Kezdőlap Blog Oldal 225

Bacsó Benjámin: Bemerítési Istentisztelet – Veresegyház

466 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2024. márc. 24. Istentisztelet. Bacsó Benjámin lelkipásztor igehirdetése a Jn 12:12-19 igeversek alapján.  Élő Remény Baptista Gyülekezet Veresegyház

12Másnap, amikor az ünnepre érkező nagy sokaság meghallotta, hogy Jézus Jeruzsálembe jön, 13pálmaágakat fogtak, kivonultak a fogadására, és így kiáltottak: Hozsánna! Áldott, aki jön az Úr nevében, Izráel Királya!
14Jézus pedig egy szamárcsikóra találva, felült rá, ahogyan meg van írva: 15„Ne félj, Sion leánya, íme, királyod jön, szamárcsikón ülve.”
16Tanítványai először nem értették mindezt, de miután Jézus megdicsőült, visszaemlékeztek arra, hogy az történt vele, ami meg volt írva róla. 17Bizonyságot tett mellette a sokaság, amely vele volt, amikor Lázárt kihívta a sírból, és feltámasztotta a halálból. 18Ezért is vonult ki elé a sokaság, mert hallották, hogy ezt a jelt tette. 19A farizeusok pedig így szóltak egymáshoz: Látjátok, hogy semmit sem tudtok elérni: íme, a világ őt követi!”
(Jn 12:12-19)

Cím:2112 Veresegyház, Hajnal u. 2/A.
Lelkipásztor:Bacsó Benjámin
Állandó alkalmak:Vasárnap 10.00 imaáhitat, 10.30 és 17.00 Istentisztelet
Honlap:https://eloremeny.hu/
További információk:Szadai körzet
https://www.instagram.com/eloremenygyulekezet

https://www.facebook.com/eloremeny

https://www.youtube.com/@eloremenybaptistagyulekeze790

RBGY 2024.03.24.délelőtt, Bemerítési istentisztelet – Gőczi János – Bp. Rákoscsaba

888 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2024. márc. 24. Gőczi János igehirdetése a Efézus 2:1-10 igeversek alapján. Téma: Halálból életre kelni. Rákoscsabai Baptista Gyülekezet

1Titeket is életre keltett, akik halottak voltatok vétkeitek és bűneitek miatt, 2amelyekben egykor éltetek e világ életmódja szerint; igazodva a levegő birodalmának fejedelméhez, ahhoz a lélekhez, amely most az engedetlenség fiaiban működik. 3Egykor mi is mindnyájan közöttük éltünk testünk kívánságaival, követtük a test és az érzékek hajlamait, és a harag fiai voltunk természetünknél fogva, éppen úgy, mint a többiek. 4De Isten, gazdag lévén irgalomban, az ő nagy szeretetéért, amellyel minket szeretett, 5hogy minket is, akik halottak voltunk a vétkek miatt, életre keltett Krisztussal együtt – kegyelemből van üdvösségetek! – 6és vele együtt feltámasztott, és a mennyei világba ültetett Krisztus Jézusban, 7hogy megmutassa az eljövendő világban kegyelmének mérhetetlen gazdagságát irántunk való jóságából Krisztus Jézusban. 8Hiszen kegyelemből van üdvösségetek hit által, és ez nem tőletek van: Isten ajándéka; 9nem cselekedetekért, hogy senki se dicsekedjék. 10Mert az ő alkotása vagyunk, akiket Krisztus Jézusban jó cselekedetekre teremtett, amelyeket előre elkészített Isten, hogy azok szerint éljünk.” (Ef 2:1-10)

https://www.facebook.com/rakoscsabaibaptista

https://www.youtube.com/@rakoscsabaibaptista

Cím:1171 Budapest, Zrínyi u. 38.
Lelkipásztor:ifj. László Gábor, Kelédi Márton társlelkipásztor
Állandó alkalmak:Istentiszteletek vasárnap 10 és 17 órától.
Honlap:http://www.zorgeto.hu

Online istentisztelet – 2024.03.24. – Kübler János – Bp. Wesselényi utca

463 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2024. márc. 24. Virágvasárnap Kübler János lelkipásztor és Kocsis-Nagy Kende igehirdetése a Máté evangéliuma 21:1-11 igeversek alapján. Wesselényi utcai Baptista Gyülekezet

1Amikor közeledtek Jeruzsálemhez, és Bétfagéba, az Olajfák hegyéhez értek, Jézus előreküldte két tanítványát, 2és ezt mondta nekik: Menjetek az előttetek lévő faluba, és ott mindjárt találtok egy megkötött szamarat a csikójával együtt. Oldjátok el, és vezessétek hozzám! 3Ha valaki szólna nektek, mondjátok meg, hogy az Úrnak van szüksége rájuk, és azonnal elengedi azokat. 4Ez pedig azért történt, hogy beteljesedjék, amit az Úr mondott a próféta által: 5„Mondjátok meg Sion leányának: Íme, királyod jön hozzád, aki alázatos, és szamárháton ül, igavonó állat csikóján.”
6A tanítványok pedig elmentek, és úgy cselekedtek, ahogy Jézus parancsolta nekik: 7odavezették a szamarat a csikójával együtt, ráterítették felsőruhájukat, Jézus pedig felült rá. 8A sokaság az útra terítette felsőruháját, mások ágakat vagdaltak a fákról, és az útra szórták. 9Az előtte haladó és az őt követő sokaság pedig ezt kiáltotta: Hozsánna Dávid Fiának! Áldott, aki jön az Úr nevében! Hozsánna a magasságban!
10Amint beért Jeruzsálembe, felbolydult az egész város, és ezt kérdezgették: Kicsoda ez? 11A sokaság ezt mondta: Ő Jézus, a galileai Názáretből való próféta.”
 (Mt 21:1-11)

Cím:1077 Budapest, Wesselényi utca 53.
Lelkipásztor:Kübler János
Állandó alkalmak:Vasárnap 9,30: imaóra és istentisztelet
Vasárnap 17 órától istentisztelet
Csütörtök 18,30: bibliatanulmányozás
Péntek 18 óra: ifjúsági óra
Honlap:http://wessi.hu/
További információk:Körzet: Budakeszi, Széchenyi u. 50/a. – 2092

Ápoljuk egymással a kapcsolatot! Imakérésekkel lehet imacsoportunkhoz fordulni, melyről többet honlapunkon lehet megtudni. http://wessi.hu/imakeres-kuldese/

Gyülekezetünk email-levelezőlistájára ezen az oldalon lehet feliratkozni: 
http://wessi.hu/hirlevel/
Aki támogatni szeretné a gyülekezetet a http://wessi.hu/adakozas oldalon találhat információkat ennek digitális lehetőségeiről. Istentiszteleteinkről és videós tartalmainkról elsők között értesülhet, aki feliratkozik a YouTube csatornánkra:    / wesselenyiutca  
Honlapunk: https://wessi.hu
Hírlevél feliratkozás: http://wessi.hu/hirlevel/
Facebook oldalunk: https://facebook.com/wesselenyi.utca
Instagram csatornánk: https://instagram.com/wesselenyi.utca

2024.03.24. Ki az a dicső király? (Révész László) – Kecskemét

3171 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2024. márc. 24. Révész László igehirdetése a Zsolt. 24:7-10 és a Lk 19:28-40 igeversek alapján. Kecskeméti Baptista Gyülekezet

7Emeljétek föl fejeteket, ti, kapuk, emelkedjetek föl, ti, ősi ajtók, hogy bemehessen a dicső király! 8Ki az a dicső király? Az erős és hatalmas ÚR, az ÚR, aki hatalmas a harcban. 9Emeljétek föl fejeteket, ti, kapuk, emeljétek föl, ti, ősi ajtók, hogy bemehessen a dicső király! 10Ki az a dicső király? A Seregek URa, ő a dicső király!” (Zsolt. 24:7-10)

28Miután ezeket elmondta, továbbhaladt Jeruzsálem felé. 29Amikor közeledett Bétfagéhoz és Betániához, az Olajfák hegyénél elküldött tanítványai közül kettőt, és ezt mondta nekik: 30Menjetek a szemben fekvő faluba, és amikor beértek, találtok egy megkötött szamárcsikót, amelyen még nem ült ember: oldjátok el, és vezessétek ide! 31Ha pedig valaki megkérdezi tőletek: Miért oldjátok el? – mondjátok ezt: Az Úrnak van szüksége rá. 32Amikor a küldöttek elmentek, mindent úgy találtak, ahogyan megmondta nekik. 33Miközben eloldották a szamárcsikót, gazdái ezt kérdezték tőlük: Miért oldjátok el a szamárcsikót? 34Ők így feleltek: Mert az Úrnak van szüksége rá. 35Azután elvezették Jézushoz a szamárcsikót, ráterítették felsőruhájukat, és felültették rá Jézust. 36Amint ment tovább, az emberek az útra terítették felsőruhájukat. 37Mikor pedig már közeledett az Olajfák hegyének lejtőjéhez, a tanítványok egész sokasága örvendezve fennhangon dicsérni kezdte Istent mindazokért a csodákért, amelyeket láttak, 38és ezt kiáltották: Áldott a király, aki az Úr nevében jön! A mennyben békesség, és dicsőség a magasságban!
39A sokaságból néhány farizeus ezt mondta neki: Mester, utasítsd rendre a tanítványaidat! 40De ő így válaszolt: Mondom nektek, ha ezek elhallgatnak, a kövek fognak kiáltani.”
(Lk 19:28-40)

Cím:6000 Kecskemét, Szent-Györgyi Albert u. 23.
Lelkipásztor:Mike Sámuel
Állandó alkalmak:Istentisztelet: vasárnap 9 és 17 órától
Honlap:http://kecskemetibaptista.hu/

Az igehirdetést itt tudod visszahallgatni: 
https://podcasters.spotify.com/pod/sh…
Ha támogatni szeretnéd a gyülekezetet: 
https://kecskemetibaptista.hu/adomany
További információk:
https://www.facebook.com/kecskemetiba…
https://kecskemetibaptista.hu/
https://www.youtube.com/@kecskemetibaptista

2024. 03. 24 – Virágvasárnapi Istentisztelet – Vass Zoltán – Balatonszemes

160 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2024. márc. 24. BALATONSZEMESI BAPTISTA GYÜLEKEZET Vass Zoltán lelkipásztor igehirdetése a Mt 21:1-17 igeversek alapján. Balatonszemesi Baptista Gyülekezet

1Amikor közeledtek Jeruzsálemhez, és Bétfagéba, az Olajfák hegyéhez értek, Jézus előreküldte két tanítványát, 2és ezt mondta nekik: Menjetek az előttetek lévő faluba, és ott mindjárt találtok egy megkötött szamarat a csikójával együtt. Oldjátok el, és vezessétek hozzám! 3Ha valaki szólna nektek, mondjátok meg, hogy az Úrnak van szüksége rájuk, és azonnal elengedi azokat. 4Ez pedig azért történt, hogy beteljesedjék, amit az Úr mondott a próféta által: 5„Mondjátok meg Sion leányának: Íme, királyod jön hozzád, aki alázatos, és szamárháton ül, igavonó állat csikóján.”
6A tanítványok pedig elmentek, és úgy cselekedtek, ahogy Jézus parancsolta nekik: 7odavezették a szamarat a csikójával együtt, ráterítették felsőruhájukat, Jézus pedig felült rá. 8A sokaság az útra terítette felsőruháját, mások ágakat vagdaltak a fákról, és az útra szórták. 9Az előtte haladó és az őt követő sokaság pedig ezt kiáltotta: Hozsánna Dávid Fiának! Áldott, aki jön az Úr nevében! Hozsánna a magasságban!
10Amint beért Jeruzsálembe, felbolydult az egész város, és ezt kérdezgették: Kicsoda ez? 11A sokaság ezt mondta: Ő Jézus, a galileai Názáretből való próféta.
12Azután Jézus bement a templomba, és kiűzte mindazokat, akik a templomban árusítottak és vásároltak, a pénzváltók asztalait és a galambárusok székeit pedig felborította, 13és ezt mondta nekik: Meg van írva: „Az én házamat imádság házának nevezik”, ti pedig rablók barlangjává teszitek.
14Azután vakok és sánták mentek hozzá a templomba, és meggyógyította őket. 15Amikor pedig a főpapok és az írástudók látták a csodákat, amelyeket tett, és a gyermekeket, akik a templomban ezt kiáltozták: Hozsánna Dávid Fiának! – haragra lobbantak, 16és így szóltak hozzá: Hallod, mit mondanak ezek? Jézus pedig így válaszolt nekik: Hallom. Sohasem olvastátok: „Gyermekek és csecsemők szája által szereztél dicséretet”?
17Erre otthagyva őket kiment a városból Betániába, és ott töltötte az éjszakát.”
(Mt 21:1-17)

Cím:8636 Balatonszemes, Gárdonyi u. 3.
Lelkipásztor:Vass Zoltán Arnold
Állandó alkalmak:Minden vasárnap istentiszteleteket tartunk 10 és 17 órakor (nyári időszámítás szerint 18 órakor)
Honlap:http://www.galap.hu/

2024. 03. 24. bemerítési istentisztelet // Mészáros Kornél – Újpest

1060 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2024. márc. 24. #baptista#IT#ubgy Mészáros Kornél lelkipásztor igehirdetése a Máté evangéliuma 21. rész, 1-11 igeversek alapján. Újpesti Baptista Gyülekezet

1Amikor közeledtek Jeruzsálemhez, és Bétfagéba, az Olajfák hegyéhez értek, Jézus előreküldte két tanítványát, 2és ezt mondta nekik: Menjetek az előttetek lévő faluba, és ott mindjárt találtok egy megkötött szamarat a csikójával együtt. Oldjátok el, és vezessétek hozzám! 3Ha valaki szólna nektek, mondjátok meg, hogy az Úrnak van szüksége rájuk, és azonnal elengedi azokat. 4Ez pedig azért történt, hogy beteljesedjék, amit az Úr mondott a próféta által: 5„Mondjátok meg Sion leányának: Íme, királyod jön hozzád, aki alázatos, és szamárháton ül, igavonó állat csikóján.”
6A tanítványok pedig elmentek, és úgy cselekedtek, ahogy Jézus parancsolta nekik: 7odavezették a szamarat a csikójával együtt, ráterítették felsőruhájukat, Jézus pedig felült rá. 8A sokaság az útra terítette felsőruháját, mások ágakat vagdaltak a fákról, és az útra szórták. 9Az előtte haladó és az őt követő sokaság pedig ezt kiáltotta: Hozsánna Dávid Fiának! Áldott, aki jön az Úr nevében! Hozsánna a magasságban!
10Amint beért Jeruzsálembe, felbolydult az egész város, és ezt kérdezgették: Kicsoda ez? 11A sokaság ezt mondta: Ő Jézus, a galileai Názáretből való próféta.”
 (Mt 21:1-11)

Cím:1043 Budapest, Kassai u. 26.
Lelkipásztor:Mészáros Kornél
Állandó alkalmak:Vasárnap 9 óra imaóra
 9 óra bibliaóra gyermekek részére
10 óra istentisztelet
17 óra istentisztelet

kedd 18 óra imaóra (kivéve december, január és a nyári hónapok!)
csütörtök 18 óra bibliaóra
péntek 18 óra ifjúsági bibliaóra
Honlap:http://www.ujpest.baptist.hu/

http://www.ujpest.baptist.hu/

https://www.youtube.com/@UjpestiBaptista

https://www.facebook.com/ujpestibaptista

Péntek van

Péntek van. Jézus imádkozik. Péter alszik. Júdás árulkodik. De vasárnap következik.

Péntek van. Pilátus kínlódik. A nagytanács ármánykodik. A tömeg erőszakoskodik. Nem sejtik, hogy vasárnap következik.

Péntek van. A tanítványok elfutnak, mint pásztor nélkül a nyáj. Mária sír, Péter tagad. Nem tudják, hogy vasárnap következik.

Péntek van. A rómaiak megverik az én Jézusomat. Vörös köpenybe öltöztetik, tövissel koronázzák. De nem tudják, hogy vasárnap következik.

Péntek van. Látni Jézust, amint halad a Golgota felé. Folyik a vére, botlik a teste, és terhelt a lelke. De látod? Még csak péntek van. Vasárnap következik.

Péntek van. A világ győzedelmeskedik, az emberek vétkeznek, a gonosz vigyorog.

Péntek van. A katonák odaszegezik a kereszthez az én Megváltóm kezeit. Odaszegezik a kereszthez az én Megváltóm lábait. Aztán két lator közé emelik.

Péntek van. De hadd mondjak neked valamit: vasárnap következik!

Péntek van. A tanítványok kérdezgetik, a Királyukkal mi történik. A farizeusok megünneplik, hogy cselszövésük teljesedik. De nem tudják, hogy még csak péntek. Vasárnap következik.

Péntek van. Ott függ a kereszten. Atyjától elhagyottan, magányosan, haldoklóan. Senki meg nem mentheti? Ooooh, hiszen péntek van. De vasárnap következik.

Péntek van. A föld remeg. Az ég sötétedik. Az én Királyom lelkét leteszi.

Péntek van. Odalett a remény, győztes lett a halál. Diadalt aratott a bűn, és csak nevet a sátán.

Péntek van. Jézus eltemetve. A katona őrzi. És a kő elfedi. De péntek van. Még csak péntek.

A vasárnap az, ami következik!

It’s Friday. Jesus is praying. Peter’s a sleeping. Judas is betraying. But Sunday’s comin’.

It’s Friday. Pilate’s struggling. The council is conspiring. The crowd is vilifying. They don’t even know that Sunday’s comin’.

It’s Friday. The disciples are running like sheep without a shepherd. Mary’s crying. Peter is denying. But they don’t know that Sunday’s a comin’.

It’s Friday. The Romans beat my Jesus. They robe him in scarlet. They crown him with thorns. But they don’t know that Sunday’s comin’.

It’s Friday. See Jesus walking to Calvary. His blood dripping. His body stumbling. And his spirit’s burdened. But you see, it’s only Friday. Sunday’s comin’.

It’s Friday. The world’s winning. People are sinning. And evil’s grinning.

It’s Friday. The soldiers nail my Savior’s hands to the cross. They nail my Savior’s feet to the cross. And then they raise him up Next to criminals.

It’s Friday. But let me tell you something, Sunday’s comin’.

It’s Friday. The disciples are questioning. What has happened to their King. And the Pharisees are celebrating that their scheming has been achieved. But they don’t know It’s only Friday. Sunday’s comin’.

It’s Friday. He’s hanging on the cross. Feeling forsaken by his Father. Left alone and dying. Can nobody save him? Ooooh It’s Friday. But Sunday’s comin’.

It’s Friday. The earth trembles. The sky grows dark. My King yields his spirit.

It’s Friday. Hope is lost. Death has won. Sin has conquered and Satan’s just a laughin’.

It’s Friday. Jesus is buried. A soldier stands guard. And a rock is rolled into place. But it’s Friday. It is only Friday.

Sunday is a comin’!


Munkácsy Mihály: Golgota, (1884)

Örömeink Őrbottyánban: bemerítési istentisztelet

Gyülekezetünkben újra bemerítési alkalom lehetett 2023. december 3-án. Szívünkben örömmel, lelkünkben reménységgel vártuk a nagy napot.

Hiri Anett bemerítkező bizonyságtételében elmondta: „Keresztény családban felnőve mindig vágytam személyes kapcsolatra Istennel, de a gonosz sok hazugságot ültetett el a szívemben. Tudtam, hogy amit Isten a Bibliában mond, az mind igaz, de nem tudtam elhinni. Kerestem az Urat, mert nélküle üresnek éreztem az életet. Nem értettem, hogy miért nem tudok megtérni, de Isten megígérte, hogy birtokba fogja venni a szívemet, és azt is mondta, hogy jó csendben várni az Úr szabadítására, mert az ő időzítése tökéletes. Egy nyári táborban a leglehetetlenebb helyzetben kialakult egy olyan beszélgetés a testvéreimmel és a lelkipásztorral, amely által Isten megmutatta, hogy hol gyökereznek a hazugságok, és megszabadított a hitetlenség lelkétől, így el tudtam fogadni Isten kegyelmét.”

Nagy az öröm a Hiri családban, mert Anett bemerítkezése révén elmondhatják a szülők:

„én és az én házam népe az Urat szolgáljuk!” (Józs 24,15)

Irinyi Johanna bemerítkező a „világból” érkezett. Nincsen baptista kötődése. Johanna a következőképpen foglalta össze megtérését: „Nem hívő családban nőttem fel, kicsiként barátok lettünk a Hiri gyerekekkel, akikkel egy utcában lakunk. Az életemben volt egy olyan időszak, hogy jártam egy evangélikus gyülekezetbe, majd egy katolikus gimnáziumban tanultam, de sosem értettem, hogy mit jelent kereszténynek lenni. Egy nyáron a barátaimmal elmentünk a Hóreb táborba, ott találkoztam olyan keresztény emberekkel, akik számomra hitelesek voltak. Mikor hazajöttem a táborból, elkezdtem rendszeresen Bibliát olvasni, Istennel beszélgetni és az Őrbottyáni Baptista Gyülekezetbe járni. Ide csak egy évig járhattam, mert a szüleim szerint rossz hatással volt rám a gyülekezet, de már ez alatt az év alatt is sok mindent megtanított nekem Isten önmagáról. Következő nyáron ismét elmehettem a Hóreb táborba, és akkor tudtam, hogy most kell megtérnem, mert gyülekezet nélkül elég nehéz lenne megmaradnom Isten mellett. Azon a héten minden félelmem, kétségem elmúlt, és át tudtam adni az életemet Jézusnak.”

A bemerítési alkalom igehirdetője Veress Efraim lelkipásztor volt Erdélyből. Kiemelte az ApCsel 2,37–41 igerészből, hogy az ember akkor csendesedik le, ha valóságosan megtér az Úrhoz. Bűneit elhagyja, és az Úrtól kéri a segítséget. A bemerítés szolgálatát Sellyei Imre helyi lelkipásztor végezte Isten dicsőségére.

Az úrvacsora mint asztalközösség

„És amikor asztalhoz telepedett velük – ti. az emmausi tanítványokkal –, vette a kenyeret, megáldotta, megtörte és nekik adta.” (Lk 24,30)

A legbensőségesebb közösséget, az asztalközösséget is vállalta Megváltónk a tanítványaival, sőt, leendő tanítványaival: a bűnösökkel és a vámszedőkkel is. Noha az úrvacsora már a kiválasztottak zárt közössége vele, de valahányszor ő jelen van bármilyen asztalnál, és szóhoz jut, az egy kicsit úrvacsorává lehet, hisz minden étkezésnél maga az Úr a tulajdonképpeni vendéglátó.

Korinthusban épp az volt a probléma, hogy az úrvacsora előtti szeretetvendégségben olyan szeretetlenség uralkodott, hogy épp az Úr nem lehetett jelen, s így nem is juthatott szóhoz. Továbbá mindenki a maga vendége volt, nem az Úré (vö. 1Kor 11,17–34). Amiért ő a társadalom megvetettjeivel is vállalta az asztalközösséget, meg is kapta kora kegyeseitől a kárhoztató kritikát: „Íme, falánk és részeges, vámszedők és bűnösök barátja!” (Mt 11,19) Az a tény, hogy ő a bűnösök barátja, számunkra evangéliummá, a hozzátartozás boldogító tudatává lett. Nem tökéletes, bűntelen szentségben ülünk ugyanis semmilyen asztalnál, de az Úr asztalánál olyan bűnösökként, akik bűneikből szabadulni vágynak.

Az írástudók és a farizeusok nem fogadták el Krisztus asztalközösségét – noha itt még nem a teljesen lelki közösséget jelentő úrvacsorai közösségről van szó –, de ő elfogadta a farizeusokét, mint például Simonét (Lk 7,36–50), hátha ily módon hatással tud lenni rájuk. Az asztalközösség ugyanis igen alkalmas a baráti beszélgetésekre, sőt, sok helyen a misszió új formájává válik. Japánban például a keresztény misszionáriusok szeretetvendégségek asztalainál beszélgetnek Jézus dolgairól az érdeklődő vendégekkel. A Graham-evangelizációk folytatásaként nálunk is sokan gyakorolták az úgynevezett „Máté-missziót”. Ez azt jelentette, hogy a hívők vendégségbe hívták a nem hívőket, mint Máté, hogy azok ebben a közösségben találkozhassanak Jézussal (Mt 9,10). Valamikor némely gyülekezet úgynevezett Alfa-kurzust indított az érdeklődő barátkozók számára, mely szintén azt jelenti, hogy a kereszténység alapelemeit fehér asztalnál, beszélgetések formájában ismertették a gyülekezet bizonyságtevői.

Aki Jézussal vállal asztalközösséget, vagy akivel ő vállalja ezt, ebből az eseményből csak úgy lesz igazán közösség, ha felfedjük egymás előtt valódi énünket. Simon vacsoráján Jézus felfedte kilétét. Simon nem, de akkor maga az Úr leplezte le. Az úrvacsora ismert szereztetési igéje is azt mondja záróakkordként: „Mert ha mi magunk ítélnénk meg önmagunkat, nem esnénk ítélet alá.” (1Kor 11,31) Mivel pedig nemcsak Urunkkal, hanem egymással való közösségünk is az úrvacsora, nemcsak az Úr előtt kell megítélnünk magunkat, hanem esetleg egymás előtt is. Legyen tehát olyan bensőséges, meghitt közösséggé úrvacsorai asztalközösségünk, hogy ott erre is mód nyíljék, mert – valljuk meg újra – nem a bűntelenek, hanem a bűneikből szabadulni vágyók vacsorája ez! Miután Pál már rég lemondott a bűneiről, bátran mondja bűnnel szakító testvérei nevében is: „lemondtunk a szégyen takargatásáról” (2Kor 4,2 – Károli).

Szenvedése előtt Urunk vágyva vágyott tanítványai közösségére (Mt 26,38; Lk 22,15). Minden szenvedő emberre jellemző ez. Vállaljuk-e velük az asztalközösséget vagy annak valamilyen formáját? Tulajdonképpen Megváltónk közösségigényéből született az úrvacsorai közösség, amely által ő akarta az övéit önmagával megajándékozni. S hogy mit végzett ezáltal, arról ezt írja egy modern magyar teológus: „Jézus »rehabilitálta« a kenyeret, mely körül annyi az irigység és harc, s a bort, ezt az ősidőktől fogva kétes italt. Az ő kezében minden új lényeget kap, energiát sugárzó tartalommal telik meg.”

Mi ez az új lényeg és új energiát hordozó tartalom?

Három dolgot említsünk meg:

  1. „Átlényegülnie” nem a jegyeknek, a kenyérnek és bornak kell, hanem nekünk, akik élünk vele, eleget téve igei szellemű énekünk felszólításának: „Váltságát tedd a magadévá, / S hidd, ez számodra is elég!” A kenyér kenyér marad, a bor bor, de jaj nekem, ha én is ugyanaz maradok, aki voltam! Csak Istenre vonatkozó vallomás lehet, amit így énekelünk: „Aki voltál, az maradsz, / Mindörökké ugyanaz.” De „aki méltatlanul eszik és iszik, ítéletet eszik és iszik magának” (1Kor 11,29).
  1. Az egymással való teljes közösségre szólít fel Urunk az úrvacsorával, mondván: „igyatok ebből mindnyájan!” (Mt 26,27) Pál is hasonlóképpen értékeli ezt a szent közösséget, amikor így ír: „Az áldás pohara, amelyet megáldunk, nem Krisztus vérével való közösségünk-e? A kenyér, amelyet megtörünk, nem Krisztus testével való közösségünk-e? Mivel a kenyér egy, mi is mindannyian egy test vagyunk, mert mindannyian az egy kenyérből részesedünk.” (1Kor 10,16–17; Károli) Az összefüggésből az is világos, hogy egyetek ebből mindnyájan, mert – a költő szavaival – „jobb ízű a falat, ha mindnyájan esznek” (Arany J.). Segítsük egymást olyan lelkiállapotra, hogy senkinek ne kelljen tartózkodnia a szent jegyek vételétől!
  1. A másokért hálából történő áldozatvállalás szimbólumává is lehet úrvacsorai asztalunk, hiszen Urunk az ő legnagyobb áldozatát ábrázolja ki nekünk az úrvacsorával. Mi magunk is anyagi áldozattal kötjük össze, s ezzel közösséget vállalunk szeretetházaink idős gondozottaival, mintha egy asztalnál ülnénk velük. (Valamikor ugyanis az úrvacsorai perselypénz szeretetházaink támogatására ment.) De ezen túlmenően volt már oly lehetőségünk, és lehet még a jövőben is, hogy a Nemzetközi Vöröskereszt vagy más intézmény gyűjtési akciójába is bekapcsolódva legalább egy pohár vizet tehetünk azok asztalára, akikéről még ez is hiányzik.

Ne csak a testi táplálékok terítékét tudatosítsa tehát úrvacsorai, sőt otthoni asztalunk se, hanem a lelkiekét, szellemiekét is! Ha rohanó élettempónk máskor nem engedi, legalább vasárnaponként beszélgessünk el ünnepi asztalunknál családunk tagjaival, gyermekeinkkel az Ige szellemében, a család, a gyermekek problémáiról! Teremtsünk rá lehetőséget, hogy a testi kenyér mellett a lélek kenyere, az ige is táplálékká lehessen naponta legalább egyik étkezésünknél! Jézusunk ide vonatkozó ószövetségi idézetével fejeződik be egyik közismert étkezési énekünk is, amikor így zeng:

De nem csupán kenyérrel él
Az ember, míg e testben él.
Isten beszéde a kenyér,
Mely minden másnál többet ér.

A szolgálat gazdag fogalma az Újszövetség nyelvében az asztal körüli szolgálatból indul ki. Ha családi, gyülekezeti és társadalmi szolgálatokra szólít bennünket az élet és az, aki így nevezte magát: „Én vagyok… az élet” – úrvacsorai és családi asztalunk emlékeztessen arra, hogy sose mondjuk közömbösen: „Ez nem az én asztalom.” Amiképpen hálás szívvel valljuk a szövetség asztaláról, hogy ez a mi asztalunk, azonképpen nagy vendéglátónk példáját követve valljuk: minden emberi probléma a mi „asztalunk” is, s mi hű diakónusai akarunk lenni Urunknak, aki „nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és életét adja váltságul sokakért” (Mt 20,28).

Csak ha földi küldetésünket megvalósítjuk, akkor lehet örök életünk reménységének forrásává is Urunk asztala, de akkor igazán azzá is lesz: „Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök élete van, és én feltámasztom őt az utolsó napon.” (Jn 6,54)


Foto: itl.cat