Kezdőlap Blog Oldal 338

Kirner Bertalan emlékezete

A Dunakeszi Református Gyülekezet tagjai baptista testvéreikkel megemlékeztek Kirner A. Bertalanról halálának 50. évfordulóján. A főhajtásra Kiskőrösön az evangélikus temető baptista parcellájánál került sor.

Kirner Adalbert Bertalan 1884-ben született Békésen. Sárospataki tanulmányai után református lelkészként szolgált kisebb településeken, majd rákospalotai káplánként járt ki az alag–dunakeszi hívekhez. Az első világháborúba önként vonult be: betegápoló lelkészként kezdte, négyesztendei szolgálat után mint ezredlelkész tért haza. Az otthona ekkor már Alagon volt, itt várta felesége – akivel a háború alatt ismerkedett meg és házasodtak össze -, valamint hat hónapos kisfia.

Tóth Mária Magdolna és Barkóczi Győző

A dicstelen kommunista uralom alatt gyűjtötte egybe az istenfélőket az Alagi Szabadegyházba, felekezetre való tekintet nélkül. A káosz után engedélyt kapott az Alagi Református Egyházközség szervezésére. A szórványból leányegyház lett, majd 1921-ben önállósodtak Kirner vezetésével.

Szépen gyarapodott a kis gyülekezet, de a pénzügyi válság és belső ellentétek miatt a lelkésznek távoznia kellett 1929-ben. A református egyház elengedte a lelkész kezét, sőt palástvesztésre ítélték. Elveszítette hivatását, jövedelmét, családja szétesett.

1933-ban az Úr elvezette a baptisták Nap utcai imaházába, ahol megbékélésre és otthonra talált. Erről így ír a „Baptizálás után” című füzetben:

„Mikor már sokáig jártam a világban megtörve és megfáradva, az a sugallatom volt: Jöjj, keress engem! Ekkor hosszú hónapokig jártam a különböző templomokat, és vártam, hogy megtalálom Krisztust. Hallottam csodálatosan szép prédikációkat. Csengett-bongott a gyönyörű magyar szó. Csodáltam a szép, akadémikus mondatfűzéseket, megbűvöltek a tudós argumentumok, s az előadás művészete narkózisba ringatott.

Elzsibbasztotta kifáradt agyamat. Pillanatnyilag nem is volt a prédikációk után semmi kívánnivaló, de később éreztem, hogy a lelkem, szívem árván maradt. Békétlenségem, nyugtalanságom fokozódott, a kétség még jobban szorongatott, mert a prédikációk szivárványburka elpattanva a Krisztus nem volt sehol és semmiben!

Hiába kerestem gyógyulást szegény, beteg lelkem számára. Ekkor súgta meg valami, hogy a telefonkönyvből keressem meg a baptisták templomát, és menjek el oda. Így vezetett el az Úr pünkösd napján a Nap utcai istentiszteletre, ahol egy soha nem hallott és soha nem látott prédikátor beszélt a Szentlélekről és az Úr Jézus Krisztusról. Ekkor szállt lelkembe az új érzés. Itt találtam meg a prédikációban Krisztust, a szeretetet és az Isten bűnbocsátó kegyelmét. Majd amikor ezt a prédikátort (dr. S. I.) felkerestem, nemcsak fogadott, hanem meghallgatott és velem közösen leborulva, buzgón imádkozott. Mint Krisztus a bűnössel. Nem úgy, mint a farizeus, aki a törvény szerint csak agyonkövezni akart. Így maradtam ott. Így leltem meg azt, amit kerestem (Róma 10,20).”

49 éves korában Somogyi Imre merítette be a Nap utcai templom baptisztériumában.

Sokan idegenkedve fogadták a volt református lelkészt, de többekkel élő lelki kapcsolata alakult ki. Felkarolta őt Udvarnoki Béla és Bányai Ferenc is.

Első írásai a Békehírnök és A Kürt hasábjain jelentek meg, új színfoltot jelentve a baptista újságírásban. Már református lelkészként is rendszeresen publikált, baptistaként egymás után jelentek meg írásai. Miután missziói útjai során megismerte a valós gyülekezeti életet, megírta a „Missziói út Apátitól – Debrecenig” című riportszerű tudósítást. Ezeken az utakon lettek lelki társai Czine Ferenc, Barabás Sándor és Sallay László missziómunkások. Ők is ösztönözték a baptista történet múltjának földerítésére, megírására. Így jelent meg a Szobotisti baptisták című munkája, majd legtöbbet vitatott műve, a Baptista krónika.

Somogyi Imre így írt a krónikáról: „az egyetemes protestáns történelem számára is nyereséget jelent.” Sokan támadták a krónikát, legkeményebb bírálója lelkésztársa, a debreceni Révész Imre volt.

A Kornya Mihály krónikája című munkája megírásához 27.000 kilométert tett meg kerékpáron és gyalogosan a parasztapostol missziói útját követve. Ez a könyv 1948-ban jelent meg Tóthné Kiss Mária illusztrációival. Meg kell említeni még a Baptista kódexek, Fejfamotívumok,  A békési vásár és a Habán motívumok a magyar népművészetben című kiadványokat is.

1929–1949-ig Kirner gyakorlatilag tengődött, napokon át éhezett állandó jövedelmi forrás nélkül. Dolgozott termelőszövetkezetben: növényekkel, állatokkal foglalkozott, és erről a munkájáról is tudósított. Miután gyümölcsöző kapcsolata alakult ki Haraszti Sándorral, óriási megtiszteltetés érte: ő lett a Baptista Levéltár első levéltárosa 1949-ben. 20 esztendő után, 65 évesen újra lett munkája, jövedelme. Ő tanította be a levéltár következő vezetőjét is, Szebeni Olivért.

Ekkor már Gödöllőn élt Tóthné Kiss Mária családjával, akivel a régmúltba, Békésre nyúlt vissza az ismeretsége. A hatvanas évek végén olyannyira eluralkodott rajta a betegsége, hogy önként vonult be az idősek otthonába. Először haza, Békésre, de az ottani körülmények miatt kérte felvételét a Kiskőrösi Baptista Szeretetotthonba.

Tagja lett a helyi baptista gyülekezetnek, és végül Kiskőrösön hívta magához az Úr, 89. életévében.

Amikor mi, dunakeszi reformátusok elkezdtük megírni önállósodásunk századik esztendejére történetünket, akkor szembesültünk Kirner A. Bertalan életének fordulópontjaival. A kutatásban nagy segítséget kaptunk a Baptista Levéltár és könyvtár munkatársaitól. Eljutottam Gödöllőre, ahol megismerkedtem Tóth Mária leányával, Nuszbaum Ferencné Tóth Mária Magdolnával, Kirner „unokájával”, aki szintén sokat segít Berci bácsi megismerésében. Testvérétől, Katalintól megkaptuk Kirner íróasztalát és Bibliáját, melyek állandó és időszaki kiállításaink központi darabjai. Gyülekezeti termünkben – mely a Kirner Terem nevet viseli – őrizzük egyházunkból méltatlanul elűzött alapító lelkészünk emlékét.

Idén megjelent a százéves történetünket bemutató könyv Folyóvíz mellé ültetett fa címmel, mely szól többek közt Kirner alagi szolgálatáról, és megtalálható lesz a Baptista Könyvtárban is.

A Kiskőrösi temetőben koszorút helyeztünk el a lelkész-prédikátor szépen gondozott sírján. Jelen voltak a dunakeszi reformátusok Kodácsy Tamás lelkipásztor és Balog Miklós gondnok vezetésével, Tóth Mária Magdolna és Barkóczi Győző kiskőrösi baptista prédikátor testvérünk. Kirner A. Bertalan emlékezetét megőrizzük Dunakeszin!

Kórházmissziós konferenciát tartottunk Galgagután

Az ÉletErő Misszió részeként működő kórházmisszió 2023. március 5-én, vasárnap délután 3 órakor tartotta meg első konferenciáját. Az alkalomról Pálinkás Ibolya és Füzesi-Balázs Csilla készítettek feljegyzést, melyet örömmel adok tovább a Békehírnök olvasóinak.

Az alkalmat Kumich Mihály helyi presbiter testvér köszöntő szavaival kezdtük meg, majd Csuhai József tartott általános tájékoztatót a misszió helyzetéről: jelenleg Vácott és Kistarcsán szolgálnak önkéntes lelkigondozók. Tervünk, hogy a jelentősebb egészségügyi intézményekben (kb. 100) jelen legyünk – kb. 300 baptista gyülekezet. Hogyan segíthetünk? Összefogva, felkészülve, lépésről lépésre. Miért tesszük? Mert Isten indított a betegek, bajban lévők felé; mert fáj a szenvedők sorsa; mert a gyülekezeteket megmozdítja és Isten közelében tartja; és bizonyságul a világnak (látnia kell Isten természetét). Mire van szükség? Imádkozó háttérre, önkéntesekre, adakozókra.

Ezután dr. Dávidné Szeder Mária testvérnő bizonyságtétele következett, aki a cinkotai gyülekezet tagja és a Kistarcsai Flór Ferenc Kórházban önkéntes. Megtérése előtt itt aneszteziológus szakasszisztensként dolgozott, most az Úr Jézusról szóló evangéliumot hirdeti. Nyugdíjas éveiben elvégezte a BTA mesterképzését, hogy felkészült legyen a szolgálatra.

Füzesi-Balázs Csilla, a vácegresi gyülekezet tagja volt a következő bizonyságtevő. A Váci Jávorszky Ödön Kórházban dolgozik mint betegirányító – és mellette a munkaideje után itt végez lelkigondozást. Megtérése is egy kórházi kezeléshez kötődik, mely után Isten folyamatosan formálta, hogy alkalmas legyen mások segítésére.

Dr. Drenyovszki Zita – aki a Váci Kórház belgyógyászati osztályán dolgozik – elmondta, hogy több évvel ezelőtt elgondolkodtató és egyben bátorító is volt számára azt látni, hogy az USA-ban a kórházakban lelkészek is dolgoznak. Helyben a katolikus közösségek önkéntesei mutattak jó példát, akik a betegek melletti szolgálatban és osztályos faliújságok színvonalas szerkesztésében tevékenykednek. Kiemelte még, hogy a Váci Baptista Gyülekezet több alkalommal támogatta a kórházat adományaival, és az első lelkigondozói önkéntest – Brezovszky Mária – is ők támogatták szolgálatában.

Paróczi Anita, az ÉletErő Misszió koordinátora tartott előadást ezután. Anita hitéleti és nevelési igazgató egy baptista fenntartású budapesti gimnáziumban. Fiatalkorában vágyott arra, hogy diakonisszaként dolgozzon. Sokáig kellett a megvalósulásra várnia, de a mostani lehetőségek biztosítják számára – és mások számára is –, hogy az álom valóság legyen! Terveiben ott van a különböző önkéntesek és ápolók képzése és a szolgálatban álló nővérek lelkigondozói képzése is. Egy rövid filmen keresztül betekintést nyerhettünk a „Tábitha-ház” életébe, illetve az ott szolgálók különleges munkájába.

Urbán Gedeon lelkipásztor igei szolgálata következett ezután, aki „Misszió és/vagy lelkigondozás” címmel János evangéliuma 4. részéből a samáriai asszony történetét olvasta fel. Elmondta, hogy Jézus szolgálata itt misszió és lelkigondozás volt együtt. (Amit Isten egybeszerkesztett, ember szét ne válassza!) Ha a szétválasztás megtörténik, akkor szólhat nekünk is Jézus feddése: „Jaj nektek, képmutató írástudók…” (Mt 23,15) Téves, ha csak a megtérésre hívás történik, és nem követi utógondozás/ lelkigondozás – és ugyanilyen téves, ha csak a lelkigondozást végezzük, mert az csak fájdalomcsillapítás, tüneti kezelés. Jézust kell hirdetni, aki út, igazság és élet.

Drenyovszki László vácegresi lelkipásztor szólt ezek után. Egyik kórházi kezelése alkalmával élte át, hogy milyen sokat jelentenek a testvéri látogatások – neki és a szobatársaknak. A nővérek csodálkozva jegyezték meg: „Ennyi rokonod van?”

Fontos arra is gondolnunk, hogy az utolsó ítéletkor is elhangzik: „Ha megtettétek a legkisebbek közül eggyel: velem tettétek meg…”

(Pálinkás Ibolya)


Jó volt hallani a beszámolókat, és később, kiscsoportokban tudtunk beszélgetni a tapasztalatainkról, illetve kérdéseket feltenni egymásnak, és imádkozni egymásért, bátorítani egymást.

Jó volt látni, hogy többen eljöttek különböző gyülekezetekből, akiket érdekelt a kórházmisszió, és szerették volna közelebbről megismerni ezt a szolgálatot.

A találkozónak köszönhetően új ismeretségek szövődtek. Egy nyugdíjas testvérnő nagyon szeretett volna segíteni a szolgálatnak, de nem tudta, hogyan tehetné ezt meg. Nagyon örült, amikor elmondtuk, hogy a közbenjáró ima milyen nagy segítség lenne. Ima a betegekért, a szolgálatban részt vevőkért, és hogy az Úr küldjön új szolgáló testvéreket. Hálásak vagyunk a galgagutai testvérek vendégszeretetéért, hogy nemcsak lelki, hanem testi táplálékkal is támogatták a találkozót, több finomsággal is készültek.

Hála az Úrnak, vannak új tervek, új célok.

Bízunk az Úrban, hogy egyre jobban fog fejlődni ez a szolgálat, és hogy újabb kórházajtók nyílnak meg, hogy reményt vihessenek a szolgálók a betegeknek.

Szeretnénk hasznos és áldott eszközök lenni az Úr kezében, figyelve az ő útmutatásaira, és közvetíteni az ő megváltó szeretetét.

(Füzesi-Balázs Csilla)


Kedves olvasók! Ma még nyitott az ajtó a kórházakban. A betegek, a nővérek, az orvosok várják a segítséget! Várják a vigasztaló szavakat, az élet beszédét! Imádkozzatok értünk, jelentkezzetek kórházmissziós önkéntesnek, támogassátok szolgálatunkat!

„Isten országának ezt az evangéliumát pedig hirdetik majd az egész világon, bizonyságul minden népnek; és akkor jön el a vég.” (Mt 24,14)

Szeretettel: Csuhai József kórházmissziós lelkipásztor (jcsuhai@yahoo.com)

János-passió Kelenföldön

Huszonnegyedik éve tart a Kelenföldi Barokk Esték sorozata a Kelenföldi református templomban. A reformáció utáni lipcsei istentisztelet zenei anyagai szólalnak meg ennek a sorozatnak a keretein belül.

Mi is volt a reformáció célja?

– Az Ige legyen a középpontban!

– Az énekek, az elhangzó kantáták zenei-szövegbeli mondanivalója készítsék elő a hívek szívében a talajt az ige és igehirdetés befogadására!

– És szóljon minden a nép anyanyelvén!

Ebben az évben is a virágvasárnap előtti szombaton zenghetett Johann Sebastian Bach János-passiója a Magyarországi Baptista Egyház Központi Ének- és Zenekara előadásában Oláh Gábor vezényletével. Szólót énekeltek: Subedi Anna – szoprán, Huszár Anita – alt, Szerekován János – evangélista, Melkovics Zoltán – Pilátus, Mokán László – Jézus. Igét hirdetett: nt. Takaró János Lajos.

Isten iránti végtelen hálával mondhatjuk, hogy sorozatunk első évétől, 2000 óta megtelik a templomunk, hangzik a lipcsei kántor zenei igehirdetése a passión és a kantátákon keresztül, és ebben a baptista testvéreink is részesek. Köszönjük. Csodálatos volt ebben az évben is végigkísérni Jézus Krisztus szenvedését, keresztre feszítését, váltsághalálát egy magas színvonalú művészi előadásban. Kiváló zenei produkciót hallhattunk, mint minden évben, kezdve a hangszeres művészekkel, a kiváló énekes szólistákkal, és nem utolsósorban a kórus komoly felkészültségével együtt. Oláh Gábor zenei irányítása és a művel kapcsolatos zenei-retorikai szövegelemzése nagymértékben segített elmélyedni a mű értelmezésében.

Évről évre sok embert vonz az előadás különlegesnek számító módja. A hallgatóság a magyar nyelvű előadást külön műsorfüzetben követheti, melyet a helyi gyülekezet ad kézbe. A korálokat együtt énekelheti az előadógárdával, és így mindenki részesévé válik a passió történéseinek. A korálokat a karnagy a gyülekezet felé fordulva vezényli, s ennek a közös éneklésnek van igazán nagy ereje.

Bachnak két nagy passiója van, a Máté és a János evangéliuma szerinti passió. A Máté-passió Jézus Krisztus temetésével zárul, de a most felcsendülő János-passió elviszi a hallgatót a temetés utáni zárókorállal a megígért örök életbe, ahol Jézussal együtt leszünk!

Uram, hadd vigye Angyalod a lelkemet, ha meghalok, majd Ábrahám kebelébe!…

Adj nekem majd új életet, hogy láthatnálak téged,

Ó, Isten Fia, én Megváltóm, szent irgalommal fényes trónusodnál, Úr Jézusom!

Te drága név, te drága név,

Ó, mindörökké áldva légy!

– zengi a teljes gyülekezet!

A mélyen hívő életet élt nagy mesterről tudhatjuk, hogy műveinek kéziratát sokszor két betű előzte meg: J. J., azaz Jesu juve (Jézus, segíts!). Milyen csodálatos így nekikezdeni a komponálásnak: Jézus, segíts!

S a művei végén sokszor állt: S. D. G. Soli Deo gloria, azaz Egyedül Istené a dicsőség! Hálás szívvel mondhatjuk mi is: Egyedül Istené a dicsőség mindenért és ezért a csodálatos előadásért is!

Alföldy-Boruss Csilla orgona- és csembalóművész, a Kelenföldi Barokk Esték művészeti vezetője, a kelenföldi gyülekezet orgonista-karnagya

(Fotók: Peter Bako)

Alámerítés Gödöllőn

Gödöllőn a baptista gyülekezetben húsvét másodnapján (2023. április 10.) hat fehér ruhás roma tett vallást Jézus Krisztusba vetett hitéről a keresztség által.

Mivel ők az első alapító tagjai a gödöllői Sion romamissziónak, hadd mutassam be egy kicsit ezt a közösséget!

Azzal kezdődött ez a szolgálat, hogy Erdélyből szezonmunkára érkezve több éven át Gödöllőn dolgoztak roma testvérek, akiket nagy szeretettel befogadott a helyi baptista gyülekezet. Általuk többen a helybeli romák közül is kapcsolatba kerültek az evangéliummal, ami arra késztette a testvéreket, hogy jó lenne a romák felé missziót kezdeményezni. Azzal a céllal hívott meg tehát a gödöllői gyülekezet, hogy ezt a romamissziót vállaljuk fel, amit mi elfogadva a családommal együtt 2020. augusztus 31-én Aradról ideköltöztünk.

Még abban az évben november első vasárnapjára terveztük a hivatalos imaházmegnyitást az isaszegi úton épülő idősek otthona egyik termében, de ezt megakadályozta a Covid-járvány.

Így végül 2021. augusztus első vasárnapján kezdődött el a Sion romamisszió. Eleinte 15-20 személy látogatta alkalmainkat, mostanra az átlag eléri a 35-40 személyt, amiért nagyon hálásak vagyunk Istennek. Időközben szükségessé vált a gyerekekkel is foglalkozni vasárnapi iskola keretében, amit Mátyás Magdi testvérnő végez hűségesen.

Bő egy éven át heti rendszerességgel látogattuk, segítettük és hívogattuk a roma családokat két szolgatárssal együtt, Oláh Ferenc zsámboki roma lelkipásztorral és Daróczi-Csuhai Lászlóval, ők a Misszió az Egészséges Közösségért (MEK) munkatársai. Ezúton is köszönjük a segítségüket, szolgálatukat.

A hat alámerítkező személy azok közül való, akik az első alkalmaktól kezdve rendszeresen jelen voltak az istentiszteleteken.

Káló Leventét (Erdőkertesről) a felesége rákos betegsége késztette Isten keresésére, akit időközben aztán el is temettünk. Levente számára nem volt teljesen ismeretlen a baptista közösség, mert szüleit a Székelyföldön évekkel ezelőtt merítettem alá, ezért a bajban tudta, hogy Istenhez közeledhet. Saját vallomása szerint bár Isten megengedte az életében a gyászt, de ő úgy érzi, Isten soha nem hagyta el. Jó volt ezt hallani.

A másik öt személy a népes székelyföldi Gábor család tagjai.

Gábor Ritát elhagyta a férje, ami neki nagyon fájt, és így a próbák, bajok, betegségek közepette Istennél talált lelki békét, nyugalmat.

Gábor István és Zita amikor jelezték, hogy ők is szeretnék megpecsételni a hitüket, kiderült, hogy csak élettársi viszonyban élnek, bár már négy gyermekük van. Mihelyt világossá tettem nekik, hogy ez a Biblia szerint bűn, elmentek és megházasodtak.

Ezt látva a testvére, Tibor szintén megházasodott Klárival, akivel vadházasságban élt. Isten aztán egyre több változást hozott az életükben. Elmaradt a cigaretta, a csúnya szavak, kezdik felismerni a rossz szokásokat, igyekeznek tisztességesen élni, és hisszük, Istennek még sok jó terve van az életükkel.

A bemerítésük napján többen eljöttek a rokonaik, családtagjaik és más ismerőseik közül. Az imádkozásra Sebestyén Árpád és Káló Ernő testvérek buzdították a gyülekezetet a Zsolt 118,24 alapján: „Ez az a nap, amelyet az Úr rendelt, vigadozzunk és örüljünk ezen!” Alkalmi igehirdetéssel Lőrik Levente lelkipásztor testvér szolgált a Jn 14,22–24 alapján. Testvérünk három dologra hívta fel a gyülekezet figyelmét a következő kérdésre keresve a választ: Mi szükséges ahhoz, hogy békességünk legyen?

  1. Kövessük Jézust, hogy el ne tévesszük a célt!
  2. Ismerjük meg és tartsuk meg Jézus életet teremtő szavát!
  3. Járjunk Krisztussal, hogy megtapasztaljuk az Atya megtartó szeretetét!

Az alámerítkezők személyes bizonyságtétele után és a hitvallási kérdésekre adott „igen” válaszuk után vízkeresztségben részesültek. Az átöltözés alatt Oláh Ferenc testvér tett bizonyságot az 1Pt 1,10–14 alapján azt kívánva, hogy a bemerítkezők életük végéig maradjanak hűségesek Krisztushoz, majd azt követően az új tagok életére kértünk áldást kézrátételes imával. Az alkalom ünnepélyességét emelték az énekkar és a fiatalok énekszolgálatai.

Azt kívánjuk, hogy Isten adjon hűséget, kitartást mindhalálig az új tagoknak. Ámen.

ÁLLÁSFOGLALÁS a Kárpát-medencei anabaptizmusról és az anabaptista habánokról

Anabaptisták a Kárpát-medencében

A reformáció elindulásakor a kereszténység megújulása körüli szenvedélyes teológiai útkeresésnek sokakat foglalkoztató kérdése volt a keresztséghez kapcsolódó tanítás tisztázása. A Szentírás tanulmányozói közül nem kevesen foglaltak állást a hitvalló keresztség, a személyes hit alapján történő bemerítés mellett. A gyermekkeresztség végül többségbe jutó hívei e csoportot az anabaptista gyűjtőnévvel illették.

Az anabaptista tanítás a Kárpát-medencében is hamar jó talajra talált, az 1520-as évektől hol több, hol kevesebb nyitottsággal fogadta a hitvalló keresztség hirdetőit a reformáció fejleményeiből mind többet magáévá tevő papság, polgárság és a közrendűek társadalmi csoportjai is.

A reformáció előrehaladásával az anabaptista felfogás hatása egyre kevésbé érvényesülhetett: a lassan határozott formát öltő protestáns csoportok a gyermekkeresztség tana körül szerveződtek felekezetté, és maguk is részesei lettek az anabaptisták egész Európára kiterjedő üldözésének.
A három részre szakadt Magyarország, elsősorban a Királyi Magyarország és Erdély több mint két évszázadra menedéket adott a nyugatról, német nyelvterületről elüldözött, habánoknak nevezett anabaptistáknak.

Az eredeti hazájukban kialakított városias-kézműves közösségeik kiemelkedő mesterségbeli tudását, szakmai újításaik hasznosságát több magyar főúr is felismerte, és a 16. század közepétől megkezdték szervezett letelepítésüket saját birtokaikon, korlátozott szabad vallásgyakorlást és kollektív kedvezményeket biztosítva számukra. A Bethlen Gábor erdélyi fejedelem által Alvincon létesített habán telepítés a legközismertebb ezek közül. A sajátos habán élet- és vallásgyakorlat, az erőszakmentesség és a magas szintű kézműipar Közép-Európa egyedi szellemi, néprajzi és művészeti kincseként maradhatott fenn egészen a 18. század második felének erőszakos rekatolizációjáig.

Anabaptisták és baptisták kapcsolata

Világszerte ma is vannak olyan egyházak, amelyek közvetlenül az 1500-as években létrejött anabaptista közösségekből nőttek ki. Az európai baptista felekezetek viszont, amelyek a polgári forradalom századának Angliájáig vezethetik vissza gyökereiket, nem anabaptisták. Az 1846-ban meginduló magyar baptista misszió nem áll közvetlen kapcsolatban a Kárpát-medence történetének anabaptistáival. Nem mutatható ki olyan érdemi, szervezeti, történeti kontinuitás sem, ami áthidalná a Mária Terézia uralkodása és a reformkor közötti űrt, és összekötné a habánok utolsó generációját az első magyar baptistákkal.

Mindazonáltal a hitvalló keresztséget mind az anabaptisták, mind a baptisták hitük sarokkövének vallják és akként gyakorolják, s így a baptisták joggal tekintik magukat a (mérsékelt) anabaptisták szellemi örököseinek.

A magyar baptisták elkötelezettek a Kárpát-medencei anabaptizmus és az anabaptista habánok történelmének kutatására

Elkötelezettek vagyunk a Kárpát-medencei anabaptizmus és az anabaptista habán közösségek életének, hitének, kultúrájának kiterjedt tudományos vizsgálatára és tanulmányozására, ami gazdag lehetőséget kínál a magyarországi reformáció hitvalló keresztséget gyakorló ágának alaposabb megismerésére, a korabeli vallási és társadalmi viszonyok árnyaltabb megközelítésére, új kutatási témák elindítására. Ugyanakkor feladatunk nekünk, a Kárpát-medencében élő baptistáknak, hogy az anabaptista örökség gondozói, történelmi és hitbeli értékeik megőrzői és továbbadói legyünk. Mindezen túl pedig törekvésünk, célunk, hogy a hithősök példájából is merítve hűségesen kövessük Jézus Krisztust, „aki tegnap, ma és mindörökké ugyanaz” (Zsid 13,8).

AZ 1523. ÉV MINT TÖRTÉNELMI KEZDŐPONT ÉRTELMEZÉSÉHEZ

A Magyarországi Baptista Egyház 2023-ban ünnepli a Kárpát-medencei anabaptista misszió 500. évfordulóját. A közösségünkben kialakult álláspont szerint immár félezer éve annak, hogy a reformáció hitvalló keresztséget hirdető teológusai megkezdték működésüket a hajdani Magyar Királyság területén.

Az 500 éves történet kezdőpontjaként visszaszámolható 1523-as év a hazai baptista közvéleményben egy közmegegyezéses sarokpont. Közel 90 éve, az 1930-as években került be ez a dátum a baptista köztudatba dr. Somogyi Imre és Kirner A. Bertalan kezdeményezése nyomán. Eredete még messzebbre megy vissza: 1896-ban publikálta ezt az adatot egy jeles pozitivista történész, Hörk József. Ennek az adatközlésnek a hitele a tudományos berkekben mindeddig nem képezte vita tárgyát, így éppen olyan bizalommal lehettünk ezen adat felől, mint bármilyen más, a történettudomány által kimondott állítás esetében. (Kirner A. Bertalan 1935-ben megjelent Baptista krónika című könyve 29. oldalán olvashatunk először magyarországi baptista szerzőtől az 1523-as dátumról Hörk József művére hivatkozva.)

Mindazonáltal korábban is tisztában lehettünk azzal, hogy ez az 1523-as dátum bizonyos mértékben szimbolikus, hiszen a reformáció első évtizedeinek Kárpát-medencéje politikailag és szellemileg is igen zilált állapotban volt. Egyrészt nem lehet teljes a bizonyosságunk afelől, hogy az általunk ismert legkorábbi időponthoz képest vajon mennyi, annál is korábbi anabaptista mozzanat veszett írásos emlékek hiányában a feledés homályába. Másrészt pedig a korszak hitigazságokat kereső hevületében azt sem egyszerű megállapítani, voltaképpen mit, milyen teológiai tartalmat takar is az egy-egy személyre (gyakran ellenfelei által) ráaggatott anabaptista, szakramentárius vagy épp lutheri jelző.

Az 1523-as dátum tehát szükségképpen egy közmegegyezéses, leginkább valószínűként elfogadott kezdőpont (hasonlóan például ahhoz, ahogyan a honfoglalást 896–897-re keltezzük), amelynek legfontosabb jelentése nem maga az év, hanem az, hogy az anabaptista tanítás nagyon hamar, a német és svájci párhuzamokkal gyakorlatilag szinkronban jelent meg országunk területén, és ezzel a Kárpát-medencei anabaptisták fontos helyet foglalnak el a hitvalló keresztség történetének horizontján.

Ez utóbbi állítás igazságából és következményeiből semmit nem von le az, hogy a Magyarországi Baptista Egyház által 2022-ben elindított kutatások kiderítették: Hörk József történészi hibát vétett az 1523-as dátum meghatározásakor. Az általa feldolgozott és eredetiben valószínűleg azóta senki által nem kutatott forrás (egy 1778-ban befejezett latin nyelvű, eperjesi egyháztörténeti kézirat) alapján annyit lehet csak egyértelműen megállapítani, hogy valamikor 1528-ban vagy néhány évvel korábban már anabaptista tételekről is szóló hitvitákra került sor Felső-Magyarországon olyan teológusok részvételével, akik már azt megelőzően is a területen ténykedtek.

Az 1523. évről szóló eddigi tudományos álláspont tehát nem bír konkrét alátámasztással, azt viszont e friss kutatás alapján is megerősödött bizonyossággal állíthatjuk: az anabaptista tanítás nagyon hamar megjelent országunk területén. Egy új, közmegegyezéses „legkorábbi dátum” kialakítása további elmélyült kutatásokat igényel, s a jövőben lehetőség nyílhat ennek módosítására. Mindez azonban az anabaptisták 500 éves emlékezetét nem kisebbíti és nem csorbítja, s változatlanul vallhatjuk: hagyományaink szerint szellemi elődeink már félezer éve bizonyságot tettek a Kárpát-medencében Krisztus üdvözítő kegyelméről.

Bereczki Lajos

Vers az Áhítathoz | Áprily Lajos: Az én csodám…

Áprily Lajos: Az én csodám …
Előadja: Verebes Zoltán

Szeretnék Krisztus lenni egy napig.
Ha nem egy napig, egy pillanatig.

Csak ennyit, míg a kezem ennyit int:
Kelj fel a mélyből, hegyre menj megint.

Levenném melledről a sziklasúlyt,
mely vad korunkból rád zuhogva hullt.

Fáradt pilládat megérinteném,
s gyötört szemedből megszöknék a rém.

Takarodnának gondok és romok,
menekülnének régi démonok.

Megölelném a kín-örvény felett
maga-mélyébe szédült lelkedet.

Csodatevésem sűrü delejét
pazarló kézzel önteném feléd.

S ha kelnél s néznél álmélkodva rám,
fejed a Nap felé fordítanám,

Fényes szemeddel csúcs ragyogna szembe –
S én visszahullnék ember-életembe.

Az Úr közel 2023. május 12.

Május 12-én pénteken 13:30-kor baptista műsort hallgathatunk meg a Kossuth Rádióban.

BENNE: Soltész Attila, a baptista Családi szolgálat szakmai és operatív vezetője beszél arról, milyen nehézségekkel küzdenek ma leginkább a családok és hogyan lehet ezekre a problémákra megoldást találni;

Szilágyi Lillával, a Baptista Női Misszió egyik vezetőjével a bizalom témakörében a nőkre fókuszálunk a május 20-án megrendezésre kerülő országos női konferencia kapcsán;

Boros Dáviddal, a József Utcai Baptista Gyülekezet lelkipásztorával, kommunikációs szaktitkárral a közeledő pünkösdi ünnep felé fordulva a Szentlélek munkájáról beszélgetünk.

Műsorvezető: Bodó Mária
Tartsanak velünk!✉️

Műsorainkkal kapcsolatos észrevételeiket a musorok@baptist.hu email címre várjuk.

Pünkösdi célgyűjtés

Kedves Testvérek!

Szeretnénk együtt lenni 10 000 testvérünkkel, meghívott vendégeinkkel a Papp László Sportarénában 2023. november 19-én?

Szeretnénk együtt magasztalni az Urat az 500 fős kórussal, Pintér Bélával, a The Afters amerikai együttessel és a fiatal baptista énekesekkel, zenészekkel? Szeretnénk hallani Isten megszólító üzenetét Will Grahamen keresztül, és látni százak megtérését, Krisztus melletti döntését? Tovább Jézussal… Ahhoz, hogy mindenki eljuthasson az arénába, segítenünk kell egymást! A pünkösdi célgyűjtéssel egymás mellé állhatunk és támogathatjuk a buszok bérlését az ország minden részében, az evangelizációs anyagokat, a missziót. Adományainkkal segíthetjük, hogy egyre többen legyenek azok, akik Jézussal haladnak tovább.

Kérjük a gyülekezeteket, hogy a közös tehervállalás érdekében a pünkösdi országos célgyűjtés során támogassák a „Tovább Jézussal!” rendezvényt, a testvérek és érdeklődők eljutását az eseményre. Kérjük a gyülekezeteket, hogy adományaikat a Magyarországi Baptista Egyház bankszámlájára küldjék: 13555555-11111111-11111111. Közlemény: „Tovább Jézussal!”

Köszönjük az MBE elnöksége nevében!

Harmincéves a Magyar Testvéri Börtöntársaság

A Magyar Testvéri Börtöntársaság (MTBT) 2023. március 30-án tartotta közgyűlését és jubileumi konferenciáját a Fővárosi Büntetés-végrehajtási Intézet Maglódi úti konferenciatermében.

Az MTBT megalakulása után hamarosan a feleségemmel mi is bekapcsolódtunk a börtönmissziós szolgálatba. A közel harmincéves börtönmissziós szolgálatban sok lehetőségünk volt Jézus Krisztust hirdetni, hálásak vagyunk, hogy végezhettük ezt a szolgálatot. Jó volt találkozni börtönmissziós testvéreinkkel, akikkel együtt imádkozunk és fáradozunk azért, hogy Isten adjon változást a fogvatartottak életében. Az előadások, beszámolók a speciális szolgálatokról építők és gondolatébresztők voltak.

A résztvevők köszöntése után Gáncs Péter nyugalmazott evangélikus püspök a Lk 2,14 alapján buzdított imádságra. A misszióra irányította a figyelmet, amit „megcselekedett doxológiának” értelmezett. Az Úr Jézus főpapi imádságában ezt mondja: „Én megdicsőítettelek téged a földön azzal, hogy elvégeztem azt a munkát, amelyet rám bíztál, hogy elvégezzem…” (Jn 17,4) A hitből és szeretetből fakadó cselekedetek segítik az életváltozást a börtönben levőknél is. Az előítélet, bizalmatlanság és hasonló vélekedések nem hoznak jó eredményt, ezeket félre kell tenni, ha segíteni akarunk. Előadást hallgattunk meg a speciális missziós szolgálatokról, programokról. Egy jól kidolgozott, keresztény szemléletű módszer az Association for the Protection and Assistance of the Condemnen (APAC), magyarul: Szövetség az Elítéltek Védelmére és Támogatására. Ez gyakorlatilag egy keresztény közösség a büntetés-végrehajtási intézetekben. Az APAC program célja, hogy a börtönben megtért fogvatartottak egymás hite által lélekben erősödjenek, segítsék egymást Jézus Krisztus követésében. A Zákeus program egy támogató közösség jelenlétében történik, ami segíti a sértettet és az elkövetőt is. A bűnelkövetőt tette megbánására, bocsánatkérésre és amennyire lehetséges, a jóvátételre, a sértettet a megbocsátásra. Mind a két félnek hasznos ez a program, mert oldódik a feszültség bennük, jó irányba segíti őket.

Az Angyalfa program a fogvatartottak gyermekeinek segítése karácsonyi csomagokkal, nyári táboroztatással. Az MTBT indulásáról, szervezéséről Roszík Gábor nyugalmazott evangélikus lelkész adott tájékoztatást. A Prison Fellowship International (PFI) nemzetközi börtöntársaság alapítója és elnöke Chuck Colson. Az 1991-es magyarországi látogatása nyomán kapott lendületet hazánkban a börtönmisszió, Roszík Gábor 1992. november 2-án alapította meg a Parlament épületében hívő országgyűlési képviselőtársaival és az akkor szolgáló börtönmissziósokkal. 1993-ban 53. országként Magyarország is tagja lett a PFI nemzetközi szervezetnek. Ma már mintegy 120 nemzeti szervezet hirdeti az evangéliumot szerte a világon a börtönökben. Az evangélium ad igazi változást a fogvatartottak életében, a szabad életben is akkor állják meg a helyüket, ha Jézus Krisztus tanítását követik. Ma már az MTBT egy jól szervezett egyesület, az elmúlt harminc évben több száz önkéntessel végezte missziós szolgálatát.

A Börtönlelkészek Szervezetének megalakulását is az MTBT kezdeményezte 2003-ban, amivel partnerszervezetként dolgozik együtt. A börtönlelkészek főállásúak, illetve részállásúak, akiket az állam finanszíroz. A börtönmissziósok önkéntesek, saját maguk vállalják a költségeket. A börtönlelkészek részére alapított Bonhoeffer-díj adásával ismerik el a szolgálatukat. A börtönmissziósok részére a Colson-díjat alapították szolgálatuk elismeréseként. A Colson-díjat az MTBT 2021. október 15-én tartott közgyűlésén, illetve konferenciáján egy baptista lelkipásztor házaspár kapta több mint két évtizedes, folyamatos börtönmissziós szolgálatáért.

Az MTBT keretében a kezdeti időktől részt vesz mintegy húsz baptista önkéntes. A börtönmissziós szolgálathoz szükséges egy szenvedélyes hit, amelyhez kapcsolódnia kell a türelmes, kitartó munkának. Nem egy látványos szolgálat a börtönmisszió, nem hoz gyors eredményt, az életszemlélet-változás is sok időt igényel, a gyakorlati változás még többet. A változást Jézus Krisztus ismerete, követése hozza meg. Akik először vesznek részt a börtönmissziós szolgálatban, azok egy óriási szükséget látnak, ami kevés kivétellel elindítja őket ennek a feladatnak a végzésére. A Krisztusba vetett hitre jutás ismerettel kezdődik, alapvető bibliai igazságokat kell először tanítani. Természetesen a változás a Szentlélek újjáteremtő munkája által történik meg, de a „missziósoknak” kell elmondaniuk, amit az Úr Jézus tanított (Mt 28,19).

Akik nem kapcsolódnak be a börtönmisszióba fizikailag, imádságban támogathatják ezt a szolgálatot.

Vasadi Lajos