Kezdőlap Blog Oldal 460

Jézus él!

Photo by Markus Spiske from Pexels

A tavaszról – mint a négy évszak egyikéről – az éledés, az újjászületés, a megújulás, a növekedés és hasonló szinonimák jutnak az eszünkbe. Aki vizuális beállítottságú, annak a zöldbe hajló rétek, rügyező, majd virágba boruló fák látványa jelenik meg a lelki szemei előtt.

AlapVető 3. évfolyam 7. szám

Húsvéti hírlevelünk témája továbbra is a koronavírus. Két intézményünk beszámolójából megtudhatjuk, hogy telnek most napjaik a koronavírus árnyékában. Érdemes elolvasni őket, a korlátozások és nehézségek mellett pozitív tapasztalatokról és örömteli eseményekről is értesülhetünk. A WHO és a Magyar Pszichológiai Társaság javaslatai alapján írtunk néhány tanácsot ahhoz, hogyan őrizhetjük meg a jelen veszélyhelyzetben mentális jóllétünket. És ami a legfontosabb, Opauszki György egész közösségünk nevében mondott köszönetet a szociális területen áldozatos munkát végző munkatársaknak.

Húsvétvasárnapi igehirdetés – Papp János

2020. április 12-én, húsvét vasárnapján ismét online istentiszteletet közvetítünk honlapunkon, Facebook-oldalunkon és YouTube-csatornánkon!

Igét hirdet: Papp János egyházelnök
Jelnyelvi tolmács: Bokros Andrea, Baptista Speciális Misszió

„Másnap, a péntekre következő napon, összegyűltek a főpapok és a farizeusok Pilátusnál, és így szóltak: Uram, eszünkbe jutott, hogy ez a csaló még életében ezt mondta: Három nap múlva feltámadok! Ezért parancsold meg, hogy őrizzék a sírt a harmadik napig, nehogy tanítványai odamenjenek és ellopják őt, aztán azt mondják a népnek: Feltámadt a halottak közül! Ez az utóbbi csalás rosszabb lenne az előzőnél. Pilátus azonban ezt válaszolta: Van őrségetek, menjetek, őriztessétek ti, ahogyan tudjátok. Erre ők elmentek, lepecsételték a követ, és őrséggel őriztették a sírt. Szombat elmúltával, a hét első napjának hajnalán elment a magdalai Mária és a másik Mária, hogy megnézzék a sírt. És íme, nagy földrengés volt, az Úr angyala leszállt a mennyből, odament, elhengerítette a követ, és leült rá. Tekintete olyan volt, mint a villámlás, és ruhája fehér, mint a hó. Az őrök a tőle való félelem miatt megrettentek és szinte holtra váltak. Az asszonyokat pedig így szólította meg az angyal: Ti ne féljetek! Mert tudom, hogy a megfeszített Jézust keresitek. Nincsen itt, mert feltámadt, amint megmondta. Jöjjetek, nézzétek meg azt a helyet, ahol feküdt. És menjetek el gyorsan, mondjátok meg a tanítványainak, hogy feltámadt a halottak közül, és előttetek megy Galileába: ott meglátjátok őt.” (Máté 27,62 – 28,7)

Egyházi lelki segélyvonalak: segítség a járványban is

Húsvét a kereszténység legnagyobb ünnepe, az egyházak szolgálata iránt ilyenkor kiemelkedő igény mutatkozik. A mostani ünnep egyedülálló abban, hogy a koronavírus miatti veszélyhelyzetben a templomokban nincsenek nyilvános liturgiák, szertartások. Ezt részben pótolják a televíziós, rádiós, internetes közvetítések, de ebben a helyzetben felértékelődik az egyházak által működtetett lelki segélyvonalak szerepe is. A telefonos szolgálatot papok, lelkészek, pszichológusok, mentálhigiénés szakemberek, szociális munkások látják el. Az alábbiakban szeretnénk felhívni a figyelmet ezekre az ingyenesen hívható zöld számokra:


Magyar Katolikus Egyház

Budai Irgalmasrendi Kórház Lelkigondozó Szolgálat: +36 1 438 8655, hívható mindennap 0–24 óráig.

„Lélekerősítő” (Pécsi Egyházmegye): +36 72 513 030, hívható: mindennap 9–12-ig és 15–19-ig.

Debreceni Egyetem Mentálhigiénés és Esélyegyenlőségi Központ (együttműködésben a Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegyével): +36 1 770 7333, hívható: mindennap 0–24 óráig.


Magyarországi Református Egyház

Református Telefonos Lelkigondozói Szolgálat: +36 80 296 844, hívható: mindennap 17 órától hajnal 1 óráig, Skype ID: lelkigondozas1.


Ökumenikus egyházi lelki segélyvonal

+36 80 496 005
hívható: mindennap 8 és 20 óra között

A már működő katolikus és református telefonvonalak mellett nagyszombaton, április 11-én reggel 8 órától hívható az új, ökumenikus egyházi lelki segélyvonal, amely a koronavírus miatt érintett egészségügyi dolgozók, betegek és hozzátartozóik segítésére jött létre. A vonal a Magyarországi Baptista Egyház, a Magyarországi Evangélikus Egyház, aKonstantinápolyi Egyetemes Patriarchátus Magyarországi Ortodox Exarchátus, a Magyarországi Metodista Egyház és a Magyar Pünkösdi Egyház együttműködésében működik.

Köszönet és tisztelet egyházaink sokrétű helytállásáért, kívánjuk, hogy a már működő és most elinduló telefonvonalak hasznos segítséget jelentsenek az érintettek számára!

Miniszterelnökség,
Egyházi és Nemzetiségi Kapcsolatokért Felelős Államtitkárság

http://os.mti.hu/hirek/151432/a_miniszterelnokseg_kozlemenye-1_resz
http://os.mti.hu/hirek/151433/a_miniszterelnokseg_kozlemenye-2_resz
https://www.kormany.hu/hu/miniszterelnokseg/egyhazi-es-nemzetisegi-ugyekert-felelos-allamtitkar/hirek/egyhazi-lelkisegely-vonalak-segitseg-a-jarvanyban-is

Teljes megbocsátás a kereszten

„Jézus pedig így könyörgött: Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek! Azután sorsvetéssel megosztoztak ruháin.” (Lk 23,34)

Jézus Krisztus a kereszten a legrosszabbat, a bűnt Istennel, Atyjával köti össze: „Atyám, bocsáss meg nekik!” Ez Jézus első szava a kereszten. Mert csak Isten adhatja az emberi bűnökre a bocsánatot.

Pedagógusnak lenni ma Miskolcon

Nyitott Ajtó. Ez a neve a miskolci baptista iskolának. Kíváncsiak voltunk arra, hogyan folyik a tanítás egy olyan közegben, ahol bizony a legtöbb családnak szűkösek az anyagi és a technikai lehetőségei. A tanulók nagy része hátrányos körülmények között él. De ha vannak szívvel-lélekkel és hozzáértéssel dolgozó pedagógusok, akkor lehet változás. Ennek próbáltunk utánajárni a karantén idején. Molnárné Kertész Ildikó igazgatót kerestük és faggattuk a mindennapokról. Talpraesett, életteli és céltudatos lénye a távolból is jól kiábrázolódik a beszélgetésben.

Húsvéti üzenet 2020

„…ámde Krisztus feltámadt…” (1Kor 15,20)

Húsvét a keresztény világ örömünnepe. Nem lehet nagyobb öröm annál, mint hogy az élet győzött a halálon. Krisztus feltámadt, és feltámadásával Isten a mi jövőnket is kijelölte.

Kedves Testvérek! Még ha a járvány be is árnyékolja idei húsvétunkat, hisszük, hogy húsvét azért az ünnepek ünnepe, mert Krisztus feltámadásában látjuk Isten teremtette és Isten rendelte sorsunkat. Az az öröm tölt el, hogy ő feltámadt, és vele miénk az élet! A halálon győzött az élet!

Tudjuk, hogy ahol fény van, ott árnyék is van, s amíg fény van, addig az árnyék is megvan. Együtt kell élnünk az árnyékkal és a fénnyel is.

Húsvét újra és újra elhangzó hívása: ember, gyere az árnyékból a fényre! A fény éltet. A fény jövőt mutat. A húsvéti fény túlmutat a temetők kapujának „Feltámadunk” feliratán. Rámutat az élő Jézus Krisztusra, aki maga a feltámadás és az élet. Mindenki számára nyitva áll az út, a lehetőség. A keresztény világ példát ad, hogyan lehet élni az örök élet örömével. Ez a fényben élő egyház hite: „Az Úr feltámadott”. Ez a fény élteti a Feltámadottban hívőket.

Ezzel az örömhírrel köszöntjük a magyar keresztény testvéreket: Jézus él! Dicsérjük az Urat!

Húsvét, 2020

Dr. Veres András s. k.
püspök, elnök
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia

Steinbach József s. k.
református püspök, elnök
Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa

Dr. Fischl Vilmos s. k.
főtitkár
Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa

A Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának tagegyházai:

Dr. Szabó István s. k.
református püspök, a zsinat lelkészi elnöke

Kondor Péter s. k.
evangélikus püspök

Papp János s. k.
baptista egyházelnök

Pataky Albert s. k.
pünkösdi egyházelnök

Dr. Khaled A. László s. k.
metodista szuperintendens

Dr. Frank Hegedűs anglikán esperes s. k.
Szent Margit Anglikán/Episzkopális Egyház

Arsenios Kardamakis metropolita s. k.
Konstantinápolyi Egyetemes Patriarchátus – Magyarországi Ortodox Exarchátus

Mark budapesti és magyarországi metropolita s.k.
Orosz Ortodox Egyház Magyar Egyházmegyéje (Moszkvai Patriarchátus)

Siluan Mănuilă püspök s. k.
Magyarországi Román Ortodox Egyházmegye

Pantelic Lukijan püspök s. k.
Budai Szerb Ortodox Egyházmegye

Antonii metropolita s. k.
Magyarországi Bolgár Ortodox Egyház

EGY FALU ÖSSZEFOG: A cél az, hogy a leginkább rászorulókért tegyenek valamit párt- és politikamentesen

Morovica összefog

A szülőfalumban az volt az első gondolat, amit többen is megfogalmaztak, és végül egyikünk ki is írta a Facebook-oldalára:

Mi lesz a 65 évnél idősebbekkel, ha nem mehetnek ki az utcára? Ki fog nekik segíteni a bevásárlásban, a gyógyszerek beszerzésében?

A kérdésre többen is kerestük a választ, és még aznap létrejött egy kis csoport: megbeszéltük a célokat és az első konkrét lépéseket.

A teljes cikk a balk.hu-n olvasható:

Vasárnapi „leczke” az 1895. április 1-jei Békehírnökből

Jézus bevonulása Jeruzsálembe
Mk 11,1–11

Aranymondás: „Hozsánna! Áldott, aki jött az Úrnak nevében.” (Mk 11,9)

Bevezetés

A két utolsó előtti leckében, mely szintén Jézus élettörténetét tárgyalta, Jézust a fővámszedő házánál hagytuk. De ő a Jeruzsálembe vezető úton volt. Csak kevés nap van a Zákeus házát üdvözítő esemény és aközött, amivel a mai leckénkben foglalkozunk. Zákeus történetéhez csatolva előhoz Lukács egy példázatot a girákról, melyeket egy előkelő nemesember osztott ki szolgái között, hogy azokkal kereskednének, míg ő megjön. Ehhez fűződik aztán Jézus érkezése és tartózkodása Be­thániában (Mt 26,6–13; Mk 14,3–9; különösen Jn 11,55 – 12,11).

Hogy maga részére mit jelentsen a bevonulás, ő jól tudta. El is volt reá készülve, az akadályokat is ismerte, de mégis, hogy e hétre előkészüljön s magát megerősítse, Bethániában időzik. A tanító fel­adata lesz tehát azt kimutatni, hogy Jézus bevonulása mennyire megegyezőleg történik a próféta (Zak 9,9) szavával. Nincs talán oly esemény az evangéliumban, mely oly alkalmas volna a szíveket megmozdítani, mint ez; s ezen leckével alkalmas lesz, különösen virágvasárnapján, a gyermekekre hatást tenni.

Elosztás

  1. A bevonulási előkészület, 1–6.
  2. A népmenet, 7–10.
  3. Bevonuás a városba, 11.

Magyarázat

  1. v. Az első versnek jobb megérthetése végett és további bevezetésül olvastassa fel a tanító valamely tanítványával a Jn 12. r. 12. és 13. versét, amely úgy tekintendő, mint a lecke előtt álló. Bethfagéhoz (fügeház). Egy többé pontosan meg nem határozható hely. És Bethániához (datolyaház). Valószínűleg ezek egymáshoz közel voltak. A hagyományos vélemény Bethfagét Bethánia és a hegy csúcsa közé helyezi. Mások Bethániától keletre gondolják, mivel Bethánia előtt neveztetik. A hagyományos vélemény nekünk jobban tetszik. Elkülde kettőt az ő tanítványai közül. Egyik valószínűleg Péter volt.
  2. v. E faluba stb. az átellenben fekvőbe, valószínűleg Bethfagéba és nem Bethániába, amint fentebb említettük. Vemhet; egy szamárt (Jn 12,14) egy vemhével egybe (Mt 21,2). Melyen senki sem ült stb. Fontos és szent célokra még nem használt állatokat szoktak a zsidók felhasználni (4Móz 9,2; 5Móz 21,3; 1Sám 6,7). Oldjátok el és hozzátok nekem. Az Úr jól tudta, hogy ha a tulajdonos megérti az Úrnak kívánságát, nem tesz semmi ellenvetést.
  3. v. Miért mívelitek ezt? Az Úr tudta, hogy mi történik, ha az eloldásra kerül a sor. Azért mondá meg nekik, hogy mit feleljenek: az Úr szűkölködik enélkül, mit a tulajdonos azonnal érteni fog. És ezt azonnal idebocsátja, anélkül, hogy valamit szólna.
  4. v. Elmenének azért és találának stb. Úgy történt, amint az Úr előre megmondotta. Kívül a kettős útnál. Ez a pontos ecsetelés feltételezi a szemtanúságot.
  5. és 6. v. És némely emberek, kik ott állanak stb. A tanítványok tudták, hogy mi mondanivalójuk van, ezt megmondták, és a tulajdonos elengedé a szamárt vinni.
  6. v. Elhozzák azért a vemhet Jézushoz, oda, ahol ő volt. Felső ruháikat arra hányják. Nem valami drága arannyal és selyemmel általvert keleti nyereg volt ez, amelyre ült az Úr, hanem az ő tisztelőinek ruhája; nem valami pompás, tüzes paripa, hanem szamárnak egy vemhéje, mert nem mint harchős akarja bevonulását megtartani, hanem mint békefejedelem (Zak 9,9). És reá üle. Az egész cselekmény királyias, de a vezéri tulajdonság mégiscsak: az alázat.
  7. v. Jó lesz eleibe menni annak, ami itt közöltetik, azt, amit Mt 21,4–5-ben tudat. Olvastassa fel egy tanítvánnyal (hasonlatosképpen Jn 12,15). Sokan pedig stb. (2Kir 9,13), kik részint Jerikóból jöttek, részint pedig attyok, kik Jeruzsálemből jöttek eleibe (Jn 12,12–13). Felsőruháikat… ágakat az útra hányják. Ez képezte a szőnyeget, melyen az Úr ment.
  8. v. És akik elöl mentek, Jeruzsálemből jövők, valószínűleg galileai tisztelők és követők, kik már Jeruzsálemben voltak, és (akik) hátul követik vala, Jerikóból jövők, talán az ő kísérői voltak. Hozsánna (Zsolt 118,26), egy ótestamentomi szó, mely a királyi méltóságot jelenti; ennek megfelel a magyar: „Üdv, Király, neked!” Áldott, aki jött = a jövendő. Az Úrnak nevében; a szentséges Jehova, kinek szándékát jött teljesíteni az Úr Jézus.
  9. v. Áldott (az) országa stb. A jövendő ország jelentését látták Jézus belovaglásában Jeruzsálembe. Máté még hozzáteszi a „Dávid fiának”. Ezáltal meg lesz mutatva, hogy úgy az ország, mint a trónbirtokos Dáviddal viszonyban áll (Zsolt 89,21–38; Csel 13,34; Lk 2,14).
  10. v. És beméne Jeruzsálembe az Úr és a templomba. Miután a városba belépett, egyenesen a templomba. És mindeneket elnézett csendesen. Meg akarta látni, mitévő legyen a mostani fellépésnél. És (mikor) késő estvéli óra volna. A bevonulás tehát délután történhetett, ez annyiban is valószínűnek látszik, hogy ez esetben a zarándokok Jerikóból jövet hozzá csatlakozhattak. Méne Bethániába, valószínűleg az ő barátaihoz, kiknél ezt és a következő éjet töltötte.

Oktatási jelek

Leckénkben látjuk Jézust mint Királyt, melyben iránta való kötelességünket megismerjük. J. bevonulása Jeruzsálembe s itt látni fogjuk:

I. Jézust mint Királyt.
a) Egy királyi bátorság (1. v.)
b) Egy királyi hatalom (2. v.)
c) Egy királyi birtokjog (4–7)
d) Egy királyi származás (8–10)
II. Kötelességeinket.
a) Engedelmesség (1–2)
b) Bizalom (2–5)
c) Alávetés (5–6)
d) Szíves fogadtatás (Jn 12,12–14)

Kicsinykéinknek

Az Úr Jézus tanítványaival egybe Bethániában volt, most be akart vonulni mint király ünnepélyesen Jeruzsálembe, de nem mint földi király. A páskaünnep előtt volt még egy néhány nap, és a zsidók mindenfelül gyülekeztek az ünnepre Jeruzsálembe. Jézus a „Békefejedelem”, azért nem egy harcias lovon, hanem egy békés szamáron akar a városba lovagolni. Volt Jézusnak szamara? Nem. És mégis minden az övé. (Magyarázd meg miként Jézus elküldött két tanítványt Bethfagéba elvezetni a szamarat.) Ki Jézust szereti, szívesen odaadja neki amije van. A tanítványoknak el kellett az anyaszamarat is vezetni, mert a fiatal talán még sohasem volt távol az anyától. Mikor a szamarak megérkeztek, a fiatalabbra ráterítették a tanítványok ruháikat, és szeldeltek zöld ágakat az útra, s énekelték: „Üdv néked a győzelmi koszorúban.” Ők persze azt hitték, hogy Jézus földi fejedelem akar lenni, s őket meg fogja szabadítani a rómaiaktól. De nemcsak a felnőttek énekeltek, hanem a gyermekek is. Ti kicsinyek, zengjetek ti is Jézus tiszteletére. Jeruzsálemből is jöttek ki Jézus eleibe, és ezek is kiáltották: „Hozsánna!” Vajon örült-e Jézus? Jézus örült ugyan, de szomorkodott is, mert a nép nem látta be, hogy ő a bűnből és az ördög igájából jött szabadítani. Így bevonulva a városba Jézus egyenesen a templomba ment. Itt azonban oly sok ellensége volt Jézusnak, hogy a hozsiánna kiáltások megszűntek; csak a gyermekek nem törődtek semmivel, hanem még itt is kiáltozták: Hozsiánna. A gyermekek szerették Jézust; de ő is szerette azokat.

Amint elment Jézus a templomba, úgy eljön ő a vasárnapi iskolába is, habár láthatatlanul. Ő hallja énekünket. Jézus a mennyei király. Ő eljő ismét e földre mint király. Akkor fogunk mi hatalmasan Hozsiannát énekelni!