönösen gondoskodjanak egymásról a tagok.” (1Kor 12,25)

Mindig ámulva hallgatom a családi vagy gyülekezeti összejöveteleken, hogy régebben milyen természetes módon hívtak meg egy idegent az ünnepi vagy vasárnapi asztalhoz, milyen magától értetődő volt, hogy segítettek, ha a testvérük, barátjuk szükséget szenvedett valamiben. Ha építkezés, felújítás volt valakinél, sokszor a testvéri közösség tagjaiból állt össze gyorsan egy csapat, és megoldották a feladatot, de az is gyakran előfordult, hogy kisgyermekes családoknál szolgálatkész testvérnők segítettek be a különféle teendőkbe.

De nem csak a hívő közösségekben működött ez így: faluhelyen egy-egy menyegző szervezésében, ételek előkészítésében vagy temetéseken természetes volt a szomszédok, rokonok támogató jelenléte.

Ma az egyik legnagyobb kihívást az elidegenedett ember jelenléte jelenti a társadalomban. Ijesztő az a tudat, hogy nem tudjuk, ránk nyitja-e valaki az ajtót, ha velünk valami történik. Miért hagytuk, hogy a mókuskerék úgy beszippantson minket, hogy elfelejtünk odafigyelni a környezetünkben élő másik emberre?

Mert könnyű aggódni azokért, akik a világ másik felén élnek, könnyű segíteni azoknak, akiket nem kell közel engednünk magunkhoz. Amikor gondoskodunk egy olyan ember szükségeiről, aki a közelünkben van, aki a szomszédunk, barátunk, gyülekezeti testvérünk, akkor magunkból is oda kell adni valamit: a figyelmet, az időt, az erőfeszítést. És valahol ez teszi értékessé a gondoskodást a másikról.

Az ige azt mondja, kölcsönösen gondoskodjunk egymás szükségeiről… A szükség nem mindig anyagi természetű. Valakinek figyelemre, meghallgatásra, bátorításra van szüksége. Valakinek az imádságos háttérre. Vegyük észre a másik igazi szükségét, és higgyünk abban, hogy amikor rászorulunk, mellénk is kirendeli a jó Atya a gondoskodó kezeket! 

A hónap kérdései

Észrevesszük-e, ha valakit a mi gondoskodásunkra bízott Isten? Hajlandóak vagyunk-e ezért áldozatot hozni? Vannak-e olyan kapcsolataink, hogy nyugodt szívvel számíthatunk mások segítségére?

A hónap imája

Isten, add, hogy kész legyek a másik ember szükségleteit észrevenni és betölteni! Add, hogy a kényelmességem ne gátolja a szolgálatkészségemet, amikor erre hívsz! Segíts, hogy olyan kapcsolatokat építsek, amelyekben magam is bizton számíthatok mások segítségére! Ámen.

Mi lesz, ha véget ér a repülés?

Velőtrázóan zúgott az orgona.

Ez a kimondhatatlanul gyönyörű zenei élmény lenyűgözte a hallgatókat. Legtöbben maguk elé nézve némán figyeltek, mások lehajtott fővel szívták magukba a megújult fasori orgona szebbnél szebb hangszíneit, amint külön-külön, majd együtt harsogva tömör hangzással utat kerestek a szívekhez. Nem maradt érintetlenül a muzsikára érzékeny zenehallgatók lelke. Úgy tűnt, hogy Frédéric Blanc, a neves párizsi orgonista nem hagyott némán egyetlen sípot sem. A huszonegyedik század egyik rendkívüli tehetsége a francia szerzők mellett Liszt Ferenc egyik kevésbé ismert művét, a Temetés orgonaátiratát, a Funérailles-t is játszotta. Ez a méltóságteljes mű Pálúr János magyarázata szerint a hazájukért halt aradi tizenháromra kívánt emlékezni. Az áhítaton a lelkész is beleszőtte beszédébe a nevüket, és méltóan szólt a hatalmas orgonán rájuk emlékezve Berlioz Rákóczi-indulója is.

Az áhítat alatt a 90. zsoltár veretes szövegét hallgatva még mindig a zúgó orgona hangja visszhangzott bennem, amikor a zsoltár szavait is figyelve megütötte fülemet az addig is jól ismert zsoltárvers: „Életünk ideje hetven esztendő, vagy ha több…” De hiszen már csak néhány hónap, és én is hetven leszek.

A zene által felkészített szívemet most különösképpen is megérintette ez a személyesen rám is vonatkozó igei szó. Majd tovább hangzott a szakrális térből a zsoltár szava: „olyan gyorsan eltűnik, mintha repülnénk.” A rövid, ám szépen megformált igehirdetésben elhangzott kérdés személyes üzenetet is továbbított felénk: „Mi lesz, ha véget ér a repülés?” Egy rövid számadásra bátorított az ige. A koncert második felében a hatalmasan megszólaló orgonahangok sem tudták feledtetni velem a számomra aktuális ige üzenetét, sőt, elmélyítették bennem a nagyon is személyessé vált megszólítást. Az orgona határozott fortéi és szívet melengető pianói megérlelték bennem a gondolatot, hogy készülni kell. Az aradi tizenhármak erejük teljében voltak, az ötvenes éveikben jártak, amikor szívüket érte a golyó. Ez az orgonahangverseny nemcsak kulturális, művészi élményt nyújtott, hanem lelki találat is volt a szívemen.

Zárásként az improvizációs nagydíjat is nyert művész a 90. zsoltár dallamára rögtönzött. A nagyszerű előadás során elő-előbukkant az ének dallamának egy-egy részlete és általa a felidézett szöveg is: „Uram, téged tartottunk hajlékunknak…” …életünk során – tettem hozzá, majd az is kihallatszott a tömör akkordok felett, hogy: „te vagy erős Isten, és az maradsz minden időben.” Akkor is, ha majd véget ér a repülés.

Édesapám nagyon szerette ezt a zsoltárt, és nekem is ezt kell most már valóban tennem: bölcsen gazdálkodni napjaimmal, hogy kezeim munkája az Ő áldásával teljesedhessen ki.

Marosi Nagy Lajos

(Fasor, református templom, 2016. október 11.)

Segítségünnep!

A baptista egyház keretében több mint kétezer ember dolgozik szociális szolgáltatásokban. Ők segítő munkát végeznek folyamatosan, nehéz körülmények között. Gyülekezeteinkben sok esetben nem ismerik az egyházhoz tartozó szociális tevékenységeket, pedig gyakran közvetlenül is az evangéliumot is közvetíti a szolgáltatói hálózat a társadalom felé. Ismerjük meg jobban ezt az áldozatos munkát, melyre lehetőséget kínál a szociális munka napja alkalmából tartott ünnepség a Nap utcai imaházban! Szeretettel hívunk mindenkit az egyházi elismerések, díjak átadásával egybekötött ünnepségre a Nap utcai imaházba (1082 Budapest, Nap utca 40. és Hock János u. 12.). Az ünnepség időpontja november 11., 11 óra.

Baptista Teológiai Akadémia

A baptista teológiai képzés hazánkban a XIX. század utolsó évtizedében indult. A Hajdúságban rövid teológiai kurzusokat szervezett Balogh Lajos, aki Hamburgban, az ottani szemináriumban szerzett diplomát 1893-ban.

A reformáció igei előzménye és következménye

„Adjatok hálát az Atyának, aki alkalmassá tett titeket arra, hogy a szentek örökségében, a világosságban részesüljetek. Ő szabadított meg minket a sötétség hatalmából, és ő vitt át minket szeretett Fiának országába, akiben van megváltásunk és bűneink bocsánata. Ő a láthatatlan Isten képe, az elsőszülött minden teremtmény közül. Mert benne teremtetett minden a mennyen és a földön, a láthatók és a láthatatlanok, akár trónusok, akár uralmak, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok: minden általa és reá nézve teremtetett. Ő előbb volt mindennél, és minden őbenne áll fenn. Ő a feje a testnek, az egyháznak is, ő a kezdet, az elsőszülött a halottak közül, hogy minden tekintetben ő legyen az első. Mert tetszett az egész Teljességnek, hogy benne lakjék, és hogy általa békéltessen meg önmagával mindent a földön és a mennyben, úgy, hogy békességet szerzett a keresztfán kiontott vére által.”

A Kolosséi levél megírásának fő oka a gyülekezetbe betörő tévtanítás, az igének a pogány bölcselkedéssel való elegyedése. Ezt akarta Pál megszüntetni. Ez újszerű tanítás miatt a hangsúly eltolódott Krisztusról. Ez a gyülekezet keresztény – krisztusi – voltának veszélyét vetítette előre. Már nem volt elég a Kolosséban élő keresztényeknek maga Krisztus, akinek páratlan nagyságát írja le az előbb olvasott gyönyörű himnuszban az apostol. Kell-e, lehet-e nála több égen és földön? Már a levél bevezetése gondolkodásra készteti olvasóit, hogy érdemes-e a tiszta Krisztus-ismeretet még valami mással keverni.

Noha a tévtanítók a pogány elemek hozzáadásával szerettek volna több embert megnyerni és bevonni a gyülekezetbe, felmerül a kérdés: vajon a mennyiség menjen a minőség kárára, vagy a minőség a mennyiség javára?

Ugyanezt a kérdést vetették fel a reformátorok is, amikor koruk egyháza azt kezdte tanítani, hogy Krisztus mellé és az ő tanítása mellé még valami kell az üdvösséghez.

A keresztények kezdetben minőségi kereszténységet, azaz Krisztus-követést hirdettek mind az életnek, mind a szónak a beszédével, eszközével. Ez kezdett az évtizedek során terjedni. Később azonban ez az egészséges, Isten szerinti folyamat megváltozott: a mennyiség a minőség rovására ment. Hogy újra a helyes irányba forduljon a mennyiség és minőség aránya, ezért kellett a reformáció.

Egy neves igehirdető így vetette fel a kérdést: Beszűkülés vagy elmélyülés volt-e a reformáció? Megszegényedést vagy meggazdagodást jelentettek-e azok a lelki megújulások, amelyekről a Szentírás hírt ad, és amelyek a történelemben – egyháztörténelemben – egymást követték Isten munkája nyomán? – Hadd emeljek ki néhány deformálódást, melyet reformálni akartak az Ige világosságát és a világ Világosságát felismerő emberek!

A középkori egyház azt tanította egyebek közt, hogy

1. Jézus Krisztus váltságművén kívül üdvösségünkhöz szükség van még Mária és a szentek érdemeire és közbenjárására. Ez mennyiségi többletet jelentett. De a Szentírás ezzel szemben azt mondja: „Egy az Isten és egy a közbenjáró Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus.” (1Tim 2,5) Mária és a szentek szám szerinti többletet képeznek ugyan az egy közbenjáróhoz képest. De a Biblia ezt mondja: „nem adatott emberek közt az ég alatt más név, amely által kellene megtartatnunk”, csak a Jézus Krisztus neve (ApCsel 4,12).

Ezt a „csak”-ot, azaz „egyedül”-t hangsúlyozza a reformáció, és ezért mondja: solus Christus – ahogyan az akkori egyházi nyelven, latinul mondták. A Biblia szerint – s onnan olvasták ki a reformátorok – csak Krisztus által van üdvösség, és amit ő nekünk adott, az elég ahhoz, hogy az egész emberiség üdvösséget kapjon. Maga Jézus mondta: „Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, csakis énáltalam.” (Jn 14,6) Amint az általam gyakran idézett énekvers vallja:

„Csak Jézus az, ki segíthet,
Üdvöt nem ad más, csakis ő!”

Ezért nem létezik olyan evangelizáció, amely nélkülözni tudná Jézus Krisztus nevét, azaz személyét!

Igaz, hogy Jézus Krisztus csak egy a sok közbenjáróhoz képest. De vajon az az egy nem több-e, mint a többi együttvéve? Döntsétek el, melyik a több: az egyetlen nap az égbolton, vagy a sok millió földi fényforrás?

„Ó, szeretet, te égi fény,
A szívem napja vagy…
És áldott béke árad rám,
ha érzem szent tüzed.”

A középkori egyház azt mondta:

2. A Szentírás mellett az úgynevezett szent hagyomány, tehát a keresztény írók művei is közvetítik nekünk Isten kijelentését. A „szent hagyományon” azonban nem az apostoli hagyományt értették, hiszen az benne van az Újszövetségben, hanem pluszként az azon kívülit. A reformáció ezzel szemben vallotta: sola scriptura. Egyedül az Írás, azaz a Szentírás közvetíti Isten akaratát. Ha mást nem nézünk, mint a teljes Írás egyik utolsó mondatát, akkor is elfogadhatjuk ezt, mert ott ez áll: „Én bizonyságot teszek mindenkinek, aki a prófécia eme könyvének beszédeit hallja: Ha valaki hozzátesz ezekhez, arra az Isten azokat a csapásokat bocsátja, amelyek meg vannak írva ebben a könyvben…” (Jel 22,18) S ha erre valaki azt mondaná, hogy ez csak a Jelenések könyvére vonatkozik (?), akkor az Ószövetség több ilyen igéje közül csak egyet emelek ki: „Semmit se tegyetek ahhoz az igéhez, amelyet én parancsolok nektek, se el ne vegyetek abból! Tartsátok meg Isteneteknek, az Úrnak parancsolatait, amelyeket én parancsolok nektek.” (5Móz 4,2) Ezért énekeljük:

„Szent igéd szerint vágyom élni,
Ó, Jézus Krisztus, Megváltó…”

Az akkori egyház nagyon hangsúlyozta:

3. A hívők jó cselekedetei érdemszerzők. Még Isten kegyelmét is ki kell érdemelnie a hívőnek. Ez azonban csupán emberi vélemény és szokás. Börtönbüntetését például csak annak rövidítik meg, aki ott jól viselkedik, tehát annak, aki megérdemli. A Biblia azonban, mely Isten véleményét képviseli, ezt mondja, és ezt vették át a reformátorok a nekünk már nagyon közismert igében: „kegyelemből van üdvösségetek a hit által, és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; nem cselekedetekért, hogy senki se dicsekedjék. Mert az ő alkotása vagyunk, akiket Krisztus Jézusban jó cselekedetekre teremtett, amelyeket előre elkészített Isten, hogy azok szerint éljünk.” (Ef 2,8–10) Tehát nem arról van szó, hogy nem kell jót cselekedni, hanem arról, hogy a jó cselekedet követi a kegyelem elfogadását. Figyeljük csak meg a közismert – főleg – temetési igét, hogy vajon a megboldogultak cselekedetei már mennyei előlegek-e, tehát előttük mennek, vagy utánuk jönnek? „Boldogok a halottak, akik az Úrban halnak meg… mert megnyugszanak fáradozásaiktól, [és] mert cselekedeteik követik őket.” (Jel 14,13) Mindezt e latin mondásba sűrítették: sola gratia. Egyedül kegyelemből, amint ezt az Ef 2-ből idéztem, s mi protestánsok gyakran idézzük. De ezen az igehelyen van még egy másik egyedül is: sola fide. A kegyelem mellett ott van a hit is: „kegyelemből van üdvösségetek a hit által, és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez.” Tehát ha ajándék, az csak akkor lehet az enyém, ha elfogadom. A hit az a szellemi kéz, amellyel a kegyelem ajándékát, az üdvösséget elfogadhatom.

Jézus Krisztus személye és ajándékai tehát elégségesek mind az e földi, mind a mennyei élethez. Ezért énekeljük olyan meggyőződéssel:

„Ő egyedül, ő egyedül,
Akiben örvendek szüntelenül.”

Ezek az „egyedül”-ök a középkori társadalomban igen furcsán, idegenül és gyanúsan hangzottak, hiszen az akkori egyház éppen terjeszkedésben volt. Politikai nagyhatalommá vált. Gondoljunk a pápaság és a császárság harcára! Ez volt az úgynevezett invesztitúraharc, a középkori Európa legnagyobb világi és egyházi konfliktusa. A 11. században a pápaság és a Német-Római Császárság között az egyházi vezetők beiktatása (az invesztitúra) kérdésében alakult ki ez a hosszú harc. A tét ez volt: világi vagy egyházi hatalom nevezze ki az egyház főpapjait…?

„Nincs új a nap alatt.” (Préd 1,9) A kommunista diktatúra is fenntartotta magának azt a jogot, hogy ő nevezze ki a püspököket vagy egyházelnököket. Igaz, hogy – legalábbis nálunk – az országos közgyűlés választotta titkos szavazással. De hogy ki kerüljön rá a jelöltlistára, azt az Állami Egyházügyi Hivatal, az ÁEH döntötte el.

Visszalépve a középkorba, VII. Gergely pápa kiközösítette IV. Henrik császárt, és kijelentette, hogy a császári trón üres. Ezzel elveszítette minden hatalmát, s a császárával elégedetlen német nemesség új császárt választott. Mit tehetett ebben a helyzetben Henrik császár? Igyekezett úgy mutatkozni, hogy megbánást sugározzon Gergely felé.

A megbocsátás érdekében a császár darócruhában, mezítláb tette meg az utolsó kilométereket Canossa felé, ahol a pápa akkor tartózkodott. Henrik a földön aludt, böjtölt és sűrűn imádkozott. 1077. január 25-én érte el Canossát. VII. Gergely azonban sem aznap, sem a következő két napon nem nyitotta meg a kapukat a bűnbocsánatért könyörgő, nyomorúságos körülmények között vezeklő császárnak. Ebből a helyzetből származik az úgynevezett „Canossa-járás” kifejezés. Három nap után, január 28-án aztán a pápa szíve megesett Henriken – vagyis belátta, hogy kénytelen engedni az igencsak kitartónak bizonyuló uralkodónak, aki térden állva kérte Gergelyt, hogy fogadja őt vissza az egyházba. A pápa végül teljesítette a császár óhaját.

Elképesztő gazdagság halmozódott fel az egyház kezén, s ami az úgynevezett pápai államot, a Vatikánt illeti – mind a mai napig.

A középkori egyház ellenőrizte az egész tudományos életet. Ha egy-egy új felfedezés nem illett bele az akkori egyház elképzelésébe, dogmatikájába, akkor sokszor sok évi börtönnel vagy/és halállal végződtek a különböző egyházi perek. Gondoljunk csak a legismertebbekre Giordano Bruno (1548–1600) vagy Galileo Galilei perére (1564–1642 – geocentrikus világkép helyett a heliocentrikust vallotta). Az egyház ellen ugyanis nem lehetett senkinek pert nyernie, mint ahogyan a múlt század úgynevezett koncepciós pereiben sem, amiket csak jóval később mertek így nevezni.

Az egyház volt a művészetek legfőbb megrendelője. Különösen a képzőművészetnek és a zenének. Ez nem zárja ki azt, hogy ma is megcsodált alkotások születtek abban az időben.

Ilyen körülmények között kezdte a reformáció hirdetni, hogy Isten nem ezt bízta az egyházra, nem ebbe az irányba kell hatnia, hanem – ahogy az Úr Jézus mondta –: „Tudjátok, hogy a népek fejedelmei uralkodnak rajtuk, és a nagyok hatalmaskodnak rajtuk. De közöttetek ne így legyen: hanem aki naggyá akar lenni közöttetek, az legyen a szolgátok, és aki közöttetek első akar lenni, az legyen a rabszolgátok. Mint ahogy az Emberfia sem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és életét adja váltságul sokakért.” (Mt 20,25–28)

S mivel kell szolgálnia az egyháznak? Azzal, amivel senki más nem szolgálhat rajta kívül: Isten igéjével, mely hitet és újjászületést teremt az emberekben. Erre küldte ki az egyház feje, Jézus Krisztus az ő tanítványait, amikor a misszióparancsot adta nekik: „Nekem adatott minden hatalom mennyen és földön. Menjetek el tehát, tegyetek tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében, tanítva őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam nektek; és íme, én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig.” (Mt 28,18–20)

Mi az az eszköz, amivel tanítvánnyá lehet tenni az embereket? Sola scriptura, egyedül Isten írott igéje, melyet hirdetnie kell az életnek és a szónak beszédével. Az életem legyen a szemléltetése annak az igazságnak, amit mondok!

„A megváltásról óh, zengjetek,
Hogy Jézus minket úgy szeretett…”

Nem terjeszkednie kell tehát az egyháznak, hanem elmélyülnie, és ez az egyes hívőre is vonatkozik: elmélyülni az élő Krisztussal való közösségben. Ebből a közösségből lehet kapni olyan erőket és áldásokat, amelyekkel azután igazán szolgálhat akár az egyház, akár annak tagjai a világban. Így jelenik meg Krisztus az övéiben, a választottak seregében, a szentek közösségében, az egyházban, és így él és munkálkodik.

Erre hangzott el az aggodalmaskodó kérdés a reformációval kapcsolatban: Nem könnyelmű visszavonulást fújt a reformáció olyan területekről, ahová már eljutott az egyház, és elkezdett uralkodni?

Nem, mert Isten az ő áldását csak arra a tevékenységre adja, amit ő bízott az övéire. A tanítvánnyá tétel, a keresztség és a tanítványok továbbtanításának szolgálata után, tehát a misszióparancs végén hangzik Jézus ígérete: „és íme, én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig”.

„Ha az Úr nem építi a házat [akár az egyházat], hiába fáradoznak az építők.” (Zsolt 127,1) De ha küldetésében jár az egyház, akkor Isten áldása lesz rajta. Gondoljunk csak arra, hogy milyen kísérőjelenségei voltak a reformációnak a kulturális, művészeti, tudományos és társadalmi életre kihatóan is! Az evangéliumot kezdték hirdetni, és csak az evangéliumot. De ezen keresztül Isten mindent megmozgató, megtisztító, megáldó munkáját tapasztalhatták.

Tahitótfalun – második szolgálati állomásunkon – noha minden udvaron volt kút, de vize ihatatlan volt. Az akkori úgynevezett ásott kutak ugyanis nem voltak mélyek. A kútásásnál többnyire megálltak az első talajvíz szintjénél. Ebből az következett, hogy nem volt tiszta a víz, hiszen a közelükben lévő trágyadombok leve is beleszűrődött a kutakba. Könnyű volt ugyan vizet meríteni egy-egy ilyen kútból, mert nem volt mély, de nyáron gyakran eltűnt a víz belőlük, és semmilyen vizet nem adtak. Egyébként is az előbb említett falu földrajzi helyén, a Szentendrei-szigeten az ásott kutak vízmennyiségét a Duna vízállása szabályozta. Alacsony vízállás esetén eltűnt a kutakból a víz. A műtrágyázással aztán néhány év alatt a mi falunk vize is nitrátossá, azaz ihatatlanná vált. Szerencsére azonban mire mi odakerültünk, már voltak utcai, úgynevezett „nyomós kutak”, amelyekből szűk keresztmetszeten ugyan, de jó ivóvíz jött. Ezekből hordtuk a vizet ivásra és főzésre. Hol volt ez a néhány cm-es átmérőjű cső a méteres szélességű ásott kutaktól! De ez valahonnan a föld 90 vagy akár 100 méteres mélységének valamelyik forrásából jött, és sosem száradt ki.

Ezt mondja Isten Jeremiás által: „Az én népem elhagyott engem, az élő víz forrását, és kutakat ástak maguknak, mégpedig repedezett falú kutakat [ciszternákat, víztartókat], amelyek nem tartják a vizet.” (2,13) Áshatunk mi, amennyit akarunk, a napi gondok, aggodalmak, nehézségek kiszárítják a vizet kútjainkból, vagy világi szokásokkal mérgezzük, melyek megbetegítenek. De akinek van közössége az élő Istennel, az abból a vízből olthatja szomjúságát, amit az Úr Jézus ajánlott a szamáriai asszonynak: aki Jákob kútjából, a hagyományok vizéből iszik, „ismét megszomjazik, de aki abból a vízből iszik, amelyet én adok neki, soha többé meg nem szomjazik, mert örök életre buzgó víz forrásává lesz benne” (Jn 4,13–14). Aki tehát Jézus Krisztus által Isten gyermekévé lett, annak van vize végtelen mennyiségben, annyi, hogy még másoknak is jut belőle, de nemcsak mennyisége van, hanem minősége is, tiszta, iható, sőt, gyógyító!

Ilyen reformációra van szüksége az egész világnak, az egyháznak és a mi személyes életünknek is. Mert mostanában már lehet utazni, tanulni, szerezni, kereskedni, kezdeményezni, különösebb következmények nélkül házasodni, elválni, abortálni, köpönyeget forgatni… A tudományos kutatás előtt olyan távlatok nyíltak, amiről nem is álmodtunk volna korábban. És a ma embere lehetőleg minden lehetőséggel élni akar, de emiatt feltétlenül sodródni kezd, mert – a régi közmondás szerint – „aki sokat markol, keveset fog”. Az ember mohósága miatt egyre szétszórtabbá, felszínesebbé, sekélyesebbé válik gondolkozásában, életszemléletében és életgyakorlatában. Mert ennyi információt egyszerűen nem lehet rendesen feldolgozni, mert ennyi élményt nem lehet úgy magunkévá tenni, amitől az egész belső szellemi élete gazdagabb, színesebb lesz. Csak a benzin fogyott el, és az összes kuporgatott pénz. „Mit használ ugyanis az embernek, ha az egész világot megnyeri, lelkében pedig kárt vall?” (Mk 8,36) – állapítja meg az Úr Jézus.

A mi mai, megromlott életünkben el kellene jutnom oda: mi az, amire feltétlenül szükségem van, hogy emberi életet éljek. Ezt már a régi latin szentencia is megállapította: „Quod non opus est, asse carum est” – „Ami nem kell, az egy fillérért is drága”. És könnyen eljuthatok oda, hogy igazat adok Jézusnak, aki ezt mondta: végső soron egy a szükséges dolog (Lk 10,42).

„Egy, Uram, egy a szükséges,
Hadd válasszam a jó részt,
Amely örök éltemmé lesz,
Szívembe, ó, csak ezt vésd…”

Mert ha valaki őbenne megtalálta az életet, az tud igazán élni. Ilyen vagy olyan körülmények között, de él. Mégpedig gazdag életet, isteni életet, olyat, amihez a világ nem tud már semmit hozzáadni, de amire ennek a világnak mérhetetlenül szüksége van. Én tudok hozzáadni valamit a világhoz akkor is, ha az átlagosnál kisebb a fizetésem, kisebb a lakásom alapterülete, és így tovább sorolhatnánk. De gazdag életem van a Krisztusban. Lehet, hogy beszűkült, de elmélyült egészen az élő vizek forrásáig. Onnan jön az áldás, és az egész környezetem kapja ezt az áldást. Mert az áldást Isten sohasem csak egy személynek ígéri, hanem általa a környezetének is, amikor ezt mondja: „megáldalak… és áldás leszel” (1Móz 12,2) nyilván mások számára. Hogyne születne meg hát bennem a szent vágyakozás:

„Tégy, Uram, engem áldássá,
Lelkedet úgy várom!
Tedd te a szívem hálássá,
Hogy neked szolgáljon!”

(Füle Lajos verse)

Sőt, amikor nem Ábrahám utódaira, hanem utódjára utal az ige, akkor világméretűvé tette ezt az áldást mondván: „a te utódod által nyernek áldást a föld összes népei…” (1Móz 26,4b) Miért? „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3,16) – Ámen.

AlapVető 2021. október

Az októberi hírlevélhez kapcsolódó kérdések:

1. Hány nyári tábort szerveztek idén a felzárkóztató program munkatársai Tatárszentgyörgyön?

2. Milyen hangszeren játszik Magyar Mária?

3. Hol volt idén a támogatott lakhatás élményhétvége?

4. Milyen rendezvény lesz 2021. november 11-én a Nap Utcai Baptista Imaházban?

5. Az igei gondolatok szerzője szerint mire adnak lehetőséget a váratlan krízisek?

A helyes megfejtők ismeretben mindenképpen gazdagodnak. Gratulálunk nekik!

Aki ezen kívül szívesen vesz részt egy kis versenyben, és elküldi nekünk a helyes válaszokat a modszertan@baptist.hu címre SZOCIÁLIS KVÍZ címen, további 50 szociális pontot szerezhet, és benevezhet abba a pontgyűjtő versenybe, ami 2021. év végéig tart. A pontok az AlapVető friss számaihoz kapcsolódó kérdések helyes megválaszolásával gyűjthetők. Az év végéig legtöbb pontot szerzett dobogós helyezetteket jutalomban részesítjük.

Bővítését tervezik hazánk egyetlen gyermekhospice-házának

A Tábithában dolgozók igazi családtagok lesznek és odaadást adnak akkor, amikor arra igazán szükség van.

Az élő szeretet és az emberi méltóság megjelenítője a Tábitha-ház – hangsúlyozta az Emberi Erőforrások Minisztériuma egészségügyért felelős államtitkára csütörtökön, a Pest megyei Törökbálinton, a gyermekhospice-ház fennállásának tizedik évfordulóján.

Horváth Ildikó kiemelte, hogy a hospice menedéket jelent, a Tábitha pedig speciális helyzetben segít, akkor, amikor „az útjukat éppenhogy elkezdő egyének menedékre szorulnak”. Rendkívüli és pótolhatatlan az a munka, amit a Tábitha-házban végeznek nap mint nap – mondta.

Az államtitkár tolmácsolta Kásler Miklós miniszter üzenetét, aki azt emelte ki, hogy a ház különleges szerepet tölt be az egészségügyi ellátórendszerben, hiszen azoknak a családoknak segít, amelyek „életük legnehezebb feladatát kapták”. Hozzátette: háromszáz család kapott segítséget a háztól a tíz év alatt.

A miniszter szerint a hospice a halál méltóságát adja vissza, emellett segíti az érintett családokat olyan légkört teremtve, hogy az utolsó napok az életről, a családról, a közös emlékekről szóljanak. A Tábitha-ház biztonságos környezetet biztosít a gyász feldolgozására – emelte ki.

Kásler Miklós üzenetét azzal zárta, hogy „egy gyermek elvesztése tragédia, soha el nem múló fájdalom, ezért nagy köszönet a háznak, hogy a családok mellett állnak, és nem hagyják őket egyedül”.

Hári Tibor, a Baptista Szeretetszolgálat és a hospice-ház operatív igazgatója elmondta, hogy az első öt évben a két alapító, Galambos László és felesége működtette a házat, a második öt évben ők vették át a feladatot, de a családok mindvégig térítésmentesen kapnak segítséget életük legnehezebb feladatához.

Közölte, hogy a Tábitha ötszemélyes, ami sokszor kevés, ezért a közelben vásároltak egy telket, ahol erre a célra építenének egy házat.

Varga László Ottó, a Magyarországi Baptista Egyház főtitkára megjegyezte, hogy hazánkban egyetlen gyermekhospice-ház működik. Jelezte, hogy a baptista egyház átfogó megállapodást kötött a kormánnyal, ennek keretében a kormány támogatja bővítési elképzeléseiket.

Szilágyi Béla, a Baptista Szeretetszolgálat vezetője arról beszélt, hogy alapítójuk iránymutatásának megfelelve segítik a ház működését. Hangsúlyozta, hogy a legnehezebb sorsú gyerekeknek speciális segítséget nyújtanak, miközben a szülők megmentése a legfontosabb.

Galambos László alapító rámutatott, hogy a Tábithában dolgozók igazi családtagok lesznek és odaadást adnak akkor, amikor arra igazán szükség van. Templomot építettek, ahol rengeteg fohász elhangzik, függetlenül attól, hogy ki miben hisz. „Ez a szeretet háza, olyan hely, ahol közösség van és az Isten közöttünk jár” – fogalmazott.

(Forrás: webORVOS) Fotók: Antal Saci 

„Lelki egészségünkre!” konferencia

Panic attack in public place. Woman having panic disorder in city. Psychology, solitude, fear or mental health problems concept. Depressed sad person surrounded by people walking in busy street.

Kedves Barátunk!

Mindannyiunkat érintő, aktuális problémákról lesz szó a november 20-i konferenciánkon.

Mibe kapaszkodhatunk a nehéz időkben?
Miből meríthetünk erőt 
akkor, amikor bizonytalanság, stressz, félelem van bennünk?
Hogyan juthatunk el az egyensúlyvesztéstől az új egyensúlyig?
Ezek lesznek a fő témák, és erről szól majd Pál Feri előadása is.

A program fő részei:  előadások – szemináriumok – kerekasztal

Kinek szól a konferencia?

A rendezvény programjai azokat szólítják meg, akik igényesek, szeretnék elkerülni, hogy a körülmények rossz irányba befolyásolják az életüket.

Előadások:
Reimer Márta: Megrendült lélek, rendíthetetlen Isten
Pál Feri: Az egyensúlyvesztéstől az új egyensúlyig
Groma Géza: Változó világ, elveszett(?) szokások

Szemináriumok:
Bacsinszki Petra
: Megtart és átsegít a nehéz időkben az együttérző kapcsolat önmagunkkal
Beregi László: Milyen képet tárolsz a szívedben Istenről?
Harsányiné Városi Ildikó: A megváltoztathatatlan szorításában
Jakab Rita: A szavak megtartó és megrendítő ereje
Kovács Endi: Az imádság mint rácsodálkozás
Márton Ágnes: Szívünk paraméterei
Medgyessy László: Értelem, szabad akarat, szabad, felelős döntéseink tegnap és holnap
Nagy Ernő: Érzelmi hullámvasút – veszély vagy esély?
Reimer Márta: Bibliai szimbólumok jelentősége az életünkben
Révész Zsófi: Az erő veled van! (Szorongáscsökkentő technikák)
Soltész Attila: Élj teljes szívből és ne félelemből!
Tolner-Pozsonyi Gabriella: A félelem és annak kezelése a Bibliában

Kerekasztal-beszélgetés:
A téma: Krízishelyzetben válasz nélkül – amikor (látszólag) nincs válasz az imáinkra
A kerekasztal résztvevői: 
Győri Virág, a Family magazin főszerkesztője
Reimer Márta, pasztorálpszichológus, család- és párterapeuta
Révész Zsófia pszichológus
Szilágyi Lilla, a Baptista Szeretetszolgálat munkatársa
Takács Alex, a Késői Eső gyülekezet lelkipásztora

Időpont: 2021. november 20. 9:30
Helyszín: Kelenföld Montázs Központ és online

Részvételi díj: korán kelő kedvezményes belépő október 31-ig 7900 Ft/fő

Ha még nem jelentkeztél, akkor jelentkezz minél előbb!

Bővebb infó és jelentkezés itt:  https://hvitamin.hu/lelki-egeszsegunkre/

Szeretettel várunk!
A szervezők

A Baptista Szeretetszolgálat együttműködik az El a kezekkel a papámtól! című filmmel karácsonykor

A különleges látványvilágú, számtalan digitális trükkel izgalmassá tett, és nagyszerű színészek segítségével életre keltett varázslatos családi film, az El a kezekkel a papámtól! a karácsonyi szezon kezdetén, december 9-én kerül a mozikba. 

A mozik közönsége holnaptól találkozhat az „Édes mostoha” történetét új nézőpontból feldolgozó magyar szuperprodukció plakátjával, melyen a Dorkát alakító Marczinka Bori mellett: Csobot AdéltPálmai AnnátBokor BarnátZsurzs KatitNagypál Gábort és a gyerekszereplőket láthatjuk. A mozivásznon rajtuk kívül a főbb szerepekben találkozhatunk Gubás GabivalJárai Mátéval, Elek Ferenccel, Pindroch Csabával és Borovics Tamással is.  

A slágergyanús dalokkal, káprázatos látványvilággal készült film kortól és nemtől függetlenül felhőtlen szórakozást ígér és minden generáció számára tartogat valami meglepetést. Ám a produkció nemcsak a nézők arcára kíván mosolyt csalni: a plakáton látható ajándékdoboz és logó a Baptista Szeretetszolgálat Cipősdoboz-akciójával való együttműködést jelzi, melynek keretében a film alkotói és szereplői az akciót népszerűsítő eseményeken való részvétellel és külön felhívással készülnek.  

A Baptista Szeretetszolgálat idén 18. alkalommal hirdeti meg a Cipősdoboz-akciót, amelynek lényege, hogy cipősdobozba csomagolt ajándékkal tehetjük szebbé rászoruló gyerekek karácsonyát, amelyeket november 26. és december 19. között közel 350 gyűjtőponton várnak, hogy aztán még az ünnepek előtt eljuttathassák a nevelőotthonokban lakó vagy mélyszegénységben élő gyerekeknek. A szeretetszolgálat az akció www.ciposdoboz.hu weboldalán részletes útmutatást ad a cipősdoboz-ajándékok elkészítéséhez, de online cipősdobozküldésre már november 2-től nyílik lehetőség a www.liliputjatek.hu/ciposdoboz weboldalon keresztül. A Cipősdoboz-akcióban az „El a kezekkel a papámtól!” színészei mellett olyan hírességek is közreműködnek, mint Kulcsár EdinaMező MisiVujity TvrtkoRadics Gigi.  

Csobot Adél, az El a kezekkel a papámtól! egyik főszereplője nagy örömmel vesz részt az ajándékozás minden szakaszában. „Rendkívül szívmelengető ez az akció. Ahol tudok, próbálok segíteni, ezt mind magánemberként, mind közszereplőként is kötelességemnek érzem. A gyerekek arcára mosolyt varázsolni pedig kimondottan jóleső feladat” – nyilatkozta az első mozifilmfőszerepében debütáló énekesnő. 

„A családi mesefilm mint műfaj bevezetése a magyar filmpiacra nemcsak arra ad lehetőséget, hogy élményt nyújtsunk a gyerekeknek és a családoknak, hanem arra is, hogy figyelmet fordítsunk rájuk. A mai naptól a film üzenetét és kampányát összekötjük egy olyan országos jótékonysági akcióval, ahol a rászoruló gyerekeké a főszerep. Bízunk benne, hogy abból a médiaérdeklődésből, amit egy film generál, a gyerekekre is nagyobb figyelem jut. Ezúton is szeretném megköszönni az El a kezekkel a papámtól! szereplőinek, hogy részt vesznek ebben a kampányban” – mondta Helmeczy Dorottya, a film producere. 

Nemzeti Filmintézet támogatásával, nemzetközi szuperprodukciókhoz mérhető stábbal és technikai háttérrel készült film Dobó Kata rendezésében Gulyás Buda technikai rendező közreműködésével készült, gyártója a Megafilm, producere Kálomista Gábor és Helmeczy Dorottya, operatőre Reich Dániel, aki legutóbb a Drakulics elvtárs című filmet fényképezte. A forgatókönyvet a #Sohavégetnemérős című Wellhello-filmet is jegyző Horváth András Dezső írta. Vágó: Csillag Mano. A látványtervező Valcz Gábor volt, a különleges jelmezeket Bárdosi Ibolya jelmeztervező álmodta meg, a film zenéjét és betétdalait Rakonczai Viktor szerezte. Dalszövegíró: Orbán Tamás (Artisjus Díj, Jakab Líra Díj, II. Európai Arany Művész Díj). 

Megújulás – munkatársi nap a Baptista Menedék Szolgálatnál

Szeptemberben munkatársi napon vehettünk részt, melynek központi témája a megújulás köré csoportosult.

A közös dicsőítést követően Papp János egyházelnök, a házigazda Budafoki Baptista Gyülekezet lelkipásztora hirdette a megújulás lehetőségének örömüzenetét. A megújulást egy éremhez hasonlította, melynek mindig két oldala van: egy isteni és egy emberi oldal. Vannak olyan területek, amelyekért tudunk tenni, az öltözködésünkhöz hasonlóan: ruhadarabokat felvehetünk és levethetünk. Gondolkozásunkban is vannak olyan isteni értékű „ruhadarabok”, melyeket fel kell öltöznünk a saját megújulásunk érdekében. Ahhoz, hogy Isten igéje teret kaphasson az életünkben, fontos, hogy a nem kívánatos ruhadarabokat minél előbb levegyük, és Isten tetszését keresve öltözködjünk. Az isteni rész pedig már nem a mi dolgunk. Mi alázatos szívvel, az ő kegyelmében bízva kérhetjük és várhatjuk, hogy cselekedjen életünkben, és ha akarja, akkor a megfelelő időben elvégzi megújulásunkat. Amikor e két oldal az életünkben összeér, akkor megtörténik a csoda, és megújult szívvel tudunk továbbmenni.

Az igei gondolatokat követően Kovács Zoltán a Menedék történelméből osztott meg olyan eseményeket, tapasztalatokat, melyek felelevenítése még mindig segítség és iránymutatás lehet a jövő kihívásainak kezelésében. Ma is megerősítő annak a tudata, hogy a Menedék szolgálatot Isten indította útjára, és mi a mai napon is részesei lehetünk ennek a munkának. A közös munkatársi ebédet követően egy nagy kört alkotva a szolgálat kapcsán megélt tapasztalatok, bizonyságok, nehézségek, küzdelmek és előrelepések megosztásával épülhettünk egymás szavain keresztül. A napot közös énekléssel fejeztük be.

„Vessétek le a régi élet szerint való óembert, aki csalárd és gonosz kívánságok miatt megromlott; újuljatok meg lelketekben és elmétekben, öltsétek fel az új embert, aki Isten tetszése szerint valóságos igazságban és szentségben teremtetett.” (Ef 4,22–24)

Boda Gábriel