Kezdőlap Blog Oldal 297

Prédikációk a baptist.hu-n!

Majnár Zsolt közreműködésével hétről hétre új prédikációk tekinthetők meg egyházunk oldalán! Áldott feltöltődést és böngészést kívánunk!


További prédikációk: https://www.baptist.hu/category/videotar/predikaciok/

Kovács Ferencné Erzsikét választották díszpolgárrá Aszódon

Augusztus 20-a alkalmából Kovács Ferencné Erzsikét választották díszpolgárrá Aszódon a bölcsődei nevelésben kifejtett több évtizedes pedagógiai és intézményvezetői munkájáért, továbbá a városi civil szervezetekben és a baptista gyülekezetben folytatott önkéntes közösségépítő tevékenységéért, melyek által gyermekek, családok, idős emberek hétköznapjai és ünnepei váltak színesebbé, tartalmasabbá.

Szeretettel gratulálunk az elismeréshez!

Kovács Ferencné munkában és sikerekben gazdag életútját a díjátadón Szilágyi Zita, a Podmaniczky Júlia Nőegylet elnöke méltatta:

Tisztelt Hölgyeim és Uraim, kedves ünneplő Vendégek!

Kovács Ferencné Csukás Erzsébet, ahogy az aszódi családok ismerik: „Kovácsné Erzsike” a Hajdú-Bihar vármegyei Kokadon született 1954-ben. Alapfokú tanulmányait szülőfalujában és Debrecenben végezte. Ezt követően a Dienes László Egészségügyi Szakközépiskola és Gimnáziumban tanult, ott szerzett rendelőasszisztensi, csecsemő- és gyermekgondozói és általános ápolónői végzettséget 1972-ben.

Szociális érzékenysége fiatal kora óta jellemzi őt, és egész jellemének origójában a szolgálatkészség, az emberek segítő szolgálata áll. Elhivatottan képezte tovább magát számos felsőfokú intézményben. A szegedi Állami Védőnőképző Iskolában védőnői, majd az Orvos Továbbképző Intézet Egészségügyi Főiskolai Kar Védőnőképző szakán 1985-ben szerzett kitüntetéses, okleveles védőnői diplomát, végül a Szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Egészségfejlesztő szakán Egészségfejlesztő és Mentálhigiénikus szakdiplomát szerzett.

A védőnői hivatást Monostorpályiban kezdte és párhuzamosan szülőfalujában, Kokadon is gyakorolta. 

1975 egy bűvös év volt Erzsike számára. Egy udvarias, humoros fiatalember, gépészmérnök, villamosmérnök tanár egy baptista gyülekezeti rendezvény szeretetvendégségén rabul ejtette a szívét. Hat hónapi ismeretség után Kovács Ferenccel házasságot kötött, és ezt követően érkezett Aszódra. 

A Városi Tanács által működtetett Védőnői Szolgálatnál kezdett dolgozni, 15 évig volt védőnő. Ez idő alatt felelősségteljesen gondozta, védelmezte a csecsemőket, várandós nőket és a fiatal anyákat. Munkája révén egyre jobban megismerte a lakóhelye szűkebb és tágabb környezetét.  

Felejthetetlen élmény maradt számára, amikor munkavégzés közben egy oxigénhiánnyal küzdő csecsemő életét sikerült megmenteni. Ez az életmentő élmény egy „határkő” volt az életében. 

„Határkőnél hittel megállni, és csodákra emlékezni jó” – hangzik a Túrmezei-vers. 

Az életmentés önigazolásul szolgált Erzsike számára, hogy jó pályán van, az Isten erre a feladatra teremtette, segíteni és védelmezni a csecsemőket, anyákat, családokat, azaz az embereket – ahol csak lehet. 

Keresztény hiten keresztül szemléli a világot. A Szentírás valódi útmutató életének minden pillanatában. Elkötelezett az embereken való segítésben, az emberi közösség számára nyújtott hasznos cselekedetekben. 

A boldog házasévek alatt megszülettek a gyermekek. 1976-ban Fruzsina, három évvel később Alida, majd 1986-ban Dorottya. Időközben felépült a Régész utcai kertes ház, ahol Erzsike most is él férjével, táplálja a családi tűzhely melegét, immáron mint ötunokás boldog nagymama.

A szakmai életutat tekintve újabb határkő volt a bölcsőde. 

1988-ban Bagyin József tanácselnök Erzsikét kérte fel az intézmény vezetésére.

Erzsike életében ez lett a második szerelem, és munkatevékenységében a teljes kiteljesedés. 

Ambiciózus természetével, innovatív elképzeléseivel mindig formálni és megújítani kívánta a bölcsődét, annak szellemiségét. Fontos volt számára a jó munkatársi közösség. Bölcsődevezetőként munkatársainak legalább húsz közösségépítő kirándulást szervezett, ahová előzetesen mindig elment Ferivel, gondosan körbejárta a terepet, hová is viszi a kollégáit kirándulni. 

Amikor egy csoporttal csökkentették a bölcsődei gyermeklétszámot, a veszteségérzetét azonnal valami újjal töltötte meg. 

A megüresedett helyiségben 2000 szeptemberétől létrehozta a Csiri-biri játszóházat. Ezzel kaput nyitott a külsős, majdan beérkezni szándékozó gyermekek számára. A bölcsőde színes, mesefigurákkal díszített falai egy nyugodt, szeretetteljes világba repítették az odaérkező családokat.

És ha már kaput említettem, akkor újabb határkő volt Erzsike életében a sikeres bölcsődepályázat, amivel lehetőség nyílt egy új, korszerű épület felépítésére. 

Szívügye lett az új bölcsőde épülete. Mint gondos gazda, felelős vezető szinte naponta kijárt az építkezésre. Volt, hogy télapónak öltözött, szaloncukorral kínálta az építőmunkásokat, sok praktikus gyakorlati tanácsot adott az építésvezetőnek, olykor harcosként irányított, hova kerüljön és hová ne a homokozó, a kisszékek, a szekrények stb. 

Nem ismert lehetetlent még akkor sem, amikor kiderült, a pályázati pénzből már nem futja az udvari homokozó és játékok bővítésére. 

Csapatjátékos. Hisz a közösség és az összefogás erejében. A szülőkkel, munkatársakkal összefogva kupakokat és papírt gyűjtött, az összegyűlt 96 000 Ft-ból megvalósult az udvari homokozó bővítése. A bevonásra ítélt 1-2 Ft-osok gyűjtéséből 24 900 Ft gyűlt össze, azokból sikerült új játékokat vásárolni.

Intézményvezetői munkájának örömteli ünnepe volt 2008. április 28-a, amikor átadták az Aranykapu Bölcsődét. 

„A haszontalant hasznosra fordítani, úgy élni, hogy mindig hasznosnak lenni, hasznosat tenni” – ez példaértékű erénye Kovácsné Erzsikének. 

Bölcsődevezetőként kiemelt figyelmet fordított önmaga és az intézmény szellemiségének módszertani megújulására. Nagy erénye a szakmai alázat

A Bölcsődék Regionális Módszertani Intézetének megbízásából 2004-től régiós referensként a térség bölcsődéinek szakmai munkáját segítette.

1998-tól nyugdíjba vonulásáig aktív tagja volt az Országos Magyar Család- és Nővédelmi Tudományos Társaságnak.  

Főállású munkaköre mellett számos drogprevenciós és drogkoordinátori akkreditált képzésen vett részt. Példaként a FÉK (Fiatalok az Élet Küszöbén), továbbá a CHEF-HUNGARY Egészségnevelési és Oktatási Alapítvány képzéseit említem.

Erzsike férje, Feri igazgatóhelyettesi, majd igazgatói munkaköre révén kapcsolódott be a középiskolai diákságot érintő személyiségfejlesztő, drog-, dohányzás- és alkoholmegelőző programok megszervezésébe. 

Már nemcsak a csecsemők, de az ifjúság egészségvédelme iránt is felelősséget vállalt. Több éven át oktatott életmód-életvitel tantárgyat a Petőfi Sándor Gimnázium és Szakközépiskolában, valamint a Gödöllői Madách Imre Szakközép és Szakmunkás Iskolában.

A szociális szakvizsga letételét követően a Gyermekjóléti Alapellátásban hatékonyan közreműködött. 

A Családvédelmi Szolgálat keretében közel tíz éven át folytatott lelki beszélgetést heti egy alkalommal válsághelyzetben lévő nőkkel, akik nem akarták megtartani a terhességüket. Ehhez a feladathoz a képesítést a Czeizel Endre által szervezett képzésen szerezte meg. Lelki beszélgetései hatására több várandós nő megtartotta a terhességét.

A szakmai elhivatottság mellett aktív közéleti tevékenységet folytat a városban, számos civil egyesület tagja.

Érdekli őt a politika és a közélet. A rendszerváltás után az első szabadon választott önkormányzati képviselő-testület tagja volt 1990–1994-ig. Azt követően inkább külsős bizottsági tagságot vállalt. 

Több mint tíz évig volt a Városi Vegyes Kar tagja, majd ennek megszűnte után a Stellaria Media Női Karban énekel a mai napig. Életében a zene, az éneklés lélekápolást, feltöltődést jelent, ebből tud adni másoknak is.

Gyermekkorában édesanyja miközben a tésztát gyúrta, rímes verseket mondott, akkor szerette meg a verselést. Mindig van a táskájában egy vers. Képes fejből 20-30 verset azonnal, minden felkészülés nélkül elmondani. Nagyszerű értéke a vers- és irodalomszeretet. Évtizedeken keresztül önkéntes szolgálatban szavalt városi rendezvényeken, ünnepi alkalmakon, megannyiszor megnemesbítve lelkünket.

A Podmaniczky Júlia Nőegylet alapító tagja, és 2010 óta az egyesület aktív közreműködője, a szervezet elnökhelyettese. 

Több éven át vezette az Aszód Ifjúságért Alapítványt. Nyaranta az ökumenikus nyári táborokban aktív, önkéntes kézműves foglakozásokat tart. 

A Városi Nyugdíjas Klub vezetőségi tagja, lelkes résztvevője.

Az aszódi baptista gyülekezet tagja. Több évtizede kimeríthetetlen energiával vezeti vasárnaponként a gyermekbibliakört. Bibliai történeteket mesél a kicsinyeknek, énekléssel, játékos formában. 

Istentől áldott szolgáló lélek. Elkötelezetten vett részt (2013–2018-ig) az aszódi körzet hospice-szolgálatában, a rákbetegek lelki gyógyításában, lelki támogatásában. 

A jézusi szolgáló szeretet megnyilvánulásának példaértékű emberi szolgálata a cigánypasztoráció. Ferivel önkéntes elhivatottságból és önerőből élelmiszerrel, ruhákkal, olykor pénzzel támogatnak egy Galga-menti településen élő cigány asszonyt és egy Alsó-Zsolcán élő, árvízkárosult, sokgyermekes cigány családot több mint egy évtizede. 

A Baptista Szeretetszolgálat koordinációjával 2015-től öt éven át keddenként az Udvarházban önkéntes munkában nyolc segítőtárssal legalább 80-100 aszódi ember számára osztott ételt, ingyenes és kedvezményes ebédet. 

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! 

Kovács Erzsike jellemében példaértékű erény a közösség megbecsülése. 

Család, szomszédok, munkatársak, egyházközség, civil közösségek, városközösség, hazaszeretet. 

48 éven át önzetlen segítőkészséggel szolgálta a település fejlődését, a helyi közösség érdekeit és javát, szellemi és lelki gyarapodását. Az elhivatott munkássághoz kellett a szerető és támogató családi háttér, amit Feri és a gyermekek jelentettek Erzsike számára. Köszönet érte.

2013-ban Aszód Városért Díj-ban, majd ugyancsak ebben az évben a szociális munka napja (2013) alkalmából Nívódíjban részesült Kovács Ferencné Csukás Erzsébet.

Különleges díj vagy inkább ajándék, hogy Háló Gyula baptista költő-lelkész a Mindenütt látlak című versét Kovácsné Erzsikéhez írta. 

Tisztelt Ünneplők! 

Nagy tisztelettel és örömmel jelentem, hogy Aszód Város Önkormányzata a Z-122/2023. (VI.21.) önkormányzati határozatban az Aszód Város Díszpolgári címet Kovács Ferencnének adományozza.

Szívből, őszinte szeretettel gratulálok!

Kívánom, hogy mindig legyen időd

nevetni, mert ez a lélek legszebb zenéje

– olvasni, mert ez a bölcsesség alapköve

– dolgozni, mert ez a siker ára

– játszani, mert ez az örök ifjúság titka

– szeretetet adni, mert gyógyítja az embert,

 azt is, aki adja, azt is, aki kapja

– egy pillanatnyi mosolyra, mert ez az arc legszebb ékszere

– néhány kedves szóra, mert ezzel egymás számára könnyebbé tehetjük az életet!

Frajna Miklós nyugalmazott gimnáziumi igazgató (szintén Aszód díszpolgára) is köszöntötte Erzsikét:

Szeretettel és tisztelettel köszöntöm az ünnepség résztvevőit – külön is kiemelve a most megválasztott díszpolgárt: Kovács Ferencné Erzsikét.

Engedjék meg, hogy néhány percben vázoljam, mit jelentett számomra az Aszód város díszpolgára cím elnyerése!

Sok évet töltöttem már a Petőfi Sándor Gimnázium és Szakközépiskolában, amikor megpályáztam az intézmény igazgatói posztját azzal a nem titkolt szándékkal, hogy az idegen nyelv oktatásában lényeges változás következzék be ezen a vidéken. Mindenhol próbálkoztam a tervem megvalósítása érdekében, nem sok sikerrel. Végül írtam a francia köztársasági elnöknek. Kedvező válasz jött, és megkaptuk az engedélyt, megszülethetett Aszódon a gimnáziumban a francia–magyar két tanítási nyelvű tagozat, és nagy-nagy örömömre ma is működik. Elismerte munkámat a magyar, de főleg a francia állam, a legmagasabb kulturális kitüntetéseket kaptam. De nem ez volt a lényeges, hanem az, hogy Aszód város díszpolgárává választottak 2010-ben. Ez volt a csúcs, azok értékelték a munkámat, akikért cselekedtem.

Kedves Erzsike! Most téged ért – teljesen megérdemelten – ez a megtiszteltetés. Úgy hiszem, te is még fiatalon mélyen elgondolkodtál Szent Pál szavain: „Ha… szeretet nincsen énbennem, olyanná lettem, mint a zengő érc vagy pengő cimbalom.” Benned hatalmas szeretet és munkabírás van. Bölcsődét építettél, verset mondasz és énekelsz mások örömére, feleség, anya és nagymama vagy, és mindezek mellett van szemed meglátni bárki baját, és azonnal, szinte gondolkodás nélkül sietsz a segítségére gyereknek, felnőttnek, betegnek, öregnek úgy, hogy közben mindig derűsen mosolyogsz, mintha te kapnál és nem adnál.

Hadd mondjak most minden megsegítetted nevében köszönetet, és kívánjak neked az elkövetkező évekre minden jót szeretettel!

Pavelcze László lett Székesfehérvár egyik új díszpolgára

Pavelcze László, a 26 évvel ezelőtt Fejér vármegyében alapított Baptista Szeretetszolgálat veszélyhelyzet-kezelési igazgatója a legszebb nemzeti ünnepen, augusztus 20-án Székesfehérvár díszpolgára lett.

Pavelcze Lászlót ritkán látni civilben, általában egyenruhát visel még akkor is, ha éppen nem valamilyen feladatát végzi
Fotó: Tihanyi Tamás / FMH

Bár élete során volt olyan időszak, amikor elköltözött a vármegyéből, igazán mindig székesfehérvári maradt még akkor is, ha jelenleg Pákozdon él, ahol a segélyszervezet logisztikai központot üzemeltet. Nehéz lenne megszámolni, hogy pályafutása során hányszor kockáztatta az életét, mint ahogy azt is, hány ember sorsán segített. Jó néhányan neki és bajtársainak köszönhetik az életüket. A világsajtót bejárta az a felvétel, amikor elsírta magát a törökországi földrengés helyszínén, ahol hét embert mentett ki a romok alól a csapattal. A vármegye napilapja az elmúlt évtizedek során több bevetésén is vele volt, a kárpátaljai árvíztől a délkelet-ázsiai cunami után Afganisztán pokláig. Láttuk, milyen világ ez, mennyire sokat kíván attól, aki ilyen küldetésben dolgozik.

– Milyen érzésekkel fogadta a díszpolgári címet?

– Semmiképpen sem kitüntetésként fogtam fel, inkább egy 35 éves pályafutás és annak a munkának az elismeréseként, amit közösen végeztünk el a társaimmal – mondta Pavelcze László, a HUBA Rescue24 mentőcsapat parancsnoka, a Baptista Szeretetszolgálat veszélyhelyzet-kezelési igazgatója a FEOL-nak. – Az sem titok, hogy amikor egy e-mailben értesültem a díjról, éppen Zalában jártam, együtt voltam a családommal, és igenis, egy kicsit megkönnyeztem. Azt hiszem, annál nagyobb megtiszteltetés senkit sem érhet, mint hogy abban a városban, ahol gyerekként felnőtt, ráadásul én elég renitens kölyöknek számítottam Székesfehérváron, díszpolgárrá választják.

­– Hogyan telt az a gyerekkor? 

– Azt gondolom, a mai gyerekekhez képest én csak egy eleven fiú voltam, amint azt a pedagógusok is megerősítették egykori iskolám évfordulós ünnepségén. A mi időnkben nem történhetett meg, hogy olyasmivel fenyegessük a tanárokat, hogy majd apám bejön és rendet tesz. Én örültem, ha apám és anyám a közelébe sem jött az iskolának, mert az ostor mindig rajtam csattant a végén. Eleven gyerek voltam, az biztos, ha egypár barátommal együtt a mi nevünket kimondták, akkor a pedagógusoknak már nem kellett fodrászhoz menniük, a dauer biztosan megjelent magától a hajukban. Nem ártatlan kisgyerekek, inkább amolyan igazi rossz kölkök lehettünk.

– Nem gyakran látjuk öltönyben, igaz, az ünnepségen azt viselt, de általában egyenruhát hord. Mikor dőlt el, hogy amolyan egyenruhás ember lesz önből?

– Először a mentőket választottam, annak idején náluk lettem egyenruhás. Bár ha belegondolunk, én korábban a kórházban is mindig adtam arra, hogy tiszta és vasalt legyen a fehér ruhám. A mentőszolgálatnál akkor még a fekete ruhát viseltük, aztán úgy hozta az élet, hogy minden szakterület, amit megtanultam, valamilyen módon kapcsolódott az egyenruha viseléséhez. Ennek köszönhető ez. Az ünnepség előtt egyébként megkérdeztem, mit várnak, miben jelenjek meg, és azt válaszolták, azt szeretnék, ha öltönyt viselnék. Így került rám a fehér ing és a nyakkendő. Nagyon felemelő pillanatot éltem át, amellett, hogy ezúttal nem csavarták meg a lelkemet.

 Klupács Péterrel indították el A Hős benned van elnevezésű programot. Péter Törökországban is együtt volt vele
Fotó: Tihanyi Tamás / FMH

– Mire gondol?

– Mindenki tudja, hogy nagyon el tudok érzékenyülni. Egyébként ennek Szenczy Sándor, a Baptista Szeretetszolgálat alapítója volt a legnagyobb mestere, aki pontosan tudta, mit kell mondania ahhoz, hogy könnyek gyűljenek a szemembe. Szerencsére ezen az átadóünnepségen nem kellett sokat beszélnem, bár Székesfehérvár engem úgy szokott meg, hogy beszélek, hiszen a tűzoltóság szóvivőjeként is dolgoztam. De az embernek saját magáról, a saját érzelmeiről mindig nagyon nehéz szólnia. Ám ezúttal nem volt ilyen feladat, most csak át kellett vennem a kitüntető címet.

– Ha már az elérzékenyülést szóba hozta. A fél világ látta, amikor könnyekre fakadt a törökországi földrengés helyszínén. Az miért történt?

Novák András barátom azt nagyon jó pillanatban kapta el. De ha valaki visszanézi azt a videót, láthatja, hogy amikor elsírom magam, még a kezemen van a munkáskesztyűm. Kivittük a kislányt a romok közül, befektettük az autóba, és elláttam a kis kezét. Aztán már visszahúztam a kesztyűt, hogy megyek újra dolgozni, de Novák András ragaszkodott ahhoz, hogy megcsinálja azt a riportot. Már a kérdésnél megbicsaklott a hangja, megláttam a szeme sarkában egy könnycseppet, és ennyi éppen elég volt ahhoz, hogy az én agyam is egyfajta önvédelmi reflexbe váltson. Megszűnt az, hogy Törökországban vagyok, a saját gyerekeimre gondoltam. Az emberek azt látták, hogy elsírom magam, de a lelkembe nem láttak, mert bár nagyon örültem annak, hogy kimentettük azt a két török kisgyereket, ettől függetlenül apa és nagypapa vagyok, olyan ember, aki érez. És ezt vállalnom kell. Ha valaki nem tudja vállalni az érzelmeit, annál komoly pszichés problémák lehetnek.

– Egyidőben máshol élt, aztán visszatért a vármegyébe. Merre volt az a vargabetű?

– A speciális mentés mellett csináltam a szóvivőséget Székesfehérváron. Az a munka azért maradt abba, mert elköltöztem Szigetszentmiklósra, de én akármilyen médiumban jelentem meg, mindig a fehérvári Pavelcze László maradtam, mindig a fehérvári speciális mentő. Aztán létrejött a Rescue24. A nevem összefonódott a várossal, ezért is nagyon megtisztelő ez az elismerés.

A törökországi földrengés után az általa irányított csapat hét élő embert emelt ki a romok alól
Fotó: Baptista Szeretetszolgálat

– Néhányszor már megpróbáltuk összeszámolni, hány bevetésen van túl. Most tudja?

– Egészen pontosan tudom, a törökországi volt a hatvannyolcadik nemzetközi bevetésem. Mindegyiknek megvolt a tanulópénze, mindegyiknek meglett a tanulsága. Felelősségre vonni sem engem, sem a csapatomat nem kell, nagyon nagy örömömre szolgál, hogy még egyetlen embert sem veszítettem el a munkám során. A legfelkavaróbbaknak a törökországi földrengések utáni mentések bizonyultak. Érdekes a számmisztika, mert annak idején is hét élő embert találtunk meg, és most is hetet. Bár visszahallottuk már, hogy ezek nem valós számok. Megnyugtatok mindenkit, hogy videóval, GPS-koordinátákkal, a helyi hatóságok igazolásával állítom ezt, hét embert emeltünk ki mi, a magyar Rescue24 csapata, és tizenegyet találtunk. Senki másért nem tudunk és nem is akarunk felelősséget vállalni, senki nevében nem akarok nyilatkozni, a számok mindenkinek a saját lelkiismeretére vannak bízva. Mi minden megmentettről készítettünk videót és fotót, de mivel nem vagyok felhatalmazva arra, hogy ezeket közöljem, ezt egyelőre nem is teszem meg. Ha majd ennek is eljön egyszer az ideje, biztos lehet benne mindenki, hogy nagyon büszkén bemutatom őket, mert ez nem Pavelcze Lászlóról, hanem nagyon sok bajtársam nagyon sok munkaórájáról szól.  

– Hét életet mentettek Törökországban, de az nem tudható, hány élet menekül majd meg a program segítségével, amit Klupács Péterrel indítottak, ami újraélesztésre tanítja a gyerekeket, fiatalokat, bárkit. Mit tapasztal, megfelelő az érdeklődés?

– „A Hős benned van” elnevezésű program folyamatosan fut, egész nyáron táborokat látogattunk, szeptembertől pedig elsősorban oktatási intézményékbe megyünk. Volt már konferencia, ahol szintén bemutattuk a legfontosabb teendőket. Kaptunk már olyan visszajelzést, hogy ottjártunk után néhány nappal az egyik iskola tanári szobájában már szükség volt erre a tudásra. Igaz, nem tudták megmenteni ott és akkor azt, aki rosszul lett, mert nem lehet mindenkit megmenteni. De ha nem teszünk, nem próbálunk semmit sem tenni, az a legrosszabb. Azok, akik egy ilyen eset után este becsukják a szemüket, lelki nyugalmat lelnek, mert okkal érezhetik úgy, hogy ők mindent megtettek egy másik emberért.

Gyermekeivel a kitüntetés átadása után a székesfehérvári Szent István téren
Fotó: Pavelcze László képei közül

– Közös barátunk volt Szenczy Sándor, aki Fejér vármegyében alapította meg a Baptista Szeretetszolgálatot. Vajon most mit gondolhat önről?

– Biztos vagyok abban, hogy büszke. Nagyon sokszor tudom, érzem, hogy ott van az óvó-védő keze a csapat tagjain. Több olyan elveszített barátom van, aki folyamatosan felbukkan a gondolataimban. Amikor ezt a díjat, felterjesztést megkaptam, azonnal az futott át az agyamon, hogy tulajdonképpen elsősorban a mentőcsapatom tagjainak köszönhetem ezt az elismerést, de ebben a kitüntetésben Szenczy Sándor tevékenysége is benne van. Amikor megismerkedtünk a Külügyminisztérium egyik értekezletén, még a koszovói válság idején, azonnal rájöttünk arra, hogy tulajdonképpen két egyforma bolond ember vagyunk mi.

Cser-Palkovics András polgármesterrel a nemzeti ünnepen, a díjátadón
Fotó: Nagy Norbert / FMH

– Ma Pákozdon lakik. Mindig nagy családot szeretett volna?

– Nem zárkóztam el soha előle, de nem is terveztem ezt. Nagyon jó érzés volt, amikor a gyerekeim körülvettek az ünnepség után. Egyedül az elsőszülött nagylányom nem tudott eljönni, de a nevelt nagylányom igen, és beállt a gyermekeim közé. Számít az a 17 év, ameddig a nevelésében részt vettem, és azt hiszem, tettem is hozzá, mert látom. A nagyok szeretik a kicsiket, a kicsik szeretik a nagyokat, így teljes az életem. Megtisztelt a korábbi feleségem is az ünnepen, együtt örült a jelenlegi párommal, a mostani családommal. Embernek kell maradni minden körülmények között, ez a legfontosabb.

– Ha jól emlékszem, nyolcan álltak oda ön mellé, a nagyobb és a kicsi gyerekek. Mit szólnak, amikor megszólal a telefon, és kiderül, hogy ismét indulnia kell valahová, valamelyik természeti katasztrófa helyszínére?

– A picik ezt még nem nagyon érzik, még ennek a kitüntetésnek sem látják a lényegét, de a nagyok büszkék. Tudom, hogy ha kell, ők is rendelkezésre állnak: Bendegúz az orvosi egyetem második évét kezdi, ő ezért nem nagyon tud jönni bevetésekre, mert egy hetet sem szabad kihagynia a tanulásból. A kisebbik nagyfiam a Nemzeti Közszolgálati Egyetemet kezdte el katonai logisztika szakon, Luca nagylányomnak két kicsi babája van, azaz ő is le van kötve. De aztán ha lehet, mindegyik picit megpróbáljuk úgy felnevelni, hogy egyszer majd a mentőcsapat létszámát bővíthessék, ha szükséges.

A földrengés sújtotta területről hazánkba érkezett török gyerekekkel
Fotó: Pavelcze László képei közül

800 gyermek tanévkezdését támogatta a Baptista Tevékeny Szeretet Misszió Alapítvány

Mintegy 20 helyszínen közel 800 gyermek iskolakezdését támogatta tanszercsomagokkal a Baptista Tevékeny Szeretet Misszió (BTESZ) Alapítvány.

Encsen, Gyulán, Hajdúböszörményben és Szegeden a baptista imaházban osztották ki azokat a tanszercsomagokat, melyekkel a helyi rászoruló gyerekeket támogatta az alapítvány. Az alkalmon a csomagok átadása mellett az igei üzenet is középpontba került, Dani Zsolt, Merényi Zoltán, Szabó László és Balázs André lelkipásztorok bátorították a jelen levő gyermekeket és szülőket arra, hogy a kihívások közepette nézzenek Istenre, mert ő megígérte, hogy velünk lesz. 

Baranyi Barnabás László, a BTESZ közép-magyarországi missziós koordinátora együtt énekelt a gyerekekkel, akik így a dalok szövegein keresztül is találkozhattak az evangéliummal. 

Bacsó Benjámin, a BTESZ alapítvány kuratóriumi elnöke pedig történetekkel bátorította a gyermekeket. Elmondta számukra: „Ha helyet adunk az életünkben Istennek, akkor észrevesszük, hogy életünk ritmusa, dallama megváltozik és elkezd csodálatos módon kiteljesedni. Adjunk helyet az életünkben Istennek!”

A tanszerosztást tanszeradomány-gyűjtés előzte meg a BTESZ Alapítvány szervezésében. A beérkezett felajánlásokból és anyagi támogatásból tanszercsomagokat állítottak össze a BTESZ munkatársai, melyet az adott település rászoruló gyermekei, családjai számára osztottak ki. A csomagok füzeteket, írószereket, az iskolakezdéshez elengedhetetlen kellékeket tartalmaztak.

A gyűjtési akciót és a tanszerosztást már harmadik alkalommal szervezte meg a BTESZ Alapítvány abból a célból, hogy könnyítsenek az iskolakezdés terhein a rászoruló családok számára. 

„Az alapítványunk célja, hogy azoknak a gyerekeknek adjunk támogatást, akik azonos képességekkel, de messze lemaradó lehetőségekkel állnak rajtvonalhoz. Hiszünk abban, hogy munkánkkal egyre több gyermeknek biztosíthatjuk, hogy olyan szakmát szerezzen, amit szeret és amiben sikereket érhet el. Ehhez pedig reményeink szerint ezek a tanszercsomagok is hozzájárulnak” – mondta Bacsó Benjámin, a BTESZ Alapítvány kuratóriumi elnöke.

A tanszerosztásokon több helyszínen a helyi polgármester, önkormányzati képviselő is részt vett.  

Egy kiáltó hang Közép-Európából

„…kiáltó hangja szól a pusztában: Készítsétek az Úr útját, tegyétek egyenessé ösvényeit!” (Mk 1,3)

Úgy érzem, nem hallgathatok. Szólnom kell, sőt, kiáltani, mert szeretem elhívó Uramat, és hű szeretnék lenni hozzá. Szólnom kell, sőt, kiáltani, mert szeretem a „baptista világot”, amely körbevesz Európában és világszerte. Szólnom kell, sőt, kiáltani, mert küldetésünk van a bennünket körülvevő emberek felé, akiket Krisztus szeretetével szeretek, és az ő igéjének a szemüvegén át tekintek rájuk. Szólnom kell, sőt, kiáltani, mert olyan folyamatok zajlanak, amelyek fenyegetik az Isten igazságát, az evangélium erejét és hitelességét, a szentek közösségét és testvéri egységét.

I. Mi az, amit látok? Miért kell szólnom?

Ma Európában (és sajnos másutt is) az egyházakon, köztük a baptistákon belül is egyre több belső vita zajlik az úgynevezett genderkérdések mentén. A nyugat-európai, skandináv országok egy részében már vannak gyülekezetek, amelyek készek összeadni homoszexuális vagy leszbikus párokat. Egyre több helyen merül fel az ilyen és más szexuális és nemi identitásában összezavarodott emberek gyülekezeti tagságba való felvételének kérdése. Eközben az európai baptisták közös teológiai intézményének vezető etikaprofesszora egy olyan testvér az Egyesült Államokból, aki nyíltan (könyveiben és előadásaiban) hirdeti a homoszexuális és leszbikus kapcsolatok támogatását, elfogadását, és próbál mindehhez bibliai alapot teremteni. Mindezekkel a folyamatokkal párhuzamosan egy közösségmegtartó technika is egyre szélesebben teret nyer: te gondolod azt, amit gondolsz, én gondolom azt, amit én gondolok, fogadjuk el egymást, és ne vitassuk ezeket a kérdéseket, hisz mindez csupán értelmezés. A Biblia és az emberi lét kétfajta értelmezése. „Jogunk van hozzá”, hát fogadjuk el egymást így…

Más jellegű változás, de nem hagyható figyelmen kívül, hogy van olyan jelentős baptista szövetség Európában, mely belső átalakulása kapcsán oda jutott, hogy a hitvalló keresztség, a bemerítés mellett a csecsemőkeresztség lehetőségét is együttesen felkínálja tagjainak. Ki ezt, ki azt választhatja…

Az Európában is növekvő transzgenderizmus hatásaként egyre több országban csökken a szülői felelősség, a keresztény otthonok nevelési szabadsága és lehetőségei. Eközben az „ideológiai semlegesség” álságos jelszava alatt egyre többfelé a Bibliától idegen elvek s gyakorlatok épülnek bele a felnövekvő generációk gondolkozásába.

Mindeközben a „baptista világon” belül Ázsia, Afrika, Dél-Amerika országainak baptistái növekednek, Európa és Észak-Amerika baptista közösségei zsugorodnak, és csökkenésüket legföljebb csak mérséklik a más országokból és kontinensekről oda áramló baptista testvérek.

Nem kérdés, hogy sok és sokféle missziói aktivitás is történik, de a nagy számok és a tendenciák ezt mutatják.

II. Milyen alapról kiindulva szólok, milyen „pilléreink” vannak?

1. Meggyőződésem, hogy Isten az embert férfivá és nővé teremtette. Nem alkotott más nemi személyiséget. Nem csinált semmilyen „bakit”, amit nekünk utóbb kellene kijavítanunk. Ebből kifolyólag a személyes életben, a házasságban, a családban, a gyülekezetben és a társadalomban megvan a teremtettség alapján a nemi különbségek jelentősége és szerepe. Ezek összekeverése vagy a különbségek eltüntetése nem egyenjogúság, hanem zűrzavar.

Az összekeveredés megtörténte az Istentől elfordult világban sajnálatos, de megérthető, azonban a hívők között és különösen a hívők tanítói között bűn! Megtérésre, Isten igazságának a maradéktalan elfogadására van, lehet szükség!

2. Meggyőződésem, hogy Isten az általa megteremtett férfit és nőt szánta egymásnak a házasság kötelékében. Éppen ezért a biblikus házasság: egy férfi és egy nő életre szóló kapcsolata. Ez az Isten eredeti terve. A homoszexualitás, a leszbikusság, minden további szexuális „identitástalálmány” eltérés az Isten eredeti tervétől. A Szentírás egyértelműen minősíti ezeket. Ha mi a Szentírás igazságain túllépünk, figyelmen kívül hagyjuk azokat, esetleg normává akarjuk tenni az eltéréseket, akkor előbb vagy utóbb Isten ítéletével kell szembesülnünk!

3. Meggyőződésem, hogy mi, a kereszténységen belüli baptisták, elődeink megküzdött hitét visszük tovább. Hirdetjük a megtérés, az újjászületés és az arra épülő hitvalló keresztség bibliai igazságát és gyakorlatát. Éppen ezért elvetjük a csecsemőkeresztséget (tiszteletben tartva más felekezetek gyakorlatát), és kiállunk az egyéni lelkiismereti szabadság és döntés joga mellett. A bibliai igazságokhoz ragaszkodva és elődeink példáját folytatva minden ember szabad döntése, megtérése és hitvallása alapján gyakoroljuk a bemerítését, és ezáltal építjük az Isten látható és láthatatlan országát.

4. Meggyőződésem, hogy a gyermekek nevelése elsősorban a szülők feladata és felelőssége. Ebben támogatja őket a Szentírás sok tanítása, figyelmeztetése és bátorítása. A Biblia óvja az életet, benne a gyermeki életet különösen, de eközben nem olvasunk szülői, családi és gyülekezeti keretek felett álló szervezetekről, melyek átírhatják a gyermeknevelés isteni parancsait, és éretlen gyermekek vagy ki tudja, milyen ideológiától vezérelt felnőttek kezébe helyeznék az életmeghatározó döntések meghozatalát.

5. Meggyőződésem, hogy minden embernek szüksége van Isten szeretetére, megváltására, a Krisztusban megnyerhető újjászületésre és életváltozásra. Mindez független az illető személy hátterétől. Lehet vallástalan, a maga módján vallásos, más világvallások követője, heteroszexuális, homoszexuális, transznemű, zsidó vagy görög, bárki. Mindenkinek hirdetjük az evangéliumot, és hiszünk a ma is jelen levő Krisztus hatalmában és megmentő szeretetében. Meggyőződésünk, hogy a baptisták – sokféle szolgálatuk mellett – elsősorban missziós közösség, akiknek elhívásuk továbbadni Krisztus megmentő és megtartó evangéliumát. Éppen ezért nem tudjuk elfogadni a bármiféle okból fakadó lelki/szellemi apátiát, a lelki és számbeli fogyatkozást, a jelen európai társadalom elérhetetlenségi mítoszát.

III. Néhány szembejövő álláspontra és gyakorlatra hadd reagáljak!

Egy európai tolakodó álláspont:

Vajon mindez nem csupán bibliaértelmezés, és az igazságnak nem lehet többféle olvasata? Vajon az úgynevezett konzervatív keresztény álláspont nem csupán az egyik álláspont, amelyen kívül lehet számos más meggyőződés? Nem lehetnek különbségek a hitbeli és a gyakorlati élet területén közöttünk? El kell fogadnunk egymást, UGYANAKKOR el kell fogadnunk azt is, hogy másként látunk. Bibliai értelmezési különbség az egész. Ne csináljunk belőle nagyobb kérdést! Ne zavarjuk meg a közösségünket ítélkezéssel és kapcsolati „érdességgel”! Majd Isten ítél és mindent helyre tesz.

Egy közép-európai hang: El kell fogadnunk Isten főségét! Hozzá való ragaszkodásunkban szeretnünk kell egymást, de nem fogadhatjuk el – még alternatívaként sem! – a Bibliával szemben álló álláspontokat. Vannak a különbségek között is különbségek. Nem nevezhetjük bibliai értelmezésnek azt, ami „megerőszakolása” a Szentírásnak, vagy független attól. Figyelembe kell vennünk a tényt: a különbségek között különbségek vannak. Vannak egyértelműen Isten által megadott igazságok (pillérek), és vannak értelmezésre, alkalmazásra szoruló igazságok.

Az előbbiek kikerülhetetlenek és alapvetőek, az utóbbiak értelmezésére és gyakorlatára a Biblián belül is többféle példát láthatunk. Éppen ezért van bőven beszélgetni-, egyeztetnivalónk, és természetesen van helye a különbözőségeknek és azok elfogadásának is.

DE ez nem jelentheti az alapvető igazságokban való különbségeket. Nem lehetünk egyszerre bemerítő (újjászületést és arra épülő hitvalló keresztséget) és a csecsemőkeresztséget (a helyettes hitet és hitvallást) hirdető közösség! Nem lehetünk egyszerre bibliai házasságot hirdető és gyakorló, valamint LMBTQ-t hirdető és gyakorló közösség! Nem lehetünk a teremtettségünket hittel valló és transzközösség egyszerre!

A különbségek között különbségek vannak! Ennek a figyelembevétele nem ítélkezés, hanem Istenhez igazodás. Semmi szeretetlenség nincs benne, hanem a legmagasabb szeretet elfogadása és továbbadása: a Krisztus szeretetéé.

Egy európai tolakodó álláspont:

Látni kell a társadalmunkat, annak változását, és a társadalmi kontextusban kell értelmeznünk a kereszténységünket. Ha nem így teszünk, elszakadunk attól a társadalomtól, amelybe szolgálatra hív Isten bennünket! TÁRSADALMI KONTEXTUALIZÁLÁS!!!

Egy közép-európai hang: A baptisták életének és tanításának zsinórmértéke a Biblia. Az Igében és végső fokon Krisztusban van az igazodási pontunk. Amikor igazodási pontunkat magunkba, bűnös valónkba helyezzük, vagy a változó társadalmunkba, akkor mindig eltévedünk. Mert kísérthetőek vagyunk, és társadalmunk pedig Krisztus megváltására szorul.

Egy konkrét közép-európai példa: A 90-es évek előtti szocialista társadalmi rendszer istentelensége és vallásüldözése miatt az egyházak, gyülekezetek „visszaszorultak”, de egyben „visszavonultak” a személyes és gyülekezeti hitélet keretei közé. Társadalmi keresztény jelenlétre, keresztény szolgálatra, keresztény kiállásra nem vagy csak alig volt lehetőség. Akik aktívan „megalkudtak” a rendszerrel, idomultak a társadalmi helyzethez, azok békepapokká, besúgókká, kiszolgálókká lettek. Az ő „társadalmi kontextualizálásuk” ez volt. Ők nem építették, hanem rombolták a keresztény hitet.

A Krisztushoz igazodó mártírok, a sokféle módon hátrányba kényszerülők, a csendes többség pedig személyes, családi és gyülekezeti körben igyekezett megélni, továbbadni, majd újraéleszteni a szilárd hitet. Vajon nem hasonló folyamat zajlik a fejlett nyugati civilizációban? Vajon a „társadalmi kontextualizálás” jelszavával és gyakorlatával nem veszítjük-e el az evangélium erejét, hitelességét? Vajon miért konganak elhívottak híján a teológiai intézmények falai sokfelé a fejlett világon? Vajon miért látjuk, halljuk ugyanazokat a „hívószavakat”, jelmondatokat a nyugati egyházakban, mint a körülöttük zajló világban? Hova vezet mindez? Hol lesz a „társadalmi kontextualizálás” határa? Vagy nincs olyan?

Egy európai tolakodó álláspont:

Jó, jó, ha véleménykülönbségek is vannak közöttünk, üljünk le és beszéljük meg! A kapcsolat, a közösség, az egymás elfogadása megköveteli az egyeztetési készséget és a nyitott beszélgetést!

Egy közép-európai hang: IGEN és NEM! IGEN a testvéri kapcsolatra és a testvéri beszélgetésre, de NEM az alapvető hit- és bibliai kérdésekről folytatott vitatkozásokra.

Ha az alapvető kérdésekben is vitát kezdeményeznénk, az annak az elfogadása lenne, hogy az alapokban különbözőség lehet. Nem lehet!

Ahol vitát kezdeményeztek és egyeztetést folytattak le ilyen kérdésekben, ott megállíthatatlan lett a negatív irányú változás!

Évszázadok mártírjai, hűségesei vannak mögöttünk, akik ha látnák, mélységesen szomorúan szemlélnék „botor vitatkozásainkat”! Rengeteg mindenről beszélgethetünk, vitázhatunk, egyeztethetünk, de a bibliai alapkérdéseket hirdetjük és megéljük, nem vitatjuk!

Egy európai tolakodó álláspont:

Micsoda szeretetlenség és kirekesztés a homoszexuálisok, leszbikusok, transzneműek bűnösnek állítása! Rájuk is tekintettel kell lennünk! Nekünk kell bemutatnunk Isten irántuk is érzett szeretetét, és érzékeltetni kell velük, hogy elfogadjuk őket. Csak így tarthatjuk velük a kapcsolatot, és szolgálhatunk feléjük. El és be kell fogadnunk őket, és majd Isten tudja megváltoztatni őket.

Egy közép-európai hang: Mi a transz- és LMBTQ-közösség, illetve szimpatizánsaik felé Krisztus szeretetével fordulunk. Nekik is az evangéliumot, az életváltoztató Krisztust hirdetjük. Arra biztatjuk és készítjük fel szolgálattevőinket és a gyülekezeteket, hogy evangelizálni és szolgálni tudjanak ezek felé az emberek felé is. UGYANAKKOR nem kívánjuk őket bevonni (és más nem hívőt sem) a teológiánk és missziónk alakításába. Ez a mi feladatunk. Nem az emberek bűne, jelleme vagy jellemtelensége formálja a teológiánkat, hanem az Istennel való kapcsolatunk és az őt keresésünk.

Éppen ezért nem különösebben érdekel bennünket, hogy milyen teológiai álláspontot vagy annak változását várnának el tőlünk a világban, a különféle áramlatokban. Mindig volt ilyen elvárás, és lesz is. Nem ehhez, nem az emberek elvárásához igazodunk. Ezt jelenti az Isten iránti mélységes szeretetünk és tiszteletünk. Ugyanakkor ezáltal leszünk képesek a minden embert és minden bűn által megrontott helyzetet megváltoztatni tudó Krisztust képviselni.

Így lehetséges, hogy az Isten valósága látható és tapasztalható legyen a földön, a legabnormálisabb körülmények között is!

Egy európai tolakodó álláspont:

A gyermekeknek joguk van a biztonságos és teljes élethez, valamint a szabadsághoz. Éppen ezért a gyermekeknek bizonyos életkor felett (néhány országban ez 10–12 év, néhányban kevesebb vagy több) joguk van az életük felől dönteni és – akár szüleik tudta nélkül is – nemváltásukat kezdeményezni. A gyermekek joga e tekintetben magasabb jog, mint a szülői jog és felelősség.

Egy közép-európai hang: A Biblia a családot, benne a szülők és gyermekek világos kapcsolatrendszerét támogatja. Ezek alapján elsődlegesen a szülők felelőssége a gyermekvállalás, a nevelés és az életre való felkészítés. A kialakulóban, fejlődésben lévő gyermekek feletti döntéseket a szülőkre bízza az Isten azzal, hogy felelőssé teszi őket. Óvja őket a szülői túlkapástól, a szeretetlen uralkodástól és a deformáló indulatosságtól. Minden emberi tökéletlenségünk ellenére (Isten ezt már sok ezer éve ismeri) az Alkotó nem adott más kereteket a következő generáció fogadására és felnevelésére, mint a család. Ezt a keretet csak megerősítheti a gyülekezet, a különféle tanítványi kapcsolatrendszer vagy a külső társadalom eszközrendszere.

Éppen ezért a Biblia alapján elutasítjuk a gyermekek genderideologizálását, a gyermekek transznemű döntéshozatalának lehetőségét. Tanítjuk, bátorítjuk és támogatjuk a szülőket életfeladatuk felelős megélésében és a hibáik, mulasztásaik minél hamarabbi felismerésében. Nem elbizonytalanítani, hanem erősíteni szeretnénk őket a szerepükben! Mindez természetesen azt is jelenti, hogy a keresztény/baptista szülőket arra is biztatjuk, hogy gyermekeiknek – az ő szabadságuk megadása mellett – adják tovább hitpéldájukat, tanítsák a bibliai igazságokat, és neveljék őket Isten félelmében.

DE mindezeknek az álláspontoknak a megfogalmazása és a felvetésekre adott válaszok önmagukban nem elégségesek. Mi nem arra hívattunk, hogy vitatkozgassunk vagy pusztán nyilatkozgassunk ezekről vagy más aktuális kérdésekről. Mi, keresztények az ördög csapdájába lépünk bele, amikor a szóharc és az álláspontok vitájává silányítjuk a magunk küldetését. A körülöttünk élő világ pedig nem tud mit kezdeni egy önmagában meghasonlott és szétszakadozó kereszténységgel. Érdemes megfontolni az Ige üzenetét:

„De az Úr szolgája ne viszálykodjék, hanem legyen barátságos mindenkihez, tanításra alkalmas és türelmes, aki szelídséggel neveli az ellenszegülőket, hátha az Isten megadja nekik egyszer, hogy megtérve megismerjék az igazságot, és felocsúdjanak az ördög csapdájából, aki foglyul ejtette őket, hogy akaratát teljesítsék.” (2Tim 2,24–26)

Mi tehát a feladatunk mindezek alapján?

IV. Tudatosan és elkötelezetten megmaradni a misszió és az egészséges építkezés fókusza mellett!

Szólnom kell, sőt, kiáltani a misszió és az egészséges építkezés fókusza érdekében! Nem kerülhet a progresszivitásra, a társadalmi jelenlétre, világunk megóvására, de az értékek harcos megóvására sem a fókusz! Az alapigazságok pilléreinek a megfogalmazására, kimondására azért van szükség, hogy biztosítsuk a teret a küldetésünkből fakadó élethez: a misszióhoz és az egészséges építkezéshez. Mit értek ezek alatt?

1. A misszió tudatos és elkötelezett fókusza: Az evangélium átadását Jézus Krisztus élete, missziói parancsa, a tanítványok és az ősgyülekezet gyakorlata tárja elénk. Nem kevésbé zavaros körülmények között (lásd az apostolok korának lelki-erkölcsi-társadalmi-politikai helyzete) eredményesen és kezdeményezően adták tovább a Jó Hírt.

Miközben reagáltak a felmerülő külső-belső kísértésekre és kérdésekre, folyamatosan a misszió, az evangelizáció, az újabb és újabb emberek megmentésének fókuszával éltek, és erre bátorítottak mindenkit. Pál apostol élete végén is erre buzdítja Timóteust (mindannyiunkat) a 2Tim 4,2–5 szakaszában:

„Hirdesd az igét, állj elő vele, akár alkalmas, akár alkalmatlan az idő, feddj, ints, biztass teljes türelemmel és tanítással. Mert lesz idő, amikor az egészséges tanítást nem viselik el, hanem saját kívánságaik szerint gyűjtenek maguknak tanítókat, mert viszket a fülük. Az igazságtól elfordítják a fülüket, de a mondákhoz odafordulnak. Te azonban légy józan mindenben, a bajokat szenvedd el, végezd az evangélista munkáját, töltsd be szolgálatodat.”

Minden embernek szüksége van Krisztus evangéliumára. Mi, baptisták, missziós nép vagyunk. Ez benne van a DNS-ünkben. Legyünk továbbra is kezdeményezőek, bátrak és elkötelezettek ezen a területen! A gyakorlati misszió erősítése érdekében szükség van jó tanításra, biblikus nevelésre és tanítványi felkészítésre, valamint helyes gyülekezeti értékrendre. Ugyanakkor a jánosi, ézsaiási mondatokon keresztül Isten arra figyelmeztet, hogy a missziói erőnek, hatásnak és eredménynek előfeltételei vannak. Missziói munkánk során Krisztus dolgozik rajtunk keresztül, ezért elsősorban Krisztus akadálytalan jelenlétére, meggyőző erejére van szükség az életünkben. Éppen ezért van jelentősége annak, hogy hogyan élünk, miképpen gondolkozunk és mihez-kihez igazodunk. Ne féljünk különbözni a körülöttünk lévő világtól! Kérjük, várjuk a Szentlélek vezetését, jelenlétét és erejét szolgálatunkhoz, de engedjünk is neki életünket változtató, megújító és megszentelő munkájában! Maradjunk érzékenyek a külső hatásokkal, a társadalmi befolyással kapcsolatban, hogy azt, ami a fejlődést és missziót szolgálja, be tudjuk fogadni, de azt, ami idegen Krisztustól, vissza tudjuk utasítani!

2. Az egészséges építkezés tudatos és elkötelezett fókusza: Egészséges építkezésre van szükség (az igazság pillérei által létrehozott terekben) az egészséges személyiség, az egészséges házasság és család, valamint az egészséges gyülekezet területein.

Egészséges személyiség, azaz egészséges fiú és lány, férfi és nő, apa és anya területén. Isten szerinti jellemfejlődésre és -fejlesztésre, segítségre, tanításra, támogatásra van a következő generációknak szükségük! Jó példákra, melyek sokfélék lehetnek, de a teremtettségből és a megváltottságból fakadó értékrendjükben azonosak. Befogadó és őszinte kapcsolatokra, melyekben megoldásig feloldódhatnak a világ összezavaró hatásai, a növekedés útkeresési zavarai. Mindezeken keresztül olyan személyiségeket segíteni kibontakozni, akiknek identitása, életfelfogása, küldetése és mindennapi élete harmóniában van a teremtettségükkel, talentumaikkal és az elhívásukkal.

Egészséges házasság és család építésére van szükség, ahol a biblikus értékek láthatóvá válnak. Ahol identitásukban erős keresztény férfi és nő, apa és anya közösen egyeztetve osztják meg életfeladataikat, és biztonságos közeget teremtenek a következő generációk számára. Mindehhez házassági felkészítésre, házasságépítésre, házassággondozásra, családi programokra, házasság- és családfókuszú missziós szolgálatokra, krízisszolgálatokra, és az ezeken a területeken összetört életek gyógyítására, felemelésére van szükség. Világos értékrenddel, tudatos építkezéssel, az újabb és újabb kérdésekre bibliai és gyakorlati válaszokkal kell helytállnunk, mert ez a feladatunk!

Egészséges gyülekezetek és egyházi közösségek építésére van szükség! A gyülekezetnek, mint egy „fészeknek” kell funkcionálnia, amely biztonságot jelent az ördög és a világ támadásaival, kísértéseivel szemben, és a bibliai értékek állandóságát képviseli a változó korokban. Fészekre van szükség, ahol az újabb és újabb testi és lelki generációk biztonságban felnőhetnek, kipróbálhatják magukat, és ahol azzá formálódhatnak, akikké Isten akarja tenni őket. Az egészséges gyülekezetben harmóniában tud lenni a teremtettségből fakadó szerepünk sokféle elhívásunkkal és talentumainkkal. Az egészséges gyülekezet az ÉLET tere, ahol Krisztus munkálkodik, és újjászületések, új elhívások, megszülető szolgálatok öltenek testet. Az egészséges egyházi közösségben nem csupán önálló, polarizálódó gyülekezetek vannak, hanem jelen van a széles testvéri összefogás, együttes érzékenység és felelősség a misszió, a közös jövő építése érdekében.

Befejezés: Azért szóltam, azért „kiáltottam”, mert a közösségünk jelenében és jövőjében, a biblikus értékek pillérei által meghatározott terekben folyó missziói és építkező munkát szeretném erősíteni, erre a figyelmet felhívni. Azért imádkozom, hogy bármilyenné lesz is a világ, gyermekeink és unokáink ezt vihessék tovább. Szilárd jellemmel, tiszta identitással, erős családokat építve Jézus Krisztus missziójának eredményes folytatói lehessenek!

Papp János
egyházelnök

🇬🇧 https://www.baptist.hu/a-voice-calling-from-central-europe/

Fontos információk a TOVÁBB JÉZUSSAL! evangelizáció kapcsán

Kedves Testvérek!

Szeretettel köszöntünk Benneteket!

Újra hívunk és bátorítunk titeket, hogy együtt legyünk részesei a Baptista500 jubileumi rendezvénysorozat ünnepi záró evangelizációs alkalmának a Budapest Sportarénában. 

Hála az Úrnak, hogy több konkrét információt megoszthatunk veletek. Kérünk szeretettel, hogy figyelmesen olvassátok el!

A legfontosabb, hogy a rendezvényre történő regisztráció szeptember 1-jén elindult, jegyet a következő linken lehet igényelni: https://bit.ly/3qUr623

Van lehetőség egyénileg és csoportosan is regisztrálni. (Ha színpadhoz közeli szektorokban szeretnétek helyet kapni, akkor ne hagyjátok az utolsó pillanatra a jelentkezést!)

A buszigénylés határideje 2023. szeptember 30., amit a következő linken lehet megtenni, de ez csak a jegyigénylés után lehetséges: https://bit.ly/3QTFCSk

Minden részlet megtalálható az űrlapon, de szeretnénk kiemelni, hogy buszt támogatni csak 40-50 fő jelentkezése esetén tudunk. A buszok bérlése helyileg történik, nem központilag!

Kérjük a gyülekezeti koordinátorokat, hogy a jegyregisztrációt és szükség esetén a buszszervezést intézzék. Gyülekezeti koordinátorról a lelkipásztorok/gyülekezetvezetők tudnak információt adni.

Minden egyéb információt megtaláltok: https://baptistaarena.hu/

Célunk, hogy november 19-én a Budapest Sportaréna megteljen Istent hívő és kereső emberekkel, és sokan átadják életüket Jézus Krisztusnak. Köszönjük, hogy ebben együtt szolgálhatunk!

Imádkozzunk, hívogassunk!

Az Úr áldjon és őrizzen benneteket!

Papp János egyházelnök

Varga László Ottó főtitkár

2023.09.03. vas. Győri Gábor – Kiskőrös

230 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2023. szept. 3. Győri Gábor lelkipásztor igehirdetése a 2Thesz 2:1-12 igeversek alapján. Kiskőrösi Baptista Gyülekezet

1Ami pedig a mi Urunk Jézus Krisztus eljövetelét és a hozzá való gyülekezésünket illeti, arra kérünk titeket, testvéreim, 2hogy ne veszítsétek el egyhamar józanságotokat, és ne rémítsen meg benneteket sem prófécia, sem beszéd, sem nekünk tulajdonított levél, mintha az Úr napja már itt volna. 3Senki semmiféle módon ne vezessen félre titeket. Mert az Úr napját megelőzi a hittől való elszakadás, amikor megjelenik a törvénytipró, a kárhozat fia. 4Ez majd ellene támad, és fölébe emeli magát mindennek, amit istennek vagy szentnek mondanak, úgyhogy beül az Isten templomába is, azt állítva magáról, hogy ő isten. 5Nem emlékeztek rá, hogy még amikor nálatok voltam, megmondtam nektek mindezt? 6És tudjátok, hogy mi az, ami most még visszatartja, hogy csak a maga idejében jelenjék meg. 7A törvénytiprás titokban már folyik, csakhogy annak, aki azt most még visszatartja, el kell tűnnie az útból. 8És akkor jelenik meg nyíltan a törvénytipró, akit az Úr Jézus meg fog ölni szájának leheletével, és meg fog semmisíteni eljövetelének fenségével. 9Mert ennek a törvénytiprónak az eljövetele a Sátán munkája a hazugság minden hatalmával, jelével és csodájával 10és a gonoszság mindenféle csalásával azok számára, akik elvesznek, akik nem szerették az igazságot, hogy általa üdvözüljenek. 11Ezért szolgáltatja ki őket Isten a tévelygés hatalmának, hogy higgyenek a hazugságnak, 12és ezáltal mindazok elvegyék ítéletüket, akik nem hittek az igazságnak, hanem a hamisságban gyönyörködtek.” (2Thesz 2:1-12)

Cím:6200 Kiskőrös, Kálvin u. 6.
Lelkipásztor:Győri Gábor
Állandó alkalmak:Vasárnap 09.00 Imaóra, Gyermekbibliakör 10.00 Istentisztelet
17.00 Istentisztelet
Szerda 18.00 Istentisztelet, Bibliaóra
Péntek 18.00 Imaóra
Szombat 19.00 Ifjúsági alkalom
Honlap:http://www.kiskoros.baptist.hu

https://www.youtube.com/@kiskorosbaptist

https://www.facebook.com/kiskoros.baptist

2023. 09. 03 – Istentisztelet – Vass Zoltán – Balatonszemes

162 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2023. szept. 3. Vass Zoltán lelkipásztor igehirdetése a Dán 5:1-6.25-30 igeversek alapján. Balatonszemesi Baptista Gyülekezet

1Bélsaccar király nagy lakomát rendezett ezer főrangú emberének, és az ezer emberrel együtt itta a bort. 2A bor hatására megparancsolta Bélsaccar, hogy hozzák elő azokat az arany- és ezüstedényeket, amelyeket apja, Nebukadneccar hozott el a jeruzsálemi templomból. Azokból akart inni a király főrangú embereivel, feleségeivel és ágyasaival együtt. 3Elő is hozták az aranyedényeket, amelyeket a jeruzsálemi templomból, az Isten házából hoztak el, és a király azokból ivott főrangú embereivel, feleségeivel és ágyasaival együtt. 4Itták a bort, és közben dicsőítették az aranyból, ezüstből, rézből, vasból, fából és kőből csinált isteneket.
5Egyszerre csak egy emberi kéz ujjai tűntek fel, és írni kezdtek a királyi palota festett falára, a lámpatartóval szemben; a király pedig nézte a kezet, ahogyan írt. 6Közben a király arca elsápadt, gyötrő gondolatai támadtak, meggörnyedt a háta, és még a térdei is reszkettek…
25Az írás, amely oda van írva, így hangzik: mené mené tekél ú-parszín. 26A szavak magyarázata pedig ez: A mené azt jelenti, hogy számba vette Isten királyságodat, és véget vet annak. 27A tekél azt jelenti, hogy megmért téged mérlegen, és könnyűnek talált. 28A perész azt jelenti, hogy felosztotta királyságodat, és a médeknek meg a perzsáknak adta.
29Akkor Bélsaccar parancsára Dánielt bíborba öltöztették, nyakára aranyláncot tettek, és kihirdették, hogy rang szerint ő a harmadik az országban.
30Még azon az éjszakán megölték Bélsaccart, a káldeusok királyát.”
(Dán 5:1-6.25-30)

https://www.youtube.com/@szemesibaptista

Bővebb információ és kapcsolat:
Weboldal: https://szemesibaptista.hu/
Facebook: https://www.facebook.com/szemesibaptista
Címünk: 8636, Balatonszemes, Gárdonyi Géza u. 7
Szeretettel várunk mindenkit minden vasárnap délelőtt 10 órakor

Békevár ÉLŐ – 2023.09.03. – Jóföldi Endre – Kaposvár

66 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2023. szept. 3. Jóföldi Endre lelkipásztor igehirdetése a Lk 14:12-24 igeversek alapján. Békevár Baptista Gyülekezet Kaposvár.

12Azután szólt Jézus ahhoz is, aki őt meghívta: Ha ebédet vagy vacsorát készítesz, ne a barátaidat hívd meg, ne is a testvéreidet, a rokonaidat vagy a gazdag szomszédaidat, nehogy viszonzásul ők is meghívjanak téged. 13Hanem ha vendégséget rendezel, szegényeket, nyomorékokat, sántákat, vakokat hívjál meg, 14és boldog leszel, mert nincs miből viszonozniuk. Te pedig viszonzásban részesülsz majd az igazak feltámadásakor.
15Mikor pedig ezt az egyik vendég meghallotta, így szólt hozzá: Boldog az, aki Isten országának vendége. 16Ő pedig a következőképpen válaszolt: Egy ember nagy vacsorát készített, és sok vendéget hívott meg. 17A vacsora órájában elküldte a szolgáját, hogy mondja meg a meghívottaknak: Jöjjetek, mert már minden készen van! 18De azok egytől egyig mentegetőzni kezdtek. Az első azt üzente neki: Földet vettem, kénytelen vagyok kimenni, hogy megnézzem. Kérlek, ments ki engem! 19A másik azt mondta: Öt pár ökröt vettem, megyek, hogy lássam, mit érnek. Kérlek, ments ki engem! 20Megint egy másik azt mondta: Most nősültem, azért nem mehetek. 21Amikor visszatért a szolga, jelentette mindezt urának. A ház ura ekkor megharagudott, és ezt mondta szolgájának: Menj ki gyorsan a város útjaira és utcáira, és hozd be ide a szegényeket, a nyomorékokat, a sántákat és a vakokat! 22A szolga aztán jelentette: Uram, megtörtént, amit parancsoltál, de még van hely. 23Akkor az úr ezt mondta a szolgájának: Menj el az utakra és a kerítésekhez, és kényszeríts bejönni mindenkit, hogy megteljék a házam. 24Mert mondom nektek, hogy azok közül, akiket meghívtam, senki sem kóstolja meg a vacsorámat.
” (Lk 14:12-24)

Hogy kicsoda Jézus?
http://bekevar.hu/bemutatkozas

Rólunk és alkalmainkról itt találsz több információt:
https://www.facebook.com/bekevar
https://www.instagram.com/bekevargyul…
https://www.bekevar.hu

Baptista gyülekezet Kaposváron a Békefüredi lakótelep szívében. Azért élünk, hogy továbbadjuk Isten szeretetét. Itt online belenézhetsz istentiszteleteinkbe, de annak örülnénk a legjobban, ha személyesen is találkozhatnánk, egy vasárnap délelőtt 10 órától!

Vers az Áhítathoz | Reményik Sándor: Békesség Istentől