Interjú Mark Appletonnal

342

A 2016-os ApCsel 1,8 nemzetközi missziós konferencián részt vett Mark Appleton is az Amerikai Egyesült Államokból, aki a Billy Graham Evangelizációs Társaság (BGEA) internetes evangelizációs részlegének az igazgatója. Pár kérdést tettem fel neki – szigorúan online – arról, hogy miként lehet körültekintően szolgálni az interneten.

Mark Appleton

Ha internetes evangelizálásról beszélünk, szükséges-e gondolni arra, hogy miként lesz az elérésből elköteleződés?

Igen, teljes mértékben. Digitális felületen nagyon könnyű információt közvetíteni. Egyszerűen juttathatsz el sok embernek információt, vagy akár több ezer embert is cselekedetre bírhatsz online felületeken. Ha nem vagyunk körültekintően higgadtak, azt gondolhatjuk, hogy sokkal több embert értünk el, mint valójában. Meg kell fontolnunk, hogy a jó cselekedetre vezessük az embereket, és hogy értsék is azt, amit csinálnak, de még akkor is úgy kell számolnunk, hogy számításunk valóban képviselje azt a változást és megértést, amit remélünk. E szolgálat lényege az, hogy Isten változtassa meg az emberek szívét. Ez pedig nem mind a mi kezünkben van, de figyelnünk kell arra, hogy mit mérünk fel, és azt hogyan értelmezzük.

Ez nem egy egyedi probléma az online szolgálatban. Mindenféle szolgálatban előfordul, hogy az emberek nincsenek elkötelezve vagy nem hisznek Istenben úgy, ahogyan azt mi remélnénk. De ez az online szolgálatban jobban meglátszik, ugyanis az érintettek száma nagyobb, és így ez a kihívás jobban észrevehető. És az is igaz, hogy az internet mint anonim felület, ellentétben a többi online kapcsolatnál, ahol előnyös, itt hátrányt jelenthet abban, hogy az emberek könnyen elrejtőzhetnek.

A képen Merényi Zoltán, Mark Appleton és Gáspár Botond
A képen Merényi Zoltán, Mark Appleton és Gáspár Botond

Szükséges-e a BGEA speciálisan fiatalokat megcélzó módszere?

Való igaz, hogy az online szolgálat lehetőséget ad arra, hogy az előadásokat célzottan külön csoportoknak prezentáljuk, hogy jobban releváns legyen számukra. Viszont jelenleg nekünk nincsen olyan online szolgálatunk, ami külön az ifjúságnak szól. De a honlapunkra és a közösségi médiafelületeinkre is látogatnak emberek minden korosztályból, beleértve a fiatalokat is.

Hogy tapasztalod, eltérő az online evangelizálás módja, kivitelezése mondjuk az Egyesült Államokban és például Európában? Mennyire kell személyre, csoportokra, népekre vonatkozóan változtatni, alakítani az efféle missziót?

Számos tapasztalattal rendelkezünk mindenféle megközelítésben. Az angol nyelvű oldalainkat majdnem az egész világról látogatják emberek, és ez kihívást jelent, hogy hogyan tudunk mindenki számára releváns anyagot biztosítani. Amikor csak lehetséges, egy szolgálat mindig csak egy csoport embert célozzon meg, lehet ez területi, kulturális vagy érdeklődési kör szerint. A személyes kapcsolat alapú marketing egy olyan reklámfogalom, ami meghatározó az internetes misszióban is, és több sikert lehet vele elérni, mint nyíltan megosztani mindenkivel ugyanazt az üzenetet. Már alkalmaztuk mindkét megoldást, és tervezünk a jövőben is több ilyen célzott szolgálatot.

Hogyan érdemes keresztényként jelen lenni az online felületeken?

Az internet számomra egy digitális tér, eszköz, ahol az emberek most már léteznek. És nemcsak egy eszköz, hanem egy hely, ahol az emberek sok időt töltenek – munkával és szórakozással is, ahol vannak megszokott kommunikációs szokások, tendenciák. Én úgy gondolom, hogy a keresztényeknek úgy kell jelen lenniük online felületeken, ahogyan bárhol máshol is vannak, például a lakókörnyezetükben vagy a társadalomban. Nekik úgy kellene élniük, mint Jézus Krisztus megváltott követői, és mint akiket a Szentlélek vezet. Kifinomultnak és bölcsnek kell lenniük, és figyelniük kell arra, amit mondanak és ahogy mondják, mindig törekedni arra, hogy Krisztust képviseljék.

Végül pedig törekedni arra, hogy az evangéliumot megosszák online ugyanúgy, ahogyan készséggel megosztják azt személyesen.

Mik a meghatározó irányelvek a BGEA internetes evangelizációs csapatánál?

A küldetésünk, amit az önkéntesekkel együtt próbálunk elérni, a következő: Keresd Jézust (ez a szolgálat neve), kapcsolódj emberekhez az evangélium által, teremts online lehetőségeket nekik arra, hogy az evangéliumot elérhessék, megérthessék és alkalmazhassák az életükben.

Kapcsolódás – nem egyszerűen információkat szeretnénk közölni Istenről online, hanem azt szeretnénk, hogy az emberek tudjanak kapcsolódni ehhez és egyben keresztény emberekhez is ezzel kapcsolatban. Sokkal többre tartjuk azt, amikor az egyik önkéntesünk beszélgetni tud egy látogatóval, mint azt, hogy valaki megnézi az weboldalunkat.

Evangélium – a szolgálatunk középpontjában az áll, hogy mi az evangélium, és hogy ez hogyan érinti az egyes emberek életét. Nem csak azért vagyunk ott, hogy bibliai kérdéseket tegyünk fel, vagy hogy bátorítsuk a hívőket. Ezek persze nagyszerű szolgálatok, de evangelizáló szolgálatként arra próbáljuk fordítani az energiáinkat, hogy az evangéliumot hirdessük.

Elérhetőség – szeretnénk, hogy az emberek számára könnyen elérhető legyen az evangélium, és könnyen hozzá tudjanak férni. Ezért digitális eszközöket használunk, amiket ők is előszeretettel használnak a mindennapokban.

Megértés – szeretnénk ezt az üzenetet érthetően és egyszerűen átadni.

Alkalmazás – szeretnénk bemutatni számukra, hogy mit kezdjenek ezzel az üzenettel, hogyan feleljenek rá, és hogy mik legyenek a következő lépéseik.

Van-e valamilyen imakérésetek?

Az online világ folyton változik. Imádkozzatok értünk, hogy tudjuk egyszerűen alkalmazni az új lehetőségeket az emberek elérésére.