A közvetítést az MTVA készíttette 2020-ban. A vallási műsorok főszerkesztője Andrónyi Kolos, a gyártásvezető Gémesi Erika, a hangmérnök Gajárszki Zsolt, valamint a technikai munkatársak Járitz István és Jakocska György. Szerkesztő, műsorvezető: Nagy Imre
Istentisztelet közvetítés a Szegedi Baptista Gyülekezetből
A közvetítést az MTVA készíttette 2020-ban. A vallási műsorok főszerkesztője Andrónyi Kolos, a gyártásvezető Gémesi Erika, a hangmérnök Gajárszki Zsolt, valamint a technikai munkatársak Járitz István és Jakocska György. Szerkesztő, műsorvezető: Nagy Imre
Karácsonyt ünneplünk, de hogyan?
„Gyermekeim…”, de régen volt az, hogy így szólított, szólíthatott meg minket bárki is. Az alapige most mégis ezt teszi velünk. Alighanem jókor. Az adventi időben, karácsony közelében ugyanis felnőttségünk kérge alól olykor ki-kibújik az egykor volt gyermek. Néhány percre maradjunk is meg most ebben a kegyelmi állapotban, és engedelmes gyermekekként figyeljünk az agg János apostol bálványoktól óvó, kedveskedően intő szavára!
Mi is tulajdonképpen a bálvány?
Nemcsak az ókori birodalmak kőből, fából faragott istenei, az izraeliták pusztai aranyborjúja, vagy napjaink imádatban részesített szentképei, szobrai lehetnek bálványok. A Szentírás szerint bálvány mindaz, ami az ember lelkében az Istent megillető helyre kerül. Az Ige leleplező megvilágításában pedig az is kitűnik, hogy a bálványok imádása nem csupán barbársághoz köthető eltévelyedés, hanem a bűnre hajló emberiség minden tagját, történelmi kortól, neveltetéstől és megszerzett tudástól függetlenül megkísértheti. Így napjainkban is bárki könnyen belekeveredhet, akár az Igétől függetlenült ünnepszomjától hajlamossá téve…
Az ember a hétköznapok egyhangúságából kiemelő lehetőségként keresi az ünnepet, a különféle szertartásokat. Ez önmagában véve nem lenne baj, sőt, egyenesen a teremtő Istentől való is lehet, hiszen az ünnepeket ő rendelte, még az idejüket jelző égitesteket is ő alkotta meg (1Móz 1,14).
Isten az ünnep tartalmát is meghatározta
Isten az ünnep tartalmát is meghatározta a vele való közösségben, hogy így szívünk, lelkünk, gondolataink, érzelmeink időről időre reá összpontosuljanak, és az ő dolgaival telítődjenek meg. Amint Isten kikerül a középpontból, az ünnep kiüresedik, és öncélú formaságok, ceremóniák töltik be az ő helyét. Ilyenkor és így torzulnak bálványimádássá az Örökkévaló nagy tetteire emlékeztető Szentlélektől ihletett istentiszteletek is. Akár némi keresztény színezetet is megőrizve, de lényegüket elvesztve, mert a másodlagos lesz elsődlegessé.
Karácsonykor például úgy, hogy a minden hatalommal teljes Úr Jézus világot bevilágító Világosságát fenyőfaizzók csillogásával helyettesítjük, és már eszünkbe sem juthat Isten kimondhatatlan ajándéka, hisz a tékozló bőségben fölhalmozott múlékony ajándékok tömege takarja el őt szemünk elől… Ilyenkor szükséges az ünneprontónak vélt, de valójában ünnepjavító ige: „Gyermekeim, őrizkedjetek a bálványoktól!”
Ne értsük félre az eddig olvasottakat!
Mindez nem azt akarja sugallni, hogy például szentestén ne adjunk ajándékot szeretteinknek! De azt igen, hogy eközben egyértelműen jusson kifejezésre a családban, a baráti körben és a gyülekezetben, hogy a mi emberi ajándékunk az Atyától kapott legnagyobb ajándékára emlékeztető halvány tükörkép csupán. – Ha a szívünknek és a hozzánk tartozóknak kedves, jó lelkiismerettel állítsunk díszbe, fénybe öltözött karácsonyfát! De ne cövekeljünk le e hangulatos ünnepi kellékben való puszta gyönyörködésnél! A fenyő örökzöldje emlékeztessen a Krisztusban nyert örök élet ajándékára; a rajta kigyúló fényfüzér is juttassa eszünkbe, hogy az igazi Világosság, a testté lett Ige már eljött világunkba, és arra rendel minket, hogy mi is fényéből fénysugárként a világ világosságává legyünk (Mt 5,14).
Jó Atyánk áldása áradón fog körülölelni minket, ha karácsonyünneplésünk a maga kedves külsőségeivel, bensőséges jelképeivel, díszleteivel és énekeivel az Örökkévaló hozzánk lehajló kegyelmének csodájára emlékeztető jellé lesz. Az ilyen ünneplés szentsége és teljessége akkor sem csorbulna, ha életsorsunk történetesen úgy alakulna, hogy anyagi lehetőségeink beszűkülnének, egészségünk megromlana, vagy bármi „nemszeretem” dolog érne is minket. Az igazi karácsonyünneplés lényegét ugyanis egyedül az adja, hogy a főhelyet benne a testté lett Ige, Jézus Krisztus tölti be. Minden más csak nélkülözhető ráadás.
Boldog az, aki ezt már felismerte, és az ismert ének szavát ajkára véve karácsonykor és élete minden napján megvallhatja:
Elveszthetek mindent sorba’,
Ha te megmaradsz nekem…
(BGyÉ 309)
A karácsony megváltoztat
Ha számba vesszük mindazt, amiket Jézus Krisztus születése megváltoztatott, ha újra tudatosítjuk magunkban, akkor a karácsony titka, az inkarnáció csodája áthatja egész valónkat, és más emberek leszünk. Miket változtatott meg Jézus közénk születése?
1. EMBERI ÁLLAPOTUNKAT
Nem véletlen, hogy a betlehemi csillag ténye annyira fontos számunkra. Mert bár kicsinek tűnik egy csillag fénye egy reflektorhoz képest, de állandóságával mégis meghatározó fénypont. Ez Jézus maga. Sokak számára egy a sok vallásalapító közül. De ő mégis állandó csillag: változatlanul irányt mutató és hívogató fénypont a világban. Aki követi, annak az élet kivilágosodik. Nem véletlenül állítja későbbi élete során Jézus magáról: „Én vagyok a világ világossága: aki engem követ, nem jár sötétségben, hanem övé lesz az élet világossága.” (Jn 8,12) Ha nem világosít meg valaki, ha nem gyújt fényt, akkor csak bolyongunk a gondolatok, a szavak útvesztőiben. Kell nekünk ő, Jézus, aki maga a betlehemi csillag életünk egén.
2. ISTENRŐL VALÓ GONDOLKODÁSUNKAT
Ő szeret az egyszerű történetekben, a hétköznapiságban megmutatkozni. Ahogy az angyalok a betlehemi pásztorok figyelmét előre felhívták arra, hogy ne látványosságot keressenek, hanem a jelentéktelenben kell meglátniuk a csodát: „A jel pedig ez lesz számotokra: találtok egy kisgyermeket, aki bepólyálva fekszik a jászolban.” (Lk 2,12) Ki nem látott még kisgyermeket? Átlagos. De a pásztorok elhitték, és meg is találták a csodát: a jászolban fekvő kisgyermeket, Jézust! Mi állandóan csodára várunk, csodás pillanatban reménykedünk, miközben a csoda folyamatosan történik. Aki Istennel él, az a csodák világában él. Az meglátja az egyszerű szavakban, a gyerekkacajban, a szélben, az autók tülekedésében, a bevásárlók sorában, a váratlan tekintetekben, a telefoncsörgésben a csodát: Isten jelenlétét.
3. ISTENHEZ VALÓ VISZONYUNKAT
Isten tényleg ott van mindenütt, ha ott volt a legkiszolgáltatottabb állapotban, csecsemőként, tehetetlenül, mégis közel mindenkihez. Ezért emlékeztet bennünket Máté evangélista így: „Immánuélnak nevezik majd – ami azt jelenti: Velünk az Isten.” (Mt 1,23) Neki semmilyen helyszín nem derogál. Fontos megértenünk ezt. Mert enélkül őt az élet sok helyéről ki fogjuk szorítani. Később maga Jézus hívta fel a figyelmünket Isten országával, Isten uralmával kapcsolatosan arra, hogy ne különlegességekben, külső bizonyítékokban keressük országa valóságát, hanem magunkban. És akkor képesek leszünk meglátni azt, hogy az ő országa itt van. És az ő uralmát nem akadályozza semmi. Tényleg uralkodik! A mi uralkodónk ő!
4. AZ EMBEREKHEZ VALÓ VISZONYUNKAT
Hogy tudja Jézus születése megváltoztatni az emberekhez való viszonyunkat? Úgy, hogy már megváltoztatta az állapotunkat, Istenről való gondolkodásunkat és viszonyunkat. Ekkor már gyerekjáték az, hogy igazán jól viszonyuljunk az emberekhez. János evangélista tömören ezt így fogalmazta meg: „Az Ige testté lett, közöttünk lakott, és láttuk…” (Jn 1,14) Jézus születése óta mindennél nagyobb tisztesség embernek születni, emberként élni, és igazi emberként kapcsolódni másokhoz. János még ezt is írja róla: a saját világába jött (Jn 1,11)! Az övéi közé! Lefordítom: az emberek a mi világunk! Ők a mieink! Ha megértjük Jézus születésének ezt a titkát, akkor mindig otthon fogjuk érezni magunkat az emberek között. Akkor mindig kivételes ajándéknak fogjuk tartani, hogy emberekkel együtt élhetünk. Akkor mindig a mieinknek fogjuk érezni őket.
Ma karácsony van! Azokkal vagyunk ma különösen is együtt az otthonunkban, telefonon vagy online, akik szorosan hozzánk tartoznak. Ez a szeretetteli közeg segítsen bennünket ahhoz, hogy egyre jobban megértve a karácsony titkát Istent is ott érezzük mindenben és az emberek világát is otthonunknak tartsuk. Boldog karácsonyt mindenkinek!
Ószövetségi írásos emlékek
Bibliai régészettel foglalkozó videósorozatunk mostani részében betekinthetünk egy szuper titkos levelezésbe, amely júdeai katonai vezetők között zajlott.
Megismerhetjük a korabeli jellegzetes pecséteket, és bemutatjuk a legrégebbi bibliai szöveget, amit egy ezüstlemezre írtak fel.
Készült az IgeIdők Magazin és a Magyarországi Baptista Egyház megbízásából.
A videót készítették:
Bakos-Vígh Fanni, Bakos Dávid és Hegedűs Ádám
Az Őszinte Pillanat produkciója
Őszi faültetések az 500 év – 500 fa projekt keretében
88 fát ültettek el idén ősszel az 500 év – 500 fa projekt keretében. A Magyarországi Baptista Egyház kezdeményezéséhez huszonegy magyarországi helyszínről, egészen Pécstől Nyíradonyig csatlakoztak baptista gyülekezetek, iskolák, szociális intézmények.
Habár a vírushelyzet a legtöbb helyen nem tette lehetővé, hogy ünnepi alkalom keretében ültessék el a megigényelt fákat, a táblákkal kiegészülve mégis emléket állítanak baptista közösségünk múltjának.
2023-ban ünnepeljük az anabaptista-baptista misszió Kárpát-medencei megjelenésének 500. évfordulóját. A jubileumhoz közeledve célunk, hogy a következő években 500 fát ültessünk el baptista gyülekezetek, intézmények környezetében Magyarország és a Kárpát-medence zöldítése érdekében. Az 500 éves múltra való emlékezés mellett szeretnénk felhívni az emberek figyelmét az egészséges környezet fontosságára is.
Az 500 év – 500 fa kezdeményezéshez a jövő év során is lesz lehetőség csatlakozni. A jelentkezés részleteit egyházunk hírcsatornáin fogjuk megosztani.
Karácsonyi üzenet
Áldott, békés és lelki tartalmakkal teli karácsonyi ünnepet kívánunk minden kedves testvérünknek!
A baptista egyház elnöksége
Elismerések, díjak a 2020-as év végén
A Baptista Szeretetszolgálat 2013-ban díjakat alapított azzal a céllal, hogy az általa fenntartott intézményekben dolgozó, kiváló szakmai tevékenységet végző kollégáit elismerje és megköszönje munkájukat. A 2020. év elismeréseit idén nem volt mód a korábban megszokott ünnepség keretein belül átadni, ám ez semmit sem von le értékükből.
A 2020. év elismertjei:
Fődíjak:
- Ócsai Nagy Pál-díjat kapott Szász Veronika (BSZ EJSZ Oktatás, Dunáninneni Területi Igazgatóság).
- A Paul Montacute-díjat dr. Herencsárné Klug Györgyi BSZA adományozási igazgató érdemelte ki a humanitárius területről.
- A Cserepka János-díjat a szociális intézményeket képviselve pedig Csábi Lászlóné Melinda belső ellenőrzési igazgató kapta ebben az esztendőben.
A Baptista Szeretetszolgálat Köszönet Érmét Lechner Andrea (Addetur Baptista Gimnázium)vette át. A Minden Tisztelet Érmet Somodi Zsolt (Kölcsey Ferenc Általános Iskola, Törökszentmiklós) érdemelte ki. A Közösség Önzetlen Szolgálatáért Érmet Sasné Oláh Szilvia (NABOK-Illésy Sándor Szakgimnázium és Szakközépiskola, Kisújszállás) és Szabó Anna (Seregélyesi Baptista Általános Iskola) kapta.
Gratulálunk!
Cipősdoboz-akció 2020
34.170 cipősdoboz ajándékot, mintegy 100 millió forint értéket gyűjtött össze a 2020-as évben a jótékonysági programot 17. alkalommal lebonyolító Baptista Szeretetszolgálat.
A legnépszerűbb karácsonyi adakozási formát, a Cipősdoboz-akciót ebben az évben számos, előre nem tervezhető nehézség ellenére is sikerült megvalósítani. A kampány a koronavírus-járvány miatt feleannyi gyűjtőponton tudta fogadni az adományokat, és a szigorú egészségügyi előírásoknak is meg kellett felelnie.

Dr. Szilágyi Béla elnök szerint „a mostani pandémia okozta bizonytalanságban hatalmas eredmény, hogy ennyi rászoruló gyerek kaphatott karácsonyi meglepetést, és idén a megváltozott adakozási szokások miatt több ezer tartósélelmiszer-csomaggal is segíthettük a legnehezebb helyzetben élő családokat”.



A 2020-as Cipősdoboz Akció kampányát egy jótékonysági felajánlásból megvalósuló látványos fényfestés zárta a Baptista Szeretetszolgálat pákozdi logisztikai központjánál, december 21-én 17.00 órakor.
A betlehemi csillag(ok)
A Jézus születéséről szóló történetben olvashatunk egy érdekes égi jelenségről, „csillagról”, melynek az volt a szerepe, hogy távoli földről elvezessen valakiket Jézushoz. Számtalan lehetséges magyarázat van arra, hogy ez miféle jelenség lehetett. Ebben az írásban az általam legvalószínűbbnek tartott magyarázatról lesz szó, melynek aktualitását egy 2020. december 21-én bekövetkező csillagászati jelenség adja. E rövid írás két könyvre támaszkodik: dr. Teres Ágoston Biblia és asztronómia, valamint Ponori Thewrewk Aurél Csillagok a Bibliában című könyvére. Akit a téma bővebben érdekel, annak szeretettel ajánlom a könyveket elolvasásra, korrekt, hozzáértő és objektív mindkét mű.
A régi szövegek fordításakor sok probléma léphet fel. Bár a Biblia történeteinek lényegi tartalmára minden fordító ügyelt, előfordulhatnak benne olyan részek, melyek nem adják vissza a történések teljes mértékű érthetőségét. Így van ez a betlehemi csillagról leírtakkal is. Olvassuk el saját Bibliánkból a Máté 2,1–12 igeverseit figyelmesen! Az elolvasást követően pedig olvassuk el a következő fordítást, amely a történet egyik legrégebbi szövegre alapozott, és logikailag leginkább tartalomhű megfogalmazása:
„Amikor pedig Jézus megszületett Júdea Betlehemében, Heródes király napjaiban, mágusok jöttek kelet felől Jeruzsálembe mondván: hol van a júdeaiak született királya? Az ő csillagait láttuk ugyanis az hajnali (heliákus kelés) felkeltében, és eljöttünk hódolni neki. Akkor Heródes titokban hívatta a mágusokat, hogy pontosan megtudakolja tőlük a (még akkor is látható) csillagok feltűnésének idejét, s Betlehembe küldve őket így szólt: menjetek…
Ők pedig meghallgatván a királyt elindultak, és nézd, a csillagzat, melyet (már elinduláskor is) láttak a hajnali felkeltében megelőzte őket, majd mentében megállt (csillagok közötti útja közben = stacionárius pont), akkor mikor ahhoz a helységhez értek, ahol a gyermek volt.” – Teres Ágoston
Láthatjuk, hogy Máté eredetileg leírta azokat a csillagászati jelenségeket, melyeket akkor minden ember ismert (nem szakszavakkal, de egyértelműen). Ilyenek a zárójelbe tett szavak: hajnali felkeltében = heliákus kelés, mentében megállt = stacionárius pont. Az heliákus kelés egy olyan napja az évnek, amikor egy bolygó vagy csillag először pillantható meg napkelte előtt. A csillagok és bolygók napról napra este szép lassan eltűnnek az égboltról, majd napról napra hajnalban újra előbukkannak. Sok ókori társadalom számára ezek a dátumok nagyon fontosak voltak: az egyiptomiak például pontosan tudták, hogy amikor a Szíriusz (az égbolt legfényesebb csillaga) feltűnik hajnalban, hamarosan áradásnak indul a Nílus. Természetesen a két jelenség egybeesése Egyiptomban a véletlen műve: a Szíriusznak semmiféle hatása nincs a folyó vízjárására. Mivel egy ilyen időpont másodpercre pontosan kiszámítható, megállapítható, mikor látták a mágusok ezt a jelenséget.

A másik nagyon fontos fogalom a stacionárius pont. Ez a kifejezés egy teljesen szokványos csillagászati jelenségre utal. Mivel a bolygók, kisbolygók, üstökösök keringnek a Nap körül, ezért a „normál” csillagok között ők mozognak. Ez a mozgás azonban nem egyenletes, ennek oka, hogy közben a Föld is kering a Nap körül. A kétfajta mozgás eltérő látószögeket eredményez, ezért a Földről nézve minden bolygó úgynevezett hurokmozgással (epiciklus) látszik mozogni az égen. Ha napról napra követünk egy bolygót, és berajzoljuk egy csillagtérképre, akkor ugyanazt látjuk, mint az 1. ábrán: ezen a fotósorozaton a Mars egyéves „hurokmozgása” látható. Stacionárius pontnak azt a két pontot (piros nyíllal jelölve a képen) nevezzük, mikor a bolygó elérkezik a hurok két szélének valamelyikéhez: ekkor mozgása lelassul, s napokig szinte egy helyben áll. Azaz „megáll” a csillagok között. Máté tehát ezt a jelenséget írja le eredetileg, nem pedig azt, hogy egy csillag repült az égen, és megállt Mária és József háza fölött! A későbbi fordítók valószínűleg nem értették teljesen a csillagászati szakkifejezést, ezért adtak egyszerűbb megfogalmazást a csillag megállására vonatkozóan. E két csillagászati fogalom megértése fontos, az egész történet megértése szempontjából.
Az eredeti szövegben a jelenség leírásánál a „csillagok/csillagzat” kifejezést használja Máté. Tehát valószínűleg két fényes égitest együttállását (egy irányban látszottak) akarta leírni. Csillagászati számításokkal egyértelműen visszavezethető, mikor is történt Jézus születése környékén ilyen együttállás. A Jézus születése körüli években két bolygó, a Jupiter és a Szaturnusz együttállása következett be: Kr. e. 7–6 között a két bolygó egymás közelében mozgott és háromszor is egymás mellé kerültek. Mivel a mágusok több hónapig utazhattak, valószínű, hogy az evangéliumban leírt jelenséget is nagyon sokáig meg lehetett figyelni. Ebben a korban a Jupitert mint „Királycsillagot” ismerték, a Szaturnusz pedig mint a „Zsidók csillaga” volt ismert Mezopotámiában. Ebből következtethettek a mágusok arra, hogy Izraelben nagy uralkodó született. Másrészt Heródes kérdezősködése sem véletlen, mint ahogyan az sem, hogy csak a kétévesnél fiatalabb fiúgyermekeket ölette meg. Ezeknek a körülményeknek az összessége jelzi számunkra, hogy ez a bizonyos jelenség nem egy ideig-óráig tartó tünemény volt: hosszú idő telt el Jézus születésétől a mágusok megérkezéséig. A mágusok megérkezésekor Jézus már nem kis csecsemő volt, hanem 1-2 éves fiúcska.
A szövegből az is kiderül, hogy a csillag nem közvetlenül József „kéménye” fölött állt meg – ha szabad ilyen viccesen fogalmaznom. A szöveg azt mondja: „mentében megállt (csillagok közötti útja közben), akkor, mikor ahhoz a helységhez értek, ahol a gyermek volt.” Tehát: a mágusok elindultak Jeruzsálemből, és dél felé tartva azt tapasztalták, hogy a két csillag nap nap után tapasztalható mozgása megállt, s ekkor épp Betlehemnél jártak. A hollywoodi jeleneteket felejtsük el: a karavánok nem nap közben, a tűző napon közlekedtek, hanem általában kora este és hajnalban, gyakran éjszakába nyúlóan, mert ilyenkor kissé mérséklődött a forróság. Ezért is voltak az ókori keleti népek jó ismerői az égboltnak. Bemenvén a városba a két utazó biztosan nagy feltűnést keltett. Rövid kérdezősködés után pedig bizonyosan megtalálták a kis fiúcskát, aki hónapokkal azelőtt született. Nagy a valószínűsége, hogy a pásztorok sokaknak elmondták, amit átéltek azon a bizonyos estén.
Szeretnék szólni a mágusokról is. A „mágus” kifejezés számunkra nagyon pejoratív jelző lehet. Viszont érdemes tudni ezekről az emberekről, hogy nem varázslók voltak, hanem csillagász papok! Ráadásul nagyon sok forrás arra utal, hogy ezek az emberek a babiloni fogságból ott maradt zsidók leszármazottai voltak (Beliám leszármazottai). Sem Máté, sem az apostolok nem tartották őket csalóknak vagy hamis prófétáknak. A néphagyománnyal ellentétben nevük nem ismert, ugyanis a személytelenség az igazi mágusi rend alapszabálya volt. Csillagászati megfigyeléseiket és egyéb feljegyzéseiket sem írták alá, nem mutatkoztak be senkinek, mert nem a saját dicsőségüket keresték. Egyedül az Ég Királyának akartak szolgálni. Az ékírásos jelek megfejtése előtt sajnos csak töredékes ismereteink voltak a mezopotámiai tudomány fejlettségéről. Az evangélium leírása tanúsítja nekünk a következőket:
- ismerték és hitték a zsidó jövendöléseket a Júdeában várt Megváltóról
- figyelték és megfigyelték a Messiás születését hirdető égi jeleket
- Perzsia felől jöttek Jeruzsálembe az Arab-sivatagon és Damaszkuszon keresztül, több hónapnyi fáradságos úttal
- nem fogadtak el pénzt, jutalmat azért, hogy elárulják Jézus hollétét. Heródes kegyetlensége messze földön híres volt; ez a három ember úgy indult útnak, hogy tudtában volt Heródes rémtetteinek.

Ezek a jellemvonások tudós, vallásos, becsületes emberekre vallanak. Itt nyoma sincs hamis mágusoknak és varázslóknak. Szerencsésebb tehát bölcseknek fordítani Máté mágusait.
Fontos megjegyeznem, hogy a fentebb nagyon tömören leírtak csak egy lehetséges magyarázatot taglalnak. Jómagam az írásos feljegyzések és a csillagászati adatok alapján azonban hajlok arra, hogy ez a legvalószínűbb. Az bizonyos, hogy az „egek hirdetik Isten dicsőségét”, és Urunk számára egyáltalán nem volt probléma oly módon egybeszerkeszteni a világegyetemet, hogy a megfelelő időben az égitestek is jeleket mutassanak az emberiség számára. Azonban józanul, biblikus módon kell az eseményt szemlélni! A két bolygó többszörös együttállása nem okozója volt Jézus születésének, hanem hírnöke. Ne csússzunk át az asztrológia sikamlós talajára, rosszul értelmezve ezeket a történéseket! A bölcseket elsősorban Istennel való kapcsolatuk és az írások tanulmányozása vezette el a Megváltóhoz. A két óriásbolygó „csak” segítséget nyújtott számukra, ám ez sem lebecsülendő!
E kis olvasmány aktualitását az adja, hogy idén, 2020. december 21-én a Jupiter és a Szaturnusz újból nagyon közel kerül egymáshoz. Ez a jelenség kb. 33 évenként bekövetkezik, mivel ennyi időközönként a Jupiter beéri és „lekörözi” a Szaturnuszt. Viszont a mostani együttállás nagyon szoros lesz és karácsony előtt következik be. Esténként alacsonyan délnyugat felé tekintve mi is láthatjuk a két, egymáshoz egyre közelebb kerülő csillagot. Javaslom, hogy 17 óra környékén próbálkozzunk, és abba az irányba nézzünk, ahol a Nap lenyugodott. Mivel nagyon nagy a valószínűsége, hogy hasonló jelenséget láttak a napkeleti bölcsek is, ez számunkra is alkalmat ad az elmélkedésre, áhítatra. Adjon ez nekünk erőt a jelenlegi zavaros időkben a szolgálatra és a bizakodó gondolkodásra! Legyünk mi is olyanok, mint a bölcsek, vagy mint azok az égitestek, melyek már az idők kezdete óta hűségesen szolgálják Teremtőjüket!
„Az egek hirdetik Isten dicsőségét, kezének munkájáról beszél a menny. Nappal a nappalnak adja át e szót, éjjel az éjjelnek adja tudtul. Nincs szó és nincs beszéd, hangjuk sem hallatszik, mégis eljut hangjuk az egész földre, szavuk a világ végéig.” – Zsoltárok 19,2–5
Cseh Viktor
2020. december 4.
Út a Fényhez, a járvány alatt is
Az idei évben nem tudjuk úgy várni a karácsonyt, ahogyan azt szoktuk. Így van ez a gyülekezeteinkben is, köztük Pécsett is. Ebben az új helyzetben született meg az a gondolat, hogy, ha az embereket nem lehet behívni az imaházba, akkor az imaházat vigyük ki.

Így jött létre az Adventi sétány – út a Fényhez nevet kapó szervezésünk, amellyel az imaház közvetlen környezetét igyekeztünk megeleveníteni. Az adventi időszakban hétről hétre egy-egy installációt helyeztünk el, amivel a karácsony üzenetére szerettük volna irányítani a figyelmet. Célunk volt, hogy egy olyan sétányt hozzunk létre, ahol a járványügyi előírásoknak megfelelően, szabadtéren, gyülekezés nélkül meg tudjuk szólítani az arra sétálókat.
Az első vasárnap a fényé volt a főszerep: megemlékeztünk róla, hogy Jézus születésével maga a világosság jött el a földre. „Minden általa lett, és nélküle semmi sem lett, ami létrejött. Benne élet volt, és az élet volt az emberek világossága.” (János 1,3–4)
Második vasárnap arra hívtuk fel a figyelmet, hogy a világosságot el is lehet takarni. „A világosság a sötétségben fénylik, de a sötétség nem fogadta be.” (János 1,5)
Ehhez kapcsolódóan egy árnyjátékot készítettünk. A felszerelt reflektornál kezünkkel ki tudjuk takarni a fényt, árnyékokat látunk, amelyek ebben az esetben akár szép képeket is tudnak mutatni. A lelki életben viszont a sötétség nem egy megfelelő állapot.

Advent harmadik vasárnapján egy raklapokból készült, kivilágított keresztet tettünk ki. Ha alatta átmegyünk, világosabb részre érünk, ahol az imaház falára kihelyezett adventi elmélkedéseket lehet elolvasni. Ez az installáció kifejezi, hogy Jézus az ajtó, akin keresztül a fényre juthatunk.
Az utolsó vasárnap raklapokra felfestett betlehemest helyeztünk ki. Ez azt az üzenetet közvetíti, hogy a karácsonyi történetben megjelenő kis Jézuson túlláthatunk, akárcsak a kép lécei között. Hiszen mi már nem egy csecsemőt várunk, hanem magát a dicsőséges Királyt. Egy egyszerű kisbabán túl a reményt, életünkre a megoldást, magát az örökkévalóságot is megláthatjuk.

Az elmúlt négy hét egy izgalmas tapasztalat volt. Közösségi alkalmaink most csak online történnek, de a gyülekezet mégis együtt dobbant ebben az időszakban. A sétány kialakítása, fejlesztése hétről hétre bizony nem volt kis feladat, amibe sokan be tudtak kapcsolódni valamilyen módon. Az óvodás gyermekek pedig mindenképp a fények felgyulladása után akartak csak hazamenni.
2020. december 20. Egri Gábor és Krisztina






















