Kezdőlap Blog Oldal 354

Öt gyülekezet közös évkezdése (2023)

Isten kegyelméből idén január elsején találkozhatott Tatán a helyi gyülekezettel együtt az oroszlányi, tatabányai, komáromi és neszmélyi baptista gyülekezet testvérisége.

Az alkalom azért is különleges volt, mert nem egy hosszabb prédikáció hangzott el, hanem a dicsőítő dalok között rövid igei gondolatok, üzenetek voltak – a fent említett gyülekezetek lelkipásztorai tolmácsolásában. Szimon Gergő kezdte, majd Csiha Márton folytatta. Őt követte Emhő Balázs, majd Mészáros Sándor, végül Szilágyi Sándor – aki a közös úrvacsorát is vezette. Minden buzdítás után imablokkok is segítették a jelenlévők bevonódását. Akik ott voltunk, úgy érez(het)tük magunkat, mint egy nagy családban. Megoszthattuk egymással gondjainkat, örömeinket. Egy helyi nehéz helyzetbe került családért (az anyuka kórházba került, a három gyerek az apukával maradt) gyűjtést is tartottak az egybegyűltek. Az istentisztelet végén együtt teázhattunk és tovább beszélgethettünk a szép új tatai imateremben. Összegezve ezek a regionális alkalmak – bárhol az országban és persze itt Észak-Dunántúlon is – olyan valódi ünnepi események, melyeket érdemes megbecsülnünk, szorgalmaznunk és rendszeresen, még ha kb. évenként is, de átélnünk Istenünk dicsőségére és a résztvevők áldására. Úgy jöttünk el, kezdve a 2023-as évet, hogy várjuk és tervezzük a következő ilyen találkozást!

A vidéki missziós központok, regionális együttműködések gyakorlata egyébként beleillik az MBE stratégiai látásába is. Az egymást erősítő találkozáson az alábbi bátorító üzenetek, igék, illetve énekdicséretek hangoztak el. Az 1Kir 17 kapcsán emlékezhettünk a sareptai özvegy és Illés természetfeletti találkozására. Nekünk is csak az van, amit az Úrtól kaptunk. Mi is imádkozhatunk úgy, mint Mózes, hogy „bocsásd meg mégis bűnünket és vétkeinket, és tégy tulajdonoddá bennünket!” (2Móz 34,8). Hiszen ahogy Ézsaiás fogalmaz: „atyánk vagy te mégis! Mi vagyunk az agyag, te a mi formálónk, kezed alkotásai vagyunk mindannyian.” (Ézs 64,7) A Jel 4 ráirányította figyelmünket az eljövendő dolgokra, „amiknek ezután meg kell történniük” (1. vers). Arra, hogy bár véget ért a december, bizonyos szempontból még inkább adventben élünk az idő előrehaladtával! „Nagy az Úr, méltó, hogy dicsérjék…” – hallottuk a 145. zsoltár 3. versének bizonyságtételét, és tettük is közösen a következő dicsőítő dalokkal: Itt az idő, hogy dicsérjem; Nyisd meg a szívem, ó, Jézus; A fény királya ő; Ki átvezetsz a tengeren; Jézusom, áldozatodra gondolok; illetve a Hozsánna hangzottak sokak ajkán. Az 1Sám 30-ban olvasható Ciklág eleste kapcsán bátorítást nyerhettünk mindannyian Dávid történetéből, akiről azt írja a Biblia, hogy „nagyon szorult helyzetbe jutott: a nép már arról beszélt, hogy megkövezi, annyira el volt keseredve az egész nép a fiai és leányai miatt. Dávid azonban erőt kapott Istenétől, az Úrtól.” (6. vers) Isten felkentje az Úr erejével visszaszerzett mindent! Nekünk is vannak veszteségeink, de vigaszt nyújt, hogy „Krisztus szeretete szorongat minket” (2Kor 5,14). A meghalt és feltámadt Megváltóra tekintett Pál apostol, az első keresztények, sokan elődeink is, tehetjük ezt mi is ma. A Jn 16,33 szavait is elvihettük útravalóul: „bízzatok: én legyőztem a világot”. Közös úrvacsorával zártuk az alkalmat, ahol a Lk 22,14–20 mellett az emmausi tanítványok történetéből tanultuk meg az emlékezés, szövetség, közösség és a végre tekintő jelleg, eszkatológia perspektívájának négyesét (Lk 24,30). Bízunk abban, hogy mind a jelenlévőknek, mind az olvasóknak volt egy-egy olyan igemag, üzenetmorzsa, mely szívünkig hatolt és munícióval látott el minket az induló új esztendőre.

Hétindító vers | Balog Miklós: Mit rád bízott…

Előadja: Verebes Zoltán

Hétindító vers | Somogyi Imre: Újévi köszöntő

Somogyi Imre – Újévi köszöntő

Előadja: Verebes Zoltán

Jöjjetek az Úr házába,
Merüljünk el hő imába,
Zengjen ajkunkon az ének
A menny dicső Istenének!
Nincsen máshol öröm, béke,
Csak az Isten közelébe’.


Ha föld indul, zúg a tenger:
Vésztől retteg minden ember.
Vajon mit hoz a jövendő,
Köddel lepett új esztendő?
Nincs más menedékünk itten,
Csak az erős, örök Isten!


Hívő népünk, el ne feledd:
Isten veled! Ki ellened?
Ő megáldja életed,
Felszárítja könnyeidet.
Veled lesz jó és rossz sorban,
Életedben s halálodban!

2023 a Baptista500 éve: A célunk ugyanaz!

„Te azonban légy józan mindenben, a bajokat szenvedd el, végezd az evangélista munkáját, töltsd be szolgálatodat.” (2Tim 4,5)

Kedves Testvéreim!

Szeretettel köszöntök mindenkit 2023-ban!

Sokféle hír ér el nap mint nap bennünket, és sok bajról, küzdelemről értesülhetünk, amelyek a „szomszédainkat” és másokat érnek. Ezeknek a rossz híreknek számos negatív hatásuk van. Megdöbbentenek bennünket, félelmet és bizonytalanságot okoznak. Rémhírek kapnak szárnyra, és azon vesszük észre magunkat, hogy állandóan ezekkel foglalkozunk, miközben nem ez, illetve nem csak ez lenne a dolgunk. Rá kell jönnünk, hogy figyelmünk sokszor elterelődik az igazán fontos dolgokról. Emlékezzünk csak! Elődeink, az anabaptisták között olvasunk például a Luther korabeli Manz Félixről, aki Zürichben élt. Rövid idő adatott neki arra, hogy miután felismerte a hitvalló bemerítés igazságát, hirdethesse a meggyőződését. Elfogták, majd hite megtagadására akarták rábírni, azonban ő a meggyőződésében szilárd maradt. 1527. január 7-én délután kísérték a folyópartra, a halálos ítéletet végrehajtani. Ő énekelve, bizonyságot téve ment az úton a piaci árusok, a halas kofák között. Ekkor is a jó hírt hirdette. Egészen haláláig. Mert ez volt a célja. Nem lázadás, nem különcködés, nem az önsajnálat, hanem a felismert bibliai igazságok kitartó hirdetése még ekkor is.

Kedves Testvéreim! 500 év után is „A célunk ugyanaz!”. Nekünk, az anabaptisták és a baptisták mai utódainak is arra kell törekednünk, hogy a Krisztusról szóló jó hírt, a bibliai meggyőződésünket józanul, következetesen és bátran képviseljük. Fel kell ismernünk: a kísértő le akarja foglalni minden időnket, érdeklődésünket, és azt akarja, hogy minden mással foglalkozzunk, csak a küldetésünkkel, a lényeggel ne! Nem arról van szó, hogy nem kellene látnunk, ismernünk és értenünk a világot, amelyben élünk. Benne élünk a világban, de közben belegyökereztünk az elmúlhatatlanba, és ez, pontosabban Ő a meghatározó, ahogy a Példabeszédek írja: „az igazak gyökere mozdíthatatlan.” (Péld 12,3)

Pál utolsó apostoli levelében megindítóan bátorítja és tanítgatja erre a lényeglátásra a fiatal Timóteust az éves mottónak választott igénkben. Az öreg Pál is foglalkozhatott volna az őt ért üldözésekkel, az üldözőkkel, az akkori világ bajaival, az ügyeletes hírekkel. Krisztustól azonban megtanulta, hogy mire, kire kell nézni, figyelni. Ezért hitelesen bátorítja lelki fiát, Timóteust a bajok elviselése közben is az evangélista szolgálat tudatosságára és teljes betöltésére.

Kedves Testvéreim! 2023-ban azért választottuk ezt a jelmondatot („A célunk ugyanaz!”), mert a jubileumi év kapcsán is nem csupán emlékezni akarunk! Tiszteljük elődeinket, tanulunk tőlük, de azt is megértettük, hogy akkor leszünk igazi követői Krisztusnak és az elődeink hitének, ha mi is, most is azt tesszük, amit ők. Hirdetjük az evangéliumot, a bibliai meggyőződésünket! Emlékezzünk! Ünnepeljünk! Adjunk hálát! De mindeközben hirdessük, éljük Krisztust! Nézzünk előre is! Bizonyára 2023-ban is érnek bajok, kihívások majd bennünket. Ezerszer döntenünk kell majd, hogy mire, kire figyelünk. Mit részesítünk előnyben? Krisztus-követésünkben haladunk-e előre? Betöltjük-e a nekünk szóló elhívást, a ránk szabott szolgálatot? Mindannyiunknak szól a bátorítás: légy józan, a bajokat viseld el, de mindeközben teljesen végezd el a te szolgálatodat! Ne feledd: 

2023 a Baptista500 éve: A CÉLUNK UGYANAZ!

Papp János egyházelnök

Baptisták a világban

A Baptista Világszövetséghez (Baptist World Alliance) a világ közel 200 országában több mint 64 millió baptista keresztény tartozik, akikkel – ha a családtagokat is hozzászámoljuk – 130 milliónál is nagyobb „baptista családot” képezünk. Így az egyik legnagyobb protestáns felekezet vagyunk a világon. Világszövetségünk célja: világszerte segíteni az evangélium hirdetését, szociális segítséget nyújtani a rászorultaknak, és szót emelni az emberi jogok védelmében.

A Baptista Világszövetség honlapja: baptistworld.org

Központi gondolat | Isten megtalálható – Lk 2,15–20

A pásztorok pedig visszatértek, dicsőítve és magasztalva Istent mindazért, amit hallottak és láttak, úgy, ahogyan ő megüzente nekik.

Boros Dávid vendége Murányi-Kovács Anita és Paróczi Zsolt.

Menjünk el mind Betlehemig!

„És lőn, hogy mikor elmentek az angyalok őtőlök a mennybe, mondának a pásztoremberek egymásnak: Menjünk el mind Bethlehemig, és lássuk meg e dolgot, amelyet az Úr megjelentett nékünk. Elmenének azért sietséggel, és megtalálák Máriát és Józsefet, és a kis gyermeket, ki a jászolban fekszik vala. És ezt látván, elhirdeték, ami nékik a gyermek felől mondatott vala. És mindenek, akik hallák, elcsodálkozának azokon, amiket a pásztorok nékik mondottak. Mária pedig mindez igéket megtartja, és szívében forgatja vala. A pásztorok pedig visszatérének, dicsőítvén és dicsérvén az Istent mindazok felől, amiket hallottak és láttak, amint nékik megmondatott.” (Lk 2,15–20)

Miután mi is meggyőződtünk róla, immár nemcsak úgy, mint a pásztorok, hogy mit tett értünk Isten az ő „testté lett” (Jn 1,14) Igéje által nemcsak Betlehemben, nézzük meg, hogy nekünk mit kell tennünk az Igéért! Ha ő eljött Jézusban e földre értünk, menjünk el mi is érte, legalább emberi értelmünk határáig, az ő születéséig, hogy általa mi is megszülessünk a Lélek által, hiszen ő is azáltal született emberré, második Ádámmá (1Kor 15,4), hogy jóvátegye, amit az első Ádám elrontott, s mi már csak ezt az elrontott életet tudtuk és tudjuk örökölni tőle (Róm 5,14; 1Pt 1,18–19). Addig, amíg az ige, az örömhír szól, könnyű lélekben ott lennünk, addig könnyű eszünkben tartanunk, beleélnünk magunkat a betlehemi eseményekbe is. Talán még abba is, hogy bennem is meg kell születnie Jézusnak, hogy éljek többé ne én, hanem éljen bennem a Krisztus (Gal 2,20). Mert elméletileg tudom, hogy „Míg Jézus él bennem, Míg erejét érzem, Fut tőlem gond és félelem, És örvend a lelkem”. De már kifelé menet az imaházból elfelejtjük, miről szólt az üzenet, elfelejtjük, mit kell tennünk az üzenet hatására. Mit kell tennünk a feledés ellen? Mit tettek a betlehemi pásztorok? Ezt olvastuk: „mondának egymásnak”.

Nem elég, ha csak Isten követei – és követői – szólják az örömhírt. Ha egy-egy igehirdetés után egész másról beszélnek a hallgatók, ez azt jelenti, hogy nincs visszhangja szívükben az igének. A pásztorok szívében volt visszhangja.

Egymásnak is mondanunk kell az igét. Igen, már odajutottunk, hogy egymásnak is mondanunk kell: „Menjünk el…!” „Menjünk el” arra a helyre, ahol Jézus megszületett, s ahol a mi számunkra is megszülethet! S ha már itt vagyunk, akkor máskor is jöjjünk el erre a helyre, ahol találkozhatunk Jézussal. „Menjünk el” és jöjjünk el! Jeruzsálem hegyen épített város, ahol már csak iszonyú nagy kövekből rakott fal maradt a régi templomból, s azóta is odajárnak a zsidók a világ minden tájáról siratni a Jézus jövendölése szerinti lerombolt templomot. Ezért nevezik még ma is „siratófalnak”. Amikor 1989-ben egy főleg kisegyházi csoporttal ott jártam, a tel-avivi repülőtérről egy kb. 70 km hosszú meredek úton kellett a bennünket szállító busznak felmennie Jeruzsálembe. Ezért szerepel a Bibliában mindig így: felmenni Jeruzsálembe. Erre alapozódik régi-régi karénekünk biztató vallomása: „Örvendtem, mikor mondták nekem: Menjünk fel az Úrnak szent házába!”

Vajon igaz vallomás lenne mindnyájunk szívén és száján, hogy örömmel vesszük a templomba vagy ahogy Jézus nevezte, „az imádság házába” (Mt 21,13), azaz az imaházba való menetelt vagy jövetelt?

Akkor ott Betlehemnek mondták azt a helyet, mely nemsokára mind a pásztorok, mind a napkeleti bölcsek számára az imádat, az imádság házává, röviden: imaházzá lett, ahol találkozni lehet Jézussal. „Menjünk el” az imaházba! Menjünk el, jöjjünk el ne csak karácsonykor, ne csak valamilyen nagy ünnepre vagy ünnepélyre, mert nemcsak akkor lehet találkozni Jézussal, hanem mindenkor. Nincs szó arról a Bibliában, hogy ünnep volt, amikor a pásztorok Betlehembe mentek. De azóta ünneppé, az egész keresztény világ ünnepévé lett az a menetel. Azóta lett, s attól kezdve lesz igazán ünneppé a te számodra is, kedves olvasó, amikor találkozol Jézussal.

„Menjünk el…!”

Igen ám, ennyi igei bátorítás, biztatás, buzdítás után tényleg el kéne, legalábbis illene elmennünk, de ez áldozatot jelent: valamit vagy valakit ott kell hagynunk, el kell hagynunk – legalábbis egy időre, és ez valamilyen veszteséget vonz maga után, s „az idő pénz” a közismert szólás szerint, ahogyan az is közismert mondás, hogy mindenki a piacról, a piacból él. Az áldozat azonban nem minden esetben jelent veszteséget. A legnagyobb veszteség, ha valaki az életét veszíti el. De amit elveszített az ember, azt meg is találhatja, sőt lehet az elveszített életnél még jobbat találni, olyat, amelyik elveszíthetetlen. A nagy apostol így vall erről a Bibliában: „akár életben maradok, akár meghalok… nekem az élet Krisztus, és a meghalás nyereség!” (Fil 1,20–21)

Egy legtöbbünk által ismert hívő ember pedig a megtérése után két évre – tehát amikor már kipróbálta – ezt írta: „Csak nyerek, míg Őt hallgatom, És bűnömet veszítem. Ó, de áldott ez alkalom, S megnyerve benne minden!” Betlehemben „a pásztoremberek”, az akkori munkásemberek mint közösség is foglalkoznak az elhangzott igével, és ilyen egységes célt fogalmaznak meg a gyakorlati életre vonatkozóan: „Menjünk el…!” A hallott igéből elhatározás születik az egész közösség számára. Ne csak hallgassuk, ne csak beszéljünk róla, hanem cselekedjünk is szerinte, érte (Jak 1,22)!

Bennünk születnek-e elhatározások az evangélium hallgatása, meghallgatása közben, illetve után arra vonatkozóan, hogy mit fogunk cselekedni? Van-e a hallott igének bennünk cselekvésre késztető hatása? Ha nincs, miért nincs? Talán azért, mert nem látunk mást is mozdulni? Ha senki sem mozdul, akkor én sem. Mások sem veszik komolyan ezt a találkozást. A pásztorok mindnyájan mozdulnak, mikor mondják – szinte kórusban: „Menjünk el mind…!” Ez azt jelenti, hogy nemcsak egyesekben, némelyekben születik elhatározás az ige hatására, hanem az egész közösség egy véleményen van az ige felől. Támogatják egymást a cselekvésben! Ha a gyülekezetben egyedül akar valaki valamit megvalósítani, egyedül nem is nagyon képes, még akkor sem, ha éppen a legfontosabbról, az újjászületésről van szó. Vajon el tud-e indulni valaki Betlehem felé, Krisztus felé, ha mindenkitől mást lát? Ha mások ellentétes tettei elgáncsolják? De ha mindenki elindul, akkor a gyengébbeket is magával ragadja.

Aki el akar és el tud indulni, erősnek számít a gyülekezetben, de annak tartozása van azok felé, akik nem akarnak vagy nem tudnak elindulni: „Mi erősek pedig tartozunk azzal – írja elő az apostol, mert ez előírás –, hogy az erőtlenek gyengeségeit hordozzuk, és ne a magunk kedvére éljünk. Mindegyikünk a felebarátjának kedvezzen, mégpedig annak javára, épülésére!” (Róm 15,1–2) „Menjünk el mind Betlehemig!”

Ez a „mind” jelentse számunkra azt is, hogy „egészen”, „mindvégig”, ne elégedjünk meg azzal, hogy mások mondják, legyen a hitünk meggyőződéssé (Zsid 11,1); Krisztushoz közeledve ne álljunk meg félúton, ne legyünk „félutas” keresztények, és ne elégedjünk meg félinformációkkal! Például azzal, hogy véletlenül épp Betlehemben született meg. Isten világában nincsenek véletlenek, mert „a világ, a világmindenség túl kicsiny ahhoz, hogy Isten is meg a véletlen is elférjen benne” (Gyökössy). Csak Isten tudja – de ő tudja –, hogy miért éppen Betlehemben kellett megszületnie, és nem Kapernaumban vagy Tibériásban, hiszen már 800 évvel a születése előtt megjövendöltette prófétájával, Mikeással. És ez köztudott volt az akkori vallási elit előtt: „Amikor Jézus megszületett a júdeai Betlehemben Heródes király idejében, íme, bölcsek érkeztek napkeletről Jeruzsálembe, és ezt kérdezték: Hol van a zsidók királya, aki most született? Mert láttuk az ő csillagát, amikor feltűnt, és eljöttünk, hogy imádjuk őt. Amikor ezt Heródes király meghallotta, nyugtalanság fogta el, és vele együtt az egész Jeruzsálemet. Összehívatta a nép valamennyi főpapját és írástudóját, és megkérdezte tőlük, hol kell megszületnie a Krisztusnak. Azok ezt mondták neki: A júdeai Betlehemben, mert így írta meg a próféta: »Te pedig, Betlehem, Júda földje, semmiképpen sem vagy a legjelentéktelenebb Júda fejedelmi városai között, mert fejedelem származik belőled, aki legeltetni fogja népemet, Izraelt.«” (Mt 2,1–6) A próféciák beteljesedése Istennek és az ő szavának, a Bibliának a szavahihetőségét, hitelességét bizonyítja. A beteljesedett próféciák, jövendölések pedig eszközei az emberek hitre jutásának (vö. Róm 10,17).

A „Menjünk el mind Bethlehemig” jelentse továbbá azt is, hogy mindnyájan menjünk el, ne maradjon el és ne maradjon le senki a Krisztussal való találkozás lehetőségének útján! Tartsunk össze, biztassuk, segítsük egymást ebben! Először is személyes példánkkal.

Meddig megyünk el a hallott, hallgatott ige megcselekvésében? Gondoljuk át azt is, hogy végül is miért született meg, miért lett emberré az Isten! Azért, hogy meg tudjon halni, hogy emberi testben elkövetett bűneink miatt emberi testben szenvedje el a büntetést, a legnagyobb büntetést, a halálbüntetést. De ez karácsonnyal kezdődött, az ő emberré születésével. Ezért kell a vele való foglalkozásunkat nekünk is az ő születésével kezdenünk. Odáig kell visszamennünk először is az időben, ameddig a pásztorok elmentek. Meddig? Betlehemig.

Mert aki nem jut el Betlehemig, az nem fog eljutni a Golgotáig, a megváltásig.

Hétindító vers | Iványiné Sinka Magdolna: Jézus szállása

Előadja: Verebes Zoltán

„Csendes éj…”, avagy egy kis szünet a gyűlöletben?

1914 karácsonyán a nyugati harctér nyirkos, véres sárral borított lövészárkaiban megtörtént a Csoda! Igen, így nagy kezdőbetűvel írva, mert ha valami megérdemli az ilyen kiemelést, akkor az említett esemény egészen biztosan. Merthogy a fegyverszünet csendjében brit és német katonák találkoztak a senkiföldjén, ajándékok cseréltek gazdát, fényképek készültek, és képzeljék: még focizni is kedvük támadt.

Valaki ezt így foglalta össze: „ez volt a Nagy Háború legfurcsább, a karácsony kegyelme által szült pillanata.” A Time magazin az esemény 100. évfordulóján a tűzszünetet „alkalminak, véletlenszerűnek és hivatalosan abszolút jogosulatlannak” minősítette. A több mint százezer katona viszont, aki részt vett benne, azt hiszem, másként gondolta mindezt…

Bevallom, az utóbbi néhány évtizedben naiv voltam, mert úgy gondoltam (vagy inkább csak ostobán reméltem), hogy végre a történelem lapjain meg a tőlem távoli, egymással folyton kakaskodó nemzetek háborúiról szóló híradásokon kívül nem kell már itt, Európa kellős közepén fegyvercsörgéstől rettegni. Persze miért hittem, nem is tudom! Hiszen a háború soha nem ott kezdődik, ahol azt várják, nem is ott, ahol lánctalpak marnak kígyózó nyomokat a földbe. Egészen máshol, mélyebben. És íme, most ismét háborús karácsonyra készülünk.

Igen, talán ebben az egészben ez a legdermesztőbb, hogy nem visszaemlékezni kell valamire, ami már megtörtént, hanem készülni arra, ami nem normális, amire nincs felmentés. Hallani a háború híreit, naponta többször, viselni a ránk zúduló következmények sokaságát, és közben komolyan venni a felnőtt Jézus szavát: Ne rémülj meg! Mert úgy gondolom, ezen a karácsonyon valamivel nehezebb lesz a „kisjézus” jászolban szendergő, egészséges babaszagú alakján merengeni; viszont talán könnyebb, de mindenképpen szükségesebb lesz, hogy belekapaszkodjunk Valakibe, aki az Úristen értünk földig hajolt szeretete. „Csendes éj…” – lehet, megunták ott, ahol már annyi földi, emberi gyarlóságunkból, bűnünkből, önfejűségünkből, önpusztításunkból, istenkedésünkből elegük lett, hogy pontosan azt akarjuk évről évre eljátszani, ami a fenti címben szerepel: szusszanni egyet a nagy rohanásban, tülekedésben vagy bármiben, amire rámegy az életünk. Persze tudom én, hogy fejlett logikával és nyelvérzékkel mindent át tudunk fogalmazni: a rohanásunk, fáradtságunk, fásultságunk, közömbösségünk, idegességünk, kiégésünk stb. a karrierépítés, a gyerekeink jövője, a megélhetés, a biztonság, a szolgálat háttérsztorija. És azt gondoljuk: így már érthető! Pedig nem! Ady Endre a Sirasson meg című versében így zokog fel:

Nem adok, nem hajtok semmit a világra, Bolond célok után rohanok zihálva… Eladtam már magam, nem magamnak élek, Nyugalmat, pihenést már nem is remélek, Lelkem lett a küzdés, szivem lett az álmom, Szivemet keresem, amíg megtalálom… Ezen a karácsonyon mérlegre kerül az életünk, és másként lesz csendes az éj. Persze eljátszhatjuk ez évben is a megszokott, megkövetelt szerepeket, nem is rója fel senki, mert hát karácsony van, ugyebár… csak azért óvatosan mégis megkérdezném: megéri-e? Egyáltalában: lehet másként, mint megszoktuk? Talán igen! Először is, nem hiszem, hogy egy ilyen világban diktálhat már nekünk a hagyomány, a konvenció, az elfogadott normák sokasága. Lehetne ez az ünnepünk a „szent szülepár” virrasztásában való részvételünk? Lehetne most egy csendes, imádkozó, amit kell: megvalló, egymással őszintén beszélő, megbocsátó, feloldozó, elengedő karácsonyunk? Lehetne a szeretetről keveset beszélő, közhelyektől mentes, kezet megfogó, átölelő, rossz szomszédra rámosolygó, kibírhatatlan rokont asztalunkhoz invitáló, régimódin boldog-boldogtalant áldást hozón „megkántáló” szentesténk? Lehetne, hogy azok, akik félve mennek haza, mert félnek már egymás közelségétől, az intimitás, a bizalmi szint bármely formájától, most otthonra találnának odahaza? Miért kellene, hogy az ünnep (bármelyik) csak egy menekülés, pár napos fellélegzés legyen, és aztán jöjjön újra a valóság?! Egy graffitin a következő olvasható: „Menj a templomba most! Kerüld el a karácsonyi tolongást!” Miért nem lehet a „karácsonyi rege” a valóság? Valóság a dátumtól függetlenül, akár ebben a pillanatban! Azért, mert a realitás, a logika, a többség mást mond, mást követel? „De jó volna mindent, mindent elfeledni…” Az összes rosszat, az adottat és kapottat is, az összes eddig tett jóval együtt, hogy ne legyen végre teher rajtunk.

A háborúk bennünk születnek.

Mert azt hisszük, igazunk van. Hogy nekünk van igazunk! Az első lövészárkot mi ássuk magunk számára, amelyben megbúvunk, elbújunk, és fegyvert kovácsolunk a másik ellen. Az első halott pedig mindig az igazság… Egymásnak feszülünk, megszentelt, megáldott kapcsolatokból kötélhúzást csinálunk; nem elég még belőle?! Béke, szeretet, megbecsülés: hiteltelen szavakká roskadtak, pedig ezek erős oszlopai lehetnének az életünknek. Háború dúl bennünk, és így akarunk mások békéjéért imádkozni?

Gáncs Péter evangélikus püspök mondta: „A karácsony nem emberi találmány. A karácsony Isten meglepetése.” Tudjuk, merjük, akarjuk így fogadni?

Beke László

A szenteste varázsa

Mi tagadás, ha karácsonyra gondolok, elsőként a szenteste jut az eszembe. Emlékezetemben felvillannak a gyermekkori élmények, az a szertartásos készülődés, ahogyan édesanyám számunkra is emlékezetessé tette ezt az ünnepet. Ma is érzem a nagytakarítás utáni lakás friss illatát. Látom a tisztán csillogó ablakokat, a gyönyörű fehérre mosott függönyöket, és érzem a frissen beeresztett padló jellegzetes illatát, majd ahogy közeledett a szenteste, a konyhából kiszűrődő finom süteményillatot. Éreztük, hogy ez az este mindennél különösebb.

Még december 24-én, a fárasztó készülődés közben sem felejtett el édesanyánk velünk, gyermekeivel az ünnepről beszélgetni. Merthogy minket, kisgyermekeket is érdekelt nagyon, miért ez a nagy készülődés, és amikor már nagyobbak voltunk és egyre inkább az ajándékozásra figyeltünk, akkor is érdekelt, hogyan magyarázza nekünk ennek a különös éjszakának a szépségét.

A szenteste napján már kora dél után elcsendesedett az utca, hamar sötét lett, és nemegyszer megadatott, hogy fehér hótakaró vonta be az utcák kövezetét. Mi pedig hol az ablakot lestük, hol a konyhában lábatlankodva kérdezgettük édesanyánkat ennek a napnak a különlegességéről, mert szavak nélkül is megéreztünk valamit.

És ő beszélt arról, hogy ezen az estén az angyalok azt énekelték, hogy „békesség az embernek”, ezért még a háborúskodó felek is fegyverszünetet tartanak, mindenki igyekszik ilyenkor a másikkal békességben élni.

Amikor a szentestén kint már sötét lett, akkor én már csak a fénylő karácsonyfára tudtam gondolni és az ajándékra, amely közel nem volt olyan gazdag, mint a gyermekeimé, sőt az unokáimé.

De az öröm, amely a szenteste varázsának kísérője volt, minden bizonnyal egyenértékű a mai ajándékban gazdag karácsonyokkal.

A szenteste varázsához tartozott a betlehemi történet felolvasása, az őszinte imádkozás és a szép karácsonyi énekek sora is. Merthogy mi a családban is énekeltünk. Édesapám zongorán játszott, mi pedig boldogan énekeltük az angyalok énekét és az ünnep legszebb dalát, a „Csendes éj”-t.

A szenteste varázsának hordozói számomra ma is a tisztaság, a békesség, az öröm, a fenyőillat, a karácsonyfagyertyák és a csillagszórók fénye, a szívünkbe férkőző karácsonyi dallamok. Csak később ismertem meg a Biblia tanítását, és belőle, hogy miért is jött Jézus, miért szeretett minket úgy – és általa értettem meg az ünnep valódi üzenetét. Ma már ez jelenti számomra a karácsony igazi értelmét, az ünnepen erre gondolok, de nem utasítom el a szenteste varázsát sem. Tudom, hogy bár évente csak egyszer öltöznek fénybe az utcák, gyulladnak meg a karácsonyfa fényei, és hogy az ünnep múltával eltűnik ez a varázs, és „itt újra éjjel száll a tájra”, de azt is tudom, hogy „a mennyben folyton fény ragyog”, és a Betlehemben értünk megszületett Úr Jézus kegyelmét elfogadva egykor én is ott leszek.

Marosi Nagy Lajos