Gender: elmélet vagy ideológia?

3629

A genderelmélet lényege az a megállapítás, hogy különbség van aközött, hogy milyen neműnek születik az ember (sexual), és aközött, hogy milyen családi és társadalmi szocializáció alapján formálódik nemi identitása (gender).

Robert Stoller amerikai pszichoanalitikus írásától (A further contribution to the study of gender identity. The International Journal of Psycho-Analysis 49. 1968. január 1.) számítjuk a gender, a társadalmi nem fogalmának megszületését.

A genderelmélet a nemi szerepekkel kapcsolatosan a család és a társadalom különleges nemi szocializációs szerepére hívja fel a figyelmet. Arra figyelmeztet, hogy a családban vagy a társadalom különböző közösségeiben (pl. szomszédok, barátok, iskola, kollégium, katonaság, munkahelyi szálló, kórház stb.) döntő hatások érik a gyermeket és fiatalt – de akár a felnőttet is – nemi identitásának kialakulásában, de akár a későbbiek folyamán a megváltozásában is. Ezek a hatások olykor a személyiségre nézve igen destruktívak lehetnek.

A társadalmi és közösségi nemi szerepek kialakításának visszásságai is így a kutatási figyelem középpontjába kerültek. Természetesen a negatív hatások nem jelenthetik azt, hogy ezt a szocializációs szerepet súlyos következmények nélkül a család és a társadalom közösségei válláról levehetnénk.

A genderkutatás és -publikáció két út mentén vezetett tovább. Egyrészt a további kutatások irányába, valamint a kutatási eredmények alapján egy egészségesebb és komplexebb modell felé, hogy ezáltal a következő generáció jobb segítséget kapjon a nemi identitása kialakulásában.

Másrészt pedig az évszázadok alatt felgyülemlett és elfojtott nemi frusztráltság spontán reakciói irányába, amelyben a genderelmélet ad hoc genderideológiaként és már új szabályrendszerként kerül felhasználásra. Ez utóbbi jogosan váltja ki a társadalom különböző rétegeinek ellenérzését és ellenállását a megalapozatlanság és a szubjektivista alkalmazás miatt.

A Krisztusra alapozott közösségeknek nem elsődleges céljuk, hogy a genderideológiával vitatkozzanak, hiszen a kereszténység nem ideológia. A kereszténységnek képesnek kell lennie arra, hogy felmutassa a Biblia és a humántudományok felismerései alapján azokat az érthetően újrafogalmazott és kulturálisan illeszkedő komplex szocializációs és nevelési módokat, amelyek hatékony eszközök lehetnek a gyermekek nemi identitásának kialakításában. Egy-egy hívő család és gyülekezet életében ez nem lehetséges folyamatos kutatás, alkalmazás és kiértékelés nélkül.

Kultúránk összetettsége és eklektikussága megköveteli mindenkitől, hogy ezt a következetes és kitartó elemző, kutató, alkalmazó és értékelő munkát folyamatosan elvégezze.

Hogy kinek van igaza, azt megmutatja majd az út eredménye: hogy ehető vagy ehetetlen gyümölcsöt terem. Ahogy Jézus Krisztus is megmondta: gyümölcseikről ismeritek meg őket.