Viszlát, cukor és fehér liszt!

2937

A szakácskönyvek vásárlásánál az embert az ételekről készült képek tudják a leginkább meggyőzni. Ránézve Török Eszter receptkönyvére rengeteg ínycsiklandó süteményt látunk, amelyekből mindenki kiválaszthatja a kedvére valót.

A kép alatti cím láttán azonban könnyen lefagy a mosoly az arcunkról: Viszlát, cukor és fehér liszt! Meglepő ellentét ez, nem is igazán tudunk vele mit kezdeni, hiszen megszoktuk, hogy a diétás könyvek borítójáról paradicsom és zeller kacsint ránk. Ennek csak tetézése, hogy a borító alján ez a felirat szerepel: Különösen ajánlott inzulinrezisztencia, PCOS és cukorbetegség esetén. Miért érdekes ez?

Az inzulinrezisztencia a lakosság felénél kimutatható, a cukorbetegség előszobája, a PCOS pedig a magyar nők közel egyötödét érinti, ma ez a meddőség legfőbb oka, áll a borító hátulján. Már teljesen összezavarodtunk, mégis milyen szakácskönyvet tartunk a kezünkben?

Török Eszter dietetikus – aki nem mellékesen az Angyalföldi Baptista Gyülekezet tagja – hiánypótló könyvet állított össze nemcsak a különböző betegségekkel küzdők vagy fogyni vágyók számára, hanem mindenkinek, aki fontosnak tartja az egészséges táplálkozást. Az előszóban rögtön minden fontos útmutatást megtalálunk az egészséges ételekkel kapcsolatban.

Én külön örömként éltem meg azt a számomra új információt, hogy az utóvacsora (este 9–10 óra között) akár jó hatású is lehet, ha megfelelő, lassan felszívódó szénhidrátokat választunk. Természetesen a következő oldalakon ezek részletesebben is fel vannak tüntetve. Azt is megtudhatjuk, mivel érdemes édesítenünk ételeinket a cukor helyett, végre a laikusok számára is érthetően elmagyarázva.

A receptkönyv felosztása könnyen átlátható. Külön szerepelnek a reggeli-, illetve az ebédés vacsorareceptek. A tonhalas párnácskától kezdve a zabkásán keresztül a majorannás házi májkrémig bármivel indíthatjuk a napunkat, ezeknek az elkészítése nem vesz sok időt igénybe, mégis megfelelő löketet ad a munkához. Meglepően sok az egyszerűen elkészíthető ebéd- és vacsorarecept is, amelyek közül mindenki megtalálja az ínyére valót, legyen az currys csirke, mediterrán boros csirkeragu vagy éppen teljes kiőrlésű pizza.

Ezt tetézi a könyv harmadik fejezete, a köztes étkezések receptjei, az ízletes sütemények, kekszek, sós nassolnivalók. Adott tehát egy szakácskönyv finom, egészséges ételekkel és édességekkel, hasznos tippekkel és tanácsokkal olyan emberek számára, akik diétáznak, különböző betegségekkel küzdenek, vagy az egészséges életmód hívei, mindez modern csomagolásban, jól megkomponált, gyönyörű képekkel, nem egy hobbiszakács, hanem szakember tollából.

Talán mégsem olyan fájdalmas a búcsú a cukortól és a fehér liszttől.

Beszélgetés a szerzővel a Baptista Rádióban