Kezdőlap Blog Oldal 387

Baptista Központi Énekkar – pandémia – elmaradt szolgálatok – az énekkar együtt maradása – bizakodás a jövővel kapcsolatban

„Mert meg vagyok győződve, hogy sem halál, sem élet, sem angyalok, sem fejedelmek, sem jelenvalók, sem eljövendők, sem hatalmak, sem magasság, sem mélység, sem semmiféle más teremtmény nem választhat el minket Isten szeretetétől, amely megjelent Krisztus Jézusban, a mi Urunkban.” (Róm 8,38–39)       

A Baptista Központi Énekkar

A mai időszakban nemigen van olyan testület, hely, csoport, munkahely, kereskedelmi egység, együttes (kórus), gyülekezet stb., amelyet ne sújtott volna a Covid-járvány. Mindenki érezte a negatív hatásait, minden család az őket ért veszteségeket, elvesztett szeretteink nehezen érthető és magyarázható hiányát, és a saját tevékenységünk megszűntét vagy erős korlátozását. Nehéz volt ezt elfogadnunk, nehéz volt megértenünk, nehéz volt a lehetőségeinket elvesztenünk. Elvett tőlünk mindent a pandémia, amivel szolgálhattunk Istenünknek. Mindezek között az egyik legveszélyesebb tevékenység az éneklés volt, ahol az emberben megbújó vírusok a legkönnyebben tudták megfertőzni a környezetet. A Baptista Központi Énekkar működésének az első perctől kezdve meg kellett állnia.

Azonban hálával tölt el bennünket, hogy a fent említett nehézségek ellenére is megtartott az Úr mindannyiunkat, és igaz lett az életünkben az ige ígérete, hogy semmi sem képes elválasztani minket az Isten szeretetétől. A szakrális éneklés zenei élményei mellett igen fontos az a közeg, ahol az egyén az azonos hitű, az Isten felé elkötelezett embertársaival közösen végezheti a szolgálatát. Milyen furcsa, hogy amíg tehettük, annyira magától értetődő volt az énekkar tevékenysége, s most, hogy elvették tőlünk, most kezd el igazán hiányozni, most érezzük a „van” hiányát, amikor „nincs”. A legutolsó szolgálatunk 2020. március 7-én volt, amikor az Alsónémedi Református Gyülekezet csendes napjának záróalkalmán szolgálhattunk Döbrentey Ildikó és Levente Péter társaságában. Felemelő alkalom volt, akkor még nem tudhattuk, hogy egy időre hasonló élményben nem lesz részünk.
A Baptista Központi Énekkar már közel 20 éve közreműködik a Kelenföldi Barokk Esték sorozatban, amelyen minden év tavaszán J. S. Bach János-passióját adtuk elő. Ez a sorozat megszakadt. Ez nemcsak nekünk fájt, hanem a passiót kedvelő, azt örömmel hallgató testvéreinknek is. Képzelhetjük, hogy milyen űr keletkezett mind az előadókban, mind a hallgatókban. Ezt a hiányt talán tudjuk pótolni az idén.

Próba

Hogy ne essünk szét teljesen, az énekkar tagjai közül a hozzáértő testvérek javaslatára 3-4 hetente létrehoztunk egy „zoom” konferenciát, amelyeken mindenki beszámolhatott a saját élete és a környezete testi, lelki állapotáról, egészségéről és az életében történt fontos változásokról. Jó volt egymást látni, hallani és a beszélgetések végén együtt imádkozni. Ezeknek a beszélgetéseknek aztán volt még egy különös ajándéka is: a tengeren túlról és vidékről is be tudtak kapcsolódni régi barátok, testvérek. Ezek közül meg is említenék néhányat: Beharka Pál, ifj. Pátkai Imre, Oláh Imre, Kovács István, Tóka Szabolcs és egy kedves adventista énekművész testvérem is, Szerekován János. Ezek a „zoom” beszélgetések jóleső erőforrásként tartottak össze bennünket.

Fontos megemlítenem azt a tényt is, hogy amikor 2021 szeptemberében újra megpróbáltuk elkezdeni a próbákat, tíz új jelentkező jött az énekkarba, ami engem komoly hálára késztetett. A jó Isten szeret bennünket, nem engedte az énekkart szétesni, megszűnni, hanem a folytatásra ösztönzött minket. Semmi sem tudott bennünket elválasztani Isten szeretetétől. Miközben mindenfelől a panasz, a csüggedés, a szomorú hírek integettek felénk, aközben minket felemelt az Isten szeretete, avizót kaptunk tőle a szolgálat további folytatására, a hálás ragaszkodásra, amiért nem engedte, hogy bármelyikünk is elszakadjon az ő szeretetétől.

Oláh Gábor, a Baptista Központi Énekkar karnagya, a zongoránál Tóka Ágoston orgonaművész, a kórus korrepetitora

Végül hadd zárjam soraimat a 121. zsoltár verseivel:
„Tekintetem a hegyekre emelem: Honnan jön segítségem? Segítségem az Úrtól jön, aki az eget és a földet alkotta. Nem engedi, hogy lábad megtántorodjék, nem szunnyad az, aki védelmez téged. Bizony nem szunnyad, nem alszik az, aki védelmezi Izraelt! Az Úr védelmez téged, az Úr a te oltalmad jobb kezed felől. Nem árt neked nappal a nap, sem éjjel a hold. Az Úr megőriz téged minden bajtól, megőrzi életedet. Megőriz az Úr jártodban-keltedben, most és mindenkor.” 

Oláh Gábor karnagy

A tuzséri Tasak Tanoda diákjai a Nyíregyházi Sportcentrum vendégei voltak

Április 14-én a Nyíregyházi Sportcentrumba látogatott el húsz gyermek a Tasak Tanoda diákjai közül. A nap során a fiatalok bejárták a frissen átadott Atlétikai Centrumot, kipróbáltak különböző sportágakat, olimpikonokkal és hivatásos sportolókkal találkoztak és egy úszóedzésen is részt vettek.

„Az alapítvánnyal egy olyan napot szerettünk volna szervezni, ahol olyan gyerekek próbálhatnak ki különböző sportágakat, akiknek erre máskor nincs lehetőségük. A sportot egy kitörési pontnak tartjuk, ami megváltoztathatja a jövőjüket. A célunk, hogy a gyerekek olyan sportolókkal találkozzanak, akik inspirációt nyújthatnak az álmaik megvalósításához. Reméljük, hogy ez a nap olyan élmény lehet, ami jelentős mértékben befolyásolja a gyerekek jövőképét és céljait” – mondta Bacsó Benjámin, a Baptista Tevékeny Szeretet Misszió Alapítvány elnöke.

A délelőtt során az Atlétikai Centrum körbejárását követően a Nyíregyházi Sportcentrum atlétái közül két sportoló mutatta be sportágát a gyerekeknek: Tóth Balázs súlylökő és Szikszai Róbert diszkoszvető segítségével a gyerekek az erejüket is próbára tehették. Majd egy rögtönzött futóversenyt követően egy izgalmas vívóedzésen vehettek részt a gyerekek, melyet Pákey Béla vívó mesteredző vezetett. Ezután a Continental Arénában a Fatum-Nyíregyháza röplabdacsapatának néhány játékosával találkozhattak és játszhattak együtt az ebédig. A napot pedig az Eissmann Városi Uszodában egy játékos úszóedzéssel zárták.

A Baptista Tevékeny Szeretet Misszió Alapítvány mottója: „Te jövőnek hívod. Ő álomnak. Mi célnak.” Az alapítvány munkájával a hátrányos helyzetű gyermekek tehetséggondozását támogatja.

Papp János egyházelnök és Alan Donaldson EBF-főtitkár húsvéti gondolatai

A Duna Televízió Lét-Ige című műsorának húsvéti adásában megszólal Papp János, a Magyarországi Baptista Egyház elnöke, és Alan Donaldson, az Európai Baptista Szövetség főtitkára.

A Baptista Teológiai Akadémia felvételt hirdet állami ösztöndíjas képzéseire a 2022/23-as tanévre

Teológia alapképzési szakra (BA) azok jelentkezést várjuk, akik:

– élethivatásként szeretnének gyülekezeti lelkipásztori feladatokat ellátva szolgálni (igehirdetés, lelkigondozás, tanítás…);

– a misszió különböző területeire szeretnének felkészülni (például bibliakör-vezetői, ifjúságvezetői, evangelizációs munkatársi, misszionáriusi szolgálat);

– szakszerűen szeretnének lelkigondozói segítséget nyújtani testi-lelki terhet hordozó embertársainknak.

A szakon teológus szakképzettség szerezhető. A tanulmányok alatt gyülekezeti lelkipásztori; missziói; hitoktatói, valamint szociális lelkigondozói specializáció teljesíthető. A képzés ideje 6 félév (gyülekezeti lelkipásztori specializáció esetében 8 félév).

Teológia mesterképzési szakra (MA). A képzésre azok jelentkezését várjuk, akik már rendelkeznek diplomával, és érdeklődnek a hittudomány iránt. A szakon okleveles teológus (MA in Theology/Divinity) szakképzettség szerezhető. A képzés keretei között a hallgató a differenciált ismeretek közül különböző szolgálati területekre tekintettel választhat: gyülekezeti lelkipásztor, társadalmi szolgálat, hitoktató, missziológia, vallásismeret. A képzés ideje 4 félév.

Kántor alapképzési szakra (BA) olyan érdeklődőket várunk, akik szakszerűen szeretnének részt venni az ének-zenei szolgálatban. A szakon kántor szakképzettség szerezhető. A képzés ideje 6 félév. A szakon belül – választásuk szerint – az egyházi ifjúsági zenével (gospel) is részletesen megismerkedhetnek a hallgatók.

Jelentkezési határidő: 2022. május 31.

A jelentkezési lap letölthető intézményünk honlapjáról (www.bta.hu), vagy a Tanulmányi Osztálytól igényelhető (cím: 1068 Budapest, Benczúr u. 31.; tel.: 06-1-322-2815 vagy 06-20-886-0846; e-mail: tanulmanyi@bta.hu).

Központi gondolat – Jézus megtisztítja a templomot (Lk 19,41–46)

Elindult egyházunk legújabb videósorozata, a Központi gondolat. Minden héten hétfőn egy gondolatébresztő beszélgetést adunk közre, mely az aznapi baptista Áhítatban kijelölt ige központi gondolatát és mai üzenetét, aktualitásait keresi. Azért is választottuk ezt a címet, mert a beszélgetőtársak a Benczúr utcai egyházközpont munkatársai közül kerülnek ki. Bízunk benne, hogy hasznos indítása lehet ez a heti témának, elmélkedéseknek.

Boros Dávid beszélgetőtársai: Téglási Lajos és Paróczi Zsolt.

Nem reménytelen! Baptista nőkonferencia

Találkozunk május 21-én az ELTE Lágymányosi Campusán a Nem reménytelen! Baptista nőkonferencián! Tapasztaljuk meg Isten jelenlétét a dicséretekben, az igei üzenetekben, a közösségben, és vigyük magunkkal a következő időszakra azt a szilárd meggyőződést, amit a Lélek fel szeretne építeni bennünk, hogy „Nem reménytelen!”. Isten gyermeke sosem reménytelen.

Minden fontos információ elérhető a konferencia hivatalos oldalán:

https://baptistanoimisszio.hu/

Az Úr közel, nagypéntek 2022. április 15.

2022. április 15-én, nagypénteken a Kossuth rádió baptista műsorában Papp János egyházelnök beszélt a húsvét üzenetéről, Katona Béla, a Pesterzsébeti Baptista Gyülekezet lelkipásztora a halálhoz való viszonyunk kérdését fejtegette, Szilágyi Attila, a Baptista Szeretetszolgálat kommunikációs igazgatója az ukrajnai menekülteknek nyújtott segítségről és a szükségekről beszélt, Paróczi Zsolt, a Baptista Teológiai Akadémia rektorhelyettese az Egyenesen a Bibliából rovatban mondott húsvéti igei gondolatokat.

Műsorvezető: Bodó Mária
Észrevételeiket a musorok@baptist.hu e-mail-címre várjuk!

Bodrogi Zenetábor 2022

A Bodrogi Zenetábor idén is megnyitja kapuit a zeneszerető gyerekek, fiatalok, felnőttek előtt, hogy együtt énekeljünk, muzsikáljunk, játsszunk, sportoljunk, strandoljunk, beszélgessünk, kiránduljunk, fejlődjünk zenei tudásban, testben, és nem utolsósorban lélekben.

A tábor díja teljes ellátással: 32 000 Ft.

Kedvezmény kérhető nagycsaládosoknak, hátrányos helyzetből érkezőknek, több táborozó gyermeket küldő családoknak. A kedvezmény mértéke 10–50%.

A jelentkezési felület június 4-ig itt érhető el:

 t.ly/bodrog 

joazur.hu

bolcses-bodrog.sulinet.hu

és a Bodrogi Oktatási Központ Facebook-oldalán.

Várjuk zenetanárok és segítők jelentkezését is. Amit számukra kínálunk: egy nagyon fárasztó hét – tele zenével, baráti beszélgetésekkel, élménnyel, lelki feltöltődéssel.

További információ: P. Győri Kornél +3620 334 4077 (Baptifon)

bodrogizeneiskola@gmail.com

Központi gondolat 2. rész – Jézus megjelenik a tanítványoknak

Elindult egyházunk legújabb videósorozata, a Központi gondolat.
Minden héten hétfőn egy gondolatébresztő beszélgetést adunk közre, mely az aznapi baptista Áhítatban kijelölt ige központi gondolatát és mai üzenetét, aktualitásait keresi.
Azért is választottuk ezt a címet, mert a beszélgetőtársak a Benczúr utcai egyházközpont munkatársai közül kerülnek ki.
Bízunk benne, hogy hasznos indítása lehet ez a heti témának, elmélkedéseknek.

Boros Dávid beszélgetőtársai: Téglási Lajos és Paróczi Zsolt.

Teljes bűnbocsánat a kereszten

Miért a kereszt? – merülhet fel sokakban. Mi az oka, hogy Jézus halálának eszköze van a kereszténység hitének középpontjában, és nem az üres sír, a feltámadásának jelképe? Miért a kereszt lett az az általános szimbólum, amely sok helyen és sokféleképp emlékeztet bennünket Jézus Krisztus megváltó művére, amely ott van a templomok tetején, az imaházak főfalán, nyakláncok medáljaként, a katolikus testvérek olvasóján, sokak Bibliájának borítóján? Az apostoli levelek is hangsúlyozzák a „keresztről szóló beszéd” elengedhetetlenségét.

Ha az esemény csodálatossága felől közelítünk, akkor számunkra sokkal rendkívülibbnek tűnik a végleges feltámadás, ami senki mással nem történt meg azóta sem – sokkal inkább mint egy kereszthalál, amely rengeteg ember életét oltotta ki a történelemben.

Mégis mi teszi akkor olyan rendkívülivé számunkra Jézus kereszthalálát? Miért lett nekünk a legfontosabb hely a Golgota?

Mert Jézus kereszthalála lett fordulópont az életünk számára, hisz abban történt meg a teljes és végleges bűnbocsánatunk. A megváltás, a bűnbocsánat oldotta meg esendőségünk és tökéletlenségünk addig feloldhatatlan problémáját.

Kérdezheti bárki, hogy hogyan történik meg a teljes megbocsátás, ha még azután is követ el hibát, vétket a hívő ember. Isten titka ez, ahogy ő a látszólagos valóság és az emberi logika ellenére – mármint hogy azután is sokszor vétkezünk – megváltó módon cselekszik, újat kezd bennünk, megőriz magának, és megszenteli az életünket. Mi, emberek látszólag joggal várnánk a teljes megváltástól, a teljes bocsánattól azt, hogy tökéletessé válva többé már ne kövessünk el bűnt. Mégsem ez történik. A tökéletlenségünk megmarad, de a megbocsátás végleges lesz.

Egyes tanítók, evangélisták sokszor arra szólítanak fel, hogy újra és újra tartsunk bűnbánatot. Nem mond ez ellent annak, hogy a bűnbocsánat egyszer s mindenkorra adatott annak, aki bűnbánatot tartott? A megtérésre hívás után sem Jézus, sem az apostolok sosem hívták arra a hívőket, hogy újra és újra tartsanak bűnbánatot. Azt kérték, hogy vallják meg bűneiket, legyenek őszinték a cselekedeteikkel, a szándékaikkal kapcsolatosan – ahogy János apostol le is írja: a megbocsátást nyert bűnös képes újra és újra elismerni (megvallani) az azóta megesett vétkeit, ezáltal élni meg a véglegesen kapott megbocsátást, és ezáltal a belső tisztulást. Épp ezért mondja Jézus Péternek az utolsó vacsorán: „Aki megfürdött, annak csak arra van szüksége, hogy a lábát mossák meg, különben teljesen tiszta. Ti is tiszták vagytok.”

A mindezekről való gondolkodásunkban alapvető nehézségünk az esendő, tökéletlen állapotunk, régiesen: a gyarlóságunk. Mit értünk ez alatt? Hogy sokszor hibázunk, bűnöket követünk el, vagy épp elmulasztjuk a jót megtenni, a rosszat megállítani. Sőt még abban az időszakban sem vagyunk tökéletesek, mikor esetleg semmi rosszat nem teszünk. Miért? Mert nem minden karakterjegyünk pozitív, mert sokszor van bennünk olyan belső késztetés, amely nem Istentől van, mert sosem láthatunk mindent egyszerre egyben, mert véges mindenünk: erőnk, türelmünk, értelmünk, igyekezetünk. Ezt az állapotot érti a Biblia a testi ember kifejezést használva. Lényünknek ez az oldala megtérésünk után is azt akarja, hogy újra és újra megtérés előttiként gondolkodjunk a vétkeinkről, de még Isten megbocsátásáról is. Emiatt az ember hívőként is hajlamos lehet arra, hogy Isten kiengesztelésére igyekezzen újra meg újra, miközben már elnyerte Jézus Krisztusban a megbocsátást, a kiengesztelődést.

A Zsidókhoz írt levél szerzője ezért tartotta fontosnak olvasói számára különösen hangsúlyozni, egyértelműen levezetni a kereszten történt megváltás egyszeriségét, véglegességét és tökéletességét. Szükséges sokszor elolvasnunk a kereszt történetét, hogy Jézus Krisztus kereszthalálának titkában és csodájában ámulni, gyönyörködni tudjunk – hiszen mindent ez változtatott meg bennünk!

Olvassuk csak figyelmesen és hálás örömmel sokszor a Zsid 10,10–18-at! „Isten akarata szentelt meg minket Jézus Krisztus testének feláldozása által egyszer s mindenkorra. Minden pap naponként szolgálatba áll, és sokszor mutatja be ugyanazokat az áldozatokat, amelyek sohasem képesek bűnöket eltörölni. Ő ellenben, miután egyetlen áldozatot mutatott be a bűnökért, örökre Isten jobbjára ült, és ott várja, hogy ellenségei zsámolyul vettessenek lába alá. Mert egyetlen áldozattal örökre tökéletessé tette a megszentelteket. De bizonyságot tesz nekünk a Szentlélek is, mert miután ezt mondja: »Ez az a szövetség, amelyet kötök velük ama napok múltán – így szól az Úr –: Törvényemet szívükbe adom, és elméjükbe írom, bűneikről és gonoszságaikról pedig többé nem emlékezem meg.« Ahol pedig bűnbocsánat van, ott nincs többé bűnért bemutatott áldozat.”

A bűnbocsánat tehát azt jelenti, hogy egyszer s mindenkorra elengedte Isten azt az adósságunkat, amely emberi állapotunk tökéletlenségéből fakad. Ezért halt meg Jézus Krisztus csak egyszer. Bűneinket ezért csak egyszer vitte fel a fára, „Egyetlen áldozatával örökre tökéletessé tette a megszentelteket!”. Ezért „nincs többé kárhoztató ítélet azok ellen, akik Krisztus Jézusban vannak, mert az élet Lelkének törvénye megszabadított téged Krisztus Jézusban a bűn és a halál törvényétől” – ahogy Pál apostol fogalmaz.

Ezért ad teljes és végleges felszabadultságot a bűnbocsánat. És ezért már soha többé nem jóvátételként, nem bűntudatból tesszük a jót, mert nem kell újabb bűnbocsánat ahhoz, hogy megigazítson. Már megigazított bennünket.

Bűnbocsánatot tehát egyszer lehet nyerni. Akkor, amikor valaki elfogadja hittel Jézus Krisztus kereszthalálát a bűneiért való áldozatként, kiengesztelésként, fizetségként. Ezért fogalmaz ilyen erősen az apostol: „Titeket is, akik halottak voltatok vétkeitekben, ővele együtt életre keltett, megbocsátva nekünk minden vétkünket. Eltörölte a követeléseivel minket terhelő adóslevelet, amely minket vádolt, és eltávolította azt az útból, odaszegezve a keresztfára.” Ezért jellemezte az első keresztények úrvacsoráját, Jézus Krisztus kereszthalálára emlékezését kitörő öröm: „amikor házanként megtörték a kenyeret, örömmel és tiszta szívvel részesültek az ételben.” Az eredeti görög szó értelme szerint ujjongva úrvacsoráztak az első keresztények. Miért? Mert arra emlékeztette őket, hogy vége, végleg vége a lelkük bűntől és kárhoztatástól való szorongásának. Ha a régieknek a bűnért való áldozat, jóvátétel elegendő lett volna, akkor „többé nem éreztek volna semmi bűntudatot”. De éreztek, és ez a bizonyítéka annak, hogy a teljes felszabadulást, a lélek megváltását Jézus keresztáldozatán kívül semmi nem tudja megadni.

Ha egyszer megérted mindezt, és teljes szívvel hiszed, mindig örülni fogsz, amikor csak eszedbe jut. Akkor mondani sem kell, hogy örülj, ujjongj – mert élni fogod.