Kezdőlap Blog Oldal 108

Mozgalomból egyház – 120 éve történt a baptisták állami elismerése

A magyarországi baptisták történetében jelentős évszám 1905. Sokéves tárgyalás és kérelmezés után a magyar kormány ekkor részesítette állami elismerésben a baptista hívőket. Ez a rendelet azonban sokáig megosztotta a korabeli baptistákat. Elismert és el nem ismert gyülekezetek éltek számos helyen egymás mellett, egyazon településen. A másfél évtizedes nézetkülönbségből úgy tűnik, leginkább a magyar nemzet tragédiája, a trianoni békediktátum józanította ki eleinket. 1905 óta elismert vallásfelekezetként működnek a magyarországi baptisták. Ennek az egyházjogi eseménynek 120. évfordulójára emlékezünk ezzel a rövid áttekintéssel.

Az elismerés előtti állapotok

Bár 1846-tól számítjuk az újkori baptizmus megjelenését Magyarországon, Rottmayerék munkássága mégsem fejlődhetett ki, mert az 1848-as magyar forradalom és szabadságharc elfojtását követően a Bach-korszakban szinte minden újszerű szervezkedést, így a kezdődő baptista missziót is betiltották. Rottmayer János Kolozsvárra, Vojka János kényszerűen Skóciába távozott. A korabeli magyar vallásügyi helyzetről ezt írta: „Aki mást mert hirdetni, azt végleg elnémította az uralkodó hatalom.”[1]

Meyer Henrik kísérletei az elismertetésre

Meyer Henrik (1842–1919)

Szervezett missziómunkáról csak Meyer Henrik 1873-ban történt magyarországi megjelenését követően beszélhetünk. Ő volt az, aki elsőként megszervezte a hazai baptista missziót, és aki megjelenését követően szinte azonnal megkezdte a baptisták „saját jogi helyzetének javítására irányuló lobbitevékenységét”, amely „soha véget nem érő parlamenti és sajtóbeli lobbihoz” vezetett.[2]

Meyer Henrik tolmács kíséretében rendkívüli energiával és nagy buzgósággal látogatta és gondozta a sorra megalakuló gyülekezeteket. Úgy a Felvidéken, mint Erdélyben és más vidékeken a közigazgatás részéről sok zaklatásban, üldözésben volt része a baptistáknak, ami egyrészt a népegyházak egyes papjainak féltékenységére, másrészt a baptistáknak a fegyverfogást megtagadó nazarénusokkal való összetévesztésére vezethető vissza.[3]

Meyer kifejezetten gyűjtötte a gyülekezeti munkásoktól a zaklatásokról írt jelentéseket. Arra biztatta a testvéreket, hogy panaszaikat dokumentálják, és minden év végén terjesszék fel azokat jogorvoslatért a lehető legmagasabb fokú hatósághoz. Ő maga is csomagonként nyújtotta be a panaszokat a minisztériumok felé.[4] Folyamodványok sora bizonyítja Meyer igazságos harcát a szabad vallásgyakorlás érdekében. Az 1883-ban benyújtott kérelmet maga Tisza Kálmán, a miniszterelnök utasította el azzal, hogy nem kívánják bővíteni az elismert egyházak körét, magán-összejöveteli kérelme pedig a belügyi hatóságok engedélyezéséhez kötött.

Meyer mindent megtett ügyének sikeréért. Befolyásos pártfogókat keresett és talált is Irányi Dániel ellenzéki képviselő személyében, de a támogatók közt találjuk Papp Gábor dunántúli református püspököt és Csáky Albin grófot is. Meyer Henrik több más politikusnál is sürgette a szükséges intézkedések meghozatalát. Számos levelezés, kérelem és beadvány igazolja Meyer törekvéseit a magyarországi baptisták vallásgyakorlásának legalizálása érdekében. Az 1883-ban felterjesztett első kérelmet több is követte, így az 1890-ben és az 1892-ben megfogalmazott, zaklatásokról szóló dokumentumokkal alátámasztott folyamodványok. Meyer mindemellett folyamatosan agitált egy új, az érvényben lévőnél liberálisabb és egyenlőbb vallásügyi szabályozásért. Élénk figyelemmel követte az egyházpolitikai törvények előkészítő munkálatait, véleményét, bírálatát időről időre felterjesztette az illetékes miniszterekhez. Állandó kapcsolatban állt az egyes politikusokkal – elsősorban Irányi Dániel országgyűlési képviselővel –, akikkel részletesen körüljárta a szabad vallásgyakorlás kérdését. 1895-ben a vallás szabad gyakorlásáról szóló XLIII. törvénycikk viharos tárgyalása közben Irányi maga is kereste az összeköttetést Meyerrel, akitől sok hasznos és szakszerű anyagot kapott parlamenti felszólalásaihoz. Irányi Dániel, az 1848-as párt ellenzéki képviselője huszonhárom ízben szólalt fel a parlamentben a baptisták vallásszabadsága ügyében.[5]

Elismert és el nem ismert baptisták

Udvarnoki András (1865–1945)
Kürti Sándor festménye alapján

Ez idő tájt Magyarországon háromféle egyházjogi státusz létezett: a bevett, az elismert és a tűrt.[6] A baptisták a harmadik kategóriába tartoztak, annak minden hátrányával együtt. A helyzet javítására az elismert státusz elnyerése volt az egyetlen megoldás. A tűrt kategória számos problémát vetett fel a baptista hívők hitéleti és közösségi mindennapjaiban. Bár Meyer 1883-as és 1890-es beadványai enyhítettek a baptistáknak mint „szektának” a megítélésében, mégis számos dolog keserítette főként a helyi hatóságok intézkedései nyomán a baptista hívők életét. Így az ingatlanaikat csak magántulajdonként birtokolhatták, gyermekeiket más vallású hittanoktatásban kellett részesíteniük, valamint az egyházi temetőket sem használhatták. A baptista istentiszteletek gyűlésnek minősültek, azokat főszolgabírói engedélyhez kötötték. Természetesen a mindennapok sok más apró nehézséget is gördítettek a hívők elé, amelyek mind-mind a tűrt státusz hozadékai voltak. Meyernek az elismerésért folytatott kitartó küzdelme egyre inkább Udvarnoki András, Balogh Lajos, Csopják Attila, a magyar nyelvű baptista missziót fellendítő vezetők programjává vált. Ugyanis egy idő után Meyer Henrik, Kornya Mihály és vezetőtársai az állami elismerés kérdését lelkiismereti kérdésként kezelve elutasították. Főként a „szabad államban szabad egyház” világszerte elismert baptista elvét látták veszélyeztetve az elismeréssel, pedig ez a baptista elv dr. Rushbrooke, a Baptista Világszövetség későbbi főtitkárának megfogalmazásában egyértelmű: „Amikor valamely államtól elismerést kérünk, nem szubvenciót, állami segélyt kérünk. Meggyőződésünk, hogy gyülekezeteinket és intézményeinket a nép maga kell hogy fenntartsa adakozása által. Az államtól csupán szabadságot kérünk – szabadságot az evangélium hirdetésére, szabadságot gyermekeink taníttatására, szabadságot intézményeink fenntartására, szabadságot, hogy imádkozhassunk. Ez a szabadság egyike a mi speciális baptista megkülönböztető alapelveinknek.” Az államtól való függőség gondolata – mármint hogy beleszólhatnak a gyülekezetek dolgaiba – végképp eltántorított sokakat az elismerés kérelmezése ügyének támogatásától. Ezt erősítette a frissen megalakult Baptista Világszövetség utólagos véleménye is, akik látva az elismerés következményét, a missziót féltve azt tanácsolták, vonják vissza kérelmüket, mert az megosztja a közösséget. Meyer és Kornya hívei egyre inkább elhatárolódtak az Udvarnoki–Csopják-féle gondolattól, mert úgy látták, hogy egy elismerő miniszteri rendelet alapján az állami közigazgatás megszabhatja a hitközségek felelős vezetőinek, elöljáróinak, hitszónokainak személyét is. Ez a körülmény azután a hazai baptistákat hosszú időre elvi megkülönböztetésbe sodorta. A vita hevében Meyer olyan kijelentést is tett, hogy „ez meghódolás egy idegen, világi hatalom barátsága előtt…”. Az elismerés okozta meghasonlás sokszor még családokon belül is ellentétekhez vezetett. Ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy a két baptista csoport, az elismertek és az el nem ismertek között hitelvi különbség sohasem merült fel, sőt, a legnehezebb években is bizonyos ügyekben kimutatható az együttműködés, például a menházak és a baptista nyomda (MOB) működtetésében. A magyar nyelvű baptista misszió vezetői az elismerés iránti kérelmüket utolsó próbálkozásként 1902-ben adták be, ám ekkor is eredménytelenül.

Lukács György miniszteri rendelete

Dr. Lukács György liberális képviselőt a király által a parlamentet mellőzve kinevezett Fejérváry Géza miniszterelnök kérte fel a kultusztárca vezetésére.[7] Lukács György szabadelvű lévén nem volt elkötelezettje az uralkodó egyháznak, és miután átvette hivatalát, kezébe került a baptisták kilenc éve fektetett elismerés iránti kérelme. A baptisták kérelme sok mindent juttatott az eszébe. Elsőként a polgári szabadságjogok iránti érzékenysége keltette fel érdeklődését a baptisták kérelme iránt. Egy levelében pedig arról ír, hogy „én a baptistákat régen ismerem” – és ebben a mondatában felsejlett előtte korábbi Békés megyei hivatala, ahol főispánként megismerte a baptistákat. Abban az időben szép előrehaladást mutatott a békési baptista misszió. Imaházak épültek, bemerítéseket tartottak a Körösben. De mint liberális politikus odafigyelt az angol liberálisokra is, akiknek dr. John L. Clifford baptista prédikátor, a szintén 1905-ben megalakult Baptista Világszövetség első elnöke volt a vezére. Lukács tehát megkereste az elismerést kérelmezőket, a magyar baptista csoport vezetőit, és biztatta őket a kérelem ismételt beadására. Miután azok megismerték az elismertetés állami feltételeit, Udvarnoki András, Csopják Attila, Orosz István, Tomi Lajos megalkották „A baptisták egyházi szervezete” címmel azt a szervezeti és működési szabályzatot, amelyre azután 77092/1905 sorszámmal rákerült a miniszteri pecsét, és amelyet a miniszter Lukács György aláírásával látott el. 

Csopják Attila (1853–1934)
Kürti Sándor festménye

A minisztériumba felterjesztett elismertetési okmány függeléke az 1895. évi XLIII. tc. 7.§-ának megfelelően a „Hitvallomása és szerkezete a keresztelt keresztyén gyülekezeteknek, melyeket közönségesen baptistáknak neveznek” című német baptista hitvallásból átvett applikált szöveg volt. E két okmány tartalmát az 1905. szeptember 15-én Ócsán tartott rendkívüli szövetkezeti közgyűlés újonnan felülvizsgálta, kiegészítette, elfogadta és a magyar királyi vallás- és közoktatásügyi minisztériumba jóváhagyás végett felterjesztette. A közgyűlési okmányokat, az úgynevezett „ócsai hitvallást” Csopják Attila közgyűlési elnök és Orosz István jegyző írták alá. A közgyűlés megszervezésében nagy szerepet játszott Szabó András ócsai prédikátor, aki szintén a magyar baptista csoport aktív tagja volt. 

Az elfogadott és rendeletben rögzített kérelemre az alábbi záradék szövege került:

77092 szám
1905
Az 1895. évi XLIII, t.czikk 7. §-a alapján jóváhagyom azzal, hogy az idézett t.czikk 18.§-ához képest minden változtatás esetről esetre jóváhagyás végett hozzám bejelentendő.
Budapesten, 1905. évi november hó 2-án.

Magyar Királyi Vallásés Közoktatásügyi Miniszter pecsétje.
Lukács s.k.

A miniszteri rendeletet a Budapesti Közlöny 1905. november 2-i keltezéssel, „A vallás- és közoktatásügyi magyar királyi miniszter 77.092/1905. számú körrendelete valamennyi törvényhatóság közönségének és a fiumei kormányzónak a baptista vallásfelekezet törvényes elismertetése tárgyában” címmel közölte. A körrendelet legfontosabb mondata így szól: „Ezen immár jóváhagyott szabályzatok alapján a baptista vallásfelekezetet az 1895. évi XLIII. tc. rendelkezései értelmében az állam védelme és főfelügyelete alatt álló törvényesen elismert vallásfelekezetnek nyilvánítom.” A körrendelet szövegét a Békehírnök 1905. november 15-i számában teljes terjedelmében közölte.

Az elismeréstől az egyházi státuszig

A baptisták jogi helyzetével később hatékonyan foglalkozott dr. Somogyi Imre szövetségi elnök. Egyik írásában megállapítja, hogy a baptista vallásfelekezet 1905-ben „előlépett” a tűrt állapotból, s mint elismert felekezet kétségtelenül előnyösebb helyzetbe került a többi, még mindig „úgynevezett tűrt” felekezetekkel szemben. Mint a téma jó ismerője könyvet írt A vallásszabadság és a baptisták címmel, amelyben bemutatta a bevett, az elismert és a tűrt felekezetek között a vallásszabadság rovására fennálló differenciákat, és megállapítja, hogy a vallás szabad gyakorlatáról szóló 1895. évi XLIII. törvénycikk alapján működő kisebb felekezetek törvényes elismerése igen lassú tempóban halad előre. A második világháborút követően megjelent 1947. évi XXXIII. törvény 1.§-a kimondta, hogy „mindazokat a különbségeket, amelyek a bevett és törvényesen elismert vallásfelekezetek hátrányára fennállnak, meg kell szüntetni”[8] – merthogy a gyakorlatban számtalan ilyen különbség továbbra is érvényesült. A baptisták 1905. évi elismerését elsősorban a népegyházak nem vették figyelembe. Ez még nem az ökumenikus mozgalom időszaka. Szebeni Olivér egyháztörténész írja: „A két világháború közötti időszakban nem mutatott türelmet még a protestáns ébredési mozgalom sem, legkevésbé a katolikus egyház. A hajdúböszörményi országos konferenciát szétkergették. A kegyeletsértés rendszeres volt számtalan temetésen. Szülőket kényszerítettek csecsemőik keresztelésére, gyermekeiket a hitoktatás hallgatására. Az akkor köteles egyházi adó megfizetését behajtották azoktól is, akik kiléptek a régi egyházukból. Az állami elismerés ellenére büntették a baptista istentiszteletek tartását. Időnként tettlegesen is bántalmazták a »garázdálkodó baptistákat«. (Ez a kifejezés az imádságra, éneklésre és igehirdetésre vonatkozott.)[9] Többek között az ilyen hátrányos különbségek felszámolására született az 1947. évi XXXIII. törvény 1.§-a. A törvény tárgyalásán  jelen volt a parlamentben dr. Somogyi Imre baptista elnök is, aki arról számolt be, hogy „ A parlament ülésterme szinte templommá magasztosult ennek a törvényjavaslatnak a tárgyalási idejére… Felejthetetlen élmény volt, amikor a Kisgazdapárt szónoka, dr. Reök Iván, a hívő sebész-főorvos, a Luther Szövetség aliansz-szellemű elnöke Bibliával a kezében tett vallást Jézus Krisztusról, és érvelt a vallásszabadság, valamint az egyházak egyenjogúsága mellett.

1947-ben a rövid életű magyar demokrácia a bevett és elismert felekezetek közötti különbséget megszüntette, sajnos azonban csak rövid időre, mert a rákövetkező évek belpolitikai változásai hosszú évtizedekre megkeserítették a vallásos közösségek sorsát. De ez már egy következő időszak témája, amelyből csak annyit említenénk, hogy 1955-ben az országos közgyűlés döntése nyomán a Baptista Hitközség, Budapest Magyarországi Baptista Egyházra változtatta a nevét.[10] Így lett a mozgalomból egyház.

Marosi Nagy Lajos


[1] Szebeni Olivér: Az állami tolerancia és változásai a hazai baptisták iránt. Előadási vázlat (2005).

[2] László Gábor: „Tiltott vallási szekta fenntartásának vétsége – Szektakérdés és a baptisták a Horthy-rendszerben és azon túl”. Szolgatárs (2014/2).

[3] Kolozs Nagy János: „Százéves a baptisták állami elismerése” in Múlt, jelen, jövő (Budapest: MBE, 2005), 35. old.

[4] László, i. m.

[5] Kolozs Nagy, 35. old.

[6] Somogyi Imre: „A bevett és az elismert vallásfelekezetek egyenjogúsítása” in Emléklapok az 1848-iki szabadságharc századik évf.-nak és az 1873-ban kezdődött baptista misszió-mozgalom hetvenötödik évf.-nak emlékére (Budapest: Magvető, 1948), 1. füzet.

[7] Somogyi Barnabás: „Ki volt dr. Lukács György?” in Múlt, jelen, jövő (Budapest: MBE, 1995), 84. old.

[8] Egyházak és tolerancia – Tudományos konferencia a Magyar Tudományos Akadémián (2007).

[9] Szebeni Olivér: „A baptisták és a magyar társadalom”. Békehírnök (2005), 248. old.

[10] „Krisztusért járva követségben” (Budapest: Baptista K., 1996).

MűvészLÉT – Dr. Dominkó István zongoraművész

Dr. Dominkó István zongoraművész, a Pestszentimrei Baptista Gyülekezet tagja, egy zalai községben, Pacsán nevelkedett. Édesapja kőműves, édesanyja varrónő volt.

Tehetségére egy, a faluba kijáró hívő zenetanárnő figyelt fel. 

A győri konzervatórium után a zeneakadémiai évek alatt háromszor is volt köztársasági ösztöndíjas.

1996-ban zongoraművész-diplomát, később doktori fokozatot szerzett.

A művészdiploma megszerzése után 23 éven át volt az Eötvös Loránd Tudományegyetem Zenei Tanszékének egyetemi adjunktusa.

Jelenleg a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola zenei igazgatóhelyettese, valamint a Weiner Leó Zeneművészeti Szakgimnázium zongoratanára.

Pályája kezdete óta koncertezik itthon és külföldön.

2015-től az Oktatási Hivatal pedagógiai szakértője, a 20 éves Crescendo Nemzetközi Nyári Művészeti Akadémia egyik alapítója, hazai és külföldi mesterkurzusok művésztanára.

Kutatótanárként az önálló gyakorlást segítő fejlesztőmódszerek kidolgozásával támogatja a gyermekek zongoratanulását.

Tízéves kora óta pénzkereső, a munka az egyik lételeme. Folytonos útkeresése révén tevékeny élete még inkább kiteljesedhetett, miután Isten kegyelmét befogadva 18 éves korában megtért.

Családi házukat előzetes szakipari tapasztalat nélkül, a két kezével építette fel. Ez a ház nemcsak a családjának, hanem az általa működtetett Stella hangstúdiónak is otthont nyújt.

Feleségével és gyermekeivel bejárta az egész országot és Európát.

Egyik legkedveltebb kikapcsolódása és egyben feltöltődése, amikor csellóművész feleségével, Csillával biciklire pattannak és elmennek, ahová csak lehet.

BATIK – 13. tudományos konferencia

Amikor elvállaltam ennek a cikknek a megírását, akkor még nem tudtam, miért is vettem részt a konferencián, és mit is gondolok az előadásokról. Ezt csak akkor szabad bevallani, ha az ember világosan és egyértelműen meg tudja magyarázni a bizonytalanságát. Vagy mint ebben az esetben, amikor az egyik előadás éppen arról szólt, hogy mihez kezdjünk és mit tehetünk egy bizonytalan kommunikációs helyzetben.

Mik a lehetőségeink, ha nem tudjuk, miképp értékeljük saját helyzetünket. Isten néha furcsa módon tanít és vezet bennünket ilyenkor. Velem is ez történt.

Hazafelé tartva a konferenciáról felszálltunk a veszprémi vonatra. Hamarosan egy nagyobb turistacsoport is érkezett a vagonunkba. Miután letelepedtek, egyikük elővett egy könyvet. Én rögtön kíváncsi lettem, mert mindig érdekel, hogy az emberek milyen műveket olvasnak. Kisvártatva az egyik utastársa is érdeklődni kezdett az olvasmány felől.

A válasz és a beszélgetés is nagyon meglepett minket. A könyv nagyvonalakban a Szíriuszról, Jézus burmai és indiai utazásáról szólt, s az olvasó azt is egyértelművé tette, hogy mindezeket valóságnak és nem fantáziának tekintette. A kérdező erre helyeselni kezdett és egy másik, általa igaznak gondolt teóriát mesélt el. Mi a beszélgetés közben egyre csúsztunk le az ülésről a meglepetéstől és a megdöbbenéstől. Ezzel az apró eseménnyel Isten figyelmeztetett arra, hogy mi szükség van egy baptista tudományos konferenciára. Ha nem beszélünk értelmes módon, hívő, baptista és tudományos szemszögből, akkor még nagyobb teret kapnak a nyilvánosságban az efféle ezoterikus gondolatok. Nem szeretnénk elhallgattatni a más, nekünk nem tetsző véleményeket, mert nem ezt kaptuk feladatul. Hanem szeretnénk komolyan venni, hogy az evangélium igaz és értelmes beszédet kíván meg tőlünk. Az evangélium hirdetése és átadása megköveteli tőlünk a komoly, értelmes és tiszta beszédet és kommunikációt. Akik hallják és olvassák az Isten beszédét, beszélniük is Istenhez méltóan kell minden témában.

A cikk következő részében a Fele-Más című konferencia előadásairól szeretnék röviden szólni. Megfogalmazva azt, ami számomra fontos volt és néhány nappal később is megmaradt bennem. Egy furcsa olvasmányélményem után fogalmaztam meg, hogy igyekszem minden könyv elolvasása után röviden összefoglalni magamnak, hogy mit tanultam abból, vagy mit értettem meg. Ezeket a kérdéseket gyakrabban fel kellene tennünk magunknak.

Dr. Aczél Petra volt a konferencia fő előadója. A témája a kommunikáció szerepe és haszna volt. Egyik fő tanácsa az volt a számunkra, hogy igyekezzük a helyes keretezést használni a kommunikációs szituációinkban. Nem mindegy, hogy egy eseményt, beszédhelyzetet vagy párbeszédet a hála szemszögéből nézzük és gondoljuk végig újra, vagy pedig a veszteség és hiány perspektívájából. Ezért van az, hogy ugyanazon történések az egyiket hálássá teszik, míg a másik élete tragédiájaként éli meg. A keretezés ennyit jelenthet. A keret sosem lehet fontosabb, mint maga az esemény, de sokat segíthet a kép helyes értékelésében. A másik jó tanácsa az volt, hogy ne nyitottak legyünk, hanem kíváncsiak. A vonaton elhangzott beszélgetés résztvevői nyitottak voltak, de épp ez vitte őket rossz irányba.

Dr. Várady Endre a beszédaktus elméletéről beszélt a Bibliában. Ez azt jelenti leegyszerűsítve, hogy a beszéd egyben cselekvés is. A szó kimondva létrehozhat, okozhat cselekvést és történést. Ezt fejezi ki nagyszerűen a magyar fordítások által használt „ige” kifejezés a „szó”-ra. Amikor a Bibliára, Szentírásra és Isten szavára igeként hivatkozunk, akkor ezzel rögtön az azáltal tőlünk megkövetelt helyes cselekvésre is gondolunk.

Dr. Fodor Szilvia a tehetségről és tehetséggondozásról beszélt. Arról, hogy mennyit változott az idők folyamán a magáról a tehetségről szóló elképzelés. Miként vált egy viszonylag stabil, állandó és változatlan képből egy folyamatosan változó, heterogén és leginkább rugalmasságot igénylő képességgé, amit ennek megfelelően kell és lehet fejleszteni. Érintőlegesen elhangzott az is, hogy a tehetséggondozás mit sem ér, ha nem jár együtt a jellem fejlődésével.

Stumpf Kata saját életpályáján mutatta be, hogy egy életút mennyi nagyon komoly döntéssel jár, amelyeknek a számát jelentősen alábecsüljük. Élsportolóként megtapasztalta, hogy szinte semmilyen döntést nem kellett meghoznia, mert az edzéstervek és edzők már előre leírták minden egyes pillanatát az életének. S amikor kikerült ebből a világból, akkor nagyon hiányzott neki ez a pontos terv. Ekkor kellett megtanulnia, hogy miként döntsön a saját élete felől. Ez vezette odáig, hogy segítse azokat a serdülőket, fiatal felnőtteket, akik küzdenek azzal, hogy milyen tervet, célt kellene megvalósítaniuk az életükben. S ehhez nagy segítség a szemlélődés és a figyelés, ami ebben a zaklatott világban nem természetes.

Papp János, egyházunk elnöke arról beszélt, hogy fél lábbal már a mennyországban vagyunk. Röviden elmondta, mit is tudhatunk a bibliai bizonyságtétel alapján a mennyek országáról, és mit nem. Mégis tudnunk kell e tudás birtokában is, hogy még mindig két lábbal kell állnunk ezen a földön. Cselekedeteinket mindkét tudásnak megfelelően kell végrehajtanunk.

Horváth Sándor biztonsági szakértő a ránk leselkedő veszélyeket foglalta össze. Tanácsai közül kiemelkedett, hogy legyünk figyelmesek a szokatlanra, mert az gyakran veszélyt jelezhet a számunkra. Vészhelyzetben sose vállaljunk nagyobb kockázatot, mint amivel annak sikeres végrehajtása kecsegtet. Szerinte érdemes komolyan venni a megérzéseinket, főleg ismeretlen közegekben.

Pátkai Zsolt meteorológus a klímaváltozással kapcsolatos teendőinkről tartott előadást. Kulcsgondolata az volt, hogy adaptálódnunk, alkalmazkodnunk kell a megváltozó körülményekhez. Szerinte a legjobb energia a fel nem használt energia. Az energiafelhasználásunkat kell csökkenteni. Még akkor is, ha úgy látjuk, hogy lesz elegendő energiaforrás a jövőben is. Lehetséges elérni, hogy a globális felmelegedés a kritikus 2 °C alatt maradjon, de még az is komoly alkalmazkodást fog igényelni tőlünk.

Dr. Paniti Imre a robotikáról és a mesterséges intelligenciáról beszélt. Nem merném azt állítani, hogy mindent értettem a gondolataiból. Számomra az a közvetetten megértett üzenete volt a megnyugtató, hogy a robotika és a mesterséges intelligencia nem egy kizárólag ismeretlen veszélyforrás. Értő és tisztességes kezekben nagy segítségére lehetnek az embernek.

A befejező előadást dr. Benyó Gábor tartotta. Egy ekkor érkezett telefonhívás miatt csak részben hallottam az előadását. Az maradt meg bennem és másokban is, hogy egy gyermekhospice-ház orvosa miképpen tud ilyen vidám lenni.

Ez a vidámság adta meg előadása hangulatát.

Végül szeretném megköszönni a kommunikációs osztály munkatársainak munkáját: Murányi-Kovács Anita műsorvezetését, Boros Dávid rövid, de emlékezetes bevezető gondolatait, Papp Szabolcs zárszavát és imáját, Kovács Viktória és a többi munkatárs szervező, gyakorlati munkáját. Reméljük, minden résztvevő megtalálta a helyes keretét magában ennek az értékes napnak.

Vas Ferenc

„…minden illendően és rendben történjék!” (1Kor 14,40)

Budapest térképén négyzethálósan szétfutó fehér utak által tagolt zöld felület ábrázolja az Új köztemetőt. Mint egy nagy malomjáték vagy stilizált kristályrács díszíti a pesti oldalt ez a közismert létesítmény. Amikor e temetőben járok, a valóságban is érzékelem az előre eltervezett szép rend testet öltését, s még inkább észlelhettem ezt, amikor alacsonyan szálló repülő ablakán át tekinthettem e sírkertre.

A temető mozdulatlan és könnyen észlelhető rendezettsége azonban csak a rend egyik lehetséges változata. Találkoztam már másfajta, látszatra nagyon is rendezetlennek tűnő renddel. Például amikor a képernyő egy borzalmas tűzvész leküzdését mutatja be. Szirénázva robognak elő a tűzoltókocsik. A lángok közelébe érve megállnak, belsejükből sisakos emberek ugrálnak ki, egyik erre, a másik arra fut, úgy tűnik, meghatározott cél nélkül. Kigöngyölődnek a fecskendők, másodperceken belül létrák ágaskodnak. Már árad is a víz, az oltóhab a tűzfészekre, és érzékeljük, még ha nem látjuk is a kuszaságnak tűnő rendet, amelyben mindenki a helyén van és helyénvalóan cselekszik.

Az életben sokkal többször fordul elő az efféle rendezetlennek tűnő rend, mint az, amely szemmel is azonnal felismerhető.

A nagyvilág sok területéhez hasonlóan a gyülekezet életében is nélkülözhetetlen a rend. Ám kérdéses, hogy az imént bemutatott kétféle rendből melyiket kövessük.

Mielőtt válaszolnánk, vessünk egy pillantást arra, hogyan választottak azok a hitelődeink, akik az elmúlt öt évszázadban előttünk jártak! Úgy látjuk, hogy voltak olyan időszakok, amikor szinte minden mozgásban volt, s a rendezettség inkább belsőleg érvényesült, mint a külső formákban. Máskor viszont pontosan meghatározottá vált minden, s az atyák által aprólékosan kidolgozott szabályok rendszere gondoskodott arról, hogy a fiak semmiben se térhessenek el attól, amire nagyatyáik eljutottak.

Vajon a kétféle rend hogyan gyümölcsözött Isten népe életében?

Az első – amelyre jó példa a pünkösd napján létrejött apostoli gyülekezet, a reformáció és valamennyi ébredési mozgalom – gazdagon gyümölcsözött. A másik viszont kevés és fanyar gyümölcsöt termett.

Ez az összevetés egyértelműen arra buzdít, hogy a rendnek a mozgás, a fejlődés keretei között megvalósuló változatát kövessük. Ez azonban nem is olyan egyszerű. Hiszen ha a rend folytonos változás, megújulás közepette valósul meg, akkor ez azzal jár, hogy a megszokott és ismert régi eljárásokat még szokatlan, – és ami a legfőbb – ismeretlen módozatokkal kell fölcserélni. Ez pedig magában hordozza a tévedés kockázatát is. Ám ezt elismerve sem mondhatunk le arról, hogy időről időre megvizsgálva közösségi életünket megállapítsuk, mi az, ami már nem képes hatékonyan működni a mában, s ezért változtatásra szorul.

A szükséges változtatásokat azonban balgaság lenne úgy valóra váltani, hogy a meglevő rendet – ha csak átmeneti időre is – rendezetlenség vagy fejetlenség váltsa föl, inkább a tudatosan vezetett átrendeződés során létrejövő, az itt és most követelményeinek megfelelő, hatékonyabb rend. Ezt azonban csak kevesen ismerik Lélek szerint. Elégedetlenkedő, a meglevő rendet okkal vagy ok nélkül kifogásolók mindig is voltak és lesznek. Ám aki csak addig jut el, hogy kifogásait hangoztassa, de nem mutat rá arra, amit tenni kellene, nem egy jobb rend szolgálatában ügyködik, hanem akarva vagy akaratlanul a rendetlenség, a zűrzavar érdekében.

Az sem elegendő azonban, ha valakinek a régi gyakorlatot illető kifogásain túl az újra vonatkozó elképzelései is vannak. Az Újszövetség tanításából úgy látjuk, hogy Isten a legdöntőbb szót – emberi szinten – a gyülekezetnek adja. Ebből következik, hogy a legjobb szándékból fakadó egyéni elképzelést – bárkitől eredjen is az – a gyülekezet egészének (vö. 1Kor 14,29b) kell mindig megvizsgálnia. A tapasztalat is igazolja, hogy akik így fáradoztak a mindig jobb rend érdekében – elismerve, elfogadva, sőt igényelve a gyülekezet testületi állásfoglalását, együtt munkálkodását –, csak azok lettek a hitélet föllendítői.

A mi nemzedékünk a változások korának szülötte. Átalakulnak társadalmi rendszerek, át kell rajzolni – nem is egyszer – a világ térképét, változnak az értékek, az emberi kapcsolatok. Óriási változások mentek végbe már eddig is az egyházak, a hívő nép életében is. Jó változások az embervilággal való nagyobb közösségvállalás irányában. E téren hálára és elismerésre késztető eredményeink is vannak. Ám még nem találtuk meg igazán az új módját, rendjét annak, hogyan kellene, lehetne megszólítanunk az evangéliummal a ma emberét. Ez természetesen nyugtalanítja a hívőket. Sokan keresik a megoldást. Bizonyos vagyok abban, hogy meg is találjuk imádkozva, elmélkedve, a Szentlélekre figyelve. Csak arra ügyeljünk, hogy ez az útkeresés a célszerű és korszerű rend érdekében mindig a fent vázolt módon, „illendően és rendben történjék”, s úgy, hogy végül is mindenki megtalálja és kifejthesse Istentől rendelt szolgáló és lélekmentő feladatát mint élő tag a Krisztus-testben, a gyülekezetben.


Photo by Mateo Krossler on Unsplash

A kispesti baptisták 125 éves története

A Kispesti Baptista Gyülekezet 125 éves jubileumi ünnepséget tartott február 1-jén. Az eseményen Papp János, a Magyarországi Baptista Egyház elnöke hirdette az igét.

Történelmi visszatekintést hallgathatott meg a gyülekezet dr. Mészáros Kálmán korábbi lelkipásztor, a Baptista Teológiai Akadémia rektorának tolmácsolásában. A jubileumi istentiszteleten a Baptista Központi Énekkar énekelt Oláh Gábor vezényletével és Tóka Ágoston orgonaművész, a BTA oktatójának közreműködésével.

Mint a gyülekezet legrégebbi tagja, dr. Kroó Norbert fizikus, az MTA tagja adott visszaemlékezést. Az önkormányzat nevében Vinczek György alpolgármester köszöntötte a jeles alkalom kapcsán a gyülekezetet. Az ünnepi istentiszteletet Pollák Dávid lelkipásztor mint házigazda vezette le.

A jubileumi alkalomra egy emlékkönyvet is kiadott a gyülekezet A Kispesti Baptista Gyülekezet története 1900–2025 címmel. Ennek a könyvnek az ajánlásában a kötet szerkesztője többek között ezt írja:

„A magyar baptisták történetének különösen is érdekes kiragadott részlete a Budapest főváros szomszédságában a huszadik század elején még jelentéktelen településnek tűnő Kispesten elinduló gyülekezetplántálás és különösen az azt követő 125 esztendőben történt missziómunka kibontakozása, megerősödése, terebélyes fává növekedése és a gyümölcsöző jelenig történt formálódása.

Még inkább figyelemre méltó az a nem elhanyagolható részlet, hogy a gyülekezet egymást követő lelkipásztorai többségében a magyarországi baptista mozgalom élenjáró alapítói, meghatározó elöljárói és emellett a lelkészképző intézetünk, a Baptista Teológiai Akadémia (BTA) tanárai és első számú vezetői voltak.

Időrendi sorrendben a következő lelkipásztorok szolgáltak eddig a kispesti gyülekezet élén: Udvarnoki András (1900–1907), Csopják Attila (1907–1932), dr. Udvarnoki Béla (1932–1947), dr. Tresánszky Vilmos (1947–1955), Baranyay Mihály (1955–1956), ifj. Udvarnoki András (1956–1963), dr. Nagy József (1963–1979), dr. Szebeni Olivér (1979–1988), Lovas András (1988–1993), Pátkai Béla (1993–2008), Sinka Csaba (2008–2012), dr. Mészáros Kálmán (2012–2024), Pollák Dávid (2024–).

A felsoroltak között ott találhatjuk teológiánk alapító igazgatóját, neves tanárait és professzorait éppúgy, mint a baptista egyház számos kerületi és országos tisztségviselőjét, valamint felekezetközi szervezetek vezetőit, akik kiemelkedő munkát végeztek a gyülekezeti szolgálatuk mellett.

Ezért döntött a BTA rektori kabinet tanácskozó testülete úgy, hogy a Kispesti Baptista Gyülekezettel karöltve jelenteti meg ezt a könyvet, emléket állítva ezzel nemcsak a gyülekezet, hanem a teológia korábbi vezetőinek Isten országáért végzett hűséges életműve előtt.”

Dr. Mészáros Kálmán

Hegyvidék Televízió HTV nagyszerű rövid összefoglalást készített az ünnepről, amit a PAX Televízió is átvett és folyamatosan vetíteni fog a következő időszakban, amit itt tekinthetünk meg: https://www.youtube.com/watch?v=_ikJ5umtQKk

KÖNYVAJÁNLÓ

Jézus Krisztus feltámadása után, mielőtt a mennybe emelkedett volna, egybehívta a tanítványait, és a következőt mondta: „Nekem adatott minden hatalom mennyen és földön. Menjetek el tehát, tegyetek tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében, tanítva őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam nektek; és íme, én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig.” (Mt 28,18–20)

Az apostolok korától kezdve két évezreden át ennek a nagy missziós parancsnak engedelmeskedve tettek tanúságot személyes hitükről és Istenbe vetett bizodalmukról az előttünk járó nemzedékek neves és megszámlálhatatlan sokaságú névtelen hithősei, akik nagy bátorsággal emelték magasba a Krisztus zászlaját, irányt mutatva ezzel minden istenkereső számára.

Így történt ez a Kárpát-medence ölében több mint ezer esztendeje hazára talált és keresztény hitre tért, magyar nyelvet beszélő honfitársaink számára is. A reformáció hitújító mozgalmai között a személyes hitvallást és nyilvános elköteleződést – a Krisztus halálát, eltemetését és feltámadását – jelképező vízbe merítést és az újjászületés fontosságát hirdető baptista evangéliumi irányzat is jelentős számú követőre talált.

A magyar baptisták történetének különösen is érdekes kiragadott részlete a Budapest főváros szomszédságában a huszadik század elején még jelentéktelen településnek tűnő Kispesten elinduló gyülekezetplántálás és különösen az azt követő 125 esztendőben történt missziómunka kibontakozása, megerősödése, terebélyes fává növekedése és a gyümölcsöző jelenig történt formálódása.

Még inkább figyelemre méltó az a nem elhanyagolható részlet, hogy a gyülekezet egymást követő lelkipásztorai többségében a magyarországi baptista mozgalom élenjáró alapítói, meghatározó elöljárói és emellett a lelkészképző intézetünk, a Baptista Teológiai Akadémia (BTA) tanárai és első számú vezetői voltak.

Ezért döntött a BTA rektori kabinet tanácskozó testülete úgy, hogy a Kispesti Baptista Gyülekezettel karöltve jelenteti meg ezt a könyvet, emléket állítva ezzel nemcsak a gyülekezet, hanem a teológia korábbi vezetőinek Isten országáért végzett hűséges életműve előtt.

Dr. Mészáros Kálmán

23. 02. 2025. – International Baptist Church of Budapest – Pastor Ed

10 megtekintés 2025. febr. 23. Pastor Ed lelkipásztor igehirdetése a Zsid 13:18-25 igeversek alapján. International Baptist Church of Budapest 

Feb. 23. Pastor Ed’s sermon based on Hebrews 13:18-25. International Baptist Church of Budapest

18Imádkozzatok értünk! Mert meg vagyunk győződve arról, hogy lelkiismeretünk tiszta, hiszen mindenben helyesen akarunk eljárni.2Kor 1,11  19Főként pedig azért imádkozzatok, kérlek, hogy mielőbb visszajussak hozzátok. 20A békesség Istene pedig, aki az örök szövetség vére által kihozta a halottak közül a mi Urunkat, Jézust, a juhok nagy pásztorát,Ézs 63,11; Ez 34,23; Jn 10,11; 1Pt 2,25  21tegyen készségessé titeket minden jóra, akaratának teljesítésére, és munkálja bennünk azt, ami kedves őelőtte Jézus Krisztus által, akinek dicsőség örökkön-örökké. Ámen.
   22Kérlek pedig, testvéreim, viseljétek el az intő szót, hiszen csak röviden írtam nektek.Jak 1,21  23Tudjátok meg, hogy Timóteus testvérünk kiszabadult, és ha megjön, hamarosan meglátogatlak titeket vele együtt. 24Köszöntsétek vezetőiteket és a szenteket is mind. Köszöntenek titeket az Itáliából valók.
   25A kegyelem legyen mindnyájatokkal!”
(Zsid 13:18-25)

„18Pray for us, for we are confident that we have a clear conscience, as we wish to conduct ourselves honestly in all things. 2Cor 1:11  19But especially pray for me, that I may be restored to you as soon as possible. 20Now may the God of peace, who brought up from the dead our Lord Jesus, that great shepherd of the sheep, through the blood of the eternal covenant, Isaiah 63:11; Ezekiel 34:23; John 10:11; 1 Peter 2:25  21make you ready for every good work to do his will, working in us that which is well-pleasing in his sight, through Jesus Christ, to whom be glory forever and ever. Amen.
22Now I beg you, brothers, bear with my exhortation, for I have written to you briefly.James 1:21  23Know that Our brother Timothy has been set free, and when he comes, I will see you soon with him. 24Greet your leaders and all the saints. Those from Italy greet you.
25Grace be with you all!” (Hebrews 13:18-25)

https://www.youtube.com/@internationalbaptistchurch3367

https://www.facebook.com/IBCBudapest

ibcbudapest.org
https://ibcbudapest.org/?fbclid=IwY2xjawIv3xVleHRuA2FlbQIxMAABHXX0heAyp6vlL-uqSg6dDVpQOGLzYokh51dePn1SFxuL8m90Tu9E-TupIw_aem_I6bMMuM7K8Gg20imRJBnKw

We serve attendees from over 30 nations from around the world. We exist to offer a safe haven of Biblical teaching and fellowship in English. We’d love to have you join us!

A világ több mint 30 országából érkező résztvevőket szolgálunk ki. Azért létezünk, hogy biztonságos menedéket kínáljunk az angol nyelvű bibliai tanításhoz és közösséghez. Örülnénk, ha csatlakozna hozzánk!

Törokvész Út 48 /54 , Budapest, Hungary
ibcbudapest@gmail.com

János 6, Jöttünk, láttunk, hittünk – Kotán Péter – 2025.02.23. – Székesfehérvár

212 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2025. febr. 23. Kotán Péter igehirdetése a Jn 6:25-40 igevesek alapján. Székesfehérvári Baptista Gyülekezet

25Amikor megtalálták a tenger túlsó partján, megkérdezték tőle: Mester, mikor jöttél ide? 26Jézus ezt válaszolta nekik: Bizony, bizony, mondom nektek, nem azért kerestek engem, mert jeleket láttatok, hanem azért, mert ettetek a kenyerekből és jóllaktatok. 27Ne veszendő eledelért fáradozzatok, hanem az örök életre megmaradó eledelért, amelyet az Emberfia ad majd nektek, mert őt pecsétjével igazolta az Atya Isten. 28Ekkor megkérdezték tőle: Mit tegyünk, hogy Istennek tetsző dolgokat cselekedjünk? 29Jézus ezt felelte nekik: Az az Istennek tetsző dolog, hogy higgyetek abban, akit ő küldött. 30Erre megkérdezték tőle: És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? 31Atyáink a mannát ették a pusztában, ahogyan meg van írva: „Mennyei kenyeret adott nekik enni.”2Móz 16,4.13-15; Zsolt 78,24  32Jézus pedig így válaszolt nekik: Bizony, bizony, mondom nektek, nem Mózes adta nektek a mennyei kenyeret, hanem az én Atyám adja nektek az igazi mennyei kenyeret. 33Mert az Isten kenyere a mennyből száll le, és életet ad a világnak. 34Erre ezt mondták neki: Uram, add nekünk mindig ezt a kenyeret!
   Jézus az élet kenyere35Jézus azt mondta nekik: Én vagyok az élet kenyere: aki énhozzám jön, nem éhezik meg, és aki énbennem hisz, nem szomjazik meg soha. 36De megmondtam nektek: láttatok ugyan engem, és mégsem hisztek. 37Akit nekem ad az Atya, az mind énhozzám jön, és aki énhozzám jön, azt én nem küldöm el; 38mert nem azért szálltam le a mennyből, hogy a magam akaratát tegyem, hanem hogy annak az akaratát, aki elküldött engem. 39Annak pedig, aki elküldött engem, az az akarata, hogy abból, amit nekem adott, semmit se veszítsek el, hanem feltámasszam az utolsó napon. 40Mert az én Atyámnak az az akarata, hogy annak, aki látja a Fiút, és hisz benne, örök élete legyen; én pedig feltámasztom azt az utolsó napon.”
(Jn 6:25-40)

https://www.youtube.com/@baptistafehervar

https://www.facebook.com/szbgy

Cím: 2800 Székesfehérvár, Széchenyi u. 26.
Lelkipásztor: Kovács Dániel
Állandó alkalmak: Szerda: 18:30 Szabadság Krisztusban tanítványág tanfolyam

Csütörtök: 
18.00-19.00 Közbenjáró alkalom

Péntek: 
17:30 Alapozó Biblia Iskola
18:30 Ifjúsági alkalom

Vasárnap:
Imaóra 09:30-10:00 
10:00 – 11:30 istentisztelet

​Házi csoportok családoknál
​Honlap: http://baptistafehervar.hu/

2025. 03. 23. – Derék asszony dicsérete – Sipos Márk – Szeged Új Remény

91 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2025. febr. 23. Sipos Márk lelkipásztor igehirdetése a Példabeszédek 31:10-31 igeversek alapján. Szegedi Új Remény Baptista Gyülekezet

10Derék asszonyt kicsoda találhat? Értéke sokkal drágább az igazgyöngynél.Péld 12,4  11Ura szívből bízik benne, vagyona el nem fogy. 12Egész életén át javát munkálja urának, nem kárát. 13Szerez gyapjút és lent, és jókedvűen dolgozik kezével. 14Hasonló a kereskedők hajóihoz: távolból is hoz eledelt. 15Fölkel még éjjel, ételt ad háza népének, és rendelkezést szolgálóinak. 16Ha az a szándéka, mezőt vásárol, keze munkájával szőlőt telepít. 17Megkeményíti derekát, megfeszíti karjait. 18Érzi, milyen hasznos tevékenysége, éjjel sem alszik el mécsese. 19Ügyesen kezeli a rokkát, tenyerében tartja az orsót. 20Tenyerét megnyitja a nincstelen előtt, kezét nyújtja a szegénynek. 21Nem félti háza népét a hóeséskor sem, mert egész háza népe meleg ruhába öltözött. 22Színes szőtteseket készít magának, lenvászon és bíbor az öltözete. 23Férjét jól ismerik a városkapukban, ahol az ország véneivel ül együtt. 24Finom inget készít, és eladja, övet is ad el a kalmárnak. 25Erő és méltóság árad róla, és nevetve néz a holnap elé. 26Szája bölcsességre nyílik, és nyelve szeretetre tanít. 27Ügyel háza népe dolgaira, nem kenyere a semmittevés. 28Fölkelnek előtte fiai, és boldognak mondják, ura pedig így dicséri: 29Sok nő végez derék munkát, de te felülmúlod mindegyiket! 30Csalóka a báj, mulandó a szépség, de az Urat félő asszony dicséretre méltó. 31Hadd élvezze munkája gyümölcsét, dicsérjék tetteiért minden helyen!” (Péld 31:10-31)

Cím:6721 Szeged, Madách u. 19.
Lelkipásztor:Sipos Márk
Állandó alkalmak:Állandó alkalmak: Vasárnap 9:00 Felfedezőcsoport Vasárnap 10:00 Istentisztelet Csütörtök esténként Új Remény Csoport-os alkalmak házaknál
Honlap:http://ujremeny.hu/szeged
További információk:Havonta kismamakör, házaskör, egyetemi diák kör alkalmak Időszakosan egyetemi evangélizációk

http://szegediujremeny.hu/

https://www.youtube.com/user/szegediujremeny

https://www.youtube.com/@ujremenyonline9518/videos

https://www.facebook.com/szegedi.uj.remeny

Istentisztelet – 2025.02.23. – Balázs André- Szeged

39 megtekintés 2025. febr. 24. Balázs André lelkipásztor igehirdetése a Mt 16:5-12 igeversek alapján. Szegedi Baptista Gyülekezet

5Amikor a tanítványok átmentek a túlsó partra, elfelejtettek kenyeret vinni magukkal. 6Jézus így szólt hozzájuk: Vigyázzatok, és óvakodjatok a farizeusok és szadduceusok kovászától! 7Ők pedig így gondolkodtak magukban: Nem is hoztunk kenyeret! 8Tudva ezt Jézus, így szólt hozzájuk: Miért gondolkodtok magatokban azon, ti kicsinyhitűek, hogy nincs kenyeretek? 9Még mindig nem értitek? Nem emlékeztek az ötezer ember öt kenyerére, és arra, hány kosárra valót szedtetek össze? 10A négyezer ember hét kenyerére sem emlékeztek, és arra sem, hány kosár maradékot szedtetek össze? 11Miért nem értitek meg, hogy én nem kenyérről beszéltem nektek? Óvakodjatok a farizeusok és szadduceusok kovászától! 12Ekkor megértették: nem azt mondta, hogy a kenyér kovászától óvakodjanak, hanem a farizeusok és szadduceusok tanításától.” (Mt 16:5-12)

https://www.youtube.com/@SzegediBaptistaGyulekezet

https://www.facebook.com/baptistaszeged

Az Ifjúsággal kapcsolatos információk pedig megtalálhatóak az alábbi honlapokon:
https://www.facebook.com/szegedi.ifi
http://ifi.baptistaszeged.hu/
https://www.youtube.com/user/szegediifi/

Cím:6724 Szeged, Hétvezér u.5/b.
Lelkipásztor:Balogh Barnabás, Balázs André
Állandó alkalmak:vasárnap 9.00 Imaóra 10 és 17óra (július 1-től szeptember 1-ig 18 óra)
kedd 19.00 óra Ifjúsági
csütörtök 18 óra Istentisztelet
Honlap:http://baptistaszeged.hu/

2025. 02. 23. du.- Katona Béla – Bp. Pesterzsébet

246 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2025. febr. 23. #Isten#Jézus#baptista Katona Béla lelkipásztor igehirdetése a Mk 8:11-21 igeversek alapján.  Pesterzsébeti Baptista Gyülekezet

11Kimentek hozzá a farizeusok, és vitatkozni kezdtek vele, mennyei jelt követelve tőle, hogy kísértsék őt. 12Jézus pedig lelke mélyéről felsóhajtva így szólt: Miért kíván jelt ez a nemzedék? Bizony mondom nektek, nem adatik jel ennek a nemzedéknek. 13Ezzel otthagyta őket, ismét hajóba szállt, és elment a túlsó partra.
   14De elfelejtettek kenyeret vinni, és csak egyetlen kenyér volt náluk a hajóban. 15Jézus figyelmeztette őket: Vigyázzatok, óvakodjatok a farizeusok kovászától és Heródes kovászától! 16Ők pedig tanakodni kezdtek egymás között, hogy nincs kenyerük. 17Amikor ezt Jézus észrevette, így szólt hozzájuk: Miért tanakodtok, hogy nincs kenyeretek? Még mindig nem veszitek észre és nem értitek? Még mindig keményszívűek vagytok? 18Van szemetek, mégsem láttok? Van fületek, mégsem hallotok? És nem emlékeztek,Jer 5,21; Ez 12,2  19amikor az öt kenyeret megtörtem az ötezernek, hány kosarat szedtetek tele kenyérdarabokkal? Így feleltek: Tizenkettőt. 20És amikor a hét kenyeret megtörtem a négyezernek, hány kosarat szedtetek tele kenyérdarabokkal? Ezt mondták: Hetet. 21Ő pedig megkérdezte tőlük: Még mindig nem értitek?”
(Mk 8:11-21)

Cím:1203 Budapest, Ady E. u. 58
Lelkipásztor:Katona Béla, Győri Kolos
Állandó alkalmak:csütörtök 18:30 Bibliaóra
vasárnap 09:00 Korcsoportos Bibliaóra
vasárnap 10:00 Istentisztelet
vasárnap 17:00 Istentisztelet
Honlap:http://www.pbgy.hu/hu/

Üdvözlünk a Pesterzsébeti Baptista Gyülekezet online közvetítésén! Köszönjük az internetes részvételt és szeretettel várjuk élőben is az alkalmainkra!

Egyéb felületeink:
A gyülekezet honlapja: http://www.pbgy.hu/hu/
A gyülekezet Facebook oldala: https://www.facebook.com/people/Peste… Gy%C3%BClekezet/100064510937337/
A gyülekezet ifjúságának Instagram oldala: 
https://www.instagram.com/erzsebeti_ifi/
A gyülekezet ifjúságának YouTube oldala: 
https://www.youtube.com/@erzsebetiifi…