1002 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2025. máj. 4. Kiss János lelkipásztor igehirdetése a Sámuel első könyve 1:20-28 igeversek alapján. Debreceni Baptista Gyülekezet
„20Egy idő múlva Anna teherbe esett, és fiút szült. Sámuelnek nevezte el, mert ezt mondta: Az Úrtól kértem őt. 21És mikor fölment az az ember, Elkáná, egész háza népével, hogy bemutassa az Úrnak az évenkénti áldozatot, és teljesítse fogadalmát, 22Anna nem ment el, hanem ezt mondta férjének: Majd az elválasztása után viszem el a gyermeket, hogy megjelenjék az Úr előtt, és végleg ott maradjon. 23A férje, Elkáná ezt felelte neki: Tégy úgy, ahogy jónak látod. Maradj itthon, amíg elválasztod. Csak az Úr tartsa meg ígéretét! Otthon maradt tehát az asszony, és szoptatta a fiát, míg el nem választotta. 24Miután elválasztotta, elvitte magával, és vele együtt vitt egy hároméves bikát, egy véka lisztet meg egy tömlő bort, és bevitte az Úr házába, Sílóba. A gyermek még kicsiny volt.4Móz 15,8-1025Akkor levágták a bikát, a gyermeket pedig bevitték Élihez. 26Az asszony ezt mondta: Kérlek, uram! Az életemre esküszöm, uram, hogy én vagyok az az asszony, aki itt állt melletted, és imádkozott az Úrhoz. 27Ezért a gyermekért imádkoztam, és az Úr teljesítette kérésemet, amivel hozzá folyamodtam. 28Ezért most én is, kérésemnek megfelelően felajánlom őt az Úrnak. Legyen egész életére az Úrnak ajánlva! És ott imádták az Urat.” (1Sám 1:20-28)
182 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2025. máj. 4. Kovács Dániel lelkipásztor igehirdetése a Lk 1:39-49 igeversek alapján. Székesfehérvári Baptista Gyülekezet
„39Azokban a napokban útra kelt Mária, és sietve elment a hegyvidékre, Júda egyik városába. 40Bement Zakariás házába, és köszöntötte Erzsébetet. 41Amikor Erzsébet meghallotta Mária köszöntését, megmozdult a magzat a méhében. Betelt Erzsébet Szentlélekkel, 42és hangos szóval kiáltotta: Áldott vagy te az asszonyok között, és áldott a te méhed gyümölcse! 43Hogyan lehetséges, hogy az én Uram anyja jön el énhozzám? 44Mert íme, amint meghallottam köszöntésed, ujjongva mozdult meg méhemben a magzat. 45Boldog, aki elhitte, hogy beteljesedik mindaz, amit az Úr mondott neki. Mária éneke46Mária pedig ezt mondta: Magasztalja lelkem az Urat,1Sám 2,1-1047és ujjong az én lelkem megtartó Istenemben, 48mert rátekintett szolgálóleányának megalázott voltára: és íme, mostantól fogva boldognak mond engem minden nemzedék, 49mert nagy dolgokat tett velem a Hatalmas, és szent az ő neve,Zsolt 111,9„ (Lk 1:39-49)
45 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2025. máj. 4. Sipos Márk lelkipásztor igehirdetése az Apostolok cselekedetei 21:17-22:30 igeversek alapján. Szegedi Új Remény Baptista Gyülekezet
„17Amikor Jeruzsálembe érkeztünk, örömmel fogadtak a testvérek. 18Másnap eljött Pál velünk együtt Jakabhoz, ahol a vének is jelen voltak mindnyájan. 19Köszöntötte őket, majd részletesen elbeszélte, mit tett az Isten a népek között az ő szolgálata által. 20Amikor ezt hallották, dicsőítették az Istent, aztán így szóltak hozzá: Látod, testvérem, milyen sok ezren vannak a zsidók között, akik hívők, és mindnyájan buzgón ragaszkodnak a törvényhez. 21Rólad pedig azt hallottuk, hogy Mózestől való elszakadásra tanítod a népek között lévő zsidókat, és azt mondod, hogy ne metéljék körül fiaikat, és ne a zsidó szokás szerint éljenek. 22Mit tegyünk tehát? Mindenképpen híre megy annak, hogy megjöttél. 23Tedd hát azt, amit mondunk neked! Van nálunk négy férfi, akik fogadalmat tettek. 24Vedd magad mellé őket, végezd el velük együtt a tisztulási szertartást, vállald a költségeiket, hogy megnyírhassák a fejüket! Így megtudja mindenki, hogy semmi sem igaz abból, amit rólad hallott, hanem magad is megtartod a törvényt, és aszerint élsz.4Móz 6,13-2125A pogányokból lett hívőknek pedig már megírtuk azt a határozatunkat, hogy tartózkodjanak a bálványoknak áldozott hústól és a vértől, a megfulladt állattól és a paráznaságtól.ApCsel 15,19-2926Akkor Pál maga mellé vette ezeket a férfiakat, a következő napon elvégezve velük együtt a tisztulási szertartást, bement a templomba, és bejelentette, hogy mikor telnek le az ő tisztulásának napjai, amíg mindegyikükért be kell mutatni az áldozatot. Pált megkötözik27Amikor végéhez közeledett a hét nap, az Ázsiából való zsidók meglátták őt a templomban. Fellázították az egész sokaságot, megragadták, 28és így kiáltoztak: Izráelita férfiak, segítsetek! Ez az az ember, aki a nép, a törvény és a szent hely ellen tanít mindenütt mindenkit, sőt még görögöket is hozott be a templomba, és megszentségtelenítette ezt a szent helyet.ApCsel 24,529Néhányan ugyanis látták vele a városban azelőtt az efezusi Trofimoszt, és azt hitték, hogy Pál bevitte a templomba. 30Felbolydult tehát az egész város, a nép összecsődült, Pált megragadták, kivonszolták a templomból, és a kapukat azonnal bezárták. 31Mikor pedig meg akarták ölni, jelentés érkezett a helyőrség ezredeséhez, hogy egész Jeruzsálem lázong. 32Ez azonnal katonákat és századosokat vett maga mellé, és lerohant hozzájuk. Amikor azok meglátták az ezredest és a katonákat, abbahagyták Pál ütlegelését. 33Amint az ezredes odaért, elfogatta őt, és megparancsolta, hogy verjék kettős bilincsbe, majd kérdezősködött, hogy ki ez, és mit követett el. 34De a tömegből ki ezt, ki azt kiáltotta. Mivel a zajongás miatt nem tudhatott meg semmi bizonyosat, megparancsolta, hogy vigyék a várba. 35Amikor pedig a lépcsőhöz ért, valósággal vinniük kellett Pált a katonáknak a tömeg erőszakossága miatt, 36mert az egész tömeg követte, és kiáltozott: Végeztesd ki!ApCsel 22,22;Lk 23,18 37Amikor már éppen be akarták vinni Pált a várba, így szólt az ezredeshez: Szabad valamit mondanom neked? Az megkérdezte: Te tudsz görögül? 38Hát nem te vagy az az egyiptomi, aki néhány nappal ezelőtt fellázította és a pusztába vezette a szikáriusok négyezer emberét? 39Pál így felelt: Én Tarzuszból való zsidó vagyok, Kilikia nevezetes városának polgára. Arra kérlek, engedd meg, hogy szóljak a néphez. 40Miután ő megengedte, Pál a lépcsőkön állva intett kezével a népnek, és amikor nagy csend lett, héber nyelven így kezdett beszélni: Pál beszéde a néphez1Férfiak, testvérek és atyák, hallgassátok meg védekezésemet, amelyet most hozzátok intézek! 2Mikor hallották, hogy héber nyelven szól hozzájuk, még jobban elcsendesedtek. Aztán így folytatta: 3Én zsidó ember vagyok, a kilikiai Tarzuszban születtem, de ebben a városban növekedtem fel, Gamáliél lábainál kaptam nevelést az ősi törvény szigora szerint, Isten buzgó híve voltam, ahogyan ma ti mindnyájan. 4E tanítás követőit halálra üldöztem, megkötöztem, és börtönbe juttattam férfiakat és nőket is. 5Tanúm erre a főpap és a vének egész tanácsa, akiktől leveleket is kaptam a testvérekhez, és elmentem Damaszkuszba, hogy az ott lévőket is megkötözve hozzam Jeruzsálembe, hogy megkapják büntetésüket. 6Történt pedig, hogy amikor úton voltam, és Damaszkuszhoz közeledtem, déltájban hirtelen vakító fényesség sugárzott le rám az égből. 7A földre estem, és hangot hallottam, amely így szólt: Saul, Saul, miért üldözöl engem? 8Én pedig megkérdeztem: Ki vagy, Uram? És ő így szólt hozzám: Én vagyok a názáreti Jézus, akit te üldözöl. 9Akik velem voltak, a fényt ugyan látták, de a velem beszélő hangját nem hallották. 10Ezt kérdeztem akkor: Mit tegyek, Uram? Az Úr pedig azt felelte nekem: Kelj fel, menj Damaszkuszba, és ott megmondják neked mindazt, amit Isten elrendelt, hogy megtedd. 11Mivel pedig annak a fényességnek a ragyogása miatt nem láttam, a velem lévők kézen fogva vezettek, úgy mentem be Damaszkuszba. 12Egy bizonyos Anániás pedig, aki törvény szerint élő kegyes férfi, aki mellett bizonyságot tesznek az ott lakó zsidók mind, 13eljött hozzám, elém állt, és így szólt: Testvérem, Saul, láss! És én abban a pillanatban ismét láttam, és rátekintettem. 14Ő pedig ezt mondta nekem: Atyáink Istene választott ki téged, hogy megismerd az ő akaratát, meglásd az Igazat, és hangot hallj az ő ajkáról. 15Mert az ő tanúja leszel minden ember előtt arról, amiket láttál és hallottál. 16Most tehát miért késlekedsz? Kelj fel, keresztelkedj meg, mosd le bűneidet, segítségül híva az Úr nevét. 17Történt azután, hogy visszatértem Jeruzsálembe, és a templomban imádkoztam: révületbe estem, 18és láttam őt, aki ezt mondta nekem: Siess, és menj ki hamar Jeruzsálemből, mert nem fogadják el a rólam való bizonyságtételedet. 19Én így szóltam: Uram, ők tudják, hogy én voltam az, aki börtönbe vetettem és zsinagógáról zsinagógára járva megverettem a benned hívőket. 20Amikor pedig kiontották Istvánnak, a te vértanúdnak a vérét, magam is ott álltam, helyeseltem az ő megölését, és őriztem azoknak a ruháját, akik megölték. 21De ő azt mondta nekem: Eredj el, mert én messze küldelek téged, a népek közé. Pált a várba viszik22Eddig a kijelentésig hallgatták, de akkor így kezdtek kiáltozni: Töröld el a föld színéről az ilyet, mert nem szabad neki élnie! 23Kiáltoztak, ruháikat eldobálták, és port szórtak a levegőbe. 24Az ezredes ezért elrendelte, hogy vigyék a várba, és meghagyta, hogy korbáccsal vallassák ki: hadd tudja meg, miért kiáltoztak így ellene. 25Amikor pedig szíjakkal lekötözték, ezt kérdezte Pál az ott álló századostól: Szabad-e római polgárt ítélet nélkül megkorbácsolnotok?ApCsel 16,37;ApCsel 21,33;ApCsel 23,2726Amikor ezt meghallotta a százados, az ezredeshez ment, és jelentést tett neki: Mit akarsz tenni? Hiszen ez az ember római polgár. 27Erre az ezredes odament, és megkérdezte tőle: Mondd meg nekem: csakugyan római polgár vagy? Ő így felelt: Az vagyok. 28Az ezredes így szólt: Én nagy összegért szereztem meg ezt a polgárjogot. Pál ezt mondta: Én viszont beleszülettem. 29Ekkor azonnal félreálltak mellőle azok, akik vallatni akarták. Sőt az ezredes is megijedt, amikor megtudta, hogy római polgár az, akit megkötöztetett. 30Másnap aztán meg akarta tudni a valóságot arról, hogy mivel vádolják a zsidók, levétette tehát bilincseit, és megparancsolta, hogy gyűljenek össze a főpapok és az egész nagytanács. Ekkor lehozatta Pált, és eléjük állította.” (ApCsel 21:17-22:30)
Cím:
6721 Szeged, Madách u. 19.
Lelkipásztor:
Sipos Márk
Állandó alkalmak:
Állandó alkalmak: Vasárnap 9:00 Felfedezőcsoport Vasárnap 10:00 Istentisztelet Csütörtök esténként Új Remény Csoport-os alkalmak házaknál
293 megtekintés Élő közvetítés dátuma: 2025. máj. 4. Papp János lelkipásztor igehirdetése az 1Thesz 2:7-8 igeversek alapján. Budafoki Baptista Gyülekezet
” 7Mint Krisztus apostolai élhettünk volna tekintélyünkkel, mégis olyan szelíden léptünk fel közöttetek, mint ahogyan az anya dajkálja gyermekeit. 8Mivel így vonzódtunk hozzátok, készek voltunk odaadni nektek nemcsak Isten evangéliumát, hanem a saját lelkünket is, mert annyira megszerettünk titeket.” (1Thesz 2:7-8)
Cím:1221 Budapest, Péter Pál u. 17. Lelkipásztor: Papp János, Halász Attila (missziós lelkipásztor) Állandó alkalmak: ISTENTISZTELET Vasárnap 9:30-tól Helyszín: Imaház Az alkalom alatt: KÖLYÖK KIKÖTŐ 3-10 éveseknek Helyszín: Imaház 5-ös terem TINIIFI 11-14 éveseknek Helyszín: Imaház 6-os terem
NŐI ALKALMAK Kéthetente vasárnaponként, októberi alkalmak: Október 13. 16:00 Bibliatanulmányozás a Zsoltárok nyomán Helyszín: Banicz ház Október 27. 15:30 Horváthné Lovász Márti – Szerepem és helyem a közösségben Helyszín: Nappali gyülekezeti kávézó
Virágvasárnap bemerítési istentisztelet volt a Székesfehérvári Baptista Gyülekezetben. Isten igéjét Fülöp Áron hirdette a Jn 12,1–8 alapján „Mit teszel az olajoddal?” címmel. A történetben Mária drága kenettel kente meg Jézus lábát, és hajával törölte azt szárazra. Ezt akkor többen túlzásnak, pazarlásnak tartották, köztük Júdás is. Bár ő is éveken át ott volt Jézus mellett, mégis céltévesztésben volt. Áron a prédikációjában a céltévesztést a céllövöldéhez hasonlította, ahol a légpuska célzóját szándékosan elállítják, hogy ne tudjuk vele eltalálni a nyereményt. Lelkünk ellenségének, a sátánnak is az a célja, hogy letérjünk a helyes útról. Időnként ellenőriznünk kell, hogy nem vagyunk-e mi magunk is céltévesztésben. A figyelmeztetés az újszövetségi hívőknek is szól, maradjunk meg a keskeny úton. Vizsgáljuk meg, megvan-e bennünk az a lendület, ami a medencében állva bennünk volt! A bemerítés nekünk is és Istennek is egy nagy ünnep, egy örök pecsét az életünkön. Isten komolyan veszi a döntésünket, felírta a nevünket és a velünk kapcsolatos fontos dátumokat. Számontartja, mikor találkozott velünk, vagy amikor előrelépés volt a vele való járásunkban.
A tanítás után a bemerítkező öt fiatal bizonyságtételét hallgatta meg a gyülekezet: Mátrai Tábita a helyi gyülekezetben nőtt fel, kijárta a vasárnapi iskola minden évfolyamát, hite itt alapozódott meg. Középiskolás korában elkezdett ifjúsági órákra járni. Élvezte, hogy az iskolai hittanórák a Biblia témájában nem tudtak neki újat mondani. Szűkebb körben szívesen megvallotta, hogy számára ez nem csak egy iskolai tantárgy. Egy nyári gyerektáborban mondta el először a megtérők imáját, de akkor úgy érezte, a bemerítésre nem áll készen. Fiatal hívőként azt gondolta, hogy ki kell érdemelnie Isten szeretetét. Később megértette, hogy Isten úgy szereti, ahogy van, és hogy Jézus meghalt minden bűnéért. Egy évvel ezelőtt, ifis társai bemerítésén döntötte el, hogy ő is szeretné ilyen módon összekötni Megváltójával az életét. Szeretne tanúságot tenni a hitéről a testvérek előtt is, és jelentkezett az Alapozó Bibliaiskolára (ABI).
Czéh Tamás hívő édesanyján keresztül ismerte meg Istent. Tőle hallotta először, hogy Isten mindig vele van, akkor is, ha a földi családja nem lehet vele. Édesapját néhány évvel ezelőtt elvesztette, édesanyja pedig betegség miatt nem tudott jelen lenni az alkalmon. Tamás elmondta, hogy ő a mennyei Atyát tekinti valódi apjának, aki most is vele van. Szülei korán elváltak, bátyja ateista édesapjához került, ő pedig édesanyjával maradt, aki már gyerekkorában elvetette szívébe a hit magjait. Hálás azért, hogy az egyházi általános iskola védett környezetet biztosított neki. Ezek után az állami középiskolában megtapasztalt szabadság egy időre elsodorta Istentől. Unokatestvére hívására három évvel ezelőtt eljött ebbe a gyülekezetbe, és megtért. Azóta is tapasztalja, hogy az Úr minden pillanatban fogja a kezét, hogy a nehézségek közepette is gondoskodik róla, hogy soha nincs egyedül.
Búza Botond keresztény családban nőtt fel, születése óta ebbe a gyülekezetbe járt. Hálás az elé élt jó példákért. Ő is végigjárta a vasárnapi iskolát, fejből ismerte a klasszikus bibliai történeteket, igaznak fogadta el őket. Gyerekként azonban nem foghatta fel, hogy Jézus meghalt minden ember bűnéért. 12 évesen egy ifis hétvégén érezte először azt, hogy talán több van ebben. 15 éves korában egy ifjúsági konferencián olyan imameghallgatásban részesült, ami után átadta az életét Istennek. Középiskolában észrevette, hogy bár Isten az élete része, a környezetében erről kevesen tudnak. Kicsit félve a fogadtatástól várta az alkalmat, hogy megoszthassa hitét a barátaival. Meglepődve tapasztalta, hogy bizonyságtétele nyitottsággal, kíváncsisággal találkozott. A legutóbbi bemerítési alkalom őt is megérintette, és eldöntötte, hogy szeretne bemerítkezni. Az azóta eltelt év alatt sok mindent tanult, és megértette, hogy az élet sokkal több és jobb Istennel, mint nélküle.
Molnár Botond Dávid elmondta, hogy hálás a családjának, amiért születése óta Isten útját járhatja. Vasárnapról vasárnapra együtt jöttek az imaházba az istentiszteletekre. Korábban a tanításokat csak izgalmas meséknek fogta fel. Szerette őket hallgatni, annak ellenére, hogy a jelentésüket nem értette. Két évvel ezelőtt egy nyári táborban egy imádság és egy jó beszélgetés hatására megértette, hogy ami ott a kereszten történt, az nem csak egy izgalmas történet. Isten kegyelméről és szeretetéről szól, amit odaadott nekünk. Abban az időben úgy gondolta, hogy az örök élet egy jutalom, amit ki kell érdemelni. Később rájött, hogy a kegyelem ajándék, amit Istentől kaptunk. Megértette és elfogadta, hogy Isten óriási kincset adott neki, ami által az összes bűne meg van bocsátva. Elkezdett Bibliát olvasni és imádkozni, hogy közelebb kerülhessen Istenhez, és a kérdéseire választ kapjon. Jelentkezett az ABI-ra, most pedig a bemerítkezéssel szeretné megpecsételni a döntését.
Kovács Benedek középiskolás volt, amikor egy barátja hívására elkezdett ifire járni. Korábban már hallott Jézusról, de ekkor élő kapcsolata lett vele. Utólag ezt úgy látja, hogy hite kövek közé esett. Ebben az időben a fő motivációja a megfelelési kényszer és a beilleszkedés vágya volt. 19 évesen jelentkezett egyetemre, és ezzel párhuzamosan bevonult katonának. Új környezetbe került, ahol nem kellett a korábbi barátoknak megfelelnie, és a hitét is elengedte. A megfelelési kényszer nem múlt el, sőt hozzájött még a kiközösítéstől, bántalmazástól való félelem. Annyira vágyott az elfogadásra, hogy a hitét nem merte se megvallani, se megélni. A katonai hivatás vált a bálványává, és mindent feláldozott ennek az oltárán. Az önvédelmi mechanizmus részeként barátait, családját és Istent is eltolta magától, és falakat húzott fel maga köré. Ezek a falak és a függőségek akkor sem szűntek meg, amikor az orvosok Benedeket ízületei megromlott állapota miatt a katonai pályára alkalmatlanná nyilvánították, és 2024 őszén leszerelt. Tudta, hogy változásra van szüksége, ezért novemberben elment Budapesten egy ifialkalomra. Tartott attól, hogy ha érzelmileg megnyílik, sebezhetővé fog válni, mégis úgy döntött, hogy Istent választja. A tanítás hatására újra átadta az életét Jézusnak. Isten szeretetét tapasztalta meg a legmélyebb helyzetekben is, aki a nehézségeket a javára fordította. Utólag úgy látja, hogy minden okkal történt. Elkezdett rendszeresen gyülekezetbe járni, és az ABI-ra is jelentkezett. Ezúttal döntését nem külső nyomásra hozta meg, hanem saját akaratából. Szeretné megtartani Jézus parancsolatait, és erről szeretett volna bizonyságot is tenni. Isten megtanította imádkozni, hogy ne a körülmények megváltozásáért imádkozzon, hanem azért, hogy ő változtasson a körülményein. Átformálódása során több csodát is átélt. A leszerelés után nem volt alkalmas sem fizikailag, sem mentálisan a munkavégzésre. De Isten meggyógyította minden téren, és még a várakozás idejét is az épülésére használta fel. Az életre úgy tekint, mint egy kalandra, ami magasságokba és mélységekbe vezet, de Isten mindig velünk van.
A bemerítést Kovács Dániel lelkipásztor végezte, aki a medencében állva megszólította a jelenlevőket. Hívta mindazokat, akik talán először, talán sokadjára tanúi a bemerítési szertartásnak, de még nem döntöttek, hogy a következő bemerítésen álljanak itt ők fehér ruhában hitüket megvallva. Kövessék az Úr Jézust, aki életét adta értünk! Jézus önként vállalta értünk, miattunk és helyettünk a kereszthalált. A bűn zsoldja a halál, de Isten kegyelmi ajándéka az örök élet. Isten adja mindenkinek ingyen. Nekünk nem kerül semmibe, mert ő már kifizette ennek az árát. Aki hisz és bemerítkezik, üdvözül, aki nem hisz, elkárhozik! Az ünnepi istentisztelet zárásaként a vezetők kézrátétellel imádkoztak a gyülekezet legfrissebb tagjaiért. Isten áldása és kegyelme kísérje az életüket, tegye képessé őket a jó döntések meghozatalára, és az Isten szövetségének a pecsétje legyen erős az életükön. Legyenek bátrak követni Jézust, bármilyen helyzetben kell majd bizonyságot tenniük!
A Duna televízió műsorában Szlepák Zsolt és Szlepákné Jámbor Hajnalka bizonyságtétele hangzik el Hajni gyógyulása kapcsán. Emellett szó volt Isten helyreállító szeretetéről a házasságkötésük előtti időkből, amely teljes életváltozást hozott számukra.
A harmónium már kisgyermek korom óta megmozgatta a fantáziámat. Az imaházban – ahová gyermekkoromban jártunk – két hangszer is volt, az egyik hangja különösen is hasonlított az orgona hangjához. Amikor a Facebookon megláttam a harmóniumkoncert hírét, mindjárt regisztráltam is, nehogy lemaradjak erről a páratlan lehetőségről. Egy távolabbi rokonunk is eljött, és amikor meglátott, gyorsan odajött hozzám, és azzal üdvözölt: „Tudtam, hogy te is itt leszel.”
Már ezt megelőzően is koncerteztek együtt Csaba és Ágoston. Nem volt véletlen hát, hogy az április 27-i koncertre teljes egészében megtelt a terem érdeklődőkkel. Voltak, akik már jártak korábban is a 2022-ben megnyitott Munkácsy Mihály utcai Baptista Házban, de néhány látogatót az épület is érdekelte. Ezen a vasárnap délutánon minden megjelentet a harmóniumok hangja és megszólaltatóik: Pék Csaba egyházzenész és Tóka Ágoston orgonaművész harmóniumjátéka vonzott.
Murányi Kovács Anita, az MBE kommunikációs és kulturális osztálya munkatársának szívélyes köszöntője után határozott hangon együtt szólalt meg a két mesterharmónium. MelchiorTeschner korál dallama ünnepélyesen hangzott fel a hatsípsoros, amerikai gyártmányú Charpenter harmóniumon és a Kotykiewicz, bécsi gyártmányú fúvós harmóniumon. A hangszereket a hangverseny során külön-külön is megszólaltatták az előadók.
A harmónium billentyűs hangszer, amelynek fújtatásakor a benne levő rézkeretekre erősített kis rugalmas fémlapocskák (nyelvek) rezegnek. A rezgő nyelv átcsapó rezgéseket végez, ezért a harmónium sípjait „átcsapó nyelveknek” is nevezik – olvashatjuk Tóka Ágoston magyarázatát a Baptista lexikon hasábjain. Ágoston most a sokak által ismert szájharmonika említésével érzékeltette a fúvós és szívós légrendszerű harmóniumok működését.
Miközben hallgattam a megszólaló darabokat, énekfeldolgozásokat, eszembe jutott, hogy baptista közösségünkben hosszú időn át megbecsült hangszer volt a harmónium, hangjai vezették a gyülekezet éneklését. Legtöbb imaházunkban volt harmónium, sőt, sok hívő testvér otthonában is megtalálható ez a hangszer. Sokan megtanultak rajta játszani. Ebben volt nagy segítség Beharka Pál testvér 1965-ben megjelent Gyülekezeti harmóniumjáték című, hiánypótló kötete.
Emlékszem, még a kilencvenes évek elején járt Újpesten a hollandiai Dorcas Alapítvány elnöke. Az igehirdetése végén arról is beszélt, hogy mint jótékonysági szervezet szívesen küldenek Magyarországra használt ruhákat a rászorulók megsegítésére. Beharka Pali bácsinak támadt egy ötlete, és megkérdezte, nem tudnának-e esetleg néhány használt harmóniumot is küldeni az Egyházzenei Tanfolyam támogatására. Néhány hét elteltével egy holland kamion állt meg a magyarországi szervezet elnökének háza előtt tele gyülekezeti használatra alkalmas hangszerekkel, nagyobbrészt harmóniumokkal. Jutott aztán ebből sokfelé.
A harmóniumkoncertet megtisztelte jelenlétével dr. Ludányi Zsófia harmóniumgyűjtő, a Magyar Harmóniumkedvelők Egyesületének elnöke, aki a megszólaltatott hangszerek történetéről beszélt, férje, Sebestyén János pedig, aki az egyesület elnökségi tagja, az egyesület terveiről, egy harmóniummúzeum létesítéséről adott tájékoztatást.
A koncerten mindannyiunk nagy örömére jelen lehetett prof. dr. Beharka Pál orgonaművész testvér is, akit Tóka Ágoston úgy köszöntött, mint „a baptista közösség történetének legkiválóbb harmóniumjátékosa”, vagy ahogy a nemrégen megjelent életrajzi kötetben olvasható: „generációk harmonistáinak példaképe”.
Manapság sokan úgy tekintenek a harmóniumra, mint az orgona igénytelen pótlékára. Mások úgy emlegették gúnyosan, hogy „zsoltárpumpa”. Az ünnepélyes darabok között arról is hallottunk, hogy ismert zeneszerzők, mint J. S. Bach, Cesar Franck vagy Liszt Ferenc is írt önálló darabokat a hangszerre. Georges Bizet felhangzó darabja a korabeli szalonok világának hangulatát idézte. A harmóniumnak van önálló irodalma is. Lisznyay Szabó Gábor is írt darabokat harmóniumra. Tóka Ágoston Beharka Pál tulajdon kottájából játszotta el Lisznyay Gábor művét.
A koncert záródarabjainak egyikét egy angol zeneszerző írta. A 104. zsoltárnak a teremtő és fenntartó Isten magasztalásáról szóló művét a két művész együtt játszotta el. A hangverseny végére megvalósulni láttuk az alkalom Zsoltárok könyvében olvasható mottóját: „szépen zengjenek hangszereitek” (Zsolt 33,3).
A harmóniumkoncert végén az elvett áldásokért Papp Szabolcs lelkipásztor adott hálát mindannyiunk nevében a hangokat, a zenét is megalkotó Istennek.
Marosi Nagy Lajos
A teljes koncert itt tekinthető meg:
Galéria:
Dr. Ludányi ZsófiaA kép jobb szélén prof. dr. Beharka PálTóka Ágoston
A radikális reformáció szakkifejezést George Huntston Williams hasonló című, 1962-ben megjelent monográfiája honosította meg a szakirodalomban. Azóta az anabaptistákat a radikális reformáció egyik irányzataként tartják számon. Korábban a reformáció harmadik ága képviselőiként nevezték meg őket. Nyugat-Európában a baptisták ebben az esztendőben emlékeznek meg az anabaptista mozgalom elindulásának 500. évfordulójáról, mivel az első ismert bemerítkezés 1525. január 21-én történt Zürichben. Ekkor merítkezett be a Zwingli köréhez tartozó Conrad Grebel, Georg Blaurock és Félix Mantz.
Philip Sheldrake „A spiritualitás rövid története” című művéből idézzük az anabaptista spiritualitásról szóló részt:
„A reformáció harmadik irányzatát, az anabaptistákat gyakran kihagyják a hitélet történetének tárgyalásából. Nevük a felnőtt hívők megkeresztelésének gyakorlatára utal. Nem volt egy alapítójuk, és lazán szerveződtek közösségeik, ezért nehéz megmondani, mikor kezdődött mozgalmuk. Nagyjából 1525-től kezdve (az első feljegyzés felnőttkeresztségről) jöttek létre csoportjaik a Rajna mentén, Svájcban, Németalföldön, és elszórtan jelen voltak Ausztriában és Morvaországban is. Hagyományaik tovább élnek a mai napig az amish, a mennonita és a hutterita (habán) közösségekben. Radikális egyszerűségük és a világi hatóságok elutasítása miatt keményen üldözték őket a protestánsok és a katolikusok is. A 16. század folyamán több ezren szenvedtek mártírhalált.
Az eredeti anabaptista hagyománynak négy fontos jellemzője volt. Az első, hogy az egyházba nem gyermekként, hanem hívő felnőttként kerülhettek be az emberek, ami mögött egy önként vállalt, a megtéréssel kezdődő folyamat van, és az a hit, hogy Isten nem utasítja el az őszinte bűnbánatot tartó embert. Ez nem egyezett a lutheránus és kálvinista felfogással. A második, hogy a lelki átalakulás belső folyamata nemcsak a tudatos hitélethez, hanem az életvitel megváltozásához is vezetett, amit az Újszövetség radikális magyarázatára alapoztak. Elvárták, hogy a hívők megosszák javaikat a szegényebbekkel. Az anabaptista közösségek szigorú fegyelmet tartottak, és a visszaesőket »kerülték«, amíg újra jó útra nem tértek. Időnként gyakorolták a lábmosást is. Az úrvacsorában, amit házaknál vagy közösségi épületeikben és nem templomokban vettek magukhoz, megújították a szövetséget egymással és Krisztussal. Harmadik, azt sugallták, hogy a keresztények útja a bűnbánat, a hit, az újjászületés és az engedelmes élet útja. Negyedik, hitük szerint a világi hatalom romlott, és az erőszak tiltott, ebből következett, hogy nem vettek részt a közéletben, és nem vállaltak katonaságot.
Az anabaptista spiritualitás sokat köszönhet a késő középkori misztikus mozgalmaknak, különösen John Taulernek. Tőle vették át az anabaptisták az Istenbe vetett bizalomból eredő türelmes lemondás gondolatát.”
A szerző, Philip Sheldrake, a durhami egyetem gyakorlati teológiai professzora, aki könyvében a keresztény spiritualitás történetét beszéli el az újszövetségi kezdetektől napjainkig.
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.OkTovábbi információk